Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en drøy uke siden jeg har vasket håret nå (dusjen her på hyttegrenda tok kveld, og å bruke hageslangen kjøler meg for mye ned) så jeg har nøyet meg med kroppsvask.

Så, det har blitt rimelig fett. Men det rare er at det ser ut til å ha nådd et metningspunkt nå, og faktisk føles mindre guffent nå enn for 2-3 dager siden.

Men nå skal jeg snart på jobb, så jeg må innom en venn for å få vasket meg ordentlig. Hadde jeg hatt lengre fri er det godt mulig jeg hadde fortsatt dette for å se om håret kom seg helt. Googler endel på "going shampoo-free" og det er intressant.

Er det noen her som har forsøkt dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har bare forsøkt i kortere stunder som deg (dvs 1 uke) men har samme erfaring! Etter noen dager er det ikke like ekkelt lenger. Før fikk jeg fett hår hver dag eller hver 2. dag, men etter å ha gått en uke uten å vaske håret, tok det plutselig 5 dager før det ble fett. Kan tenke meg at det til slutt ikke blir fort fett etterhvert til lenger man går, men ville vasket det med vann og såpe innimellom.

Nå har jeg kjøpt meg en vegansk såpe som kan brukes som det meste. Skal prøve den i stedet for shampoo og se hva som skjer:)

Skrevet

Kanskje ikke heelt innenfor tema her, men jeg prøver..;)

Jeg har såvidt begynt å prøve balsammetoden, som går ut på at man vasker håret kun med balsam (og holder seg langt unna hårprodukter som balsamen ikke kan vaske ut), og merker forskjell på håret allerede. Mye mykere og freshere..!

Det finns masse info på www.lockig.se

Spør gjerne om dere vil prøve og lurer på noe..! :)

Gjest ~♥ƒαѕн&#9
Skrevet

vis man slutter å vaske håret blir håret selvrensene til slutt:) det var en som hadde gått såppass lenge som flere år uten å vaske det og det viste seg at håret blir sin egen shampoo og var nydlig og glaatt, og dette var heller ikke uhygenisk, av en eller annen grunn.. husker ikke helt hva.. litt morsomt da:)

Skrevet

Rexina:Hvilken såpe? Jeg ender nok opp med å vaske det nå snart, og teller på knappen hva jeg skal vaske det med :ler: (alterntivene er urtekram uparfymert shampoo eller balsam, aubrey chamomile shampo, og aubrey honeysuckle balsam) Men dette var ikke planlagt, så man tager hva man haver ;)

-M-: Hvilket merke har du endt opp med? Jeg er kresen på hva det inneholder, så alltid intressant å få vite om nye merker :) Har ikke krøllete hår, litt fall på en god dag men det er max.

~♥ƒαѕнισηвαвє♥~: Ja, høres totalt merkelig ut, men det er litt for mange som går god for dette til at jeg helt lar vær å tro på det.

Det facinerende er at det føles bare bedre og bedre ut dag for dag. Om jeg ender opp på hiking et par uker så kommer jeg nok til å vurdere å klippe meg kortkort, og la shampooen være igjen hjemme.

Gjest ~♥ƒαѕн&#9
Skrevet (endret)

Alså det er jo forsket på og bevist at det er sånn håret reagerer på , men vil absoultt ikke anbefale det;-)

Endret av ~♥ƒαѕнισηвαвє♥~
Skrevet

~♥ƒαѕнισηвαвє♥~: Tja, når det har gått såpass raskt fra "æææææææsj" til "javel, greit nok, men jeg går ikke på jobb slik og omgås glattpolerte folk", så er jeg nyskjerrig på hvordan det hadde sett ut om en måneds tid med kunne vann, og eventuelt eddik ol.

Får se hva jeg gjør :) På kort sikt blir det iverfall vasket ;)

Skrevet

Tja, etter en periode uten hårvask er det akkurat som om håret mitt ikke kan bli mer fett. På en måte.

2 somre på rad har jeg vært feltassistent på Svalbard, med minimale muligheter til å få vasket håret (kroppsvask gikk fint altså!), og på 7 uker vasket jeg håret 3 ganger ca.

Men jeg vil ikke på noen måte si at mitt hår ble selvrensende og fint hvert fall. Jeg syns det var ekkelt å gå med så fett hår, så lenge.

Gjest ~♥ƒαѕн&#9
Skrevet (endret)

det var i alle fall en dame, hun gikk 6 mnd uten å vaske det(æsj) og i begynnelsen var det skikkelig ekkelt, pistrete og fett, men etter en del mnd så ble det bare mykt og satt skikkelig fint, men det var etter en ganske laang stund med stygt hår, bare litt rart å tenke på;-) så hun hadde liksom bare sluttet å bruke shamoo på det, for det var så fint:-P..

Endret av ~♥ƒαѕнισηвαвє♥~
Skrevet (endret)

Den såpen jeg har kjøpt heter Dr. Bronners Magic soap i baby-mild.

Her kan du lese litt..

Akkurat nå har jeg tatt 50/50 vann og såpe i en pumpe dispenser (som lager skum rett av pumpen) og tilsatt noen dråper tea tree olje, peppermint og sitron (=min rens)

Også skal jeg teste den på kroppen nå etterpå:) Men da bruker jeg den bare som den er, for da kan jeg bruke den over HELE kroppen. Tør ikke teste som shampoo enda, men tenkte å skylle håret godt i vann og føne det:)

Ps! Kjøpte herifra (men DYR frakt da)

Endret av Rexina
Skrevet

Var det ingen som så den dokumentaren på NRK2 om hun engelske journalisten som sluttet å vaske seg? Håret hennes ble ikke akkurat spesielt fresht..

Lurer på hva slags livsstil man har, hvis man kan bruke et halvt år på å finne ut om håret blir "selvrensende" til slutt. Tviler sterkt på at det blir det, kanskje en blir så vant til å ha fett hår at det føles naturlig, eller alt fettet blir gnidd av på hodeputa.

Skrevet
Var det ingen som så den dokumentaren på NRK2 om hun engelske journalisten som sluttet å vaske seg? Håret hennes ble ikke akkurat spesielt fresht..

Lurer på hva slags livsstil man har, hvis man kan bruke et halvt år på å finne ut om håret blir "selvrensende" til slutt. Tviler sterkt på at det blir det, kanskje en blir så vant til å ha fett hår at det føles naturlig, eller alt fettet blir gnidd av på hodeputa.

Hun damen på tv brukte ikke vann engang.

Har selv kort hår og vaske håret kanskje et par ganger pr.mnd.

1 gang pr.uke på det meste.

Bruker sjampo i fast form fra Kiss Me Minerals.

Har hatt denne rutinen i over et år og håret mitt har aldri sett bedre ut eller vært mer lettstelt. Trenger ikke bruke stylingprodukter heller for å få volum og hold.

Får jeg begynte med dette brukte jeg vanlig sjampo og måtte spraye og style flere ganger daglig for å få håret til å holde frisyren.

Jeg har en mistanke om at løsningen/problemet ligger mer i hva vanlig sjampo inneholder enn at håret blir selvrensende.

Skrevet

Jepp, jeg så det.

legens tilbakemelding var jo at ho burde begynne å vaske seg igjen snarest, samt at det stinket av henne.

Man må liksom ta litt hensyn til folk rundt seg også, det er ganske kvalmt å prakke sin egen stramme lukt på andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...