Gå til innhold

Personlig gressklipp?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

I dag da jeg klippet gresset (for første gang i år: det er min mann som pleier å gjøre det..) oppdaget jeg noe litt morsomt. Jeg klipper gresset på samme måte som jeg gjør andre ting: "mosaikk-metoden"! Jeg tar litt her og litt der, på en måte som kanskje kan se ganske usystematisk ut for noen. For meg gir det mening. Jeg tar små prosjekter og gangen, som feks. rundt et tre eller blomsterbed, veldig grundig og nøye, og slipper ferdig mindre biter av plenen. Til slultt er alle biter tatt, og jeg er ferdig.

Mannen min gjør det på heeeeelt annen måte. Han starter i en ende og går i en ben strek hele veien, og så tilbake igjen. Han fullfører ett stort prosjekt; hele plenen, og for ham er det ikke noe som heter småprosjekter underveis.

Slik er jeg med husvask og rydding også. Jeg kan holde på med å rydde stua, gå inn på badet med noe som hører til der, og så plutselig finne meg selv i ferd med å vaske baderomshylla, og gjerne spraye på badekaret og ha toalettrens i do. Før jeg beveger meg på vaskerommet med noen skitne håndduker, hvor jeg må ta ut av tørketrommelen, og sette på nye maskiner med skittent og vått tøy, så legger jeg gjerne sammen rene klær og beveger meg på soverommene med rent tøy, og da hiver jeg dynene på lufting. Før jeg kanskje går tilbake til stuen for å rydde ferdig. Til slutt er jeg kommet over hele huset, på et veldig usystematisk vis. men jeg har fått gjort veldig mye da.......

Mannen min rydder systematisk rom for rom (når han da gjør det...) på en helt annen måte enn meg.

Jeg tror jeg er slik som person. Jeg kan ta de ballene som dukker opp, og kan gjerne ha mange baller i luften på en gang. Liker å ha det slik.

Noen andre som kjenner seg igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er nok litt lik deg der ja.......... og det ender jo med at plutselig finner jeg igjen vaskebøtta med KALDT vann :P - og da må jeg jo skifte vann da......og da er det ikke bestandig atte den bli fyllt opp igjen liksom............. tenker atte "skal bare ta meg 5 min" :roll: og vips - så har jeg noen halv-ferdige prosjekter. :x

Skulle faktisk ønske jeg var litt mer sånn systematisk som din mann jeg altså............ men OM jeg noen gang blir det.......... det tviler jeg på! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også sånn, Tiit!

Tror det er en litt sånn kvinnegreie, det er ikke noe problem å vakse både stua og kjelleren på en gang, samtidig som jeg kan snakke i telefonen, dusje en unge og hente inn posten.

Ganske praktisk, å kunne klare flere ting på en gang.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er nok mere lik din mann..Jeg tenker alltid når jeg klipper plenen: hvordan klippe mest effektfullt. Da klipper jeg også så lange strekninger som mulig i ett kjør...tror det er det lureste.

Tror jeg er sånn ellers også jeg..holder som regel på med en ting ad gangen.

Kvinne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... interessant at mange kjenner seg igjen. Jeg trodde jeg var et sånt virrehode... Det er godt at vi er flere! Og jeg mener fortsatt at det er en veldig ok måte å arbeide på. Mye blir gjort, grundig, og jeg gjør det jeg har lyst til til enhver tid. ( vel; "lyst til" var vel kanskje litt overdrevet da)

Lurer litt på disse mennene her inne. Er dere også slik, eller ligner dere mer på MANNEN?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nok også mer lik din mann... :lol:

Klipper gressplenen på den mest effektive måten, og slik at det ikke dannes så rare mønster på plenen etterpå. Liker best lange striper... :ler:

Rydding blir også gjort systematisk.

Men jeg kan godt gjøre andre ting samtidig som jeg rydder. Uten å "glemme" det jeg har begynt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Dette var gøy! Jeg er sånn også!! Ser på meg selv som et virrehue :lol: Er rundt omkring og overalt og begynner på det ene og avslutter det andre...

På jobb får jeg alltid høre at jeg er så systematisk. Fint at det ser sånn ut utad :sjarmor: (eller kanskje litt "kjetass")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann sier at jeg også er sånn, men at jeg ikke nødvendigvis blir ferdig med det første jeg begynte på...

Sånn som nå, luker egentlig i et blomsterbed, men så skulle jeg bare sjekke om jeg hadde fått svar på en mail, og så "måtte jeg bare" innom her.

Men nå skal jeg ta meg en tur ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jenter. Vi kaller det ikke "virrehuer" men velutviklet simultankapasitet :ler:

Jeg er helt ekstrem (ifølge mannen min, selvfølgelig) Han påstår at jeg er truandes til å begynne å finrydde i en skuff på loftet, selv om det ikke går an å se hverken kjøkkenbenk eller gulvet i stua........

Jeg har prestert å begynne å pusse messingdøra på peisen en halv time før vi skulle få gjester - og det var ikke klart til besøk, nei........

Men hvis jeg har god tid, blir jeg ferdig med alle prosjektene, også de jeg oppdager underveis og som virker veldig viktige akkurat da.

Problemet er selvfølgelig at mesteparten av ryddinga foregår 10 minutter før vi får gjester, og det har ikke positiv innvirkning på systemet i skuffene, akkurat :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er jeg og. Akkurat maler jeg egentlig vinduet på badet. Jeg gikk inn på rommet hvor datamaskinen står for å rydde litt, og vips måtte jeg en tur inn hit.

Før dette ryddet jeg i blader, selv om det var kjøkkenet som skulle ryddes.

Den opprinnelige planen for dagen, var en kjapp husvask. Ja ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Når det gjelder plenklipping, så er jeg nok lik din mann, men det har en forklaring.

Jeg har ikke klippet gress på maaange år (jeg ble nemlig fritatt fra dette hjemme grunnet pollenallergi, og etter at jeg flyttet hjemmefra har jeg aldri hatt et eneste gresstrå å klippe. Inntil vi flytter igjen i alle fall...) og da klippet jeg rett og slett gresset slik jeg hadde beskjed om. Frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, og deretter gjentok ejg samme bevegelsen ander veien (altså, forst i lenderetningen, så i bredderetningen, eller motsatt) for å få et jevt og pent resultat. Så var det ikke mange tingene som hindret meg i arbeidet heller da, på den plenen. Det fantes et tørkestativ som man måtte gå rundt, og et lite tre kom til iandre enden etter noen år. Ikke de store krumspringene akkurat....

Men, når det gjelder rydding.... jeg kjenner til det der med kaldt vann i bøtta ja.

Som jentunge "utnyttet" jeg dette i den kjedelige oppgaven å rydde rommet. Jeg visste at det ikke nyttet å tenke "først rydder jeg pulten, så rydder jeg senga, så rydder jeg bordet, så rydder jeg gulvet, etc...) så jeg tok teknikken med at jeg delte rommet inn i naturlige soner, men i stedet for å rydde en og en (noe ejg aldri ville blitt ferdig med) så tok jeg en ting som var i en sone den ikke hørte til, og flyttet den dit den hørte hjemme. Så tok jeg en ting derfra, og flyttet dit den hørte hjemme, og en derfra... osv. På den måten fløy jeg rundt hele rommet, men hadde stryktur i mitt vesle kaos.

Kanskje jeg burde gjenninføre den metoden. Teorien om å rydde badet i dag og gangen i moregn etc funker i alle fall ikke (vel, det ble avbrutt at av jeg fant en edderkopp på do da, og dermed sprayet på den litt edderkoppspray, og lukket døren. Da var det langt mer fristende å lage middag ja!

Men, ryddes det må det. For, vi får besøk av mine foreldre om ganske nøyaktig en måned, og hans foreldre FØR dette, og leilighetab ser slett ikke bra ut. Jada, vi har bodd her i et år nå, ganske nøyaktig. Sist våre foreldre var her var altså unnskyldningen at vi nettopp hadde flyttet inn, derfor fantes det noen kasser. Ett år senere begynner dette å bli svake unnskyldninger, så her må det skje noe!

Jeg er også typen som kan nirydde ei skuff eller et skap når det flyter over andre steder. Ofte er det faktsik pulten min jeg rydder, så jeg har orden på kvardatmeteren rundt meg. Det flyter andre steder, men LITT orden i kaoset...

Jaja, nå skal jeg begi meg over til de fristene oppgaver med husarbeide. Om ikke annet så har beskjeder om besøk en god effekt på temopet i husarbeidet her i huset (og alle som kan finne på å komme på besøk bor så langt unna at vi vet om det i god tid :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...