Gjest Tante Skrue Skrevet 29. januar 2009 #1 Skrevet 29. januar 2009 Det har vært noen behagelige måneder nå i det siste, med rente helt opp i 7,1 % på mine 940 000,- i banken. Nå er renta nede i 4,6 %. Føler virkelig finanskrisen på kroppen nå.
flickan Skrevet 29. januar 2009 #2 Skrevet 29. januar 2009 Du får vel bare investere de et annet sted da, om du ikke er fornøyd;)
Gjest antigartner Skrevet 29. januar 2009 #3 Skrevet 29. januar 2009 Det har vært noen behagelige måneder nå i det siste, med rente helt opp i 7,1 % på mine 940 000,- i banken. Nå er renta nede i 4,6 %. Føler virkelig finanskrisen på kroppen nå. Invester i eiendom. Prisene kommer til å øke igjen! Ellers var 4,6% i innskuddsrente ganske bra. Boliglånsrenta mi ligger på samme nivå (nominelt, litt høyere effektiv).
Gjest L_C Skrevet 29. januar 2009 #4 Skrevet 29. januar 2009 Uff,stakkars deg som ikke får like mye rente på millionen din nå som finanskrisa er på bedringens vei. Vi får håpe renta går opp igjen, slik at du får bedre rente på innskuddet ditt, så får det heller svi litt igjen for oss med boliglån
Gjest Gjest_Haha_* Skrevet 29. januar 2009 #5 Skrevet 29. januar 2009 Velfortjent om du er så lite flink til å disponere formuen din at du syter over renten på KG.
Østlandet Skrevet 29. januar 2009 #6 Skrevet 29. januar 2009 Uff,stakkars deg som ikke får like mye rente på millionen din nå som finanskrisa er på bedringens vei. Er finanskrisa på bedringens vei??? Vi må virkelig leve i 2 forskjellige verdener....
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2009 #7 Skrevet 29. januar 2009 Uff,stakkars deg som ikke får like mye rente på millionen din nå som finanskrisa er på bedringens vei. Er finanskrisa på bedringens vei??? Vi må virkelig leve i 2 forskjellige verdener.... Finanskrisen som utløste det hele antas å ha stabilisert seg, og vil etterhvert være på bedringens vei (om det er et utrykk man ønsker å bruke på økonomi). Effektene av finanskrisen derimot har ikke stabilisert seg enda, erfaringsmessig (altså fra tidligere økonomiske krisers statistikk, ikke min egen erfaring) tar det noe lengre tid da effektene påvirker ledd for ledd i næringsliv/privatøkonomi. Tror forøvrig det er stor sannsynlighet for at folk lever i to forskjellige verdener i forhold til effektene av finanskrisa: de som rammes av økt arbeidsledighet/problemer rundt boligkjøp og de som ikke mister arbeid/har rimelige boliglån pga lavere rente.
Gjest L_C Skrevet 30. januar 2009 #8 Skrevet 30. januar 2009 For meg og samboer som ikke står i fare for å miste jobben, og som kun har lidd under økt rente på boliglånet - med resultat at "husleia" økte med mange tusen kroner fra vi kjøpte i januar 07 og frem til renta begynte å gå ned igjen i slutten av 2008 så er finanskrisa på vei ned igjen. Jeg vil anta at trådstarter troller litt, for jeg ville ikke si at man er hardt rammet av finanskrisa når du på grunn av rentenedgang får mindre renteinntekter fra formuen din. ..
flickan Skrevet 30. januar 2009 #9 Skrevet 30. januar 2009 For meg og samboer som ikke står i fare for å miste jobben, og som kun har lidd under økt rente på boliglånet - med resultat at "husleia" økte med mange tusen kroner fra vi kjøpte i januar 07 og frem til renta begynte å gå ned igjen i slutten av 2008 så er finanskrisa på vei ned igjen. Det er jo egentlig ganske uinteressant om krisa er på vei ned eller ikke for dere personlig. For Norge er finanskrisen overhodet ikke over. Det viser jo arbeidsledighetsstatistikken som følge av at bedrifter ikke får lån fra bankene, samt kraftig nedgang i etterspørsel.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2009 #10 Skrevet 30. januar 2009 Det er jo egentlig ganske uinteressant om krisa er på vei ned eller ikke for dere personlig. For Norge er finanskrisen overhodet ikke over. Det viser jo arbeidsledighetsstatistikken som følge av at bedrifter ikke får lån fra bankene, samt kraftig nedgang i etterspørsel. vel, å bruke arbeidsledigheten som krisetegn er foreløpig ikke interessant - den er jo fremdeles under 2005-nivå..sier ikke at den ikke kan bli det, men foreløpig er den ikke krisetegn..
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2009 #11 Skrevet 30. januar 2009 vel, å bruke arbeidsledigheten som krisetegn er foreløpig ikke interessant - den er jo fremdeles under 2005-nivå..sier ikke at den ikke kan bli det, men foreløpig er den ikke krisetegn.. Forskjellen på nå og 2005 er gjelden mange husholdninger har skaffet seg i mellomtiden, og boligen som er vanskelig å selge for å dekke inn gjelden (for ikke å snakke om alle luringene som ikke har betalt noe som helst ned på lånet, i form av avdragsfrihet). Lav rente ja, men for noen kan det bli for trangt i det de mister jobben.
Gjest ninn Skrevet 30. januar 2009 #12 Skrevet 30. januar 2009 Det har vært noen behagelige måneder nå i det siste, med rente helt opp i 7,1 % på mine 940 000,- i banken. Nå er renta nede i 4,6 %. Føler virkelig finanskrisen på kroppen nå. Bytt bank! Det finnes jo bedre rente enn dette. Jeg har ikke sjekket så mye rundt, men har i alle fall 5,4 % på min sparekonto i Skandiabanken.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2009 #13 Skrevet 30. januar 2009 Bytt bank! Det finnes jo bedre rente enn dette. Jeg har ikke sjekket så mye rundt, men har i alle fall 5,4 % på min sparekonto i Skandiabanken. Skandiabanken har såvidt jeg kan se 4,55% rente nå, og da må du ha over 100 000. Ellers er det 3,15. Slutt på de gode tidene for sparere, men det verste er hvis renten blir lavere enn prisstigningen, og man i tillegg må skatte av renten. Da blir det et rent tapsprosjekt å spare. Men noen må spare for at andre skal få lån.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2009 #14 Skrevet 30. januar 2009 Finanskrisen som utløste det hele antas å ha stabilisert seg, og vil etterhvert være på bedringens vei (om det er et utrykk man ønsker å bruke på økonomi). Effektene av finanskrisen derimot har ikke stabilisert seg enda, erfaringsmessig (altså fra tidligere økonomiske krisers statistikk, ikke min egen erfaring) tar det noe lengre tid da effektene påvirker ledd for ledd i næringsliv/privatøkonomi. Tror forøvrig det er stor sannsynlighet for at folk lever i to forskjellige verdener i forhold til effektene av finanskrisa: de som rammes av økt arbeidsledighet/problemer rundt boligkjøp og de som ikke mister arbeid/har rimelige boliglån pga lavere rente. bla bla bla
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå