Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Jeg er enig i at de tror blindt på det, men jeg sier som Patrick Jane - "They're either deluded or dishonest or both". De tror kanskje det er for det beste, men enten så tar kristne feil eller så tar resten av verden feil, uansett er det snakk om over en milliard mennesker som tror blindt på noe som ikke stemmer. De kan ikke alle ha rett, tross alt.

Jeg er ikke enig med deg i at kristne tror blindt, men jeg forstår at du ikke kan forstå dette. Dette må erfares.

Ellers er jeg enig med deg i det siste du nevner.

Men når det gjelder de menneskene som prøver å følge de ti bud i sitt liv, hva er grunnen til at du har så mot disse, og at de forsøker å få andre til å gjøre det samme?

Ser du ikke all elendigheten som skjer i verden av mennesker som ikke bryr seg, hverken om de ti bud eller sine medmennesker?

Bortsett fra i muslimske og hinduistiske land, tror jeg ikke det sitter mange kristne mennesker i fengslene verden over.

Det virker som om dere avskyr alt som har med god moral å gjøre.

Endret av Bolledeig
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg er ikke enig med deg i at kristne tror blindt, men jeg forstår at du ikke kan forstå dette. Dette må erfares.

Men når det gjelder de menneskene som prøver å følge de ti bud i sitt liv, hva er grunnen til at du har så mot disse, og at de forsøker å få andre til å gjøre det samme?

Ser du ikke all elendigheten som skjer i verden av mennesker som ikke bryr seg, hverken om de ti bud eller sine medmennesker?

Bortsett fra i muslimske og hinduistiske land, tror jeg ikke det sitter mange kristne mennesker i fengslene verden over.

Se bare på innleggene her på KG. Hvem uttrykker seg verst mot sine meddebattanter?

Sier ikke et av de ti budene at du ikke skal lyve?

Skrevet

Jo.

Skrevet

Det er kanskje det budet som blir brutt oftes.

Skrevet (endret)

La oss ta for oss de ti bud. De første tre har ingenting med moral å gjøre, men er Gud som er sjalu og sier at vi ikke har lov til å ha andre guder enn ham eller mobbe ham eller gjøre noe på dagen hans. Dette er meningsløst og bidrar til absolutt ingenting godt.

Den fjerde sier at man skal respektere sin mor og far, noe som er tåpelig og burde være "respektere de som fortjener respekt". Burde Fritzls datter respektere ham? Så kommer fem, seks, syv og åtte som er "ikke stjele, ikke være utro, ikke drepe, ikke bære falsk vitnesbyrd". Disse budene ligger naturlig i menneskets innstinkt til å ikke gjøre mot andre det de ikke vil oppleve mot seg selv. Den gyldne regel fantes lenge før kristendommen gjorde inntog.

De siste to har med begjær å gjøre, og det er både unaturlig og umoralsk å nekte noen å begjære det de vil begjære. Det har ingen konsekvenser og å straffe noen eller kalle dem umoralske pga noe som skjer inni dem som de ikke selv styrer er direkte dårlig gjort.

Så hva sitter man igjen med? Ikke lyge (altså ikke bryte loven), ikke stjele (altså ikke bryte loven), ikke drepe (altså ikke bryte loven) og ikke være utro. Forskjellen på et menneske som bare følger Norges lover og en som lever etter de ti bud er altså at det ikke er ulovlig å være utro. Hvis du oppriktig tror at kristne er mindre utro enn ateister så får det være opp til deg, men det blir helt absurd å late som de ti bud er noe bedre enn vanlig folkeskikk og lovlydighet.

edit: For å oppsummere: Jeg har ingenting imot god moral, jeg har noe imot at kristendom tar patent på konseptet basert på de ti bud og den gyldne regel - som om dette var originale påfunn fra kristendommens side. Det er ikke ulovlig å stjele fordi det står i Bibelen, det er ulovlig fordi alle moderne samfunn uavhengig av tro har forstått dette basert på den moralen vi er født med, TOTALT UAVHENGIG av Gud og lenge før Jesus ble født. Jeg vet at stjeling er galt fordi det ligger i min natur og fordi jeg kan forstå konsekvensene, ikke fordi det står i boken din.

Endret av firewater
Skrevet

Jeg skal innrømme at det har vært enkelte på min side av saken som har sagt ting på en mye krassere og kjipere måte enn det jeg synes er nødvendig eller saklig. Dette er et veldig hett tema, og det viktigste er at man holder seg saklig og rettferdig. Jeg har selvsagt ingen respekt for de som driter i all moderne vitenskap og kaller karbondatering for falsk osv, fordi de lyger for sin egen gevinst. De som er kristne og åpen for diskusjon og ikke ser på vitenskap som en motstander av kristendom derimot, synes jeg man skal respektere.

Gjest Kynisk Nihilist
Skrevet
Den fjerde sier at man skal respektere sin mor og far, noe som er tåpelig og burde være "respektere de som fortjener respekt". Burde Fritzls datter respektere ham? Så kommer fem, seks, syv og åtte som er "ikke stjele, ikke være utro, ikke drepe, ikke bære falsk vitnesbyrd". Disse budene ligger naturlig i menneskets innstinkt til å ikke gjøre mot andre det de ikke vil oppleve mot seg selv. Den gyldne regel fantes lenge før kristendommen gjorde inntog.

Så hva sitter man igjen med? Ikke lyge (altså ikke bryte loven), ikke stjele (altså ikke bryte loven), ikke drepe (altså ikke bryte loven) og ikke være utro. Forskjellen på et menneske som bare følger Norges lover og en som lever etter de ti bud er altså at det ikke er ulovlig å være utro. Hvis du oppriktig tror at kristne er mindre utro enn ateister så får det være opp til deg, men det blir helt absurd å late som de ti bud er noe bedre enn vanlig folkeskikk og lovlydighet.

Gud tok med de 10 viktigste budene for mennesket. Da er det bare logisk at han utelot trivielle ting som å banke dritten ut av dama, voldta småbarn, mobbe funksjonshemmede, torturere fanger, osv, mens han konsa på de viktige tingene som å være tro og ikke ha andre guder.

Snill type.

Skrevet

En kjempegodt poeng, hvis man klarer å forstå at noe er galt (voldta småbarn) uten å nevne det i de ti bud, hvordan kan da kristne vite at det er galt? Det står tross alt ikke i bruksanvisningen deres...

Skrevet
La oss ta for oss de ti bud. De første tre har ingenting med moral å gjøre, men er Gud som er sjalu og sier at vi ikke har lov til å ha andre guder enn ham eller mobbe ham eller gjøre noe på dagen hans. Dette er meningsløst og bidrar til absolutt ingenting godt.

De siste to har med begjær å gjøre, og det er både unaturlig og umoralsk å nekte noen å begjære det de vil begjære. Det har ingen konsekvenser og å straffe noen eller kalle dem umoralske pga noe som skjer inni dem som de ikke selv styrer er direkte dårlig gjort.

edit: For å oppsummere: Jeg har ingenting imot god moral, jeg har noe imot at kristendom tar patent på konseptet basert på de ti bud og den gyldne regel - som om dette var originale påfunn fra kristendommens side. Det er ikke ulovlig å stjele fordi det står i Bibelen, det er ulovlig fordi alle moderne samfunn uavhengig av tro har forstått dette basert på den moralen vi er født med, TOTALT UAVHENGIG av Gud og lenge før Jesus ble født. Jeg vet at stjeling er galt fordi det ligger i min natur og fordi jeg kan forstå konsekvensene, ikke fordi det står i boken din.

De tre første budene er nøkkelen til å kunne holde de resterende syv.

Jeg tror ikke at noen barn har problemer med å respektere sine foreldre som overholder budene.

Nåd det gjelder de følgende budene, så er dette noe Gud har lagt ned i oss.

Men det er langt fra alle som følger sin samvittighet bestandig.

Når det gjelder de siste budene, vet du like godt som meg, at det er mange som følger opp sine begjær med handlinger, så som Vold, voldtekt, pedofili, kleptomani, pyromani osv.

Det er forskjell på å få lyster og å dyrke sine lyster, som kan utarte seg til handling.

Skrevet
Jeg skal innrømme at det har vært enkelte på min side av saken som har sagt ting på en mye krassere og kjipere måte enn det jeg synes er nødvendig eller saklig. Dette er et veldig hett tema, og det viktigste er at man holder seg saklig og rettferdig. Jeg har selvsagt ingen respekt for de som driter i all moderne vitenskap og kaller karbondatering for falsk osv, fordi de lyger for sin egen gevinst. De som er kristne og åpen for diskusjon og ikke ser på vitenskap som en motstander av kristendom derimot, synes jeg man skal respektere.

Det er kanskje vanskelig å tro, men jeg ser på vitenskap generelt som en god ting for kristendommen. Men jeg liker ikke at det kun er forskere som ikke er troende, som skal få godkjente resultater, og at alt det forskere finner ut som støtter Bibelen og kristendommen, bare skal blåses av, samt at det bare er kristne medier som formidler dette.

Og siden det bare er kristne medier som formidler dette, da blir dette forkastet av alle, også her på KG, uten at noen bryr seg om å undersøke sannheten i det.

Men nå så jeg til min store forundring, i en annen tråd her, at det var en/ei som ville undersøke mine innlegg nærmere, før kommentarer.

Og det er bra.

Skrevet
En kjempegodt poeng, hvis man klarer å forstå at noe er galt (voldta småbarn) uten å nevne det i de ti bud, hvordan kan da kristne vite at det er galt? Det står tross alt ikke i bruksanvisningen deres...

Jeg er ikke enig med deg her.

For utenom disse budene, så står det allerede i 3 Mos. 19,18 at Gud sa:

Du skal elske din neste som deg selv.

Og nå glemte du plutselig det du omtalte for litt siden, at moralen var nedfelt i oss alle.

Skulle ikke dette hindre oss i å voldta små barn?

Mener du at vi trenger noen tusen forskjellige formaninger og retningslinjer for alt det gale vi kan finne på å gjøre, uten å bruke en moralsk tankegang?

Skrevet

Fordi de er mere verdt da, mener du?

Skrevet
Fordi de er mere verdt da, mener du?

Fordi de vet hva de snakker om. Ingen tipping, ingen "jammen jeg forstår ikke og derfor er det umulig", bare ekte diskusjon av emner. Enhver kristen person som ikke forakter vitenskap er i mine øyne en mer interessant og aktuell debattpartner fordi de har en forståelse og en innstilling som gjør at vi kan kommunisere. Hvis jeg må overtale et menneske til at det de har lest i kristne tidsskrifter om at karbondatering er tull og tøys for å kunne ha en debatt så føler jeg at jeg aldri får diskutert noe, jeg må jo bruke tiden på å undervise. Det er jo ikke det som er poenget, hvis man oppriktig lurer på noe skal man helst lese om det selv, ikke påstå at det er umulig slik at noen andre kan forklare det for deg.

Og nå glemte du plutselig det du omtalte for litt siden, at moralen var nedfelt i oss alle.

Skulle ikke dette hindre oss i å voldta små barn?

Jeg voldtar ikke små barn og jeg er ikke kristen, så jeg ser ikke helt poenget. Eller var det at ingen kristne voldtar småbarn?

Skrevet
Fordi de vet hva de snakker om. Ingen tipping, ingen "jammen jeg forstår ikke og derfor er det umulig", bare ekte diskusjon av emner. Enhver kristen person som ikke forakter vitenskap er i mine øyne en mer interessant og aktuell debattpartner fordi de har en forståelse og en innstilling som gjør at vi kan kommunisere. Hvis jeg må overtale et menneske til at det de har lest i kristne tidsskrifter om at karbondatering er tull og tøys for å kunne ha en debatt så føler jeg at jeg aldri får diskutert noe, jeg må jo bruke tiden på å undervise. Det er jo ikke det som er poenget, hvis man oppriktig lurer på noe skal man helst lese om det selv, ikke påstå at det er umulig slik at noen andre kan forklare det for deg.

Jeg voldtar ikke små barn og jeg er ikke kristen, så jeg ser ikke helt poenget. Eller var det at ingen kristne voldtar småbarn?

Så du ser ikke poenget i dine egne meninger og uttalelser?

Skrevet
Så du ser ikke poenget i dine egne meninger og uttalelser?

???

Sier du at du vet bedre enn han selv hva poenget hans er..

Jøss..

Kanskje vi alle slipper å skrive innlegg nå..

Du kan bare overta alles meninger og poenger..

Det hadde blitt litt av et show.. :)

Gjest Utlogget
Skrevet

Se bare på innleggene her på KG. Hvem uttrykker seg verst mot sine meddebattanter?

Så du mener kristne har enerett på god moral, og det å bry seg?

Du tar feil! De kristne skulle brydd seg, og burde hatt god moral, men sannheten er at veldig mange kun bryr seg om sine egne, og det beste for sine egne!

Jeg er kristen selv, men har sluttet i menigheten på grunn av mange av medlemmenes dobbeltmoral.

Dobbeltmoralen, der de sier at alle er like mye verd, men der verdien egentlig blir målt etter hvor mange år man har bak seg i menigheten, uavhengig av handlinger og ord.

Skrevet

Er kristen og mener at fokuset på loven og helligjørelse kan få en til å bli bitre sure personer der de er fordi de glemmer nåden. Jesus forkynte ikke loven til andre enn de som ville skryte av at de holdt loven. Som for eksempel han som sa han holdt hele loven, sa Jesus til ham som også var en veldig rik mann at han skulle gi vekk alt han hadde. Uten å si noe, gi han derifra. På den andre siden var det en mann, Sakkeus, som Jesus trengte å bo hos på sin vandring, han var en overtoller og veldig rik og lurte penger fra folk, men han sa til Jesus at han skulle nå gi halvparten av alt han eide til fattige.

Ikke vær en svak kristen og begynn med å holde loven for å fylle deg. Men la Gud lære deg nåden ved å ha fokuset på nåden når du leser bibelen, for ellers blir bare hele NT også lovisk og fordømmende.

Skrevet
???

Sier du at du vet bedre enn han selv hva poenget hans er..

Jøss..

Kanskje vi alle slipper å skrive innlegg nå..

Du kan bare overta alles meninger og poenger..

Det hadde blitt litt av et show.. :)

Og jeg som trodde dere var så glupe, utfra deres egne uttalelser om oss som ikke har forstand på noe.

Han sier selv at god moral er nedfelt i alle, også de som ikke er kristne.

Derfor har ikke kristne enerett på god moral.

Til tross for dette, så savner han bl.a. et bud som forteller oss at vi ikke må forgripe oss på små barn.

Og da lurer jeg på, hvor mye er da denne moralen vert, som han nevner, om den ikke også omfatter denne forbrytelsen?

Forstår du nå hvorfor jeg spurte han? Eller står dere likt i så måte?

Skrevet
Og jeg som trodde dere var så glupe, utfra deres egne uttalelser om oss som ikke har forstand på noe.

Han sier selv at god moral er nedfelt i alle, også de som ikke er kristne.

Derfor har ikke kristne enerett på god moral.

Til tross for dette, så savner han bl.a. et bud som forteller oss at vi ikke må forgripe oss på små barn.

Og da lurer jeg på, hvor mye er da denne moralen vert, som han nevner, om den ikke også omfatter denne forbrytelsen?

Forstår du nå hvorfor jeg spurte han? Eller står dere likt i så måte?

Jeg tror du misforstod poenget mitt med innlegget. Jeg mener at moralen er nedfelt i mennesker instinktvis, og derfor har det ingenting å si hva som står i bibleen. Kristne som følger bibelen og ateister som ikke gjør det forbryter seg uansett på samme måte, de vodltar like mange barn. Derfor har kristendommen ingenting å si, kristne oppfører seg historisk like jævlig som alle andre. Fordi moral er universelt og bøker forandrer ingenting.

Jeg savner ikke budet, jeg sier bare at hvis moral faktisk er noe kristent som man får fra bibelen så burde det budet være der. Det bekymrer meg at Gud trenger tre bud om seg selv i stedet for å bruke den plassen til å ha gode regler folk burde følge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...