Gjest ts Skrevet 29. januar 2009 #1 Skrevet 29. januar 2009 Jeg lurer på hvordan skattemyndighetene holder styr på hvem som leier ut leiligheten sin? Sjekker de postadresse? Eller kun folkeregistrert adresse? Sjekker de kontoutskriften din? Hva skjer hvis det blir oppdaget at man ikke har betalt skatt?
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2009 #2 Skrevet 29. januar 2009 Jeg går ut fra at de tar stikkprøver. Blir du tatt, må du betale tilbake skatt samt kanskje gå gjennom en rettsak. Jeg vil råde deg til å følge de skatterettslige reglene. Hvis alle hadde snyltet på skatten så ville det ikke vært mye penger igjen til staten. Jeg går ut fra at du også trenger eller har trengt grunnskole, universitetsutdanning, helsetjeneste, veier, kollektivtrafikk, barnehager og så videre?
Gjest ts Skrevet 29. januar 2009 #3 Skrevet 29. januar 2009 Jeg går ut fra at de tar stikkprøver. Blir du tatt, må du betale tilbake skatt samt kanskje gå gjennom en rettsak. Jeg vil råde deg til å følge de skatterettslige reglene. Hvis alle hadde snyltet på skatten så ville det ikke vært mye penger igjen til staten. Jeg går ut fra at du også trenger eller har trengt grunnskole, universitetsutdanning, helsetjeneste, veier, kollektivtrafikk, barnehager og så videre? Jeg tenker det samme, men jeg var i utgangspunktet redd for at jeg vil gå med dundrende tap på å leie ut hvis jeg måtte betale skatt. Etter søk på nett ser jeg imidlertid at man kan trekke renteutgiftene fra leieinntektene før man beregner 28% skatt, og da blir bildet et helt annet. Er det noen som kan si om denne beregningen er riktig? Leieinntekt: 7000 -Renteutgift på lån: 8000 = -1000 (i tap per måned). Det er denne summen jeg evt skal betale 28% av, ikke sant? Slipper jeg å betale skatt hvis jeg går i minus hver måned? Hmf, innrømmer at dette er jeg helt grønn på...
Gjest Wrangler Skrevet 29. januar 2009 #4 Skrevet 29. januar 2009 Jeg lurer også på dette med skatting av leilighet til utleie! Skal reise til utlandet for ett år. (har bodd her i mer enn 1 år når jeg reiser)
Sol79 Skrevet 29. januar 2009 #5 Skrevet 29. januar 2009 (endret) Jeg tenker det samme, men jeg var i utgangspunktet redd for at jeg vil gå med dundrende tap på å leie ut hvis jeg måtte betale skatt. Etter søk på nett ser jeg imidlertid at man kan trekke renteutgiftene fra leieinntektene før man beregner 28% skatt, og da blir bildet et helt annet. Er det noen som kan si om denne beregningen er riktig? Leieinntekt: 7000 -Renteutgift på lån: 8000 = -1000 (i tap per måned). Det er denne summen jeg evt skal betale 28% av, ikke sant? Slipper jeg å betale skatt hvis jeg går i minus hver måned? Hmf, innrømmer at dette er jeg helt grønn på... Rentene har ingenting med leieinntekten å gjøre, så det regnestykket stemmer ikke. Leieinntekter over kr 20 000 per år er skattepliktige. Man kan dog trekke fra utgifter til vedlikehold, renovasjon etc Har du link til denne siden på nettet? Du må ha misforstått et eller annet. Endret 29. januar 2009 av Sol79
Gjest ts Skrevet 29. januar 2009 #6 Skrevet 29. januar 2009 Rentene har ingenting med leieinntekten å gjøre, så det regnestykket stemmer ikke. Leieinntekter over kr 20 000 per år er skattepliktige. Man kan dog trekke fra utgifter til vedlikehold, renovasjon etc Har du link til denne siden på nettet? Du må ha misforstått et eller annet. Jeg vet ikke om det er lov å linke til et annet forum, men iallefall: http://vgd.no/forbruker/oekonomi/tema/1074...hold-til-utleie
flickan Skrevet 29. januar 2009 #7 Skrevet 29. januar 2009 Du kan IKKE trekke fra rentene før du beregner skatten på leieinntektene. Utgifter i forbindelse med lån regnes ikke med, da dette er finansieringskostnader og ikke går på driften av leiligheten. På skatteetaten står det følgende:link Nettoinntekten bli regnet ut slik: Brutto leieinntekter – Faktiske driftsutgifter (for eksempel forsikring, festeavgift, eiendomsskatt, kommunale avgifter og vedlikehold). Du får imidlertid vanlig vanlig fradrag for rentene på øvrige inntekter. (Akkurat som du gjør på boliglån ellers) Men det regnestykket blir jo ganske annerledes. Ikke stol på alt som står skrevet på forum.
flickan Skrevet 29. januar 2009 #8 Skrevet 29. januar 2009 Jeg vet ikke om det er lov å linke til et annet forum, men iallefall: http://vgd.no/forbruker/oekonomi/tema/1074...hold-til-utleie Det som står i denne linken er rett og slett feil.
Gjest ts Skrevet 29. januar 2009 #9 Skrevet 29. januar 2009 Du kan IKKE trekke fra rentene før du beregner skatten på leieinntektene. Utgifter i forbindelse med lån regnes ikke med, da dette er finansieringskostnader og ikke går på driften av leiligheten. På skatteetaten står det følgende:link Du får imidlertid vanlig vanlig fradrag for rentene på øvrige inntekter. (Akkurat som du gjør på boliglån ellers) Men det regnestykket blir jo ganske annerledes. Ikke stol på alt som står skrevet på forum. Å, takker så mye! Nå ser jeg at det faktisk er to separate regnestykker
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2009 #10 Skrevet 29. januar 2009 Jeg kommer til å "tape" en del når jeg leier ut pga av at jeg må skatte MEN heller det enn rettsak og ulovligheter;)
Gjest ts Skrevet 29. januar 2009 #11 Skrevet 29. januar 2009 Jeg kommer til å "tape" en del når jeg leier ut pga av at jeg må skatte MEN heller det enn rettsak og ulovligheter;) Jeg ser at det lønner seg for meg å betale skatt, fordi jeg skal leie ut i mer enn et år. Da får jeg fratrekk på skatten av tap ved salg av bolig, noe som jeg tror det blir.
attegløyma Skrevet 29. januar 2009 #12 Skrevet 29. januar 2009 Tusentipset: Leig ut delvis møblert. Då får du 24% fråtrekk på skatten ved utleige. Du må ha det spesifisert i kontrakta, og så må du sende den inn som vedlegg når du sender inn sjølvmeldinga di. Dessuten kan du visst trekke frå husleige (til borettslag) frå inntektene, og dermed skattar du ikkje i heile tatt
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2009 #13 Skrevet 29. januar 2009 Tusentipset: Leig ut delvis møblert. Då får du 24% fråtrekk på skatten ved utleige. Du må ha det spesifisert i kontrakta, og så må du sende den inn som vedlegg når du sender inn sjølvmeldinga di. Dessuten kan du visst trekke frå husleige (til borettslag) frå inntektene, og dermed skattar du ikkje i heile tatt 24 % av hva da? Leieinntekten eller verdien av innboet? Og hvor kommer 24 % satsen fra?
flickan Skrevet 29. januar 2009 #14 Skrevet 29. januar 2009 24 % av hva da? Leieinntekten eller verdien av innboet? Og hvor kommer 24 % satsen fra? Du kan trekke fra 15% og ikke 24%. Les mer om reglene her
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2009 #15 Skrevet 29. januar 2009 Jeg ser at det lønner seg for meg å betale skatt, fordi jeg skal leie ut i mer enn et år. Da får jeg fratrekk på skatten av tap ved salg av bolig, noe som jeg tror det blir. Samme som meg:) Da gjelder det bare å få inn stabile leietakere som betaler leien i tide;) lykke til
Gjest ts Skrevet 29. januar 2009 #16 Skrevet 29. januar 2009 Tusentipset: Leig ut delvis møblert. Då får du 24% fråtrekk på skatten ved utleige. Du må ha det spesifisert i kontrakta, og så må du sende den inn som vedlegg når du sender inn sjølvmeldinga di. Dessuten kan du visst trekke frå husleige (til borettslag) frå inntektene, og dermed skattar du ikkje i heile tatt HmF... gruble...tygge på blyanten... Hvordan blir dette? :klø: Hvis jeg tjener 72000 kr på leieinntekter før skatt, kan jeg altså trekke fra 24% av dette, slik at skattbar inntekt bare blir 54720 kr og deretter betale 28 % av dette i skatt som er 15321 kr? Og blir alternativet uten møbler: 28% av 72000 kr som er 20160? Jeg mener ellers å ha lest at den delen husleia som går til betaling av fellesgjeld ikke kan trekkes fra.
Gjest ts Skrevet 29. januar 2009 #17 Skrevet 29. januar 2009 HmF... gruble...tygge på blyanten... Hvordan blir dette? :klø: Hvis jeg tjener 72000 kr på leieinntekter før skatt, kan jeg altså trekke fra 24% av dette, slik at skattbar inntekt bare blir 54720 kr og deretter betale 28 % av dette i skatt som er 15321 kr? Og blir alternativet uten møbler: 28% av 72000 kr som er 20160? Jeg mener ellers å ha lest at den delen husleia som går til betaling av fellesgjeld ikke kan trekkes fra. Ok, samme regnestykket med 15% da. I tillegg ser jeg i artikkelen det er linket til at det er mange andre fradrag. - Vedlikehold - Kommunale avgifter - Forsikring - Festavgift - Annonsering av boligen - Eiendomsskatt - Møbelslitasje - Reiser - Lys og varme (dersom inkludert i leien) Kanskje staten må betale skatt til meg?
flickan Skrevet 30. januar 2009 #18 Skrevet 30. januar 2009 Ok, samme regnestykket med 15% da. I tillegg ser jeg i artikkelen det er linket til at det er mange andre fradrag. - Vedlikehold - Kommunale avgifter - Forsikring - Festavgift - Annonsering av boligen - Eiendomsskatt - Møbelslitasje - Reiser - Lys og varme (dersom inkludert i leien) Kanskje staten må betale skatt til meg? Møbelslitasje er de 15% vi snakket om over. Disse andre fradragene er allerede nevnt over. Som regel inngår de i husleia, så sannsynligvis kan en del av husleia trekkes fra. Ta kontakt med styret eller forretningsfører for å finne ut de nøyaktige tallene.
Gjest Wrangler Skrevet 30. januar 2009 #19 Skrevet 30. januar 2009 Hvordan dokumenterer man alle disse utgiftene? Sender innn en papirversjon av selvangivelsen og legger ved kontrakt etc? Jeg skal leie ut fra juni 09 - juni 10. Så for å konkludere litt, det vil lønne seg å leie ut 13 mnd istede for 12mnd? Og delvis møblert? La oss si jeg leier ut for 10 000. (rundt og fint tall, og jeg går ikke så mye i minus) pr. mnd: Husleie er på 1000,- (kabeltv avgift og felleskostnader) Fjernvarme (inkl i husleie) på ca 336,- Nedbetaling av fellesgjeld 7332,- Tilsammen 8658,- per mnd. (dette tatt fra janaur 09 faktura for bolig) I tillegg har jeg mitt eget private husbanklån på 1500,- per mnd. Noen som vil ta seg bryet med å forklare hvordan jeg leier ut best mulig? Må si jeg er fryktelig dårlig på dette med økonomin, klarer knapt å regne ut prosenter av et tall!
Gjest ts Skrevet 30. januar 2009 #20 Skrevet 30. januar 2009 Så for å konkludere litt, det vil lønne seg å leie ut 13 mnd istede for 12mnd? Og delvis møblert? Ja, sånn har jeg oppfattet det ut fra det jeg har lest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå