Gå til innhold

Kviser..

Gjest Gjest_Knøttet_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Knøttet_*
Skrevet

Jeg er i midten av 20-årene og har vært plaget mer eller mindre med kviser i sikkert 10 år. I oktober så jeg meg møkk lei på saken og gikk til legen. Han gav meg resept på tetracyclin (oxytetral) og en krem kalt aberela. Jeg har nå brukt dette siden da, og har merket litt bedring, men ikke mye..

Legen håpet det skulle ta knekken på kvisene mine for godt, men frykter de blomstrer opp igjen for fullt så snart jeg slutter (har jo ikke tenkt å gå på dette til evig tid). Men når det er sagt, synes jeg ikke de har hatt bra nok effekt hittil, så jeg er IKKE fornøyd med resultatet så langt.. Må enten lengre tid tid, eller andre saker for å knekke dette:snurt:

Er det noen som har tatt disse tablettene eller andre tabletter som kan si noe om virketiden og utviklingen? Hjalp det? Hjalp det ikke? Hvordan ble dere kvitt det? Noen som sliter med det samme som meg, som kan klage sammen med meg? Heng dere på! Jeg skal til hudlege i mars, så gjenstår å se hva han gjør med meg.. Håper kan knerter kvisene mine for godt :kjefte: ....blir så sinnsykt lei av de :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Diane-pillen virker på meg. Men den funker som p-pille også. Men med mindre du er/planlegger å bli gravid går det bra.

Gjest Gjest_Knøttet_*
Skrevet

Har hørt at den pillen kan ha positiv virkning mot kviser ja! :jepp: Men p-piller er desverre ikke noe alternativ for meg mot kvisene... Er verken gravid eller planer om å bli det med d første, men unngår p-piller som prevansjon. Dessuten er vel diane bare en midlertidig hjelp..? Kvisene kommer vel tilbake etter man skutter med dem? Så lenge man ikke "vokser dem av seg" i mellomtiden da... Men tror ikke jeg kommer til å vokse av meg kvisene, siden jeg har de ennå :tristbla: Er ute etter et preparat som fjerner de for godt. Hørt om roaccutan, men det blir siste utvei ass...

Skrevet

Da har jeg ingen andre tips til deg desverre. Har som sagt funnet det som hjelper for meg. Jeg har blitt tilbudt roaccutan, men fikk ikke alikevel når legen fikk vite at jeg har hatt depresjoner. Roaccutan er sterke greier og tar tid, dessuten er det dyrt. (ca. 1000 kr pr. mnd i 3-4 mnd har jeg hørt) Men du får bare høre med legen. Lykke til!

Skrevet

Jeg fikk de samme pillene som deg, men jeg var endel yngre, jeg var 14 da.. Jeg gikk på dem i ca 4 måneder, men ingenting hjalp, så jeg fikk p-piller, og det var jo også prevansjon.. De pillene du har fått, fikk jeg beskjed om at man måtte ta tidlig i alder, så det kan jo hende det er derfor det ikke funker så godt.. Søsteren min gikk på dem også, men hun er fire år eldre enn meg, fikk hun beskjed at siden hun var "nesten ferdig utviklet", ville det nok ikke hjelpe mye, men det skadet ikke å prøve.. Hadde jeg vært deg, hadde jeg heller startet på p-piller.. Yasmin hjalp for meg iallefall :)

Skrevet
Jeg fikk de samme pillene som deg, men jeg var endel yngre, jeg var 14 da.. Jeg gikk på dem i ca 4 måneder, men ingenting hjalp, så jeg fikk p-piller, og det var jo også prevansjon.. De pillene du har fått, fikk jeg beskjed om at man måtte ta tidlig i alder, så det kan jo hende det er derfor det ikke funker så godt.. Søsteren min gikk på dem også, men hun er fire år eldre enn meg, fikk hun beskjed at siden hun var "nesten ferdig utviklet", ville det nok ikke hjelpe mye, men det skadet ikke å prøve.. Hadde jeg vært deg, hadde jeg heller startet på p-piller.. Yasmin hjalp for meg iallefall :)

Hvorfor skal ikke antibiotika hjelp selv om man er voksen? :klø:

TS: Kostomlegging, homeopat, akupunktur, hudpleier, har du jobbet deg gjennom dette?

Gjest Gjest_Knøttet_*
Skrevet

Hmmm...at oxyteral ikke hjelper på voksne har jeg heller ikke hørt!

Kanskje det kan være derfor da..hvis det er sånn?

Kan jo være at det "biter" lettere på tenåringskviser enn voksen problemhud - at det var det legen hadde erfart/mente..??

Jeg skal til hudlege i mars (lang ventetid..)...men har ikke prøvd akupunktuer og homeopat og det nei... Kostomlegg har jeg delvis prøvd (ikke noe "proffe" greier, men vært bevisst på å kutte ting jeg tror virker inn på kviser), men det har null effekt.. Det hjelper kanskje på noen, men ikke opplevd noe suksess jeg iallefall... :tristbla:

Blir faktisk litt optimistisk av å høre at de tablettene jeg går på ikke funket på fler jeg :fnise: for da betyr det at det ikke er bare jeg som er unormal....eh.. For legen mente dette skulle gi suksess ja! Jo..ser det du.. :snurt:

Skrevet

Mange får hjelp av tetracykliner, mens noen har så alvorlige eller gjenstridige hudproblemer at ikke noe annet enn Roaccutan vil hjelpe. Jeg var en av de. Etter 10-12 år med hudproblemer, fikk jeg endelig Roaccutan, etter å ha karret meg opp fra bunnen av behandlingsstiger. Jeg startet den en 6 års tid før jeg fikk Roaccutan. Roaccutan har i lang tid vært på prøvebasis i Norge og dermed både veldig kostbart og vanskelig å få. Dette har endret seg.

Jeg vil anbefale deg å gi tetracyklinene et halvt år å virke. Dersom du ikke blir betraktelig bedre, kan legen henvise deg til hudlege for å vurdere Roaccutan. Det er kun hudleger som kan skrive ut resept på dette. Får du det vil kuren ta ca. 6-7 måneder, avhengig av dosering pr. dag. Man skal opp i et minimum på 120mg/kg kroppsvekt innen kuren er over. Det kostet ikke 1000 kroner måneden for meg. Jeg mener at jeg betalte rundt 500 kroner måneden når jeg tok 2 tabletter for dagen. Dessuten vil du få en god del av dette refundert etter kurens slutt ved å sende kvitteringer og et skjema til NAV. Husk å ente gå på samme apotek, eller ta med deg stemplet kvittering for hver gang du løser resept.

Søk på Roaccutan her i forumet, og du vil finne både en "dagboktråd" og en som omhandler roaccutan og kontaktlinser. Der kan du lese om mine og andres erfaringer med Roaccutan.

Gjest Gjest_Nancy_*
Skrevet
Jeg er i midten av 20-årene og har vært plaget mer eller mindre med kviser i sikkert 10 år. I oktober så jeg meg møkk lei på saken og gikk til legen. Han gav meg resept på tetracyclin (oxytetral) og en krem kalt aberela. Jeg har nå brukt dette siden da, og har merket litt bedring, men ikke mye..

Legen håpet det skulle ta knekken på kvisene mine for godt, men frykter de blomstrer opp igjen for fullt så snart jeg slutter (har jo ikke tenkt å gå på dette til evig tid). Men når det er sagt, synes jeg ikke de har hatt bra nok effekt hittil, så jeg er IKKE fornøyd med resultatet så langt.. Må enten lengre tid tid, eller andre saker for å knekke dette:snurt:

Er det noen som har tatt disse tablettene eller andre tabletter som kan si noe om virketiden og utviklingen? Hjalp det? Hjalp det ikke? Hvordan ble dere kvitt det? Noen som sliter med det samme som meg, som kan klage sammen med meg? Heng dere på! Jeg skal til hudlege i mars, så gjenstår å se hva han gjør med meg.. Håper kan knerter kvisene mine for godt :kjefte: ....blir så sinnsykt lei av de :sjenert:

Tetracykliner fungerte som rakkern på meg. I puberteten fikk jeg litt kviser og sorte prikker som de fleste får. Men da jeg ble 18-19 år begynte jeg å få kjempestore "underjordiske" kviser som ikke syntes på overflaten som kunne bli så store som en ært og som gjorde veldig vondt.

Etter flere måneder med disse pillene begynte jeg virkelig å se resultater. Kvisene "sprakk" og jeg trengte ikke gjøre mer enn å dytte med tunga på innsiden av munnen så ville kvisene i kinnene tømmes. Jeg vet jeg er skikkelig ekkel nå hehe. Men det var så deilig følelse å få vekk disse knutene. Siden jeg sluttet med dem har jeg gått på diane og har siden ikke hatt en bitteliten kvise engang. Jeg elsker legen min... uten han hadde jeg nok i dag slitt med psykiske problemer på grunn av de kvisene jeg hadde.

Skrevet

Går på Tetracyclin nå og huden min er plettfri (er 20). Hadde hormonell acne som ble til åpne sår fordi jeg elsket å pelle.. (Jeg vet at det er ekkelt å høre om men). I tillegg hadde jeg cystisk acne i kinn. Det var fryktelig ille en periode og det kom og gikk, men jeg hadde alltid 3-4 store sår etter kviser rundt munn eller langs kjeven. Rett før jeg begynte på kuren hadde jeg VIRKELIG helt voldsomme fjellkjeder i begge kinn+sår.

Fikk kuren i midten av november og har vært kvisefri siden juleaften (etter bilder å dømme) og sikkert litt før det og, men arrene var igjen. Nå blir jeg skikkelig overrasket og litt oppgitt om det kommer en kvise, da jeg tar det som en selvfølge at huden min er perfekt. Har hatt to kviser siden juleaften da, og de klemte jeg ut og så har huden vært perfekt igjen. Har fortsatt tre veldig svake kvisearr, men ellers er det ikke spor etter noe!:)

Er litt festlig! Før kunne jeg ikke sove uten å få kviser engang, og nå kan jeg sikkert helle på zalo og stekefett:P Eneste forskjellen jeg merker på om renseprodukter jeg bruker er bra eller dårlig, er hvor mye huden skinner, eller hvor tørr den er. Men blir kjedelig å gå av kuren og se at alt vender tilbake, når man har vendt seg til å ikke tenke på å ta på foundation og ha fin, glødende hud.

Men en ting jeg lurer på: Kan man bli deprimert/suicidal av Tetracyclin og?

Skrevet

Nei. Tetracykliner har ikke den effekten. Det er forøvrig en meget sjelden bivirkning på Roaccutan også. Er man deprimert/suicidal fra før, kan den forverre det.

Gjest Gjest_Monika_*
Skrevet

Hei.

Jeg har gått på tetracyklin i to år, og er bedre nå. I perioder (sommeren hvor man ikke skal ta den ved soling) har jeg hoppet over det, og har tatt en per dag, eller en på morgen og kveld. Jeg føler nå at det er ganske bra, og har ikke tatt en tablett siden november (begynte september 2006).

Lykke til!

Gjest Gjest_Knøttet_*
Skrevet

Flott å høre erfaringene deres og råd, alle sammen! :jepp:

Jeg har lest roacuttan-dagboka, var topp å følge dere underveis! :jepp:

Men dere som har tatt tetracykliner som hjalp..var dette oxytetral, eller finnes det andre sorter tetracykliner som funker bedre? Jeg tar 2 tabletter pr dag - 1 morgen og 1 kveld. Hva gjør/gjorde dere? Jeg føler jeg skulle tatt sterkere dose, men kan jo liksom ikke trosse legen, når han sier jeg skal ta denne dosen... Står jo i pakka at man kan ta 2 i slengen.........kan vel ikke være så skummelt da vel...... :filer:

Men får vel gjøre som legen sier! :gjeiper: Er heldigvis ikke sååå lenge til hudlegetimen min nå :jepp: 26.mars.......

Gjest Gjest_Knøttet_*
Skrevet

....er det forresten noen som har vært til hudlegen som kan fortelle meg hva hudlegen gjør med meg...? :skravle: Er det sånn at han bare kikker på meg, sammemligner meg med bilder, eller skal det tas noen prøver enten av hud eller kviser eller noe for å finne ut av noe??

Må si jeg faktisk gruer meg litt :snurt:

Jeg gleder meg til å være ett steg nærmere å få bukt med problemet, men HATER å vise meg uten foundation og at noen plukker og ser på meg på nært hold sånn.. :sjenert:

Vet det er nødvendig og bra, for at han kan hjelpe meg, men synes det er litt skummelt/ekkelt jeg... :sukk:

Skrevet

Hudlegen bare så på meg. Han tok litt på huden og hadde et stort forstørrelsesglass på stativ med lys, som han også brukte litt. Det hele tok 5 minutter.

Dersom du ikke vil gå til legen uten sminke, så smink deg og ta med fjerner, dersom legen ber om det. Har du med deg sminke, kan du ordne det hele på pasienttoalettet før du går. Min hudlege ba meg ikke om å fjerne noe. Dessuten var hovedproblemet mitt på ryggen.

Dersom du ikke bruker det fra før, vil jeg anbefale mineral make-up, da vanlig foundation er fullt i dritt som gjør huden verre.

Gjest Gjest_Knøttet_*
Skrevet

Åååå, du er så rask og flink til å svare Saeria! :klemmer:

Det gjør faktisk veldig godt å få råd, forklaringer, hjelp og støtte på et slikt forum når kvisene har tatt knekken på selvtilliten.... :sjenert: (Det gjelder dere andre som har svart også: takk :) )

Javvist har jeg tenkt å bruke sminke når jeg drar til hudlegen!! Beveger meg ikke utendørs uten, slik som jeg ser ut :tristbla: Jeg brukte foundation da jeg var hos legen min også, var jo på jobb og dro dit i arb.tiden.. Han bemerket det, men så på meg med sminken på bare. Han er veldig sympatisk og hjelpsom og forstod godt at jeg ikke ville komme tilbake på jobb usminket heldigvis :jepp:

Jeg har gått over til ID Bare Minerals, og det tror jeg har lettet problemene mine noe ja :jepp: Tror ikke jeg får kviser av sminke lengre :) Føles veldig luftig og lett og sunn på huden iallefall! Føler den får puste, imotsetning til den kremen jeg klinte på før....og toppa med pudder.. ikke bra vettu..

En annen ting er at jeg med årene har blitt en "reser" på å sminke bort kvisene :fnise: og har en hårfrisyre som dekker de værste områdene - så folk (inkl. hudlegen i verste fall) tror sikkert ikke jeg har så ille problemer som jeg virkelig har :lur: Derfor er det nok en god ide og fjerne sminken inne hos hudlegen ja.. Skal jeg ha håp (?) om roaccutan, er det vel best og bare "flekke" hud og gi han "bakoversveis" så han ikke går unødvendige runder rundt grøten.... :gjeiper:

Har jo ikke den fjerneste anelse om han kommer til å gi meg roaccutan da, og om jeg egentlig vil utsette meg for det, men det gjør jeg nok hvis han mener det...

Hoff...for nå er jeg så lei!! :snurt:

Skrevet

Bare hyggelig å kunne svare. :)

Det kan nok være lurt å vise hudlegen et usminket fjes. Et alternativ er jo å sette håret opp i hale og ta bilder hjemme (enten med mobil, eller aller helst digitalt kamera) før du tar på sminken og går til timen. Da kan du vise legen disse, dersom han vil se.

Du får håpe at hudlegen finner det beste alternativet for deg. Jeg fikk Roaccutan etter å først ha kombinert tetralysal med skinoren i tre måneder, uten at det hjalp meg. Roaccutanen hjalp meg veldig godt.

Nå som jeg er gravid, har jeg selvfølgelig fått hormonkviser rundtt kjeven (irriterende!), men ryggen er fremdeles fin! *knock on wood*

Gjest Lillekylling
Skrevet

Hvor mye kviser skal man ha før man kan begynne med diverse kremer eller tbl egentlig? Og hva regnes som kviser? Jeg har alltid masse sorte prikker på nesa, og på haka har jeg mange små kviser. De synes ikke så godt, men det kommer noe ut av de hvis jeg klemmer. I tillegg får jeg som regel noen "ordentlige" kviser i forbindelse med mensen.... Er dette nok til å få noe reseptbelagt tror dere?

Gjest Gjest_Knøttet_*
Skrevet

Jeg tror nok kanskje du kan få krem, pga av sorte prikker ja. Aberela er en type krem som er på resept som jeg fikk av legen min, og den skal jo bl.a hjelpe mot nettopp sorte prikker, og selvfølgelig kviser. (den er litt sterk) Jeg er plaget med både små og store kviser, også slike kviser som ikke går ann å "klemme bort" - men mer difuse vonde "underjordiske" kviser. Jeg fikk, som nevnt tidligere her, oxytetral av legen - og det fikk jeg ved første legebesøk, uten noe nøling fra legens side. Men tabletter mot kviser er de nok generelt mer forsiktig med å skrive ut. Men jeg fikk det vel sikkert så raskt fordi jeg har vært igjennom alle reseptfrie kremer og aniktsrenser fra apotek o.l som jeg kunne..og har vært plaget i så mange år. Mitt problem kommer innenfra.

Nå vet ikke jeg hvor alvorlig problemet ditt er, hvor lenge du har vært plaget, hvor gammel du er, og hva kvisene dine kommer av....så jeg skal ikke svare deg på om du kommer til å få medisiner for det..

Har du prøvd Basiron? Krem (og rensegelè) som kjøpes uten resept på apotek. Eller Brevoxyl (krem på apotek)? Dette kan knærte kvisene, hvis man ikke er så hardt angrepet. Tror nok kanskje du må igjennom behandling med disse kremene før du får reseptbelagte kremer/tabletter, men det er jo opp til legen din å vurdere :)

Du spør hva som regnes som kviser..

Det kan nok være så mangt. En kvise er vel en kvise, sånn sett - enten den er stor eller liten. Men det er forskjell på hvilke typer/alvorlighetsgrad og hva de kommer av. Om det er hormonelle eller ikke f.eks. "pubertetskviser" eller "voksenkviser".. Noen vokser av seg kviseproblemet, mens andre trenger hjelp..

Hvis du synes du plages av kvisene dine, så synes jeg du skal ta deg en tur til legen og få svar på hvilke tiltak du bør gjøre :) det er kanskje ikke så gøy å gå til legen med et sånt problem (det syntes ikke jeg iallefall), men det er verdt det fordi da får man hjelp :) Ingen som fortjener å gå rundt ulykkelig pga kviser :sukk:

Lykke til!

Skrevet

Bare for å rette litt. Både kviser man får i pubertet og i voksen alder kan være hormonrelaterte. ;) Det er nemlig litt feil å implisere at den ene gjerne ikke er det.

En god del tenåringer får hjelp for sine hudproblemer også. Det avhenger av problemets art og omfang. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...