Gå til innhold

Har noen tatt barna i å røyke hasj her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det utrolig hva ungdom kan få seg til å gjøre for å "rense" hasjen ut av kroppen for å ungå å teste positivt.

Gutter sier at de kan legge en liten bit såpe (fast såpe) innenfor forhuden når de skal tisse og avlegge prøve. Da vil det rense tisset.

Eller så er det å drikke en miks hvor man tar i masse Zalo. Da får man selvfølgelig veldig vondt i magen og spyr og driter som en gris, men det skal også rense ut og hindre at man tester positivt.

Joda ungdommene prøver å være lure.

Men det at de går til så ekstreme tiltak betyr jo at de er ekstremt opptatt av å kunne fortsette å røyke hasj og å skjule det. Ikke kom å si at de da ikke har et problem

Skrevet

Hei TS, jeg var i motsatt situasjon som deg, og ble tatt av mine foreldre. Nå er det riktignok mer enn 10 år siden, men her kan jeg jo nevne noen av mine erfaringer rundt det.

-Ikke bli hysterisk!

Cannabis er ikke så ille som man fort kan få inntrykk av gjennom media og myndigheter. Noe av det verste for meg i mitt tilfelle var at min mor rett og slett ikke hørte på hva jeg sa, men hylte og gråt om heroin og narkomane.

-Les deg opp på rusmidler

Det er så mye lettere å bygge opp forholdet mellom dere igjen hvis dere faktisk kan snakke seriøst om dette sammen!

Denne "episoden" jeg hadde med mine foreldre, har ført til at jeg den dag i dag sliter med å respektere min mor.

Din mor var urolig for deg, og nå som voksen klarer du fortsatt ikke å forstå det? Kanskje du ikke har blitt voksen enda, men lever fortsatt i tenåringsverden, der foreldre bare er teite og overhysteriske. Kan du klare å se at din mor var livredd for hva som skulle skje med deg? Og de fleste som bruker heroin, har faktisk startet med hasj. Og har man først prøvd noe narkotisk stoff, er det også lettere å prøve andre ting. Så at du fortsatt ikke kalrer å se den siden av saken, men mistet respekten for din mor, sier utrolig mye om deg som menneske.

Men kanskje du vil klare å se det, om du plutsleig en dag står i en situasjon der du blir livredd for ditt eget barn og hva som skal skje med det barnet. Men du er sikkert roligheten selv, og vil takle alle situasjoner på enr olig og balansert måte. Men må alle gjøre det, for at du skal ha respekt for de? Er det ikke en god ting at foreldre er livredde for hva som skal skje med barna sine?

Min første reaksjon er som regel sinne, og det ahr jeg forklart mine barn at det er fordi redselen min gjør at jeg reagerer slik. Deretter behøver jeg litt tid til å sortere hodet, noe ejg vet selv jeg burde gjort med en gang, men det er ikke alltid like greit å være fornuftig i alle situasjoner. Så kan jeg snakke om det, og forklare og hva det nå enn måtte være vi må takle. Men første reaksjon er redsel, og det er også derfor noenr eagerer med sinne og gråt. Vil nå ikke kalle det en negativ ting, for det finnes nok av de foreldrene som ikke bryr seg det døyt om hva som skjer med ungdommen sin. Har sett nok av det også, så kanskje du skal være glad for at du har en mor som virkelig bryr seg. I stedet for å se på henne som et svakt menneske, som ikke er som det du mener huns kal være.

• Liker 1
Skrevet

Gjest mor, nå er det jo du som ikke har tillit til datteren din da du føler at du må kontrollere urinen hennes i tilfelle hun lyver.

Dersom det viser seg at hun tester positivt på cannabis, hva slags "hjelp" er det dere skal få fra politiet, - håndjern, glattcelle og bøter?

Waco - la være å svar om du ikke har noe vettig å komme med. Politiet har meget gode forebyggende "program" for å hjelpe barn/ungdom som er i risikosonen for blant annet narkotika. De er en etat blant mange som samarbeider forebyggende for barn og unge.

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg blir kvalm av slike som deg. Beklager å måtte si det.

Ikke nok med at du driver med dette drittet selv, men du må absolutt misjonere for å få unger ut i elendigheten også.

Du kritiserer din mor. Dine egne feil er visst ubetydelige! Jeg skjønner godt at hun har et dårlig forhold til deg. Hadde min sønn vært slik, ville jeg blitt fysisk dårlig. Husker jeg leste at du skrev i en tråd at du kom til å bli glad når hun døde.

Jeg håper inderlig ikke min sønn kommer bort i typer som deg. Gjør han det, kan jeg love deg at vi kommer til å ta affære. Det er ikke alle som sitter og godtar at andre ødelegger livene til barna deres.

jeg blir ekstremt kvalme av sånne som deg, nesten ingen skam i å si det.

greit nokk, å bli gla for at en's mor dør er å gå over grensen, men hadde mine foreldre startet med hyppige tester, klandring/kjefting hadde nok jeg misted all respekt for dem jeg også.

det går ann å ta det opp som voksne mennesker isteden for å være haukemor/far, dette ødelegger som oftest forholdet mellom barn og foreldre (kjenner flere som aldri snakker til foreldrene sine nettop på grunn av dette)

du er av den typen som plasserer alle som "driver" med hasj/marijuana under en såkalt stereotype.

Bare fordi man røyker en lørdagskveld betyr ikke dette at livet dit blir ødelagt.

alkohol er blandt annet rusmiddelet som foråsaker størst dødsfall blandt unge nå idag.

Den såkalte eldre generasjonen ser på hasj/marijuana som et gate-way drug, dette er ganske uriktig, jeg har røyket over lengere tid uten behov for noe sterkere, nettop fordi jeg ikke ser vitsen i det. Folk som går over til sterkere stoffer er som regel folk med lav selvtillit og/eller rett og slett vil ha rus, koste hva det koste vil. Så lenge det ikke er noen grunn til å tro at barnet ditt vil gå over til sterkere stoffer, ser jeg heller ingen grunn til å bli hysterisk

Skrevet

Kanskje du skal gå hjem til foreldrene som mistet sønnen sin, etter han hadde røykt hasj. De vil nok høre deg si at det ikke er så farlig, og at man da kan ha en seriøs samtale sammen. Lurer virkelig på om de ønsker å høre den siden, for av en eller annen merkelig grunn fikk han så sterke hallusinasjoner av hasj, tro det eller ei, at han hoppet ut fra en blokk og døde. Så beklager at jeg ikke kjøper den delen med at det ikke er farlig, for selv om du ikke anser det somf arlig, kan det være farlig for andre.

De fleste som er narkomane, begynte på hasj, og så enkelt er det faktisk. og har man først prøvd en ting, kan man like godt prøve andre ting.

den såkalte sønnen kan umulig kun ha røyket hasj, eller hatt andre problemer med sinnstilstanden i tilleg, siden hasj ikke er et hallisunogen og at man ikke kan få hallisunasjoner kun ved bruk av navngitt stoff

Skrevet

Skumra bare gjennom noen av postene her.

Først vil jeg si til trådstarter at jo mer bensin du kaster på bålet, jo mer ild blir det.

Foreldre som tar barnet sitt i å røyke hasj(eller f eks stjele en lipgloss på HM) gjør en stor feil ved å kjefte eller ta denne alvorspraten. Barnet vet jo såklart at det er feil, og vil bli sint og lage mer opprør for å få en følelse av hevn og "fy faen ingen bestemmer over meg" ved kjefting og føle seg liten og nedrakka på (=større sjanse for å søke anerkjennelse hos andre/andre miljøer) om han/hun må sitte å høre på mors/politiets alvorsprat over hvor dumme dem har vært.

Hasj er noe de aller fleste ungdommer prøver ut i dag. Noen merker selv at det ikke er noe for en, og begrenser det til et par ganger - mens andre syntes at det er midt i blinken og da kan strengt talt ingen nekte dem.

Min far fortalte meg at mamma da jeg var ung fant hasj på rommet mitt og skulle lage et helvette ut av det. Han hadde bedt hun om å ikke lage noe ut av det og hun gjorde heller ikke det. Det var på den tiden jeg hadde testa hasj et par ganger - og fant ut etterhvert at det ikke var noe for meg på den tiden og la det bort av fri vilje.

Om hun hadde begynt å kjefte, ville jeg garantert gjort det mer, og om det hadde blitt et helvette ut av det fra hennes side så hadde jeg nok søkt tilflukt i sterkere stoffer ene og alene pga henne/politiet.

Nå skal det sies at jeg i senere alder begynte å røyke hasj jevnlig, og gjør det enda.

Det gjør meg ikke til noe dårligere menneske, og jeg er like normal, fuknsjonabel, oppegående og målbevisst som andre folk. Alt i fra advokater, leger, blomsterforhandleren, snekkern... you name it røyker hasj.

Det er DESVERRE misforstått dette med at hvis man starter å røyke hasj, så er løpet kjørt og du ender opp med å sitte i en kjeller og ruse deg hele dagen og ikke gidde å få deg jobb. JA - dette gjelder for noen som røyker hasj, men det er ikke hasjens skyld i seg selv men deres egen fraværende evne som ikke gjør at de tar grep om seg sjøl og heller bare blir sittende å røyke hasj dagen lang som et slags mønster.

Du som skrev at det går an å dø av hasj - feil.

Du som rakker ned på en her som skrev om at vedkommende røyke hasj - skam deg.

Det er trist at det fortsatt er noen igjen i dagens samfunn som enda tror på den oppdiktede motpropagandaen for hasj. At hasj tiltrekker seg personer som ikke er "godkjent" på "normalskalaen" har noe med disse personene selv å gjøre - ikke hasjen. Hasjen er for de aller fleste harmløst og burde være like godtatt som å unne seg ekstra kos som en sjokolade til sex og singelliv.

Vet dere hvorfor hasj ble gjort ulovlig? Fordi ingen kunne ta patent på det!

Før det ble hasj og cannabisplanten brukt både som rusmiddel, legemiddel, byggemateriale, papirmateriale, klær, oljefyring, plastikk produksjon osv som er mye mer naturvennlig en dagens ressurser.

Den dagen jeg hadde fått bekymringsmelding om at mitt barn røyka hasj, ville jeg heller hatt en åpen dialog med barnet slik at barnet ble trygg på at han/hun kunne fortelle alt uten at jeg skulle dømme han eller kjefte - slik at barnet ville følt seg trygg på å snakke med meg og ønske veiledning om alvorligere ting, i stedet for å gjøre det i skjul og evn klare å ødelegge for seg selv.

• Liker 3
Skrevet

Leser at unge her som er brukere av hasj er for og at vi foreldre ikke skal kjefte og forlange urintester. Hva når du må hente tenåringen på politistasjonen for bruk av dop? Hvordan kan en forelder vite om hasj kun brukes hver lørdag og ikke hver dag?

Skrevet

Jeg er ikke imot hasj pga det er hasj for å si det slik. Jeg ser ikke på hasj som noe verre enn alkohol, men man drikker da forhåpentligvis ikke ukedager for å si det slik.

Men, så lenge det er forbudt er det fortsatt forbudt. Det er det som er viktig for meg. Hasj, i seg selv er ikke verre enn alkohol, heller mildere. Men det er mye suspekt der ute som fikses på for å lage mer og derimot tjene mer penger.

Skrevet

Har du et jevnlig hasjbruk (flere ganger i uka) så får du faktisk abstinenssymptomer når du slutter.

Skrevet

Som med kaffe, brus, sjokolade, røyk, alkohol og alt annet. "oioioi"

• Liker 2
  • 1 måned senere...
Skrevet

Tråden er ryddet iht. KGs regler. Du kan ikke poste innlegg som inneholder noe som strider i mot norsk lov.

Phaedra,mod

• 1 år senere...
Gjest marianneluv
Skrevet

Gammel tråd, men føler for å tilføye noe...

Hadde dere reagert om deres sønn/datter hadde blitt tatt i å drikke på en fest? Hadde dere testet henne ukentilg for alkohol? Hadde dere kontaktet politiet, helsevesen og skole om han/hun ble tatt i å drikke?

Personlig føler jeg meg mye trygger om jeg vet at min sønn på 17 år sitter i kjelleren til en kompis og røyker en joint, spiser pizza og hører på musikk, enn om han er ute på fylla. Cannabis har gang på gang blitt bevist mye mindre farlig enn alkohol, og det er også umulig å ta overdose av stoffet. Under rusen har han også bedre kontroll over kroppen sin enn når han drikker, og det er også mindre sannsynlig at han utvikler avhengiget/problem med cannabis.

Skjønner veldig godt at de fleste foreldre i norge har store fordommer mot cannabis, men det skremmer meg hvor naive enkelte personer er.

Alkohol bryter ned mange av de viktigste kroppsorganene, dreper hjerneceller, og kan øke risikoen for kreft og psykiske sykdommer. Cannabis har minimale skadevirkninger, og er generelt et mye bedre rusmiddel enn alkohol.

At barnet deres må gå igjennom en slik traumatisk periode med urinprøver, mye dialog med politiet og konstant oppfølging og mindre privatliv, er veldig lite humant, og kan skade barnets mentale helse og generelle velvære.

Om dere skal slå så hardt ned på cannabis, burde dere slå ENDA hardere ned på alkoholbruk.

Ungdom er ungdom, og de liker å ha det gøy. Så lenge det ikke er snakk om tyngre stoffer som speed, LSD, heroin osv. er det egentlig ingen grunn til bekymring.

Anbefaler samtlige å lese denne avisartikkelen, og også gjøre litt research om stoffet:

http://www.dagbladet.no/2012/01/27/kultur/debatt/cannabis/kriminalisering/19979107/

Her er også en ganske god og faktabasert dokumentar som omhandler skadevirkningene og historien til cannabis:

• Liker 2
Skrevet

Det utrolig hva ungdom kan få seg til å gjøre for å "rense" hasjen ut av kroppen for å ungå å teste positivt.

Gutter sier at de kan legge en liten bit såpe (fast såpe) innenfor forhuden når de skal tisse og avlegge prøve. Da vil det rense tisset.

Eller så er det å drikke en miks hvor man tar i masse Zalo. Da får man selvfølgelig veldig vondt i magen og spyr og driter som en gris, men det skal også rense ut og hindre at man tester positivt.

Joda ungdommene prøver å være lure.

Men det at de går til så ekstreme tiltak betyr jo at de er ekstremt opptatt av å kunne fortsette å røyke hasj og å skjule det. Ikke kom å si at de da ikke har et problem

Så kalrt vil de ha lyst til å fortsette å røyke hasj! Dette betyr ikke at de har problemer med stoffe, men at de ikke har lyst å slutte med det uten grunn. Om alle vennene deres fortsetter å røyke (om det er ofte eller sjeldent), så vil de så klart ville bli med dem. Om du gir barnet ditt husarrest hver fredag og lørdag for å hindre dem fra å stikke på fest og drikke, tror dere ikke at de vil snike seg ut for å bli med vennene sine på fest? Det betyr ikke at de har et alkoholproblem, men at de enkelt og greit vil vere med på all moroa, og ikke sitte hjemme i mørket mens alle vennene er ute og har det gøy.

Ikke ta forhastede konklusjoner folkens, les litt mellom linjene!

Gjest Gjest
Skrevet

Vår sønn på 16 ble tatt av politiet for å ha røyka (egentlig ble han tatt for å ha drukket alkohol, og da vi ble kontaktet sent på kvelden gikk vi med på urinprøve på hasj).

Dagen etter kontaktet jeg barnevernet for å høre hva vi kunne gjøre. De trakk på skuldrene og hadde ingen løsning utover å kontakte fastlegen. Vi kontaktet fastlegen for å få vite hvor vi kunne kjøpe urin-tester, men fikk bare beskjed om at det var tester de kunne ta men at de trodde det var til salgs tester på apoteket. Vi kontaktet derfor det nærmeste apoteket men fikk beskjed om at det var noe som måtte bestilles (3 ukers leveringstid).

"Systemet" (offentlige og private instanser) her vi bor har mao ingen rutiner for hvordan vi som foreldre skal kunne håndtere problemet. 6 uker senere ble han tatt igjen og denne gangen var det snakk om straff, men pga mye sommel (det tok ca 6 mnd før vi hørte noe) ble saken henlagt. i denne perioden hadde vi også oppdaget at han ble sløvere mht å stå opp. Han hadde MYE fravær på morgenen (1-2 timer) og karakterene på videregående falt.

På denne tiden søkte på internet etter urin-tester og fant dette hos en annen apotek kjede. Testen er imidlertid veldig dyr (nesten 400,-) så vi har senere benyttet fastlegen (180,-).

Nå er gutten snart 18 og det virker som han forstår alvoret. Men det var politiet som klarte å skremme han fra fortsatt misbruk. Vi som foreldre har snakket og snakket om problemet, men det virker som om det hele tiden har prellet av. Han bare gikk ut av rommet for å slippe maset vårt.

Det lokale politiet kalte han inn 1-2 måneder etter at saken ble henlagt for en samtale (en politimann som har ansvar for å følge opp ungdom og rusmisbruk). Denne samtalen ser ut til å være redningen for vår sønn.

Takk til politiet for en fin håndtering og støtte da vi som foreldre ikke lenger visste hva vi skulle gjøre.

Gjest anonymbruker1977
Skrevet

Vår sønn på 16 ble tatt av politiet for å ha røyka (egentlig ble han tatt for å ha drukket alkohol, og da vi ble kontaktet sent på kvelden gikk vi med på urinprøve på hasj).

Dagen etter kontaktet jeg barnevernet for å høre hva vi kunne gjøre. De trakk på skuldrene og hadde ingen løsning utover å kontakte fastlegen. Vi kontaktet fastlegen for å få vite hvor vi kunne kjøpe urin-tester, men fikk bare beskjed om at det var tester de kunne ta men at de trodde det var til salgs tester på apoteket. Vi kontaktet derfor det nærmeste apoteket men fikk beskjed om at det var noe som måtte bestilles (3 ukers leveringstid).

"Systemet" (offentlige og private instanser) her vi bor har mao ingen rutiner for hvordan vi som foreldre skal kunne håndtere problemet. 6 uker senere ble han tatt igjen og denne gangen var det snakk om straff, men pga mye sommel (det tok ca 6 mnd før vi hørte noe) ble saken henlagt. i denne perioden hadde vi også oppdaget at han ble sløvere mht å stå opp. Han hadde MYE fravær på morgenen (1-2 timer) og karakterene på videregående falt.

På denne tiden søkte på internet etter urin-tester og fant dette hos en annen apotek kjede. Testen er imidlertid veldig dyr (nesten 400,-) så vi har senere benyttet fastlegen (180,-).

Nå er gutten snart 18 og det virker som han forstår alvoret. Men det var politiet som klarte å skremme han fra fortsatt misbruk. Vi som foreldre har snakket og snakket om problemet, men det virker som om det hele tiden har prellet av. Han bare gikk ut av rommet for å slippe maset vårt.

Det lokale politiet kalte han inn 1-2 måneder etter at saken ble henlagt for en samtale (en politimann som har ansvar for å følge opp ungdom og rusmisbruk). Denne samtalen ser ut til å være redningen for vår sønn.

Takk til politiet for en fin håndtering og støtte da vi som foreldre ikke lenger visste hva vi skulle gjøre.

Om han bare har prøvd det noen få ganger, hvorfor definerer du det da som misbruk? Du skriver også at han ble tatt for å drikke alkohol samme kvelden, men det bekymrer deg tydeligvis ikke? Alkohol er mer skadelig for kroppen, mer avhengighetsskapende og ikke minst farligere med tanke på overdose og ting man gjør "i fylla". Cannabis er et mye mer fredelig rusmiddel som sjeldent fører til problemer. Over 50% av ungdom mellom 15-22 år i oslo-området røyker hasj, uten at dette har skapt noen store problemer.

Det er så klart mulig å utvikle problemer med cannabis, men det er det uten tvil med alkohol også. Jeg kjenner flere personer som har hatt store problem med alkoholbruken, og de har flere ganger utsatt seg selv for stor risiko og påført seg selv mye skade.

Hvert år er det flere tusen ungdomer som må pumpes pga. alkoholforgiftning, og det forekommer flere dødsfall som følge av stort alkoholinntak hvert år. Har du noen gang hørt om noen som har mistet livet av å røyke cannabis? Nei, det har du ikke, da dette er fysisk umulig.

Å reagere så kraftig på hasjbruk, men samtidig gi faen i om barnet drar på fest å drikker, viser hvor naive og ignorante noen foreldre er. Ulovligheten i seg selv gjør ikke cannabis til et farlig stoff. Øl er også et farlig dop, som en gang var ulovlig...

http://www.varden.no/nyheter/unge-ma-pumpes-hver-eneste-helg-1.179744

http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140673607604644/table?tableid=tbl3&tableidtype=table_id&sectionType=green

• Liker 2
Skrevet

Det problemet unngår man gjerne ved hyppig testing på tilfeldig valgte dager.

nei det gjør man ikke. Syntetisk cannabis kallses det.

• 11 måneder senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Først burde dere lese litt om hva cannabis faktisk er, så finner dere nok ut at det ikke er så ille, at all forskning viser at det er mye mindre skadelig enn alkohol. Herregud, dere burde være glad hvis barna deres velger cannabis over å drikke seg sørpe full.

Skrevet

Hvordan er datteren deres? Er hun selvsikker og har mange meninger? Eller er hun lettpåvirkelig?

Mange, kanskje ikke de fleste, men mange unge røyker hasj i dag og er langt unna faresonen for å bli skadet eller avhengig. Om hun er den selvsikre typen tror jeg hun er en av dem. Men det er kanskje ikke det inntrykket jeg får når du skriver at hun har løyet kraftig. I tillegg til at hun er 15 år er man vell spesielt i den alderen man er lett påvirkelig da man vil "passe inn".

Om hun er der har hun heller kanskje ikke all verdens respekt for foreldrene, og bryr seg da lite om hasjfakta dere serverer henne og eventuelle regler dere kommer med (som strengere innetider).

Dette får henne nok til å ville trosse dere, og kanskje da røyke mer.

Målet deres bør jo være å få henne til å selv ikke ville røyke. Kommer dessverre ikke på noen gode tips nå, men det fins sikkert en del på nettet fra såkalte eksperter på barnepsykologi ;)

Skrevet

Først burde dere lese litt om hva cannabis faktisk er, så finner dere nok ut at det ikke er så ille, at all forskning viser at det er mye mindre skadelig enn alkohol. Herregud, dere burde være glad hvis barna deres velger cannabis over å drikke seg sørpe full.

Enig. Hasj er bedre på mange måter. En av fordelene er at man slipper hangover og dritt :P

Det skumle med hasj er at siden det er ulovlig, er det ikke alltid like lett å få tak i. Da kan det hende at dealeren du kjøper av har blandet noe annet i den. Noe som kanskje ikke er så bra.

Derfor er det kanskje ekstra viktig å være på godfot med han/henne :P

AnonymBruker
Skrevet

Vi har fått telefon fra politiet og vært til samtale fordi vår datter har vært observert i et miljø hvor det er blitt røyket hasj. Hun er ikke anmeldt for noe men dette er en såkalt "bekymringsmelding" fra politiets side.

Politiet kalte oss inn fordi andre de hadde snakket med hadde fortalt hvem som hadde vært tilstede og hvem andre som hadde røyket. Datteren vår sitt navn hadde da blitt nevnt.

Hun skal nå på et sånt opplegg hvor hun avlegger prøve en gang i uka. Så da har vi jo kontroll på om hun røyker eller ei.

Men utover det. Hva gjør man?

Hun har jo løyet kraftig om hva hun har gjort og vi føler at vi ikke har stor tillit til henne nå. Hva slags "avstraffelse" eller reaksjoner har dere kommet med overfor deres barn? Hvordan angriper man dette?

Hun er 15 nå og går i 10 klasse. Blir 16 til sommeren.

Hjelp, det høres ut som det er min mor som har skrevet dette innlegget. Datoen og alt stemmer! Hvis det er tilfelle, så går det bra med meg :)

Anonym poster: bb9e21a9efd7bc57551a58dd381afa31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...