Gå til innhold

Har noen tatt barna i å røyke hasj her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man ikke vil at barnet sitt skal gå og teste seg, er det fordi man ikke vil vite hva som egentlig skjer? Det er liksom bedre å gå rundt å tro og håpe på det beste?

Alle vet at ungdom lyver for å få det som de vil og for å lure foreldrene!!!

Hvis du blindt stoler på ungen din når sånne ting som rus har dukket opp så er du naiv og dum om du tror det bare hjelper å "snakke om det", gi et klapp på skulderen og si at de ikke må gjøre det mer!!

Ungen har jo i utgangspunktet brutt tilliten foreldrene har til det ved å starte med å røyke hasj. Da må tilliten bygges opp igjen og da må foreldrene få bevis på at de ikke røyker mer. Da nytter det ikke bare å ta det for god fisk at ungdommen snakker sant når h*n sier at h*n ikke skal gjøre det mere.

Gjest Gjest_Olga_*
Skrevet

....for mange unge så er det det å bli tatt i å gjøre noe galt som er problemet.... ikke det gale de gjør.....

...derfor gjør de også alt for å ikke bli tatt...

Gjest Mor til en
Skrevet
Jo, men barnet gikk nå på urinprøver for å bevise rusfrihet og da er det vel greit og vite at om man da er "lur" og røyker lite og sjeldent, så sitter det ikke i så lenge som Mor til en sa.

Vi har inngått en kontrakt med helsestasjon og politiet som betyr at det er testing hver uke i et halvt år. Da hjelper det ikke å være "lur".

Dette gjør vi for å hjelpe barnet vårt og fordi vi som foreldre ikke kan begrave hodet i sandet og håpe på at ting går bra av seg selv.

Som foreldre har vi ansvar og plikt til å hjelpe barna våre på rett vei!

Barnet vårt har ingen problemer med å teste seg.

Etter at vi har begynt med dette opplegget har skolearbeidet tatt seg opp igjen, humøret er bedre, det er slutt på bortforklaringer og løgner. Gutten vår sier selv at han synes det er veldig greit å teste seg, det gir ham ekstra grunn til å si nei om han blir tilbudt hasj. Og han forteller at han opptil flere ganger er blitt invitert med på å dra hjem til noen å røyke litt etter skolen. ltså på en vanlig ettermiddag. Dette skjer ikke bare i helgene eller på fest. Han sier selv at han kanskje hadde sagt ja om han ikke hadde gått på testing.

Gjest Utlogget nå
Skrevet
Vi har inngått en kontrakt med helsestasjon og politiet som betyr at det er testing hver uke i et halvt år. Da hjelper det ikke å være "lur".

Dette gjør vi for å hjelpe barnet vårt og fordi vi som foreldre ikke kan begrave hodet i sandet og håpe på at ting går bra av seg selv.

Som foreldre har vi ansvar og plikt til å hjelpe barna våre på rett vei!

Barnet vårt har ingen problemer med å teste seg.

Etter at vi har begynt med dette opplegget har skolearbeidet tatt seg opp igjen, humøret er bedre, det er slutt på bortforklaringer og løgner. Gutten vår sier selv at han synes det er veldig greit å teste seg, det gir ham ekstra grunn til å si nei om han blir tilbudt hasj. Og han forteller at han opptil flere ganger er blitt invitert med på å dra hjem til noen å røyke litt etter skolen. ltså på en vanlig ettermiddag. Dette skjer ikke bare i helgene eller på fest. Han sier selv at han kanskje hadde sagt ja om han ikke hadde gått på testing.

Akkurat dette opplevde vi i fht vår sønn også.

Et lite tips; vær klar over at det er mulig å jukse på urinprøver. Jeg kjenner en ungdom som greide å jukse på urinprøver som ble tatt under oppsyn av helsesekretær på legekontoret. Det finnes flere metoder, og det er stor oppfinnsomhet ute og går, mest for gutter.

De står ikke "oppå" dem når de tar prøven. Mange får også rene venner til å tisse for seg og greier å bytte om på prøvene etter at de er blitt observert mens de tisser.

Vær også klar over at det går an å drikke ting/ta medikamenter som forkludrer prøvene - fullt mulig når man vet man har en avtale på helsestasjonen onsdag klokka elleve, liksom...

Gjest Gjest_Jente_*
Skrevet

Det utrolig hva ungdom kan få seg til å gjøre for å "rense" hasjen ut av kroppen for å ungå å teste positivt.

Gutter sier at de kan legge en liten bit såpe (fast såpe) innenfor forhuden når de skal tisse og avlegge prøve. Da vil det rense tisset.

Eller så er det å drikke en miks hvor man tar i masse Zalo. Da får man selvfølgelig veldig vondt i magen og spyr og driter som en gris, men det skal også rense ut og hindre at man tester positivt.

Joda ungdommene prøver å være lure.

Men det at de går til så ekstreme tiltak betyr jo at de er ekstremt opptatt av å kunne fortsette å røyke hasj og å skjule det. Ikke kom å si at de da ikke har et problem

Gjest Mor til en
Skrevet
Akkurat dette opplevde vi i fht vår sønn også.

Et lite tips; vær klar over at det er mulig å jukse på urinprøver. Jeg kjenner en ungdom som greide å jukse på urinprøver som ble tatt under oppsyn av helsesekretær på legekontoret. Det finnes flere metoder, og det er stor oppfinnsomhet ute og går, mest for gutter.

De står ikke "oppå" dem når de tar prøven. Mange får også rene venner til å tisse for seg og greier å bytte om på prøvene etter at de er blitt observert mens de tisser.

Vær også klar over at det går an å drikke ting/ta medikamenter som forkludrer prøvene - fullt mulig når man vet man har en avtale på helsestasjonen onsdag klokka elleve, liksom...

Takk for tips.

Jeg er selv med når sønnen min tester seg. Og jeg ser på at han tisser. Jeg tar jakka hans vet at han ikke har andres tisseprøve i bukselomma som han kan bytte ut med. Helsesøster er også til stede i rommet.

Dette er selvfølgelig noe vi har avtalt med gutten vår. Han har godtatt at vi gjør det sånn. Husk at dette er et frivillig opplegg, men når man først har skrevet under på kontrakten så må man følge opp.

Gjest Moonshadow
Skrevet
Det utrolig hva ungdom kan få seg til å gjøre for å "rense" hasjen ut av kroppen for å ungå å teste positivt.

Gutter sier at de kan legge en liten bit såpe (fast såpe) innenfor forhuden når de skal tisse og avlegge prøve. Da vil det rense tisset.

Eller så er det å drikke en miks hvor man tar i masse Zalo. Da får man selvfølgelig veldig vondt i magen og spyr og driter som en gris, men det skal også rense ut og hindre at man tester positivt.

Joda ungdommene prøver å være lure.

Men det at de går til så ekstreme tiltak betyr jo at de er ekstremt opptatt av å kunne fortsette å røyke hasj og å skjule det. Ikke kom å si at de da ikke har et problem

De "triksene" med såpe ol gjør ikke prøven ren men ugyldig. Om man da bruker strips i tillegg til å sende inn til analyse vil dette mest sannsynlig bli oppdaget og man blir bedt om å levere ny.

Gjest Mor til en
Skrevet
De "triksene" med såpe ol gjør ikke prøven ren men ugyldig. Om man da bruker strips i tillegg til å sende inn til analyse vil dette mest sannsynlig bli oppdaget og man blir bedt om å levere ny.

Ja dette har vi fått opplyst også.

Er prøven ugyldig så blir det ny testing.

Vi har heldigvis ikke opplevd det ennå. Vår sønn har også fortalt at han har blitt opplyst om disse triksene av velmenende venner.

Det man må huske (og som mange unge ikke helt forstår) er at helsepersonell, politi og andre som jobber med dette vet om alle triksene. De unge tror de er veldig lure, men sånn som det er nå i dag så er det jo også veldig mange voksne/forelde som selv husker veldig godt hvor lure de var da de selv var unge. Jeg gjennomskuer min sønn ofte nettopp fordi jeg selv prøvde meg på tilsvarende løgner og å lure mine foreldre da jeg var ung.

Skrevet

Isteden for å straffe henne, fortell henne at du er skuffet over at det er et slitk miljø hun er del av.

Belønn henne for å ikke være borti hasj. Er hun "clean" på de ukentlige kontrollene, vis at du er glad for det og gjerne gjor noe utav det. Ikke noe stort, men f.eks en litt bedre middag eller noe. Oppmuntre henne også til å være i andre miljøer. Gjør det mest mulig umerkelig, hvis ikke vil kanskje hun føle du presser henne.

Skrevet
Det er viktig å ikke ta helt av, tror jeg. Da gjør man bare vondt verre.

Helt enig. Få kontroll gjennom åpenhet. Bli kjent med de hun er med, allier deg med foreldrene, slik at dere alltid har oversikt hvor de er. Det lønner seg å ikke bli helt krakilsk og overstreng. Det ble min mor, og jeg røyket masse hasj og fortalte henne aldri noe om noen ting, fordi jeg var i opprør mot alle reglene hennes.

Skrevet

Jeg synes det er ekkelt og sykt at noen ser på en mindreårig som avgir urinprøve.

Skrevet
Jeg synes det er ekkelt og sykt at noen ser på en mindreårig som avgir urinprøve.

Jeg syns det er enda verre at mindreårige begår slike lovbrudd. At foreldre (eller evt helsepersonell) overvåker mindreårige som har begått denne typen (i mine øyne ALVORLIG) lovbrudd, er en konsekvens de må finne seg i. Jeg har dessverre selv en mindreårig (uvesentlig egentlig, da hasj er et ulovlig rusmiddel i Norge enten en er mindreårig eller myndig), som har røyket hasj, og dersom jeg frykter at dette er noe som vil skje igjen, skyr jeg INGENTING, for å overvåke han ved enhver anledning. Nei, det er ikke gøy, men det er nødvendig.

Skrevet

Tråden er ryddet og delt. De fradelte innleggene finner dere her.

-jolie (mod)

Skrevet

Jeg har vært igjennom akkurat det samme.

Min erfaring er at ungdommen pynter veldig på sannheten når de blir tatt. Sier de røyka hasj noen helger når det har foregått langt hyppigere. Som en skrev her så er hverdag intet hindter.

Ved å oppholde seg i et slkt miljø så er det tilgang på andre stoffer. Her kom det fram etter hvert at også ecstacy var prøvd flere ganger samt andre stoffer.

Vi hadde også en bekymringssamtale hos politiet. Videre fikk ungdommen jevnlig oppfølging hos en ruskonsulent hos DPS (distriktspsykiatriks senter). Jeg fikk også tilbud om noen samtaletimer der sånn i akuttfasen. Bare det å få sette ord på all usikkerheten og kaoset og reaksjoer. Finnes det et lavterskel som Uteteam/Utekonontakt der dere bor? Ungdommen gikk der i et halvt år. De pratet om rus, abstinenser og alle andre ting som en ungdom er opptatt av. Dette var ikke for å behandle, selv om rusen var årsaken til at det ble kontakt.

Ungdommen er lite på farta nå. Sier at det møter rusvenner hele tiden. Holder seg helst unna sentrum. Det er to gode venner som jeg er trygge på. De vet og skjønner hvorfor jeg spør om f.eks. om det stemmer at det overnatter.

Ungdommen er clean nå. Noen vil sikkert si at jeg overdrev reaksjonene, men heller det og få en stopp på det enn at misbruket skal få tusle og gå. Nå viste det seg i vårt tilfelle at det var mer misbruk enn vi skjønte i starten. Ikke vær naiv.

Skrevet
Du må være klar over at dette gjelder om man røyker flere ganger. Tar han ett trekk og han er ren fra før så vil det som regel gå ut av kroppen på noen få dager.

Jeg tok et trekk og viste svakt positivt etter 2 uker.. Dette var på en hjemmetest pappa hadde fått på barnevernet el.l.

Annonse
Gjest Moonshadow
Skrevet
Jeg tok et trekk og viste svakt positivt etter 2 uker.. Dette var på en hjemmetest pappa hadde fått på barnevernet el.l.

Det kan vel skje men det er veldig sjeldent at det vises etter så lang tid om man bare har tatt ett trekk og var rein fra før. Grunnen er at det lagrer seg i fettvevet og om man ikke har ett "lager" fra før så vil en liten mengde bli forbrent ganske kjapt. For ett par år siden gikk jeg på faste prøver tre ganger i uka men ble ikke tatt selv om jeg røyka hver helg.

Men må også få sagt at jeg ikke prøver å oppfordre noen til å jukse på prøver, man lurer jo bare seg selv. Men jeg ville bare si i fra så foreldre vet at det er mulig og ikke bli tatt selv om man røyker.

Gjest Mor til gutt
Skrevet
Det kan vel skje men det er veldig sjeldent at det vises etter så lang tid om man bare har tatt ett trekk og var rein fra før. Grunnen er at det lagrer seg i fettvevet og om man ikke har ett "lager" fra før så vil en liten mengde bli forbrent ganske kjapt. For ett par år siden gikk jeg på faste prøver tre ganger i uka men ble ikke tatt selv om jeg røyka hver helg.

Men må også få sagt at jeg ikke prøver å oppfordre noen til å jukse på prøver, man lurer jo bare seg selv. Men jeg ville bare si i fra så foreldre vet at det er mulig og ikke bli tatt selv om man røyker.

Jeg vet ikke om jeg helt er med på det du sier her.

Min sønn går på "urin-prøve-kontrakt".

Det tok 6 uker før prøvene hans ble negative. Selv om han ikke hadde røyket i de ukene så viste det altså i begynnelsen spor av det han hadde gjort flere uker tilbake. (vi vet at han ikke har røyket). Og gradvis kunne vi se at de ble svakere og svakere. Fordi han ikke røyket. En kamerat gikk på samme kontrakt. Etter å ha vært ren noen uker hadde han røyket igjen en helg og testen (som han tok et par dager etterpå) viste klart at han hadde røyket.

Alle prøvene blir sendt inn til Ullevål Sykehus. Dette er altså ikke den vanlige enkle prøven de f.eks. tar hos politiet.

Hva slags prøver tok du? Kan hende de har bedre prøver nå enn hva du tok for noen år siden.

Jeg tror noe av det du sier Moonshadow kan være med på å få ungdom til å tro at de kan lure systemet (og det er mye de i utgangspunktet tror de kan lure med allerede), selv om jeg ikke tror at det egentlig er din intensjon.

Gjest Moonshadow
Skrevet
Jeg vet ikke om jeg helt er med på det du sier her.

Min sønn går på "urin-prøve-kontrakt".

Det tok 6 uker før prøvene hans ble negative. Selv om han ikke hadde røyket i de ukene så viste det altså i begynnelsen spor av det han hadde gjort flere uker tilbake. (vi vet at han ikke har røyket). Og gradvis kunne vi se at de ble svakere og svakere. Fordi han ikke røyket. En kamerat gikk på samme kontrakt. Etter å ha vært ren noen uker hadde han røyket igjen en helg og testen (som han tok et par dager etterpå) viste klart at han hadde røyket.

Alle prøvene blir sendt inn til Ullevål Sykehus. Dette er altså ikke den vanlige enkle prøven de f.eks. tar hos politiet.

Hva slags prøver tok du? Kan hende de har bedre prøver nå enn hva du tok for noen år siden.

Jeg tror noe av det du sier Moonshadow kan være med på å få ungdom til å tro at de kan lure systemet (og det er mye de i utgangspunktet tror de kan lure med allerede), selv om jeg ikke tror at det egentlig er din intensjon.

Om man har ett røyket mye så sitter det lenge i. Kan sitte i opp til tre mnd, det gjorde det hos meg en gang. Men som regel om man er helt rein, så tar ETT lite trekk så går det ut igjen ganske fort, helt ned til tre dager. Det kommer også an på om man trener ol. Etter som det setter seg i fettvevet så vil trening, badstue og andre ting som gjør at du svetter mye, gjøre at det går ut raskere.

Det er nok de samme prøvene som brukes nå. Jeg går fortsatt på rusprøver, selv om jeg nå har vært nykter i to år. Jeg har også kommet over dette flere steder på nettet men klarte dessverre ikke å finne det igjen. Skal prøve å lete litt mer.

Mulig noen tar det jeg sier som tips til hvordan man kan lure systemet men jeg ville si i fra for det er jo ganske relevant for de som har barn som går på prøver. Det er ikke alt politi, helsestasjon og foreldre tenker på. Men etter selv og ha vært rusmisbruker i flere år har jeg fått med meg de fleste "triksene" og benyttet meg av de. Derfor ville jeg dele mine erfaringer på dette så man som forelder blir enda mer obs.

Gjest Mor til gutt
Skrevet
Om man har ett røyket mye så sitter det lenge i. Kan sitte i opp til tre mnd, det gjorde det hos meg en gang. Men som regel om man er helt rein, så tar ETT lite trekk så går det ut igjen ganske fort, helt ned til tre dager. Det kommer også an på om man trener ol. Etter som det setter seg i fettvevet så vil trening, badstue og andre ting som gjør at du svetter mye, gjøre at det går ut raskere.

Det er nok de samme prøvene som brukes nå. Jeg går fortsatt på rusprøver, selv om jeg nå har vært nykter i to år. Jeg har også kommet over dette flere steder på nettet men klarte dessverre ikke å finne det igjen. Skal prøve å lete litt mer.

Mulig noen tar det jeg sier som tips til hvordan man kan lure systemet men jeg ville si i fra for det er jo ganske relevant for de som har barn som går på prøver. Det er ikke alt politi, helsestasjon og foreldre tenker på. Men etter selv og ha vært rusmisbruker i flere år har jeg fått med meg de fleste "triksene" og benyttet meg av de. Derfor ville jeg dele mine erfaringer på dette så man som forelder blir enda mer obs.

