Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2009 #1 Skrevet 29. januar 2009 Jeg jobber i en butikk hvor jeg jobber fast en dag i uka, og hvor dette står på en arbeidsplan til enhver tid. Men jeg er nå sykemeldt ut uka pga blødninger i svangerskap, men problemet er at jeg tok på meg ei ekstra vakt i helga fra en annen ansatt fordi jeg trenger de ekstra pengene. Vil jeg få sykepenger for denne vakta om jeg leverer sykemeldinga, eller ville jeg kun fått det som det var min faste vakt? Ps. jeg har skrevet den opp på vaktlista hvis det er av betydning, og har jobbet på samme plassen i to år.
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2009 #2 Skrevet 29. januar 2009 Jobben jeg har sagt ja til er på lørdagen. Men i trygdeloven står dette: § 8-11. Sykepengedager Trygden yter sykepenger for alle dagene i uken unntatt lørdag og søndag. Vil dette være tilfelle i denne saken, eller er det arbeidsplassen som utbetaler sykepenger til å begynne med, og da kanskje gjelder ikke denne regelen?
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2009 #3 Skrevet 30. januar 2009 Ingen som vet noe? Vet ikke hva jeg skal gjøre nå jeg. Klarte ikke å finne noe på lovdata.no som besvarer spørsmålet mitt heller. Ingen som har peiling, eller har vært i samme situasjon selv?
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2009 #4 Skrevet 30. januar 2009 Hvordan det er under svangerskap vet jeg ikke, men når man er sykemeldt for andre ting så skal arbeidsgiver betale lønnen din de 17 dagene og etter det så er det NAV som skal betale sykepengene dine. Hva du får fra arbeidsgiver er det du skulle fått i lønn, dvs de vaktene som står på vaktlista.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2009 #5 Skrevet 30. januar 2009 Kun dersom vaktskifte skjedde minst to uker i forveien.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2009 #6 Skrevet 30. januar 2009 Takk for svar dere Ringte nav, de sa at jeg hadde krav på det så lenge det var blitt oppført i forkant av sykemeldingen. Så håper det stemmer. Skal snart stikke innom og levere sykemeldingen hvertfall så får jeg håpe på det beste.
Sol79 Skrevet 30. januar 2009 #7 Skrevet 30. januar 2009 Ansatte som er tilkallingshjelp, tar ekstravakter ol, har bare krav på sykepenger dersom det er avtalt arbeid eller framtidige vakter på det tidspunkt sykdom inntrer. Vedkommende må ha vært ansatt i minst fire uker. Ved avtalt arbeid vil arbeidsgiver være forpliktet til å betale sykepenger i arbeidsgiverperioden for de dagene det var avtalt arbeid. Sykepengegrunnlaget beregnes av en gjennomsnittlig dagsats basert på forutgående arbeid.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2009 #8 Skrevet 30. januar 2009 Høres ut som jeg vil få det da, håper det, har hverken lyst eller råd til ikke å være på jobb. Takk for svar:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå