Gå til innhold

Er jeg unødvendig sjalu?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_fortvilet_*
Skrevet

Er jeg unødvendig sjalu, eller har jeg faktisk en grunn til å være sjalu?

Typen min gjennom 3 år møtte en slags eks ute på byen for en tid tilbake. Fortalte dette til meg, og jeg ble ikke akkurat henrykt. Har egentlig mislikt henne over lengre tid. Noe typen min er klar over. I tillegg viser det seg nå at hun begynner på samme arbeidsplass som meg..

Så, i dag, gikk jeg inn på hans facebook. Får sikkert spytt og spark av samtlige her inne nå,men jeg gjorde altså det. Der sjekket jeg innboksen hans, hvor det var en mail fra henne. Klikket inn på mailen, og det viste seg at det var HAN som hadde kontaktet henne, ikke omvendt!!!! Det var en rimelig meningsløs setning,ikke noe "jeg savner deg...", bare svada egentlig. Hun hadde så klart svart.. Er ikke dette ganske feil av han?

Jeg sitter egentlig her ganske målløs, uten å vite hva jeg skal gjøre. Har allerede sendt han en melding hvor jeg skrev "si at jeg kan stole på deg?" Har ikke fått svar (vet at han er opptatt på jobb,så forventer ikke svar med det første). Men uansett, jeg føler meg sviktet og at han har gått bak min rygg. Kunne du stolt på din partner dersom noe lignende skjedde? Er jeg helt tullete som blir sjalu? Typen min mener nemlig at jeg er for sjalu, at jeg er en kontrollfreak. Sendte han denne mailen for at jeg skulle se den, eller for å ta hevn over at jeg ikke har kontroll? Eller sendte han den fordi han ikke kan glemme henne etter å ha møtt henne på byen? Hva skal jeg gjøre,bør jeg fortelle han at jeg sjekket facebooken hans? Håper at det er noen der ute som har et litt klarere hode enn meg akkurat nå..

Videoannonse
Annonse
Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg syns du er i overkant sjalu. Han har jo ikke gjort noe som helst som tyder på at han er interessert i henne. Meldingen var bare svada, sier du.

Kan man ikke snakke med kjente av det motsatte kjønn når man er i et forhold?

Da ligger jeg i så fall tynt an...

Gjest Gjest_fortvilet_*
Skrevet

Det er det jeg lurer på... om jeg er for sjalu eller ei?

Det som likevel sårer er at han tar kontakt med en person som han vet jeg ikke liker, og som han selv faktisk før har sagt at han misliker sterkt selv. Hvorfor må han gå bak min rygg for å ta kontakt? Kunne han ikke bare fortalt meg direkte at dette var en person han ønsket mer kontakt med?

Gjest Kråkaa
Skrevet

Jeg har nettopp selv kjent på den sjalusifølelsen når jeg engang ikke vet om det var så nødvendig. Den gjør veldig vondt og tankene begynner å spinne ut til de villeste forklaringer og man tar sorgene på forskudd.

Det er veldig slitsomt.

Så du sjekka innboksen hans på hans FB..Ja,det er snoking,men man fort ty til løsninger som man kanskje ikke ville ha valgt hadde det ikke vært for denne vonde sjalusien.

Skjønner at disse meldingene du fant uroer deg. Men allikevel så var det jo ingenting som tilsa at det var noe suspekt over det som stod i disse meldingene.

Jeg tror ikke jeg ville ha sagt noe om jeg var deg. Prøve å hold deg litt tilbake. Er det slik om du er mye sjalu så tror jeg ikke denne saken kan komme til å gjøre det hele bedre.

Og om det er en slags hevn denne typen din driver med så er han umoden etter min mening. Begynner man med hevnaksjoner i det stille så starter man en snøball rulling som kan komme helt ute av kontroll.

I det store og hele så fant du jo ikke noe som tilsier at typen din er ute etter noe med hun eksdama.

Gjest Gjest_fortvilet_*
Skrevet

Sant nok. Det stod ikke noe suspekt. Men hvorfor må han da kontakt med henne?? Hun kan da ikke være så spennende. Blir jo også spennende å se hvordan samme arbeidsplass vil fungere for meg og henne..

Og ja, jeg er sjalu av meg. Forstår jo at det gjør ting enda verre..

Gjest Kråkaa
Skrevet
Kunne han ikke bare fortalt meg direkte at dette var en person han ønsket mer kontakt med?

Men han sendte jo bare ei svada melding på FB,det kan vel knapt kalles å vil ha mer kontakt med noen.. Han trenger vel ikke å spørre deg om han får sende ei melding til eksdame på FB? Hadde han virkelig ville hadd kontakt med henne så hadde han vel ringt i skjul tenker jeg.

Gjest Kråkaa
Skrevet
Sant nok. Det stod ikke noe suspekt. Men hvorfor må han da kontakt med henne?? Hun kan da ikke være så spennende.

Tjaaa,jeg synes det er koslig å prate med eksen engang i blandt på msn for å høre hvordan ståa er med han og hans familie. typen pleier av og til å snakke med sin eksdame på msn også uten at det ligger noe bak det. Er bare for å høre hvordan det går.

Og er det ikke slik at om man gir noen forbud mot noe så vil det være fryktelig spennende å gjøre det allikevel.

Gjest Gjest_fortvilet_*
Skrevet

Er muligens jeg som overreagerer altså...

Men fy fader så mye dritt og drama facebook kan kreere!

Gjest Kråkaa
Skrevet
Men fy fader så mye dritt og drama facebook kan kreere!

Åhååå ja! Men jeg prøver å trøste meg selv med at det er bare FB..Folk legger til folk der over en lav sko og jeg prrøøøøver å ikke ta FB så seriøst.

Skrevet

Ble du lei deg for selve mailen, eller ble du lei deg for at du er redd dette skal føre til noe mer mellom de to?

Gjest Gjest_fortvilet_*
Skrevet

sistnevnte: at det fører til mer kontakt..greit at han har jentevenner. men ser rett og slett ikke poenget i at disse skal være venner. (trenger ikke gå lenger innpå det).

Skrevet
sistnevnte: at det fører til mer kontakt..greit at han har jentevenner. men ser rett og slett ikke poenget i at disse skal være venner. (trenger ikke gå lenger innpå det).

Skjønner deg så godt - vond magefølelse gir bare ennå mer vond magefølelse. Men, ikke konfronter ham men noe du ikke vet noe om, det gjør det bare verre.

Gjest Gjest_fortvilet_*
Skrevet

skal gjøre mitt beste! tusen takk for råd uansett:) den personen som en gang sa at gutter er enkle mennesker, må ha vært sabla heldig med kjærlighetslivet sitt..

Skrevet

Jeg skjønner veldig godt at du blir usikker. Men vet du når det gjelder kjærester: Du må egentlig bare bestemme deg for å stole på han. Å sjekke facebook og meldingene hans vil gjøre deg enda mer usikker.. Si til deg selv at du stoler på han, til det motsatte er bevist. Og hva om han plutselig skriver noe fint til henne på FB da? Hva skal du si til han da? "Hei du, jeg logga meg inn på facebook profilen din og du er en dust!!" Hvis han har gitt deg passordet sitt stoler han på deg ihvertfall, og da burde du gjøre det samme med han, siden man kjenner seg selv på andre ;)

Skrevet

Jeg mener det er noe som heter at en eks er en eks. Hvorfor skal man fortsette å ha kontakt med en eks?? Selvfølgelig gjør dette den andre utrygg, sånne ting er veldig vanskelig syns i allefall jeg da. Jeg vet det er mange som er veldig tolerante i forhold til sånne ting, og det kommer sikkert mye ann på hvor trygg man er på seg selv også. Men for meg vil en eks alltid være en eks. Nå må jeg oppleve to ekser pga at min mann har barn med de, men der har han ikke noe annet valg..

Og selv om meldingen var uskyldig, så er det allikevel ikke så rart at det dukker opp tanker hvor man lurer på hva som er den egentlige grunnent il at han tok kontakt. Ønsker han å gjennoppta kontakten og isåfall hvorfor det.

Ikke alle er like trygge på typen og seg selv, og stoler 100% på forholdet uansett hva..

jeg skjønner deg veldig godt og ville reagert med sjalusi jeg også. Men jeg vet at min mann har lik tankegang i forhold til dette, så hos oss er det 0-toleranse for sånt. Såfremt man ikke har en spesiell grunn selvfølgelig.

Ellers har jeg lært at man alltid bør fortelle absolutt alt til partneren da ting har en tendens til å dukke opp uansett, og da virker det ofte 10 ganger verre enn det egnetlig er.

Skrevet

Jeg skjønner i grunnen godt ts sin frustrasjon. Hva er egentlig grunnen til at man skal holde kontakt med eksene sine? Det er vel en grunn til at forholdet tok slutt en gang? Hva er da poenget med å opprettholde kontakt? Og når dette i tilegg sårer og uroer partneren, synes jeg man bør la det være.

Om man f.eks treffer eksen tilfeldig et eller annet sted, er det jo legitimt å hilse og kanskje slå av en liten prat. Men når man skriver mailer etc. til eksen, er dette en mer bevisst og gjennomtenkt handlig som jeg finner noe tvilsom.

Det er slettes ikke sikkert at tanken hans er å være utro, men jeg synes likevel at det er å lage mer trøbbel enn nødvendig, når han viser eksen en slik oppmerksomhet.

Tror det vil være en idè å sette av litt tid sammen med ham for å diskutere felles kjøreregler i forholdet.

Skrevet

TS: Tror ikke vi kan svare på hvorvidt du er FOR sjalu eller ikke, det må du nesten kjenne etter selv.

Når slikt skjedde med min forrige type, fikk jeg alltid vondt i magen og en dårlig følelse - det skulle også vise seg at han VAR utro til slutt og forlot meg for en annen.

Så skjedde det tilsvarende med min nåværende type og det smertet ikke på langt nær på samme måte. Brent barn skyr ilden, så jeg måtte konfrontere og spørre han hva det dreide seg om, men i motsetning til mine tidligere erfaringer så hadde jeg 0 problemer med å kjøpe forklaringen om at kontakten med hans eks bare var som Kråkaa skriver over her: Ren nysgjerrighet.

Ba han om å la være - fo min skyld - men forklarte hvorfor og hvor usikker slikt gjør meg. Så vidt jeg vet har dette blitt fulgt - i motsetning til mine tidligere erfaringer altså.

Poenget mitt er altså - egentlig vet du vel innerst inne hva slags kar du har? Om han kan stoles på eller ikke? Om du er irrasjonell eller berettighet? Prøv å kjenn etter og vær ærlig med deg selv.

Skrevet

Hei.

Jeg synes ikke du er i overkant sjalu, vil nok tro at du er som de fleste av oss,hvertfall de fleste jenter jg kjenner føler d slik:)

Men ja,må si mg enig at en eks er en eks,av respekt til partneren synes jg ikke man trenger å ha kontak med ekser,hvertfall ikke når partneren har noe i mot eksen.

Gjest Kråkaa
Skrevet
av respekt til partneren synes jg ikke man trenger å ha kontak med ekser,hvertfall ikke når partneren har noe i mot eksen.

Tjaaa,så lenge man har en god grunn til å ha noe imot eksen så kan man jo si ifra. At eksen er en eks synes jeg ikke er en god nok grunn.

Skrevet

Vel... Har du snakket med ham om henne? På en ålreit måte? Sagt at du får leie følelser når du ser henne eller hører om henne? Det er jo ikke noe du kan styre helt, men det kan kanskje hjelpe hvis du får en følelse av at han forstår deg og tar hensyn til deg..? Ikke si at du har gått inn på Facebook-profilen hans... Jeg ser ikke helt noe galt i å ha sendt EN mail med svada, han kjedet seg kanskje. Ekser tenker man på fra tid til annen uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...