Gjest Gjest_Pippi_* Skrevet 29. januar 2009 #1 Skrevet 29. januar 2009 Samboer og jeg har vært sammen i 2 år og sklir nå fra hverandre. Han liker seg best hjemme på sofaen, mens jeg skulle ønsket vi begge kunne finne på noe sammen. Det vi gjør av aktiviteter er ting han liker. Jeg har aldri stått på snowboard før jeg møtte han, det var noe han lærte meg, og nå synes jeg det er kjempe gøy. Han har også introdusert meg for paintball, noe som også falt i smak. Men disse aktivitetene gjør vi så sjeldent. Problemet er at han vil aldri være med meg å prøve noen av aktivitetene jeg liker. Vi er en gjeng som pleier å spille fotball en gang i uka, jeg har prøvd å få han med meg, men interessen er laber. Samme gjelder håndball, klatring og innebandy. Jeg har foreslått aktiviteter som ingen av oss har prøvd, da aktiviteter som jeg tror han vil like. Men, for å være med må han enten være bedre enn meg eller i alle fall mestre det fra før av. Han skal konkurrere i alt og tar det som et nederlag om jeg slår ham. Jeg har alltid vært glad i friluftsliv. Han var også aktiv innen friluftsliv da vi møttes, men har lagt det på hylla. Vet ikke hvor mange ganger jeg mast på at vi må ta oss en tur på fjellet eller gå en skitur i skogen bak huset. Jeg vil at vi skal oppleve noe sammen som vi begge kan få glede av. Eller rett og slett at han for en gangs skyld blir med på noe jeg liker, og han kanskje også vil like etter hvert. Nå har jeg nesten gitt opp å få han med meg, finner på noe med venninner i stedet, så kan han sitte og glo på tv så mye han vil. Jeg lurer på hvor det ble av den eventyrlystne og aktive mannen jeg ble sammen med? Han som sitter i stua, er sur og tverr og vil ikke være med på noe. Er det noen der ute som opplever/har opplevd det samme og har greid å få dratt samboer/kjæreste ut av sofaen, så kom gjerne med tips!
Gjest ballegurk Skrevet 29. januar 2009 #2 Skrevet 29. januar 2009 Kanskje oppmuntre han til å starte med noe på egenhånd? Da kan han få et forsprang i den nye aktiviteten og oppleve gleden av være den initiativrike. Kanskje det vil smitte over på paraktiviteter etterhvert?
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2009 #5 Skrevet 30. januar 2009 Kanskje han har lav selvfølelse og kanskje lav selvtillit også? Jeg vil tro at han føler noe av manndommen forsvinner når damen hans er bedre på ting som han mener han selv burde vært best på. "Manneting" om du vil... Jeg tapte en konkurranse der jeg "burde" vært best (kvinneting...) og jeg tok meg i å tenke hva andre måtte tro om meg? Og selv om jeg er for likestilling, syns jeg likevel det var litt flaut... (Dårlig selvfølelse) Jeg tror at det kan lønne seg å snakke om tingene og om jeg kan få foreslå noe... ? Parterapi som inneholder rollespill. Da er det lettere å se hva hver av partene gjør feil i et forhold.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå