Gå til innhold

Hvem er "pliktige" til å holde tale eller lignede

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvem som er "pliktige" til å holde tale eller ha en sang eller lignende i bryllup? Brudgommen, brudens far, brudgommens far og forlovere?

Er det forventet at søsken skal stille med noe?

En av mine søsken skal gifte seg, og jeg tenkte å kanskje ha en liten sang (type allsang), en liten tale eller et dikt eller noe.. Jeg er ingen stor taler akkurat, er vel mer at jeg føler meg pliktig som søsken.. Nå har jeg fått vite at de ber fjern og nær til dette bryllupet, de har ikke så mange venner (men er veldig opptatt av å fremstå som om de har masse venner), så de inviterer like så godt alle bekjente, kollegaer, familie osv - noe som gjør at jeg mister helt den lille lysten jeg hadde til å bidra med noe. For meg blir det kunstig å holde en personlig tale eller sang når jeg vet det er mennesker der de knaptnok kjenner selv. De har også invitert en x av meg, noe jeg synes er veldig ubehagelig (og unødvendig!!), selv om det er noen år siden og jeg er lykelig sammen med samboeren min..

Er det vanlig at søsken har noe? Noen synspunkter på saken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har ikke vært i bryllup der søsken har talt under middagen, men ved et par anledninger har de bedt om å få ordet under kaffen... Er ganske sikker på at det er de du nevnte over som er "pliktige" til å holde tale, men det er vel rom for andre innspill også :) (hør med toastmaster eller brudeparet selv)

BTW: ang gjester så syns jeg ikke du skal bry deg så mye, de ber dem de vil feire dagen med, og hvis du vil si noen ord så gjør du det uavhengig av om det er "ukjente" kollegaer og ekser i lokalet eller ikke.

Endret av Mariajenta
Skrevet

Det ser ut til at du har nevnt alle de "pliktige"

Men selvfølgelig kan søsken, faddere o.l. holde tale/komme med en sang om de har lyst. Snakk med toastmaster om det, så fikser h*n deg inn i programmet.

Skrevet

Jeg trodde bruden også skulle holde tale jeg, men de forandrer seg vel litt. Eller ser jeg ikke noe galt i at man holder en tale. Hadde det blitt meg og sambo så hadde nok ikke han holdt tale heller.

Skrevet
Jeg trodde bruden også skulle holde tale jeg, men de forandrer seg vel litt. Eller ser jeg ikke noe galt i at man holder en tale. Hadde det blitt meg og sambo så hadde nok ikke han holdt tale heller.

I min "skikk og bruk"-bok står det at bruden ikke er pliktig til å holde tale, men at mange velger og gjøre det.. :)

Skrevet
Jeg har ikke vært i bryllup der søsken har talt under middagen, men ved et par anledninger har de bedt om å få ordet under kaffen... Er ganske sikker på at det er de du nevnte over som er "pliktige" til å holde tale, men det er vel rom for andre innspill også :) (hør med toastmaster eller brudeparet selv)

BTW: ang gjester så syns jeg ikke du skal bry deg så mye, de ber dem de vil feire dagen med, og hvis du vil si noen ord så gjør du det uavhengig av om det er "ukjente" kollegaer og ekser i lokalet eller ikke.

Selvfølgelig ber de hvem de vil, men det er jo ikke til å stikke under en stol at om man i utgangspunktet er nervøs for å feks holde en tale, så blir det ikke bedre av at det sitter en eks blandt gjestene.. Ei heller gjester de knaptnok kjenner..

Men takk for svar, ser det nå at det ikke er nødvendig med tale fra søsken, blir vel nok taler uansett :) Tenker jeg heller lager en scrapbook til brudeparet med bilder og minner i, tror det blir bedre og mer personlig :)

Skrevet
Men takk for svar, ser det nå at det ikke er nødvendig med tale fra søsken, blir vel nok taler uansett :) Tenker jeg heller lager en scrapbook til brudeparet med bilder og minner i, tror det blir bedre og mer personlig :)

Høres veldig fornuftig ut. Så kan du jo evt. gi dem den boka i løpet av middagen, og lese opp et morsomt minne fra den samtidig. Slik at den ikke blir liggende på gavebordet og forsvinne i mengden!

I vårt bryllup hadde ingen av søsknene taler. Det var helt fint, det ble mange nok likevel (nesten for mange, når faddere etc tydeligvis følte seg kallet.....). Vi involverte søsknene på andre måter, f.eks. noen spilte og hadde musikalske innslag, noen var tekstlesere i kirken, noen hadde laget en lek utpå kvelden, eller var synlige på andre måter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...