Gå til innhold

Kjønnsroller: Hvorfor kan noen damer leve på menn

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Nysgjerrig_*
Skrevet

Alle har vel hørt eller lest om dem:

Tierdamer, som har så stor makt over menn, at de kan leve i sus og dus på menns regning, og kaste fra seg den ene mannen etter den andre, etterhvert som de finner menn med enda dypere lommer.

Langt i fra alle kjenner vel noen slike - de er vel ikke akkurat venninnetypen - men en har i alle fall hørt om dem, sett dem på film eller TV-serie osv.

Og de finnes, også her i Norge.

Hvorfor skal noen damer leve slik, mens det store flertallet - de aller fleste - ikke har eller kan oppnå en slik effekt på menn, og må tilpasse seg et normalt liv, altså å dele på utgiftene, stort sett.

Og hva har dette å si for såkalt kvinnekamp/feminisme - burde ikke damer heller kritisere slike kvinner, i stedet for å angripe menn og si at menn undertrykker damer? For som tierdamene viser, så er det jo minst like mye motsatt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Disse kvinnene kommer jo fra en kultur som har et helt annet system av kjønsroller enn det vi har her hjemme. Jeg tøyset med mannen min forran svigerfar sin kjæreste, og vi tøysesloss etc. hun lo da veldig godt og syntes dette var fantastisk morsomt. Slik kunne visst ikke en dame oppføre seg i Tailand. Jeg har noe mot slike damer som kommer hit kunn i den hensikt å lure mannen og å få seg oppholdsstillatelse. Men om hun kommer hit på let etter et bedre liv og finner dette i en norsk mann så har jeg ikke noe mot det.

Hvorfor vi kritiserer disse mennene? Fordi disse mennene kommer fra norge og har levd i de moderne kjønsrollemønstrene som vi har her. Vi kreitiserer dem for å være pysete og manssjovenidstiske fordi de heller ønsker seg en snild liten dame som vasker for dem, lager mat for dem og har sex med dem og som i veldig mange tilfeller ellers snakker veldig lite med dem. Jeg syntes det er trist at en norsk mann ikke ønsker mer ut av et forhold enn dette.

Gjest bibelstripp
Skrevet
Og hva har dette å si for såkalt kvinnekamp/feminisme - burde ikke damer heller kritisere slike kvinner, i stedet for å angripe menn og si at menn undertrykker damer? For som tierdamene viser, så er det jo minst like mye motsatt.

Hvorfor er dette så ille? Kvinnen blir fornøyd, mannen blir fornøyd. Vi andre som vil forsørge oss selv blir fornøyd.

Skrevet
Disse kvinnene kommer jo fra en kultur som har et helt annet system av kjønsroller enn det vi har her hjemme.

Nei, jeg snakker om norske damer. Tiere = damer som scorer 10 av 10 på attraktivitetsskalaen, og stort sett kan behandle menn akkurat som de vil, og som kan leve på menn. De finnes, også her til lands, selv om de er vanligere nedover i Europa, og i USA osv.

Skrevet

To snålere innlegg enn dette er det lenge siden jeg har lest.

God dag, mann. Økseskaft. Til dere begge to!

Skrevet
Hvorfor er dette så ille? Kvinnen blir fornøyd, mannen blir fornøyd. Vi andre som vil forsørge oss selv blir fornøyd.

Jeg tror ikke menn som har blitt brukt er særlig fornøyd, nei.

Dessuten spiller det inn på kjønnskampen ("likestilling"). Disse damene liker jo at mannen tjener mest. De ønsker ikke å jobbe like hardt selv.

For øvrig er det bare én av fem norske damer som fullt ut forsørger seg selv. 80% velger seg menn som tjener mer enn dem, viser nyere norsk forskning.

Dette kalles å følge et "tradisjonelt kjønnsrollemønster".

Så hvorfor klager de såkalte feminister på menn, og ikke på sine medsøstre?

Gjest bibelstripp
Skrevet

Dessuten spiller det inn på kjønnskampen ("likestilling"). Disse damene liker jo at mannen tjener mest. De ønsker ikke å jobbe like hardt selv.

For øvrig er det bare én av fem norske damer som fullt ut forsørger seg selv. 80% velger seg menn som tjener mer enn dem, viser nyere norsk forskning.

Hvis mannen ikke liker å følge det såkalte "tradisjonelt kjønnsrollemønsteret", er han i sin fulle rett til å ikke bli sammen med denne damen. Man må anta at han følger sine lyster.

Så forstår fremdeles ikke hvorfor man skal klage. Forklar gjerne :)

Gjest realist
Skrevet

Hva med mennene da, som åpenbart liker damer som ikke tjener noe som helst. De ønsker ikke damer som jobber like hardt som dem selv.

Det kan også kalles diskriminering. Typiske mannsyrker gir høyere lønn enn typiske kvinneyrker. Omsorgssektoren er sysselsatt av flest kvinner og gir lav lønn i forhold til arbeidsinnsats. Elektrikere og snekkere tjener mer enn barnehageansatte og hjelpepleiere. Kvinner sliter også med å be om lønnsforhøyelse. Dessuten er det færre menn enn kvinner som tar hovedansvar for barn og hjem, noe som er vanskelig å kombinere med yrkeskarriere og i mange tilfeller fulltidsjobb. Hvor mye reellt valg det er snakk om, når kvinner ender opp med en partner som tjener mer enn henne, er jeg usikker på. Ofte har man ikke et valg, om man skal få kabalen til å gå opp. Tradisjonelle kjønnsrollemønstre? Tja, men det er sjelden et frivillig valg at det blir slik. Mangel på likestilling? Definitivt. Men denne tradisjonen er iferd med å snu, siden flere kvinner enn menn tar høyere utdanning, et scenario som nok kommer til å fortsette i maaange tiår fremover. Det blir mer og mer vanlig at kvinner tjener like mye eller mer enn mannen.

Skrevet
Hva med mennene da, som åpenbart liker damer som ikke tjener noe som helst. De ønsker ikke damer som jobber like hardt som dem selv.

Hvem er det som sier dette? Skulle tro menn flest ønsket damer som bidro like mye som de selv gjør. Og flere menn ønsker nok å være hjemme med barna.

Det kan også kalles diskriminering. Typiske mannsyrker gir høyere lønn enn typiske kvinneyrker. Omsorgssektoren er sysselsatt av flest kvinner og gir lav lønn i forhold til arbeidsinnsats. Elektrikere og snekkere tjener mer enn barnehageansatte og hjelpepleiere. Kvinner sliter også med å be om lønnsforhøyelse.

Dette er riktig, men hvorfor er det slik? Og er det menns skyld at endel damer fortsatt sliter med å be om lønnsforhøyelse?

Så lenge damene tenker at, jaja, mannen min tjener jo så mye mer enn meg, så hvorfor skal jeg gidde å stresse med alt maset og kavet for å prøve å få noen usle kroner mer i timen.....

Men ja, helt riktig angående utdannelse. Damer dominerer nå både på jussen og medisin. Er vel stort sett kun økonomi og ingeniørfag menn fortsatt dominerer.

Gjest realist
Skrevet
Hvem er det som sier dette? Skulle tro menn flest ønsket damer som bidro like mye som de selv gjør.

Hvorfor det? Ligger det ikke i mange menns tankegang at de foretrekker en partner som er yngre, lavere, svakere og "dummere" enn de selv? Og at noen menn føler det går på stoltheten løs om dama tjener mer eller like mye? For ikke så lenge siden var det jo mannen som skulle beskytte og brødfø familien, en tankegang som dessverre henger litt igjen hos noen og enhver.

Og er det menns skyld at endel damer fortsatt sliter med å be om lønnsforhøyelse?

Er du mest opptatt av å delegere skyld eller finne ut hvorfor kvinner og menn "velger" tradisjonelle kjønnsrollemønstre?

Så lenge damene tenker at, jaja, mannen min tjener jo så mye mer enn meg, så hvorfor skal jeg gidde å stresse med alt maset og kavet for å prøve å få noen usle kroner mer i timen.....

Så lenge menn tenker at, jaja, dama mi bruker så mye mer tid på barna og hjemmet enn meg, så hvorfor skal jeg gidde stresse med alt maset og kavet for å prøve få tid til både jobb OG familie..jeg satser heller mest på jobben.

Skrevet
Hvorfor det? Ligger det ikke i mange menns tankegang at de foretrekker en partner som er yngre, lavere, svakere og "dummere" enn de selv? Og at noen menn føler det går på stoltheten løs om dama tjener mer eller like mye? F

Er du mest opptatt av å delegere skyld eller finne ut hvorfor kvinner og menn "velger" tradisjonelle kjønnsrollemønstre?

Jeg vet ikke jeg, realist. Hvordan tankegangen til menn er. Er det ikke litt kjønnsdiskriminerende og forutinntatt å anta at menn flest tenker slik??

Ellers så er jeg ikke ute etter å fordele skyld, nei. Prøver bare å si at det nok minst like mye er damer selv som ønsker at det skal være slik, som menn. Og at derfor virker noe feil når feminister kun går løs på menn, kollektivt sett, i stedet for å kritisere sine grådige og snyltende "medsøstre". Men det er vel kanskje feminismens natur - alt er menn sin feil. Å kritisere andre damer blir tabu, feil?

Skrevet

Jeg hadde en sånn venninne. Hun levde på alle rundt seg, ingen skrupler. Nå har hun giftet seg til penger, men en pakt at skiller hun seg før det har gått 10 år så får hun ingenting. Mannen er knapt 30 og har dårlig hjerte i tillegg. For et kupp!

Jeg blir kvalm av sånne personligheter.

Skrevet

Veldig mange damer kan gjøre dette om de tar på seg nok sminke og den typen holdning. Det handler jo mer om hva slags type verdier og prinsipper man har og hva slags risiko man er villig til å ta, heller enn utseende. Det er ikke alle som har lyst til å være avhengige av en mann, ta risikoen på å bli brukt/sitte igjen uten hverken bolig eller arbeidserfaring når man blir eldre ved et evt brudd etc. Derfor sørger de fleste for å skaffe seg sin egen inntekt.

Ingen grunn til å kritisere noen for det. Hvert sitt valg.

Skrevet
To snålere innlegg enn dette er det lenge siden jeg har lest.

God dag, mann. Økseskaft. Til dere begge to!

Jeg synes ditt innlegg var veldig rart, Billebill.

Du skriver et innlegg for å si at dette var det snåleste du har sett på lenge. Du kan umulig ha opplevet mye snålt!

TS:

Jeg forstår godt hva du mener. Du spør hvorfor det er slik. Vel, attraktive 10'er damer har ikke problemer med å få menn til å betale, og menn gjør det gladelig. Hvorfor skulle de ikke: de har råd til det og de liker damens selskap.

Win-win.

Skrevet

Mange feminister klager ikke på menn, men på kjønnsrollemønsteret og alle følger av dagens kjønnsrollemønser. Kjønnsrollekritiseringen retter seg nok oftest mot menn, og det er fordi det oftest er nettopp menn som tjener på kjønnsrollene som er og har vært. Kritisering av kjønnsrollene kan fort høres ut som kritisering av menn.

Grunnen til at kvinner er slik de er, er jo på grunn av miljøet og kulturen de lever i. Kjønnsroller. Dette gjelder også menn.

Skrevet
Veldig mange damer kan gjøre dette om de tar på seg nok sminke og den typen holdning. Det handler jo mer om hva slags type verdier og prinsipper man har og hva slags risiko man er villig til å ta, heller enn utseende. Det er ikke alle som har lyst til å være avhengige av en mann, ta risikoen på å bli brukt/sitte igjen uten hverken bolig eller arbeidserfaring når man blir eldre ved et evt brudd etc. Derfor sørger de fleste for å skaffe seg sin egen inntekt.

Riktig, hvert sitt valg. Så lenge de aktuelle kvinnene finner menn som trives med det så må de gjerne leve sånn for min del. Og så lever jeg som jeg vil med økonomisk uavhengighet og som en medvirkende til familiens underhold.

MEN det er jo vanskelig å vite om jeg lever på min måte fordi jeg ønsker det eller om jeg lever sånn fordi jeg aldri har fått tilbud om alternativet?! Jeg er jo ikke misfornøyd der jeg er nå da.

Skrevet

Tja.. Enig i alt du skrev, fram til den siste setningen. Det er jo dumt å gjøre slik. Det befester tradisjonelle kjønnsrollemønster (for hvor ofte ser du menn leve slik?), og de kan altså risikere å bli ensomme og fattige minstepensjonister.

Problemet oppstår imidlertid når disse damene dumper og vraker menn som det passer dem, etter å ha gitt mennene en illusjon om at det er kjærlighet inne i bildet. Dette gjør statid flere menn skeptiske mot damer, enkelte til og med bitre.

Det er jo heller ikke slik at det bare er 10-er damer som gjør slik. De har mest makt til å gjøre det, men ei som jeg jobbet med for lenge siden, som var alt annet enn attraktiv, ble oppvartet og spandert på så det monnet, av sin mørke, kjekke beiler. Nå hadde jo hun her inntekt, men han spanderte alt på henne i fasen som førte opp til frieriet.

Det er jo noe annet.

Og når 10-er damer gjør det klart, i alt sitt kroppsspråk osv, at de kun er til pynt og leie for mannen, så er det også greit. (Slike smarte 10-er damer har jo da også gjerne jobb eller studier selv.)

Men problemet er altså 10-er damene som lever på å snyte og svindle menn, la dem tro at mennene er deres utvalgte, slik at de skal gjøre slik mange menn gjør når de er forelsket og ser for seg frieri, nemlig spandere opp og i mente - for at damen så stikker akkurat når det blir alvor, takker for seg, og ber ham aldri plage henne igjen (later som han ikke eksisterer når hun møter på ham, osv).

Det er det jeg snakker om.

Og disse damene er gjerne av den mindre moralske sorten, som også svikter på arbeids- og utdannelsesfronten. Altså er de nesten rene svindlere og parasitter i samfunnet, og jeg kan ikke se at dette er en win-win situasjon for noen.

Det er også veldig vanskelig, for ikke å si umulig for menn å leve på sammen måten. Noen har prøvd det (trenger ikke ha utseendet med seg, bare være frekke nok), men da blir de jo straffeforfulgt, og hengt ut av mediene.

Hvorfor skjer ikke det samme med damer som lever som rene snyltere og parasitter på samme måten? I Sverige blir disse straffetiltalt, kastet i fengsel, og havner i medienes søkelys. I Norge skjer dette aldri med damer.

Hvorfor ikke? På hvilken måte skiller vår kultur og vårt tankesett seg fra f.eks. det svenske?

Eller kan noen kanskje fortelle meg om slike svindlerdamer som faktisk har havnet i medienes søkelys og blitt kastet i fengsel, slik de blir i Sverige?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...