Gå til innhold

Har noen tatt barna i å røyke hasj her?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mor_*
Skrevet

Vi har fått telefon fra politiet og vært til samtale fordi vår datter har vært observert i et miljø hvor det er blitt røyket hasj. Hun er ikke anmeldt for noe men dette er en såkalt "bekymringsmelding" fra politiets side.

Politiet kalte oss inn fordi andre de hadde snakket med hadde fortalt hvem som hadde vært tilstede og hvem andre som hadde røyket. Datteren vår sitt navn hadde da blitt nevnt.

Hun skal nå på et sånt opplegg hvor hun avlegger prøve en gang i uka. Så da har vi jo kontroll på om hun røyker eller ei.

Men utover det. Hva gjør man?

Hun har jo løyet kraftig om hva hun har gjort og vi føler at vi ikke har stor tillit til henne nå. Hva slags "avstraffelse" eller reaksjoner har dere kommet med overfor deres barn? Hvordan angriper man dette?

Hun er 15 nå og går i 10 klasse. Blir 16 til sommeren.

Skrevet

Er ikke helt sikker på hva jeg hadde gjort. Jeg regner jo med at dere har hatt minst en alvorsprat med henne om hvor farlig det er å begynne med selv svake narkotiske stoffer.

Hun hadde iallefall ikke fått mye frie tøyler til hva hun ønsket å gjøre på fritiden. Tidlige innetider, som må holdes en god stund, før de etterhver kan økes igjen når hun har jobbet seg opp litt tillitt.

Det er jo også viktig at dere blir kjent med vennene hennes. La henne ha venner på besøk, så dere kan bli kjent med dem og bli gjerne kjent med foreldrene også.

Ønsker dere lykke til :)

Mannen min har alltid sagt at han kom til å ta seg permisjon fra jobben og dra med jentungen på ei hytte langt fra folk for en lang periode, hvis hun blander seg borti stoff noen gang. Sånnt er jo lett å si før man evt. står oppi situasjonen.

Skrevet

Gjest mor, nå er det jo du som ikke har tillit til datteren din da du føler at du må kontrollere urinen hennes i tilfelle hun lyver.

Dersom det viser seg at hun tester positivt på cannabis, hva slags "hjelp" er det dere skal få fra politiet, - håndjern, glattcelle og bøter?

• Liker 1
Skrevet

Det er viktig å ikke ta helt av, tror jeg. Da gjør man bare vondt verre.

• Liker 2
Gjest Mor til en
Skrevet
Gjest mor, nå er det jo du som ikke har tillit til datteren din da du føler at du må kontrollere urinen hennes i tilfelle hun lyver.

Dersom det viser seg at hun tester positivt på cannabis, hva slags "hjelp" er det dere skal få fra politiet, - håndjern, glattcelle og bøter?

Jeg har opplevd det samme og vi fikk masse hjelp fra politiet.

Her vi bor har politiet en egen person som jobber med forebyggende arbeid når det gjelder ungdomkriminalitet og narkotika.

I første instans så får man hjelp. Ungdommen og foreldre blir kalt inn til møte og snakker om hva som skjer. Man får da tilbud om å ta en urintest. Her vises det hva man har brukt de siste 6 ukene så om ungdommen sier at de ikke har brukt noe så vises det der. For å få en ekstra grunn til å holde seg unna stoff så kan man inngå en kontrakt hvor man forplikter seg til å teste seg en gang i uka på helsestasjonen.

Vi har gjort det og poden må gå dit en gang i uka i et halvt år.

Han har heldigvis levert helt rene prøver fra han startet.

Han har nok hatt det litt strengt etter at alt dette skjedde. Men det går bra. Og vi snakker mye sammen. Uten kjefting og vi lytter mye til hvordan han sier han har det.

Vi gjør det slik at om han leverer rein prøve så får han gjøre som vanlig, men vi må vite hvor han er og hvem han er sammen med. Han får ikke overnatte borte – da dette var en av tingen han løy om før. Sa han var hos en kompis som han visste vi likte også var han på fest et helt annet sted. Og fra politiet har vi nå fått vite at det på disse festene vanket kjenninger av politiet og folk som selger og bruker mye narkotika. Vår sønn testet bare positivt på hasj. Heldigvis.

Tester han positivt nå så blir det husarrest til han tester negativt igjen.

Personen som er ansvarlig for forebyggende arbeid i politiet er vi bor er en kjemperessurs og vi kan ringe henne når som helst.

Det er en person som virkelig står på og gjør noe for ungdomsmiljøet!!!

Og sønnen vår vet veldig godt at om han ”faller utpå” igjen så kan det han konsekvenser for rullebladet hans videre.

Så her gjelder det å hjelpe han med å holde seg på matte – og det innebærer at man må være litt streng og noen ganger kontrollerende.

Men det er en ballansegang. Man skal ikke være så streng og straffe ungdommene slik at de reagerer med å gå rett i opposisjon, noe som kan føre til at de gir helt blaffen i alt.

• Liker 1
Gjest Gjest_linn_*
Skrevet

Det er kanskje på sin plass å ikke ha tillitt til en datter som vanker i et miljø som politiet har under oppsikt.

• Liker 1
Skrevet

Er ikke dette egentlig et problem for helsevesenet og ikke politiet?

Gjest Moonshadow
Skrevet (endret)
Jeg har opplevd det samme og vi fikk masse hjelp fra politiet.

Her vi bor har politiet en egen person som jobber med forebyggende arbeid når det gjelder ungdomkriminalitet og narkotika.

I første instans så får man hjelp. Ungdommen og foreldre blir kalt inn til møte og snakker om hva som skjer. Man får da tilbud om å ta en urintest. Her vises det hva man har brukt de siste 6 ukene så om ungdommen sier at de ikke har brukt noe så vises det der. For å få en ekstra grunn til å holde seg unna stoff så kan man inngå en kontrakt hvor man forplikter seg til å teste seg en gang i uka på helsestasjonen.

Vi har gjort det og poden må gå dit en gang i uka i et halvt år.

Han har heldigvis levert helt rene prøver fra han startet.

Han har nok hatt det litt strengt etter at alt dette skjedde. Men det går bra. Og vi snakker mye sammen. Uten kjefting og vi lytter mye til hvordan han sier han har det.

Du må være klar over at dette gjelder om man røyker flere ganger. Tar han ett trekk og han er ren fra før så vil det som regel gå ut av kroppen på noen få dager.

Endret av Moonshadow
Skrevet

Det er vel først idag foreldre føler at de kjenner ungen sin bedre dersom de får testet urinen hans for å finne ut hva han driver med.

• Liker 1
Gjest Gjest_Jente_*
Skrevet
Er ikke dette egentlig et problem for helsevesenet og ikke politiet?

Jo, men når f.eks. barnevernet får beskjed om noe sånt så må de kontake politiet ettersom hasj er forbudt i Norge. Hvis ungdommen ikke blir dømt for noe så er ikke politiet involert så mye etterpå. Og testingen går via helsestasjonen.

Du må være klar over at dette gjelder om man røyker flere ganger. Tar han ett trekk og han er ren fra før så vil det som regel gå ut av kroppen på noen få dager.

Hverken for TS eller fra "mor til en" så dreide det seg vel ikke om "ett trekk". år politiet ringer deg så er det fordi at barnet ditt sitt navn har dukket opp i flere sammenhenger slik at de ser et mønster, eller fordi barnet ditt har omgang med folk som gjør noen kriminelt.

Det er vel først idag foreldre føler at de kjenner ungen sin bedre dersom de får testet urinen hans for å finne ut hva han driver med.

Det er etter at man har funnet ut hva ungen holder på med at man gjør avtale om testing. For å få bevis på at ungen ikke gjør det igjen. Mange av de som er veldig unge som blir innblandet i slike miljøer er lett påvirkelige og de har lett for å lyve til foreldre om hva de finner på.

Det er også en ekstra hjelp for ungen til å komme seg ut av det på når de må testes. Det er lettere å si nei til neste joint når du vet at du skal avlegge tisseprøve hver tirsdag.

Det handler ikke om å tro at man kjenner ungen sin bedre.

Det handler om å ta i bruk alle muligheter man har til å hindre ungen i å fortsette å bruke hasj. Å tro at det kun er foreldre som ikke kjenner ungene sine som havner ut i dette er naivt.

Gjest Utlogget nå
Skrevet

Vi oppdaget tilfeldigvis sønnen vår da han var like gammle som din datter. Vi satt oss ned og snakket med ham - jeg innrømmer gjerne at jeg var fullstendig oppløst (har trist narkotikahistorikk i nær familie), og han var ikke høy i hatten. Han la alle kort på bordet, navnga venner og fortalte om omfanget. Vi involverte skolen (de andre elevene fikk selvsagt aldri vite at det var oss), som igjen kontaktet politiet og barnevernet. Alle var inne til samtale med disse, og det var faktisk en positiv opplevelse for både tenåringer og foreldre.

Vi ble enige om ukentlige tester. Disse testene ble aldri annonsert på forhåndl for å unngå juks. Han var heller aldri alene på do når han testet. Faren sto i døra og fulgte med.

Når det kommer til reaksjoner på positive tester; jeg mener at straff har null hensikt. Når man har ungdom med denne type problematikk i huset gjelder det å holde konfliktnivået på et minimum.

Vi snakket aldri om straff eller inndragning av privelegier for vår sønn. Det eneste vi satte foten ned for, var overnatting hos venner som hadde samme problem som ham, men det tok han egentlig som en selvfølge. Vi følte vel egentlig ikke at vi kunne stramme inn på så mye heller. Vi hadde alltid vært av typen "hente/bringe"-foreldre, vi gjorde oss kjent med venners foreldre, og hadde alltid en avtale med disse når det gjaldt overnatting, sånn at vi kunne forebygge evt. lureri (man har da selv vært kalv... ;)) I stedet ble vi enige om en belønning for negative tester for å motivere ham. Det var ingen stor eller kostbar type premie, men noe som betydde noe for ham. Det trenger selvsagt ikke være noe man kjøper heller. Ved negativ test oppnådde han ikke premiering. Negativ test opplevde vi faktisk bare èn eneste gang, og da sa han ifra før vi kom så langt som å teste.

Jeg vil på det sterkeste anbefale dere å gå for motivering og premiering. Hvis det viser seg å ikke fungere i deres tilfelle må dere kanskje begynne å tenke iandre baner, men det beste er å ta det med det gode nå mens dere faktisk har muligheten.

Ønsker dere lykke til! :)

Gjest Moonshadow
Skrevet (endret)
Hverken for TS eller fra "mor til en" så dreide det seg vel ikke om "ett trekk". år politiet ringer deg så er det fordi at barnet ditt sitt navn har dukket opp i flere sammenhenger slik at de ser et mønster, eller fordi barnet ditt har omgang med folk som gjør noen kriminelt.

Jo, men barnet gikk nå på urinprøver for å bevise rusfrihet og da er det vel greit og vite at om man da er "lur" og røyker lite og sjeldent, så sitter det ikke i så lenge som Mor til en sa.

Endret av Moonshadow
Gjest Utlogget nå
Skrevet
Jo, men barnet gikk nå på urinprøver for å bevise rusfrihet og da er det vel greit og vite at om man da er "lur" og røyker lite og sjeldent, så sitter det ikke i så lenge som Mor til en sa.

Det problemet unngår man gjerne ved hyppig testing på tilfeldig valgte dager.

Skrevet

Er det nødvendigvis så ille om en ungdom røyker hasj en gang i blant? Jeg synes ikke det. Jeg ville vært mye mer engestelig hvis h*n drakk seg full en gang i blant.

Annonse
Gjest Moonshadow
Skrevet
Det problemet unngår man gjerne ved hyppig testing på tilfeldig valgte dager.

Akkurat derfor jeg ville si i fra ettersom hun fortalte at det ble testet en gang i uken.

Gjest Utlogget nå
Skrevet
Er det nødvendigvis så ille om en ungdom røyker hasj en gang i blant? Jeg synes ikke det. Jeg ville vært mye mer engestelig hvis h*n drakk seg full en gang i blant.

Det er vel ingen som har nevnt så mye om hyppighet her. For vår sønn sin del dreide det seg om røyking flere ganger i uka, jevn rusing over timer, som resulterte i ekstrem forandring i adferd, samt at skolen gikk til helvete. Når man i tillegg faktisk ruser seg fordi man ikke greier å hanskes med sin egen usikkerhet og dårlige selvtillit sier det seg selv at noe må gjøres med situasjonen.

En ungdom i den alderen kan ikke forventes å håndtere utstrakt bruk av hverken alkohol eller hasj.

Gjest Utlogget nå
Skrevet
Akkurat derfor jeg ville si i fra ettersom hun fortalte at det ble testet en gang i uken.

Ah, skjønner.

Gjest Gjest_Shine_*
Skrevet

Testen pleier man å ta en gang i uken. Har man røyket hasj vises det i inntil 6 uker. Har man røyket så vil prøvene gradvis vise mindre og mindre. Røyker man på nytt får man sterkt utslag på testen.

Det kan også tas test i på hårrøtter. Der vises det hva du har prøvd siste halvår.

Hvis politiet ringer og ungen er innblandet i et belastet miljø hvor det kanskje foregår kriminelle ting så er det vel ille? Og det er det ts forteller om.

Røyket selv hasj en gang i måneden eller sånn og hadde full kontroll (da jeg var ca 20) men her er det snakk om 15 åringer. De er lett påvirkelige, de har ikke råd til å kjøpe og tyr kanskje til å stjele for å få hasj, mange av dem både drikker og røyker hasj, de lyver for å skjule det de gjør og isolerer seg på den måte via hemmelighetene sine osv. Det gjelder selvfølgelig ikke alle men. Problemet er at hasj er ulovlig i Norge og om de kommer i politiets søkelys så kan de risikere å få dette på rullebladet sitt. Hvem foreldre ønsker det for barna sine? Klart man gjør alt for å ungå at barnet får sånn på rullebladet som kan ødelegge for de fremover! Som foreldre så kan man ikke si at det er greit at de røyker. Det er foreldres oppgave å sette grenser slik at barnet ikke kommer i bråk. Når han/hun er 18 kan de gjøre som de vil.

Gjest Moonshadow
Skrevet (endret)
Testen pleier man å ta en gang i uken. Har man røyket hasj vises det i inntil 6 uker. Har man røyket så vil prøvene gradvis vise mindre og mindre. Røyker man på nytt får man sterkt utslag på testen.

Om man er helt rein når man røyker vog man røyker lite så vil det sjeldent vises 6 uker etterpå. Jeg har selv levert prøver i flere år og vet med sikkerhet at det i tar bare noen dager om man var helt rein og røyker lite, jeg brukte selv og utnytte dette for noen år tilbake. Om man røyker ofte så tar det lengere tid det før det går ut også.

Endret av Moonshadow

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...