Gå til innhold

Unisex toaletter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som har noen erfaringer med unisex toaletter?

For de som ikke vet hva vi snakker om: I et unisex toalett så er det et felles rom med en rekke vasker (og kanskje noen fasiliteter for å stelle spebarn) og mange avlukk som er like. Det er ikke urinaler. En fordel med unisex toaletter er kortere kø enn når det samme rommet er delt opp i to adskilte rom. Unisex toaletter er også fordelaktig for barnefamilier da foreldrene sammen kan stelle og følge opp barn og man kan lettere følge opp barn av det motsatte kjønn. Negative reaksjoner skyldes vel mye vane. Langt de fleste gangene så gjør man ikke annet i fellesrommet enn å vaske hendene og andre ting man godt kunne gjøre med det andre kjønn til stede.

Jeg har registrert at det har blitt mer vanlig med unisextoaletter og det blir vurdert der jeg jobber: Så noen erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil ikke ha unisextoaletter. Det har litt med privatlivet å gjøre. Jeg er en sånn som ikke synes noe om å annonsere til alle at jeg har mensen, ihvertfall ikke til andre menn. Og når man skifter bind/tampong, så hører man jo masse lyder fra det. Jeg synes også det er pinlig å lage andre do-lyder, og det er enda pinligere med menn rett utenfor båsdøren. Jeg liker heller ikke å sminke meg når menn ser på, så da er det å ordne på sminken ikke et alternativ å gjøre på do.

Det jeg også har erfart, fra de gangene jeg har måttet bruke handicapdoet på jobben (de er så utrolig sløve med å sette inn nytt dopapir på toalettene her...) er at det er mye tiss på gulvet rundt den doen... Og den blir hovedsaklig brukt av menn, da det er 90 % menn på jobben min (og disse vil jeg ihvertfall ikke skal høre meg skifte tampong, og komme med jasså er det den uken som argument om jeg er uenig med dem i noe).

• Liker 1
Skrevet

På unisex-doene jeg har vært borti, har avlukkende vært helt avstengte, sånn at man ikke kan høre hva som skjer der inne. Jeg kunne ikke tenke meg vanlige avlukker, med glipper over og under dørene, på en unisex-do. Ikke at jeg lager så mange hemmelige lyder, men jeg ville syns det var anstrengende å skulle tisse med en mannlig bekjent utenfor døra.

Den viktigste grunnen til at jeg ikke liker unisex-doer, handler imidlertid om renhold. Det er alltid søl utenfor doene på herretoalett og unisex, noe jeg syns er ekkelt. Det er dessuten det som gjør at det lukter mer på herredoer, i følge noen som faktisk gjorde en undersøkelse på det. Jeg er klar over at menn må forholde seg til det, men jeg ønsker hvertfall å slippe, ettersom jeg syns offentlige toalett er uhygieniske nok i seg selv.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er for det det meste når det gjelder å få damer og menn mer samlet. Synes det er greit med fellesdusjer og jeg. Felles toalett, det vil jeg ikke ha. Det ser jeg på som veldig privat. Liker ikke tanken på at ei dame skal stå utenfor å høre meg sitte å prompe inne på et toalett akkurat.

Skrevet

Foretrekker egne dame- og herretoaletter, ja. Hadde det vært unisex med sånne båser der døra ikke går helt ned til gulvet/opp til taket så hadde jeg styrt unna så godt det lar seg gjøre. Velger helst handicaptoalettet, der man har egen vask og speil og får litt privatliv. Er det forresten noen som har vært på toalettene på jfk flyplass i New York? Der var det så stor gløtte mellom døra og veggen at man kunne se alt som foregikk inne. Var heldigvis ikke unisex der da. Men lurte fælt på hvem som hadde designet det slik, kanskje det var antiterror-toaletter??

Skrevet

Hvis det er felles vask, så kanskje gutta ikke tør annet enn å vaske hendene etterpå i det minste? ;)

Jeg prøver å fortrenge tanken på folk som ikke vasker hender etter toalettbesøk. Men hvis man blir vitne til det så er det verre. På dametoalettet har jeg heldigvis aldri sett noen som går ut uten å vaske hender. Vi deler jo jobbmapper og iblant tastatur.

Skrevet
Hvis det er felles vask, så kanskje gutta ikke tør annet enn å vaske hendene etterpå i det minste? ;)

Jeg prøver å fortrenge tanken på folk som ikke vasker hender etter toalettbesøk. Men hvis man blir vitne til det så er det verre. På dametoalettet har jeg heldigvis aldri sett noen som går ut uten å vaske hender. Vi deler jo jobbmapper og iblant tastatur.

...og tar du i det tastaturet blir du utsatt for fler bakterier enn om du dypper hånda ned i toalettskåla. Så du bør egentlig være mer bekymret for at folk som bruker tastatur skal spre bakterier på toalettet enn omvendt.

Ellers er jeg helt imot unisex-toaletter. Det er kvinnfolk som er så utrolig treige og lager kø på dass, da får også kvinnfolk finne seg i å ta konsekvensene av den køen og ikke dele den med oss. Det irriterer vettet av meg når alle vaskene er okkupert av en skravlende jentegjeng som bruker evigheter på å pynte fasaden. Evt. får vaskene stå på en vegg og speilene på en annen.

Skrevet
...og tar du i det tastaturet blir du utsatt for fler bakterier enn om du dypper Det irriterer vettet av meg når alle vaskene er okkupert av en skravlende jentegjeng som bruker evigheter på å pynte fasaden.

Der er jeg enig, og jeg er jente. Irriterer meg grønn over pyntedokkene som okkuperer vasken :ler:

Jobber på et sted uten kjøkken, så om vi skal fylle vannflasken eller vaske eplet så må vi inn på toalettet. Kjedelig å vente i kø på de som skal pynte seg.

Skrevet
Det jeg også har erfart, fra de gangene jeg har måttet bruke handicapdoet på jobben (de er så utrolig sløve med å sette inn nytt dopapir på toalettene her...) er at det er mye tiss på gulvet rundt den doen... Og den blir hovedsaklig brukt av menn, da det er 90 % menn på jobben min (og disse vil jeg ihvertfall ikke skal høre meg skifte tampong, og komme med jasså er det den uken som argument om jeg er uenig med dem i noe).

Det er mitt inntrykk at det er stor forskjell på offentlige herretoaletter og herretoaletter f.eks. i bedrifter. På de offentlige virker det som om enkelte menn ikke har hemninger og kan tisse over alt. I bedrifter er det veldig mye bedre. Jeg vet ikke om det er fordi de mest grisete ikke har jobb eller fordi de ikke tør å grise til når det er kollegaer i nærhet og sjefen kanskje er den neste som står i kø utenfor døra.

Men noe som overrasket meg først gang jeg skulle vaske på dametoaletter er hvor grisete tydeligvis enkelte damer er. Jeg som trodde at det bare var menn som kunne ha problemer med å treffe doen. Men det var feil...

Skrevet

Jeg bruker unsex når det finns. Eller herre når jeg er mann og dame når jeg er jente.

Skrevet

Kan ikke skjønne at de skal droppe urinalene på unisexdass? Det gjør jo visitten kjappere for en tredjedel av brukerne.

Men jeg er glad det er få unidritere rundtom, for kvinnfolk griser så innmari. Har aldri sett mannfolk som "glemmer" å åpne dasslokket hverken når de bimmelimmer, bommelommer eller kommekommer. Og hvorfor er det så mange jenter som ikke greier å treffe skåla eller søppelbøtta med dasspapiret, men må bruke gulvet?

Vi har det nå greit som vi har det nå, synes jeg. Er forresten sjelden jeg kommer på tilskvettede herretoaletter. Det hører nesten utelukkende uteliv og fylla til.

Gjest StockDama
Skrevet

Er ikke noe fan av unisex toaletter. Syns kjønnene er ille nok hver for seg. Menn som tisser utenfor toalettet og kvinnene som blør overalt. En av de er tolererbart, men begge? Neiiii takk...

Skrevet

Min erfaring er at kvinner ikke er så mye mindre grisete enn menn. Det jeg oppfatter som mest grisete er urinaler, deretter dametoaletter og minst grisete er herretoaletter (vel og merke når det også finnes urinaler).

Skrevet

Min er faring er at tilgrising er nokså likt.

For å si det, jeg liker å vere mest mulig jentete og sitter alltid når jeg tisser om det ikke er tilgriset toalett da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...