Gå til innhold

HJEEEEELP!!!! Heltre kjøkkenbenk-uhell

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Adina Madeleine

:grine:

I min studenttid leier vi leilighet og er SÅ påpasselige med å ikke ødelegge noe, men nå har uhellet skjedd!

Hadde en stor flettet kurv med grønnsaker i på en heltre kjøkkenbenk og noe saft fra dem har trukket ned og inn i platen. I panikk tok jeg grønnsåpe på, men da ble det jo flekken ENORM! Prøvde å søke på tidligere tråder, og da skjønte jeg at å ha grønnsåpe på var alt annet enn lurt... :oops:

Men så også noen tips om nedpussing med sandpapir og oljing etterpå. Nå hører det med en olje til benkeplaten som stod her fra før, og den passer sikkert. Hvilken grovhet skal sandpapiret ha? Det fineste, eller? Og da skal man vel bare pusse i retningen treverket går?

Er redd for å pusse bort "mønsteret" i benken.

Kan noen gi meg litt krisehjelp nå...?

Er det også noen som har tips om hvordan man kan få bort riper i emaljen på komfyr? Finnes det noe middel noen har prøvd?

Alle råd mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fått vekk slike flekker med grønnsåpevann... og zalo.

Skrubb godt med masse vann.

Etterpå kan du bruke et fint sandpapir og pusse over.

Til slutt oljer du platen.

Jeg tror at du får en slags maling for emalje, som dekker de verste ripene. Spør i en fargehandel eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adina Madeleine

Å, takk Lea! Du aner ikke hvor beroligende det er å høre om noen som har fått det til... Kommer ikke så lett utav balanse, men det er ikke noe moro når benken ikke er min... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan selvfølgelig ikke garantere at DINE flekker går av, men mine har forsvunnet. Utenom ringene etter blikkbokser da :evil: .

Jeg har hatt rått kjøtt liggende, som har lekket ned på benken (gjennom en pose) og fikk det va med zalo og jeg har fått andre flekker også. Jeg har brukt masse vann og såpe og oljet etterpå.

Men de som leier ut må også regne med at det blir flekker o.l. etter den som leier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adina Madeleine

Det er jo håp da, siden det "bare" var grønnsaker som lekket hos meg. Mer vannholdig væske. Blikkbokser ja. Har noen sånne merker også, men de får bare være om de ikke skulle gå bort i samme slengen. Men vil helst få bort den andre flekken som er så stor som 3 A4 ark tilsammen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har heltre IKEA kjøkkenbenk, og har måttet gå hardt til verks: Har slipt store partier med slipemaskin, deretter med fint sandpapir for hånd. Det har gått helt fint! Nå må jeg igang igjen, nye flekker :cry: på denne måten kan jo benkeplata bli ganske tynn :D

Du kan sikkert begynne med 100, avslutt med 180 eller smergelpapir på 240 hvis du vil ha silkeflate til slutt.

Lykke til!

PS: NÅr man leier ut med heltre plate, må man regne med skader. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Adina Madeleine
Nå må jeg igang igjen, nye flekker  :cry:   på denne måten kan jo benkeplata bli ganske tynn  :D  

:hoho::hoho:

I min litt for levende forestillingsverden ser jeg helt klart for meg en benkeplate, tynn som et papirark, gyngende på midten med fare for å brekke i to når som helst... :ler::ler::ler:

Takk for tips iallefall. Jernia må nok vente besøk i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
[i min litt for levende forestillingsverden ser jeg helt klart for meg en benkeplate, tynn som et papirark, gyngende på midten med fare for å brekke i to når som helst...  :ler:  :ler:  :ler:  

.

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Synes det er helt håpløst med slike benkeplater jeg... for vi har også like i vår leide leilighet (olje... noe slikt har aldri huseier engang nevnt at kan gjøres, om han vet det selv er en anelse tvilsomt, i alle fall ikke bedd oss om å gjøre det, og jeg hadde aldri tenkt på det selv i alle fall...)

Det MÅ bli vått når det er heltre rundt oppvasken. Det finnes lite plass å sette fra seg oppvask, og det BLIR vått, og det blir noen flekker. Selvsagt var kjøkkenet helt nytt (og dermed flekkfritt) når vi flytta inn, men noe må han vel regne med...

En annen ting er at vi dessverre fikk ei stygg ripe i gulvet (parkett altså, et av de rommene mannen ikke har lagt fliser på...) som nok aldri går bort. Hos oss er den under bordet, men når vi flytter kommer den jo midt på et tomt gulv... synes jeg ser depositumet bli borte bit for bit når jeg ser meg om i leiligheta..

Åååååhhhhhh som jeg gleder meg til å få mitt eget! Kanskje om et år... eller to....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...