Jeg synes det er veldig fint at du deler disse "triksene" med oss jeg. Som forelder er det veldig bra for meg å vite om hva min sønn kan prøve å lure meg med.

Samtidig er det min erfaring at politiet (ihvertfall h*n som har ansvaret for ungdomsarbeid her jeg bor) kan alle triksene som disse 14-15-16 åringene holder på med. Det er jo slik at i den alderen så tror man på kompisen som sier at han har funnet på noe lurt. Man tror også på mye som ikke fungerer. Også forstår man ikke at mange andre har forsøkt å være lure før, og politiet har hørt historien før de også.

Kameraten til gutten min som ble tatt igjen hadde brukt ett av disse fine triksene, men det hjalp jo ikke. Hadde han i utgangspunktet enten ikke visst om trikset eller fortstått at trikset var velkjent og at han ville bli tatt så hadde han kanskje ikke røyket igjen heller.

Og så er det nok som du sier, Moonshadow, slik at det går på hvor mye du har røyket, om du har trent osv. For ungdom så er det vanskelig å planlegge og forstå mekanismene så til de grader at de er garantert å lure prøvene. Derfor bør man så langt man kan innprente i hodene deres at det å lure systemet er å lure seg selv. At de ikke skal stole på såkalt gode venner som har lyktes i å bruke diverse triks. For det er ikke sikkert at det vil fungere for dem selv.

Min sønn stoler ikke på alle triksene han får vite om. En av grunnene til det er at han ikke vet om han kan stole på alle han snakker med. Kan hende at det er et falskt triks, kan hende den som forteller om det lyver og bare vil at han skal bli tatt. Slik er det faktisk her. Det er mange som tror de har blitt tystet på og derfor skal de hevne seg. At ungdomsmiljøet er sånn er noe foreldre også bør være klar over.

Gjest Moonshadow
Skrevet
Jeg synes det er veldig fint at du deler disse "triksene" med oss jeg. Som forelder er det veldig bra for meg å vite om hva min sønn kan prøve å lure meg med.

Samtidig er det min erfaring at politiet (ihvertfall h*n som har ansvaret for ungdomsarbeid her jeg bor) kan alle triksene som disse 14-15-16 åringene holder på med. Det er jo slik at i den alderen så tror man på kompisen som sier at han har funnet på noe lurt. Man tror også på mye som ikke fungerer. Også forstår man ikke at mange andre har forsøkt å være lure før, og politiet har hørt historien før de også.

Kameraten til gutten min som ble tatt igjen hadde brukt ett av disse fine triksene, men det hjalp jo ikke. Hadde han i utgangspunktet enten ikke visst om trikset eller fortstått at trikset var velkjent og at han ville bli tatt så hadde han kanskje ikke røyket igjen heller.

Og så er det nok som du sier, Moonshadow, slik at det går på hvor mye du har røyket, om du har trent osv. For ungdom så er det vanskelig å planlegge og forstå mekanismene så til de grader at de er garantert å lure prøvene. Derfor bør man så langt man kan innprente i hodene deres at det å lure systemet er å lure seg selv. At de ikke skal stole på såkalt gode venner som har lyktes i å bruke diverse triks. For det er ikke sikkert at det vil fungere for dem selv.

Min sønn stoler ikke på alle triksene han får vite om. En av grunnene til det er at han ikke vet om han kan stole på alle han snakker med. Kan hende at det er et falskt triks, kan hende den som forteller om det lyver og bare vil at han skal bli tatt. Slik er det faktisk her. Det er mange som tror de har blitt tystet på og derfor skal de hevne seg. At ungdomsmiljøet er sånn er noe foreldre også bør være klar over.

De kan jo heller aldri vite sikkert om de klarer å lure prøvene om de prøver. Så sånn sett håper jeg det skremmer nok til at de fleste lar det være :)

Jeg selv går på stikkprøver, dette er noe jeg selv har valgt. For selv om jeg ikke har noe planer om å ruse meg så vet jeg at de som krever prøvene, da kan føle seg mer sikker i og med at jeg aldri vet når jeg skal levere. Dette gjør det jo umulig og planlegge om man har lyst til det. Jeg blir ringt opp om morran og må komme i løpet av dagen. Jeg synes denne ordningen er veldig grei for da kan de ikke misstenke meg for å jukse.

Jeg har som sagt vært rusfri i to år og er veldig glad for at jeg kom meg ut av det og unner ingen unge å komme dit jeg var.

Som du sier, det gjelder og få de til og forstå at de bare lurer seg selv om de prøver å slippe unna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...