Gjest Gjest_Knøttet_* Skrevet 5. februar 2009 #21 Skrevet 5. februar 2009 Helt i orden at du retter meg ja, Saeria Ser det selv nå at det ble en forferdelig teit setning, skrevet på en måte som lett kan misforstås :gjeiper: Var egentlig ment som to forskjellige setninger de med -hormonelle kviser f.eks-, og -"pubertetskviser" og "voksenkviser"-, men ser godt at den kan tolkes feil..! Hormonrelaterte kviser kan nok komme i alle aldere ja..
Gjest TS Skrevet 27. mars 2009 #23 Skrevet 27. mars 2009 Da har jeg vært hos hudlegen! var der i går. Jeg har vært ganske langt nede den siste tiden, har jo gått på oxytetral siden oktober og ikke merket noe mye bedring...kanskje bittelitt, men jeg vet ærligtalt ikke. Da jeg kom til hudlegen spurte han hvor lenge jeg hadde gått på tablettene og hor sterk dose jeg hadde tatt.. Da sa jeg som sant var at jeg tok 1 tbl daglig første ukene, derretter 1 morgen og 1 kveld siden... OG han bare måpte....! Mens han rista på hodet og sa "ja det er en stor feil de fleste allmennleger gjør å begynne altfor svakt med denne behandlingen". Han sa at med den doseringen jeg hadde fått fra legen min var det ikke å vente annet. Det skulle kjøres på med 2 morgen og 2 kveld (altså 4 om dagen) de første ukene for å DERRETTER ta 2 om dagen.. Jeg fikk beskjed om å kjøre på med 4 om dagen ut pakka jeg hadde, så fikk jeg resept på en annen type som het tetralysal eller noe, som jeg skulle fortsette på etter der, disse var sterkere og hadde gjevnt over mye bedre effekt enn oxytetral. Jeg skulle gå på disse til august, og hvis jeg ikke var bra innen da - ble det roacuttane.... Han trodde vi skulle klare å ta knekken på kvisene innen august med dette, men om de kom tilbake, noe som var umulig å forutsi, skulle jeg begynne på roa.. Som han sa "når jeg ser på deg, er det ikke roacuttane som lyser imot meg", så han mente jeg var i den verste klassen når det gjaldt mengde med kviser, men at jeg nok var av den typen "offer" som hadde dette arvelig og i genene og hadde et standhaftig problem som han sa... Uansett LOVDE han meg at han skulle ta knekken på kvisene mine, enten det ble med eller uten roacuttane, så jeg er lykkelig, lykkelig...!
Gjest TS Skrevet 27. mars 2009 #24 Skrevet 27. mars 2009 Som han sa "når jeg ser på deg, er det ikke roacuttane som lyser imot meg", så han mente ikke jeg var i den verste klassen når det gjaldt mengde med kviser, men at jeg nok var av den typen "offer" som hadde dette arvelig og i genene og hadde et standhaftig problem som han sa... Uansett LOVDE han meg at han skulle ta knekken på kvisene mine, enten det ble med eller uten roacuttane, så jeg er lykkelig, lykkelig...! rettelse... :gjeiper:
Saeria Skrevet 27. mars 2009 #25 Skrevet 27. mars 2009 Tetralysal er også bedre når det går mot sommer. Da med tanke på fotosensitivitet. Lykke til med oppjustering av medikamentene og byttet til tetralysal. Best av alt er jo at nå har du blitt tatt på alvor, og blitt lovet hjelp! Uansett hva det måtte innebære.
Gjest TS (knøttet) Skrevet 27. mars 2009 #26 Skrevet 27. mars 2009 Tetralysal er også bedre når det går mot sommer. Da med tanke på fotosensitivitet. Lykke til med oppjustering av medikamentene og byttet til tetralysal. Best av alt er jo at nå har du blitt tatt på alvor, og blitt lovet hjelp! Uansett hva det måtte innebære. Jepp, han nevnte noe om at tetrasysal passet bedre å gå på om sommeren ja. Pluss at man ikke trengte å tenke sååå nøye over når man tok tbl iforhold til måltidene, slik som er veldig viktig med oxyteral.. Så dette virker bra! Håper det går bra når jeg begynner på de også.. har vel igjen ca 60 tbl oxytetral å spise opp først... Men jeg kjenner det kribbler av angst og redsel og spenning og lettelse på en gang i magen over å kanskje gå på roaccutane en ting er plagene som sikkert vil komme...men i tilegg må jeg reise langt og lenger enn langt for å få ut tablettene...for hudlegen ville ha meg til helskjekk hos SEG hver mnd, og var generelt skeptisk til å overlate "sine" pasienter til fastlegene sine under behandling. (betryggende at han ikke tar noe lettvint på det da ) Så det betyr at jeg må ta en hel fridag på jobb for å på sjekk/få resept :gjeiper: Bor i ei avsidesliggende bygd og må inn til "storbyen" når man skal benytte slike fasiliteter som hudleger og kaffe-barer Men på den anne side syntes jeg det var bedre å gå til lege der.. blir ikke som her hjemme, der du omtrent blir bedt om å hilse hjem når du forlater legen - for alle kjenner alle liksom, hehe.. Og på apoteket står mora til barndomsvenninna di og fikser medisinen du skal ha..eh..er jo ikke noe å skjemmes over, men man blir liksom litt mer beskjeden og brydd Vi snakket ikke så veldig mye om bivirkningene på roa, i og med at han ikke ville jeg skulle ta den bekymringen nå. Men han ville ikke "pynte" på sannheten for sine pasienter, som han sa - og sa at kuren høyst sannsynlig ville bli ubehagelig, men at den ikke var farlig, og jeg kom til å få full oppfølging fra han personlig fra begynnelse til slutt. Godt å få en hudlege som ser ut til å ta vare på meg da iallefall, uansett hvordan utfallet kommer til å bli...
Saeria Skrevet 27. mars 2009 #27 Skrevet 27. mars 2009 Nei. Det er like greit å ikke ta sorgene på forskudd. Roaccutan gav meg også noen ubehagelige bivirkninger, men jeg ville glatt gått gjennom en slik kur en gang til dersom det viste seg nøvendig. Men det beste hadde vært om du fikk ønsket effekt av tetralysalen.
Gjest TS (knøttet) Skrevet 27. mars 2009 #28 Skrevet 27. mars 2009 Nei..jeg skal prøve og ikke ta sorgen på forskudd og heller glede meg over den hjelpen jeg endelig har fått nå Jeg håper og krysser både fingrer og tær for at tetrasysal skal funke, og at det funker varig ja.. Så slipper jeg å gjennom roa.. At det funker under behandlingen virket på hudlegen som det var stor sjans for, men varig resultat var usikkert.... Uansett så kommer jeg sikkert litt å oppdatere litt her, oppturer og nedturer Har iallefall hatt stor nytte av å følge med på dere andres opp og nedturer og erfaringer så håper jeg at jeg kan være med på å oppmuntre fler på veien mot målet!
Gjest TS (knøttet) Skrevet 3. april 2009 #29 Skrevet 3. april 2009 Jeg må bare få juble ut her at etter jeg var hos hudlegen som ba meg å begynne å ta 4 tabletter om dagen, så virker det som om min produksjon av fett i huden avtatt litt..! Jeg kan nå (etter å ha kjørt på med høyere dose litt over en uke bare!), gå lengre perioder av dagen uten å glinse som jeg skulle vært nypolert. Jeg er også forholdvis tørr i huden når jeg våkner om mårran også Det har heller ikke poppet opp såååå mange kviser den siste uke som det gjorde før innbiller jeg meg, noe som sikkert er et direkte resultat av at talgproduksjonen tydligvis har minsket? Håper det fortsetter denne veien....og at det blir enda bedre, og ikke stopper her...og vedvarer... for jeg trenger så sårt litt medgang nå.. *dårlig selvtilitt*
Gjest TS (knøttet) Skrevet 3. april 2009 #30 Skrevet 3. april 2009 Ehm..og forresten... alt har blitt tørrere, for å si det sånn Jeg merker det på utfloden. Jeg er generelt mye tørrere "der nede". Det er jo litt ubehagelig da, med tanke på sex'en. Men det går greit, forsåvidt.. Når vi først kommer igang går det greit, men merker utrolig stor forskjell på akkurat dette.. MEN! Jeg skal ikke klage, så lenge det ser ut til å hjelpe på huden
Gjest Mea Culpa Skrevet 3. april 2009 #31 Skrevet 3. april 2009 Hvor kvisete maa man vaere foer man kan gaa til legen og faa hjelp? Jeg har ikke saa mange kviser egentlig. Faar noen smaa i ansiktet og paa brystet naa og da, og har litt paa ryggen. Ikke noe voldsomme greier altsaa, og ikke saanne svaere og dype kviser. Men det er liksom ikke saa kult aa fortsatt ha kviser naar man nettopp har fylt 30 ...
Saeria Skrevet 3. april 2009 #32 Skrevet 3. april 2009 Du kan fint gå til legen med det du beskriver. Det kan nemlig være at en krem av typen Skinoren vil gi deg veldig god resultater.
Gjest Mea Culpa Skrevet 3. april 2009 #33 Skrevet 3. april 2009 Du kan fint gå til legen med det du beskriver. Det kan nemlig være at en krem av typen Skinoren vil gi deg veldig god resultater. Saa kjekt da. Jeg har alltid tenkt at det er ikke alvorlig nok til at en lege vil bry seg, men naa skal jeg jammen meg bestille en time.
Barbara Skrevet 3. april 2009 #34 Skrevet 3. april 2009 Har dere noen råd - kviser på ryggen? Sommer kommer snart og da skal jeg gå med topper "uten ryggen" men... hvis det blir kviser... da blir det ikke noen sånne topper ;/ Hjelp!
Gjest Mea Culpa Skrevet 3. april 2009 #35 Skrevet 3. april 2009 Har dere noen råd - kviser på ryggen? Sommer kommer snart og da skal jeg gå med topper "uten ryggen" men... hvis det blir kviser... da blir det ikke noen sånne topper ;/ Hjelp! Bortsett fra legemidler saa blir det vel aa foelge de samme raadene som for kviser i ansiktet. Vaske med antibakteriell rens/saape, Basiron paa kvisene og fuktighetskrem til slutt. Litt mer stress er det jo, men man kan jo ta vasken i dusjen. Og ikke klemme! Huden er tykkere paa ryggen og da blir det lett arr. Selv har jeg inntrykk av at svette foerer til mer kviser, saa jeg proever aa huske paa aa vaske meg/skifte naar jeg har svettet.
Malina Skrevet 3. april 2009 #36 Skrevet 3. april 2009 Jeg fikk mye bedre hud etter kun få dager med skinoren. Huden ble klarere og kvisene forsvant fort. Også etter jeg sluttet med skinoren. Er gravid nå, og får en del hormonelle vonde kviser. Vet ikke om skinoren funker mot dette, men har fått ny resept, så skal prøve i allefall
Saeria Skrevet 3. april 2009 #37 Skrevet 3. april 2009 (endret) Saa kjekt da. Jeg har alltid tenkt at det er ikke alvorlig nok til at en lege vil bry seg, men naa skal jeg jammen meg bestille en time. Så lenge det er til plage/sjenanse for deg, så er det verdt et legebesøk. Det er større bevissthet rundt den psykologiske effekten hudproblemer/hudsykdommer kan medføre i dag., Nå vet de fleste i medisinens verden at acner, komedoner og den slags kan være veldig hemmende. Endret 3. april 2009 av Saeria
Gjest TS, knøttet Skrevet 20. april 2009 #38 Skrevet 20. april 2009 Nå har jeg gått på full dose 3-4 uker, og siste uken på de nye tablettene, og jeg merker bedring det kommer ikke konstant nye store kviser, bare en i ny og ne, og de er ikke på langt nær så betente som de pleier å være Det som er igjen er sorte prikker og røde arr etter tildligere. Og noen arr som har blitt til "hakk".. så jeg er jo ikke bra ut. Men hovedsaken er å bli kvitt kvisene, for arrene blekner vel med tiden..... Er jo ikke alle som har laget "groper".. og dessuten går det sikkert ann å prøve laser når man har klart å ta knekken på kvisene. Men noe typisk "kvisetryne" er jeg ikke nå for tiden Jeg ska gå på tablettene til august, så har en stund igjen... Krysser fingrene for at kvisene er borte for godt etter endt kur! :) Og at det blir mer framgang og ikke stopper opp her.........
Saeria Skrevet 20. april 2009 #39 Skrevet 20. april 2009 Det høres hvertfall veldig lovende ut for at du vil bli helt fin.
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2009 #40 Skrevet 1. mai 2009 Jeg skal til hudlegen på mandag og få resept på ruoctan, har hatt kviser siden jeg var 12 år og er nå snart 23, så håper dette fungerer. Men det er ikke slik at man trenger å være "befengt" med kviser for å få dette utskrevet. Jeg har igrunn ikke så mange kviser men jeg har overproduksjon av talg som dette legemiddelet nedregulerer. Venninner og bekjente kan ikke se at jeg har en eneste kvise når jeg sminker meg, men det skikkelig kjipt å føle at man ser ut som en skitten narkoman uten sminke. gleder meg til den dagen jeg kan gå ut uten sminke uten å være bekymret for de 10 000 vis av hudormene jeg har i ansiktet. Godt å høre at folk at fått har fått et godt resultat av dette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå