Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2009 #1 Skrevet 29. januar 2009 Er veldig grønn i tøyvasking, og har etter jeg flytta ut fra mors hus kun vasket med vaskemiddel. Synes håndklær etc blir helt utrolig tørre og stive (og ekle!) så har bestemt meg for å begynne med tøymykner også. Må bruke fra sensitive da den må være uten parfyme. SÅ mitt store spørsmål: siden jeg aldri har gjort dette før, skal man putte tøymykner helt i begynnelsen? Altså, det er jo to "rom" i vaskemaskinen. Går ut fra av et av de er til vaskemiddelet og det andre til tøymykneren? En har det i alt fra starten? Eller?
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2009 #2 Skrevet 29. januar 2009 Du har tøymykneren i det lille rommet samtidig som du har i vaskepulveret ja, altså før du setter på maskinen. Men du bør være obs på at å bruke tøymykner minker oppsugingsevnen til håndklær. Du kan risikere at i stedet for å tørke deg skyver du heller vannet rundt på kroppen. Og håndklærne blir bare minimalt mykere. De vil fremdeles være stive og ganske harde. Det eneste som egentlig funker for å få myke håndklær er tørketrommel, men det er jo ikke sikkert du har råd eller plass til. Det positive er jo at stive harde håndklær er gratis body-scrub og peeling Tøymykner skal forøvrig ikke brukes sammen med klær med stretch i. Det ødelegger stretchen. Bare et lite tips i tilfelle du ville bruke det på andre klær også
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2009 #3 Skrevet 29. januar 2009 Altså, det er jo to "rom" i vaskemaskinen. Går ut fra av et av de er til vaskemiddelet og det andre til tøymykneren?" Vel: Det er ett lite rom for vaskemiddel til forvask, og ett større rom for oppvaskmiddel til hovedvask. Så finnes det et tredje rom for skyllemiddel. Dette har jeg sett utformet som "firkantet rom" og "lite hull", så det varierer fra maskin til maskin.
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2009 #4 Skrevet 29. januar 2009 Tror det er ett symbol med en blomst på der skyllemiddelet er. Det er det i alle fall på min maskin.
Hinata Skrevet 29. januar 2009 #5 Skrevet 29. januar 2009 Tror det er ett symbol med en blomst på der skyllemiddelet er. Det er det i alle fall på min maskin. Og symbolet \||/ er for hovedvask og \|/ er for forvask
Mariehønen Skrevet 29. januar 2009 #6 Skrevet 29. januar 2009 Har du tørketrommel? Det er såååå mye bedre enn tøymykner. Tøymynker ødelegger oppsugningsevnen som en annen skriver. Dessuten er det noe miljøsvineri... 1
Trillrund Skrevet 29. januar 2009 #7 Skrevet 29. januar 2009 Har aldri opplevd dårlig sugeevne på håndduker med skyllemiddel. Men jeg bruker ikke mye, bare litt. Hånddukene mine er helt klart mykere enn min mors, som ikke bruker skyllemiddel. Har heller ikke opplevd dårligere strech av skyllemiddel. Problemet er heller at tøyet blir utslitt før stretchen forsvinner. Og da har jeg sikker brukt buksene i bortimot et par år. Noen bukser har jeg hatt i nesten 3 år, vasket jevnlig meg skyllemiddel, uten at stretchen har gått ut... Men jeg opplevde at noen slengte min stretchbukse i tørketrommelen, og DA ble stretchen borte...... Fyll skyllemiddel i riktig "rom", og jeg kan anbefale Blenda Sensitive. Jeg tåler ikke parfyme og reagerer skikkelig på et par skyllemidler. Faktisk så ille at et par på jobben måtte bytte "lukt" for jeg reagerte på klærne deres... Verst er en som heter "sommerfrisk" eller noe i den duren. Gul gift!!!! 1
Gjest Gjest_hmm_* Skrevet 30. januar 2009 #8 Skrevet 30. januar 2009 Har du tørketrommel? Det er såååå mye bedre enn tøymykner. Tøymynker ødelegger oppsugningsevnen som en annen skriver. Dessuten er det noe miljøsvineri... Synes tørketrommel ødelegger oppsugningsevnen like mye. Dessuten er det vel ikke så veldig miljøvennlig det heller....
Gjest Jente38 Skrevet 30. januar 2009 #9 Skrevet 30. januar 2009 Men du bør være obs på at å bruke tøymykner minker oppsugingsevnen til håndklær. Du kan risikere at i stedet for å tørke deg skyver du heller vannet rundt på kroppen. Og håndklærne blir bare minimalt mykere. De vil fremdeles være stive og ganske harde. også Interessant. Dette ante jeg ikke. Nå skjønner jeg hvorfor mine håndklær er stive og harde. Takk for opplysningen!
FireFairy Skrevet 30. januar 2009 #10 Skrevet 30. januar 2009 Jeg bruker alltid skyllemiddel og ville ikke gjort noe annerledes. Jeg bruker ca halv kork, og klærne blir myke og det lukter godt av de! Jeg har vaska en gang uten skyllemiddel fordi jeg gikk tom og måtte vaske klærne, og det skal jeg aldri gjøre igjen. De lukta ikke så godt og de var stivere enn vanlig.
Gjest sk Skrevet 30. januar 2009 #11 Skrevet 30. januar 2009 Jeg bruker alltid skyllemiddel og ville ikke gjort noe annerledes. Jeg bruker ca halv kork, og klærne blir myke og det lukter godt av de! Jeg har vaska en gang uten skyllemiddel fordi jeg gikk tom og måtte vaske klærne, og det skal jeg aldri gjøre igjen. De lukta ikke så godt og de var stivere enn vanlig. Kanskje du bør vaske vaskemaskinen? Klær skal ikke lukte vondt selv om du ikke bruker skyllemiddel, det skal bare lukte rent...
Mariehønen Skrevet 30. januar 2009 #12 Skrevet 30. januar 2009 Synes tørketrommel ødelegger oppsugningsevnen like mye. Dessuten er det vel ikke så veldig miljøvennlig det heller.... Tørketrommel øker oppsugningsevnen Og nei, det er ikke bra for miljøet, men langt bedre enn skyllemiddel.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2009 #13 Skrevet 30. januar 2009 Hvordan er skyllemiddel så ille for miljøet?
Gjest Gjest_lurer_* Skrevet 31. januar 2009 #14 Skrevet 31. januar 2009 Må bare spør ang. forvask. Er det noe alle vaskemaskiner gjør? Jeg har tre hull på min vaskemaskin, men jeg har alltid bare hatt vaskepulvet i det midterste hullet + tøymykner.. Hehe, kan jeg ta vaskepulver i det første også? Kan egentlig bare prøve etterpå jeg..
Gjest Gjest_Bambi_* Skrevet 31. januar 2009 #15 Skrevet 31. januar 2009 Må bare spør ang. forvask. Er det noe alle vaskemaskiner gjør? Jeg har tre hull på min vaskemaskin, men jeg har alltid bare hatt vaskepulvet i det midterste hullet + tøymykner.. Hehe, kan jeg ta vaskepulver i det første også? Kan egentlig bare prøve etterpå jeg.. Jeg vet at eldre modeller av vaskemaskiner var det 3 hull. En til forvask, en til hovedvask og en til skyllemiddel. Mener å huske at det første hullet (din høyre side når du står foran maskinen) er til forvask.
Hinata Skrevet 31. januar 2009 #16 Skrevet 31. januar 2009 Må bare spør ang. forvask. Er det noe alle vaskemaskiner gjør? Jeg har tre hull på min vaskemaskin, men jeg har alltid bare hatt vaskepulvet i det midterste hullet + tøymykner.. Hehe, kan jeg ta vaskepulver i det første også? Kan egentlig bare prøve etterpå jeg.. Er som regel en knapp du må trykke på for å få med forvask... har vel symbolet \ | / på seg den knappen...
Gjest Annen gjest Skrevet 31. januar 2009 #17 Skrevet 31. januar 2009 Hvordan er skyllemiddel så ille for miljøet? Og er det så mye bedre for miljøet å bruke masse ekstra strøm med tørketrommelen?
AnetteR Skrevet 31. januar 2009 #18 Skrevet 31. januar 2009 Min erfaring med tøymykner er at det er veldig godt å bruke på enkelte plagg. For håndklær, bomulsplagg og sengetøy er det veldig behagelig, særlig her hvor vannet er så hardt. Jeg bruker tøymykner på håndklær, det gir så gode og myke håndklær, som lukter godt. Men sugeevnen reduseres noe. Men har du kvalitetshåndklær suger de fortsatt mer en godt nok. Disse tynne, billigere håndklærne har jo ikke sugeevne uansett. Kunststoffer som treningstøy blir fort ødelagt av tøymykner. Dongeribukser blir fort missformet. BHer mister raskere formen. Både tørketrommel og tøymykner er egentlig unødvendigheter mtp miljøet. Tøymykner er (unødvendige) kjemikalier som skylles rett ut. Tørketrommel sliter mer på klærne enn tøymykner... Tøymyknerbeholderen er den med en listen blomst.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #19 Skrevet 16. september 2018 Hvor setter dere tøymykner om det er kun to muligheter å sette vaskemiddel? Anonymkode: 3edd4...c96
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #20 Skrevet 16. september 2018 Fant ut det er fire muligheter. Industrivaskemaskin. Anonymkode: 3edd4...c96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå