Gå til innhold

Allergi og kondisjon

Gjest Kondis

Anbefalte innlegg

Datteren min på 11 har husstøvallergi. Jeg har ikke registrert at hun er så plaget, bortsett fra litt eksem som vi har brukt en krem mot, og at hun nok er oftere forkjølet og snørrete enn andre. Vi har så langt greid å unngå medisiner, men forsøker i stedet å holde det ryddig og støvfritt så langt det går.

Imidlertid klager hun endel over at hun blir så fort sliten. Hun er vel det jeg vil kalle normal aktiv, går til og fra skolen hver dag (15 min en vei), danser en gang i uka og rir minst annenhver dag, samt bruker kroppen når hun holder stallen og uteområdet til hestene fritt for møkk. Likevel har hun dårligere kondis enn meg. Jeg kan vel også regnes som normalt aktiv, går turer hver dag og kjenner meg aldri sliten, selv om jeg går fort.

I går hadde klassen vært på en liten skitur (hun er vant til å gå på ski), og da hun kom hjem var hun totalt utslitt, og ville egentlig bare legge seg ned på sofaen. Jeg synes dette er blitt verre de siste to årene.

Kan dette ha med allergien hennes å gjøre? Hva kan vi gjøre for å hjelpe henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan hun ha astma i tillegg?

Hm. Hun er aldri sjekket for astma. Men jeg har vært borti astmatikere før, og det virker ikke som hun har det. Kan hun ha astma uten å ha tydelige/typiske symptomer på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det jeg mener er at hun hverken har piping eller surkling i brystet, heller ikke når hun er forkjølet. Men jeg kan huske at hun under et par skiturer for to år siden begynte å hoste veldig når vi hadde gått en stund, og at hun beskrev at det var vanskelig å trekke inn "nok luft" når hun pustet. Dette har hun ikke nevnt siden, og jeg har heller ikke registrert mer hosting under anstrengelse.

Hun er ikke overvektig, men har endel mage (ikke bilringer, men ser heller en tanke "oppblåst" ut).

Når hun blir så sliten som jeg så henne i går, blir hun helt matt i blikket, veldig blek, og så nokså rød i ansiktet etter å ha slappet av en stund.

Hm. Jeg bør kanskje ordne en legetime til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jun kan ha utviklet allergi mot støvet i stallen, blir mye støv av sagmugg og sånt. Jeg blir alltid mer sliten når jeg er i nærheten av ting jeg reagerer på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...