Gå til innhold

Kviser..

Gjest Gjest_Knøttet_*

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Knøttet_*
Skrevet
Jeg fikk resept på tetralysal og det funket veldig bra. Den beste kremen er uten tvil Benzoyl Peroxide, som jeg har laget tråd om: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=425509

Ellers er sol veldig bra :)

Vel...takk for tipset :) så bra det funker på deg! Men på meg funker nok ingen kremer... har prøvd så og si alt på markedet av rens og kremer iløpet av de 10 siste årene, reseptbelagt og ikke. Så problemet hos meg kommer nok innenfra. Går nå på tetralysal - det reduserer plagene litt, men jeg blir ikke bra. Sol skal man passe seg litt for når man går på tabletter, så jeg har ikke steika meg så hardt om dagen :gjeiper: selv om jeg har vært ute i sola hver dag uten problemer. Sol hjelper meg kanskje til en viss grad, hvis jeg legger godviljen til, men nei...blir ikke bra av det heller. Det hjelper sikkert helst de som har kviseproblemer i selve huden av mer yttre påvirkninger, fet hud osv. Men jeg skal til hudlegen til ny vurdering i høst, så da får jeg se om han klare å ta knekken på mine kviser også :)

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_Knøttet_*
Skrevet

.....nå nærmer det seg hudlegetime og avgjørelse på roaccutan-kur eller ikke :sjenert:

Tirsdag er dagen! :jepp: det blir spennende...fy flate. Skal jeg endelig gå mot slutten av kvisekrigen....?! Håper tirsdagen bringer positive opplevelser :)

Gjest Gjest_Knøttet_*
Skrevet

.....da har dommen falt: Roaccutan. OG p-piller..

Fikke skrevet ut cerazette fra hudlegen, som jeg måtte gå på 1 mnd før jeg kunne begynne kuren. Har nå kommet hjem, og har til min store forskrekkelse lest pakningsvedlegget "vanlige bivirkninger er uren hud og problem med acne og ugjevn blødning" :snurt: Ikke sjans i havet om jeg begynner på de pillene, jeg skal ha ny sort :( mine 2 verste marreritt er meget vanlig bivirkning jo. Hvordan skrive ut denne typen til en som sliter med acne og uren hud fra før?? Og som presiserer at man er bekymret for at menssyklusen skal komme på snurr ved p-piller??

Men sån rent bortsett fra det, er jeg fornøyd med hudlegen min:)

Jeg skal til rutinemessig livmorkreftundersøkelse på legesenteret her jeg bor snart (forhåpentliigvis FØR jeg får mensen!), og da skal jeg høre om det ikke går ann å få andre p-piller.. som i det minste gir stabil blødning og ikke er gift for huden :sjenert:

Surt at jeg allerede har henta ut og betalt cerazette-pakningen men.... betaler heller en ny istedet for å risikere dette :S

Løsningen ble p-piller, som sagt, selv om det var dette jeg IKKE ville. Han kunne ikke tvinge meg sa han, men hvis jeg ikke ville gå på p-piller - måtte jeg skrive under på at graviditet under behandlingen var totalt uaktuelt, og om så skulle skje var abort eneste utvei. Og etter å ha tenkt meg om hva som er verst; måtte gå igjennom abort eller å putte i meg hormon-piller for 4-5 mnd......da ble det det.

Så da ser jeg fremover med en skrekkblandet fryd til denne hestekuren begynner :gjeiper: krysser fingrene for at det går bra...

Skrevet

Jeg er snart 17, har prøvd de fleste renseprodukter, litt Basiron, Differin, fruktsyrebehandling og Dalacin. Ikke samtidig altså, over flere år og et produkt av gangen vanligvis ;)

Kvisene mine er relativt små, ikke dype eller "bylleaktige", sjelden hvit tupp, men de dekker hele haken og partier ned over kinnene mine. Enten så har de ikke forsvunnet i løpet av et par år med behandling, eller så kommer de tilbake på samme steder igjen og igjen. Så de er ikke ekstra store, men uvanlig vanskelige å bli kvitt. I tillegg har jeg ekstra kviser i pannen, spesielt en gang i måneden..

Nå lurer jeg på om jeg skal spørre legen min om jeg kan få resept på antibiotikatabletter. Er det vanlig med farlige eller ubehagelige bivirkninger?

Kan det ta knekken på den type kviser jeg har?

Alternativet er å begynne på igjen med kun Dalacin etter å ha tatt en liten pause, eller å begynne med kombinasjonen antibiotika+Differin.

Er litt redd for Roaccutane pga muligheten for leverproblemer, og jeg har allerede depressive tendenser, så tenker meg at det ikke er helt bra...

Jeg har også uren hud på og over brystet...

Gjest Gjest_Knøttet_*
Skrevet
Jeg er snart 17, har prøvd de fleste renseprodukter, litt Basiron, Differin, fruktsyrebehandling og Dalacin. Ikke samtidig altså, over flere år og et produkt av gangen vanligvis ;)

Kvisene mine er relativt små, ikke dype eller "bylleaktige", sjelden hvit tupp, men de dekker hele haken og partier ned over kinnene mine. Enten så har de ikke forsvunnet i løpet av et par år med behandling, eller så kommer de tilbake på samme steder igjen og igjen. Så de er ikke ekstra store, men uvanlig vanskelige å bli kvitt. I tillegg har jeg ekstra kviser i pannen, spesielt en gang i måneden..

Nå lurer jeg på om jeg skal spørre legen min om jeg kan få resept på antibiotikatabletter. Er det vanlig med farlige eller ubehagelige bivirkninger?

Kan det ta knekken på den type kviser jeg har?

Alternativet er å begynne på igjen med kun Dalacin etter å ha tatt en liten pause, eller å begynne med kombinasjonen antibiotika+Differin.

Er litt redd for Roaccutane pga muligheten for leverproblemer, og jeg har allerede depressive tendenser, så tenker meg at det ikke er helt bra...

Jeg har også uren hud på og over brystet...

Jeg er også hysterisk skeptisk på bivirkninger... men antibiotikatabletene jeg har gått på (oxytetral og tetralysal) har for meg vært helt fri for bivirkninger :) det eneste jeg kjente til - så vidt - i starten var at magen var bittelitt i ulage med oxytetral, men det var så lite at det var ikke noe å snakke om! :) ga seg fort gjorde det også. Tetralysal har vært en drøm å gå på for mitt vedkommende. Har begrenset kvisene, men klarer ikke å ta knekken på de.

Det er selvfølgelig individuelt hvem som kan få bivirkninger, men.. Men slik jeg har forstått det er det magetrøbbel (diare) som er den vanligste. Og det så jeg ikke på som en alvorlig bivirkning for min del - jeg ville gi det en sjans, kunne jo bare slutte om det ble for ille. Men som sagt gikk det helt fint :)

Da er jeg mere skeptisk på roaccutane, siden det er mye sterkere.... men det vil vise seg hvordan det går!

Kan godt hende at antibiotika tar knekken på nettopp dine kviser :) legen min sier det har hjulpet mange iallfall. Er verdt forsøket, siden du har gått igjennom alt av kremer og lokalbehandlinger uten suksess?

Skrevet

Tetracykliner er verdt forsøket, og man får som regel ikke roaccutan uten at en har stått på tetracykliner en god stund.

Jeg hadde heller ingen bivirkninger på tetracyklinene, men de hjalp jo ikke meg da. Dog vet jeg om flere som har fått god hjelp av de.

Skrevet

Jeg er i slutten av 20-årene og er fortsatt veldig plaget av kviser.

Hadde prøvd masse forskjellige kremer og renseprodukter,noe som ikke hjalp.Så jeg begynte på Diane desember 2007,men måtte slutte på dem nå i vår fordi jeg begynte å få bivirkninger av dem.

Var litt redd for at kvisene skulle blusse opp igjen rett etter at jeg sluttet på dem,fordi det gjorde de en gang da jeg hadde et lite avbrekk fra diane,men de holdt seg borte en stund.

Da tok jeg forresten en antibiotikakur,og det hjalp mens jeg gikk på dem,men da jeg var ferdig kom kvisene rett tilbake igjen med en gang.

Nå,tre måneder etter,så merket jeg at huden var begynt å bli veldig fet og har også fått litt kviser igjen og i tillegg har jeg masse sorte prikker.Disse gikk jo egentlig ikke bort når jeg gikk på Diane heller..

Men var hos hudlegen for et par uker siden og da fikk jeg resept på Epiduo,den skulle visstnok være god mot sorte prikker også.Jeg vet ikke helt enda,har ikke brukt kremen så lenge.Noen andre som har brukt denne?

Hudlegen sa også at jeg burde prøve denne kremen først siden huden var blitt såpass bra etter å ha brukt Diane,men om kvisene skulle begynne å blusse opp igjen så blir det nok Roaccutan på meg også.

Egentlig har jeg ikke så god tro på at denne kremen skal løse problemet på lang sikt,men akkurat nå er jeg glad for at jeg slipper de store byllene jeg hadde før.

Skrevet

Har hverken hørt om den, eller brukt den, men om den ikke funker så er det jo greit å vite at du blir vurdert om du har indikasjoner for roaccutan.

Lykke til!

Gjest Gjest_Knøttet_*
Skrevet

Jeg bruker Epiduo :)

Men for meg gjør heller ikke den kreme noen underverker (har prøvd alt..). Holder ting litt "i sjakk" kanskje, og sorte prikker blir muligens mykere, sånn at det er lettere å få klemt de ut - men forsvunnet, det har de altså ikke..

Men merket positiv forskjell fra f.eks Aberela, i og med at den ikke tørker ut huden min på samme måte som den. Aberela gjorde meg tørr og rød og forferdelig sår :( så ut som om huden var skoldet av - føltes ut som om kremen sved av huden rett og slett. Epiduo er sterk den også føler jeg, men ikke sterkere enn at det funker å bruke den om natta akkurat på de værste problemområdene for sorte prikker. Smører bare nesa og hake/kjevepartiet jeg da.

Skrevet
Jeg er også hysterisk skeptisk på bivirkninger... men antibiotikatabletene jeg har gått på (oxytetral og tetralysal) har for meg vært helt fri for bivirkninger :) det eneste jeg kjente til - så vidt - i starten var at magen var bittelitt i ulage med oxytetral, men det var så lite at det var ikke noe å snakke om! :) ga seg fort gjorde det også. Tetralysal har vært en drøm å gå på for mitt vedkommende. Har begrenset kvisene, men klarer ikke å ta knekken på de.

Det er selvfølgelig individuelt hvem som kan få bivirkninger, men.. Men slik jeg har forstått det er det magetrøbbel (diare) som er den vanligste. Og det så jeg ikke på som en alvorlig bivirkning for min del - jeg ville gi det en sjans, kunne jo bare slutte om det ble for ille. Men som sagt gikk det helt fint :)

Da er jeg mere skeptisk på roaccutane, siden det er mye sterkere.... men det vil vise seg hvordan det går!

Kan godt hende at antibiotika tar knekken på nettopp dine kviser :) legen min sier det har hjulpet mange iallfall. Er verdt forsøket, siden du har gått igjennom alt av kremer og lokalbehandlinger uten suksess?

Takk for veldig greie og nyttige svar, begge to :)

Jeg har prøvd omtrent alle hudpleieprodukter og flere typer lokalbehandlinger fra lege, men skal prøve å bestille time for å høre om jeg kan få resept på antibiotika (og kanskje kombinere med Differin). Den eneste skrekkhistorien jeg har hørt er fra ei som gikk på tetracykliner i flere år og ble syk av det, men har ikke planer om å bruke det så lenge. Håper det virker :)

Skrevet

Har dere prøvd Garniers Pure 3-1 som man får kjøpt på vanlige butikker? Den funka svinbra på meg, og jeg hadde prøvd alt annet. Må bruke den hver gang jeg dusjer dog, men det er verdt det!

Skrevet
Jeg bruker Epiduo :)

Men for meg gjør heller ikke den kreme noen underverker (har prøvd alt..). Holder ting litt "i sjakk" kanskje, og sorte prikker blir muligens mykere, sånn at det er lettere å få klemt de ut - men forsvunnet, det har de altså ikke..

Men merket positiv forskjell fra f.eks Aberela, i og med at den ikke tørker ut huden min på samme måte som den. Aberela gjorde meg tørr og rød og forferdelig sår :( så ut som om huden var skoldet av - føltes ut som om kremen sved av huden rett og slett. Epiduo er sterk den også føler jeg, men ikke sterkere enn at det funker å bruke den om natta akkurat på de værste problemområdene for sorte prikker. Smører bare nesa og hake/kjevepartiet jeg da.

Ok,hittil har huden blitt litt tørrere og i begynnelsen svidde det veldig.Kanskje litt mindre sorte prikker,men fortsatt noen kviser her og der.

Skal fortsette å prøve,og håper at det blir bedre,er så lei av å ha kviser nå:)

Skrevet

Grunnet andre medisiner har jeg nå måtte slutte på tetralysal.

Har mer eller mindre brukt de i 5 år nå.

Og herregud som ansiktet mitt ser ut! kvisene kommer jevnlig, kanskje ikke så mange, men ille nok.

Det verste er dog at etter en time er ansiktet mitt så fett at jeg lyser.

Så nettopp et bilde av meg selv tatt 4timer etter at jeg vasket ansiktet og det ser så jævlig ut at man får lyst til å grine.

Roaccutane er helt uaktuelt og jeg har satt meg på bakbeina hver gang hudlegen skal prakke det på meg, diane er også uaktuelt så nå sitter jeg her med det skinnende ansiktet mitt da.

Har aberela, men problemet er jo at jeg er avhengig av å kunne sminke meg for å dekke over trynet og det går ikke i den første måneden på aberela.

Grøss og gru, hadde virkelig trodd ting skulle bli bedre når man kom litt opp i åra. Har uheldigvis arva huden til pappa og den blir bare verre og verre for hvert år som går. Ser vel frem til en tid som pensjonist med skinnende panne :fnise:

Skrevet

Hvorfor er Roaccutan så uaktuelt? Mulig du har sagt det før da.:sjenert:

Har du prøvd Dermalogicas oil control lotion? Den er veldig bra. Jeg ble ikke særlig blank når jeg hadde den på om dagen.

Skrevet
Hvorfor er Roaccutan så uaktuelt? Mulig du har sagt det før da.:sjenert:

Har du prøvd Dermalogicas oil control lotion? Den er veldig bra. Jeg ble ikke særlig blank når jeg hadde den på om dagen.

Jeg ville aldri kunne ta abort om jeg ble gravid, og såvidt jeg har forstått så er det en periode etter at man har sluttet på pillene i tillegg man ikke kan bli gravid og vi leker litt med tanken på baby for tiden :)

Også går jeg allerede på andre medisiner som går mot leveren jeg ikke kan bytte, så må passe fint på leveren min.

Men det forstår ikke hudlegene, og med en gang jeg sier nei til roaccutane får jeg omtrent himling med øynene og forventer nesten at de skal si "nei da kan du takke deg selv". Merker jeg blir litt hissig hver gang jeg never navnet pga disse teite legene :fnise:

Diane hadde jeg når jeg var yngre, men når vi tenker på baby så passer liksom ikke ppiller inn i bildet.

Jeg har prøvd clinique, dermalogica og nå er seneste kjøpet fra body shop.

Body shop sine teatreeoil produkter virket kjempe bra mens jeg gikk på tetralysal, så tenkte jeg skulle prøve meg på olje produktene nå for å se om jeg hadde flaks.

Merker jeg blir litt sinna på alle disse menneskene som ikke har kviser, de forstår ikke hvordan det er og er utrolig mange som sier "å gud så heldig du er som ikke har rynker enda! det er helt sikkert den fete huden din! Fet hud gjør at man ikke får mange rynker!"

Kjenner jeg godt kunne byttet et liten rynke eller to mot det her :ler:

Gjest Gjest_Knøttet_*
Skrevet
Jeg ville aldri kunne ta abort om jeg ble gravid, og såvidt jeg har forstått så er det en periode etter at man har sluttet på pillene i tillegg man ikke kan bli gravid og vi leker litt med tanken på baby for tiden :)

Å ta abort om jeg ble gravid har ikke jeg heller klart. Så det var definitivt en av grunnene som veide imot roaccutan for meg også... Og om jeg skulle være så uheldig å bli gravid under kuren og dermed må ta abort? Ja, Gud være med meg - men da faller livet mitt i grus.

Men selv om jeg er både baby-klein og abortmotstander, fant jeg ut at dette var noe jeg bare måtte gjennom - for å få det godt med meg selv... sliter noe sinnsykt med selvtillitten pga huden. Dette til tross for at jeg har en samboer som elsker meg for den jeg er og sier jeg er fin, gode venner og familie og ellers alt på stell. Jeg har levd med kvisene så mange år og drømt om en uproblematisk hud så lenge jeg kan huske snart - så jeg kjenner jeg er nødt til å ta sjansen, tross bivirkninger og skrekk-tanker om abort. For å få fred. Jeg har prøvd alt som går ann å prøve, nå er det siste utvei.

Jeg prøver å se fram til de månedene er overstått, slik at jeg kan slutte på p-pillene. Og forhåpentligvis gå et mer behagelig liv i møte, med en hud jeg kan leve med og se fram til den dagen jeg blir gravid :) Jeg føler, for mitt vedkommende, at dette er noe jeg må igjennom og bli ferdig med før jeg blir gravid.

Dette var mine tanker.. men jeg ville fram til at jeg skjønner deg godt, som sier nei til roaccutan :) for jeg hadde nemlig store, store problemer med å godta det selv. Om du er syk og leveren ikke tåler kuren, skjønner jeg deg ekstra godt. Men syk eller ikke, er ikke noe enkelt valg uansett :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...