Gjest brusj Skrevet 29. januar 2009 #1 Skrevet 29. januar 2009 Jeg er ikke arbeidsledig, og står såvidt jeg vet heller ikke i umiddelbar fare for å bli det, men leser jo aviser og ser at ledigheten stiger drastisk. I den sammenheng lurer jeg på hvordan man regner ut dagpenger. Jeg har forstått at det er lønnen fra de siste tre år som gjelder. Saken er at jeg var ferdig utdannet sommeren 2007, og hadde før den tid kun lønn fra en deltidsjobb. Er det da snittet som teller likevel? Jeg har nå fast jobb, og gikk opp i lønn før jul. Vil jeg få dagpenger ut ifra denne siste lønnen da, eller bruker de snittet fra de siste tre år likevel? Takker for svar.
Gjest L_C Skrevet 29. januar 2009 #2 Skrevet 29. januar 2009 Noen jeg kjenner tjente akkurat 110.000 i fjor, og jeg forsto det slik på hun at hun akkurat var over grensa for å ha krav på dagpenger. Hun får 1500 kroner i dagpenger i uka. Har bare jobbet 1,5 år, og da deltids.
Gjest Skrevet 29. januar 2009 #3 Skrevet 29. januar 2009 Man får enten gjennomsnittet av det siste året, eller de tre siste årene avhengig av i hvilket man tjente mest.
liv Skrevet 29. januar 2009 #4 Skrevet 29. januar 2009 De går ut fra siste ligning (enda 2007 siden 08 ikke er ferdig enda) eller et snitt av de siste tre årene. Det som er best for deg
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2009 #5 Skrevet 29. januar 2009 Så man får ikke den lønnen man har på oppsigelsestidspunktet (såfremt man ellers har tjent nok til å rett til dagpenger) altså?
Rosalie Skrevet 29. januar 2009 #6 Skrevet 29. januar 2009 De går ut fra siste ligning (enda 2007 siden 08 ikke er ferdig enda) eller et snitt av de siste tre årene. Det som er best for deg Nei, de går faktisk ut fra 2008-tallene nå.
Rosalie Skrevet 29. januar 2009 #7 Skrevet 29. januar 2009 Så man får ikke den lønnen man har på oppsigelsestidspunktet (såfremt man ellers har tjent nok til å rett til dagpenger) altså? Nei. Man får ca. 62% av bruttolønn siste ligningsår, evt snittet av de tre siste ligningsår (alt etter hva som lønner seg). Man må naturligvis skatte av dette beløpet. Lønn over 6G regnes ikke med. (1G = ca 70.000 kr)
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2009 #8 Skrevet 29. januar 2009 Her var det mye tullprat. Sant. delvis sant. og ellers bare tull. Når det gjelder "verdien" av dagpengegrunnlaget for de tre siste år, så ikke glem at de blir oppjustert med et forholdstall. Les ellers dette: http://www.nav.no/page?id=728
Gjest Glør Skrevet 30. januar 2009 #9 Skrevet 30. januar 2009 De går ut fra siste ligning (enda 2007 siden 08 ikke er ferdig enda) eller et snitt av de siste tre årene. Det som er best for deg Nei, de går ut fra siste kalenderår, fom 1. januar. Men så lenge ligningen ikke er klar må du dokumentere lønna ved hjelp av lønnslipper/bekreftelse fra arbeidsgiver(e).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå