Gjest Yihaa Skrevet 29. januar 2009 #1 Skrevet 29. januar 2009 Må kjøpe nye ski nå til barna, og lurer veldig på om jeg skal kjøpe smørefrie eller ei. Jeg har alltid hatt litt fordom mot smørefrie, men det er sikkert ubegrunnet, da de sikkert er vel så bra som vanlige ski i dag. Ungene går jo ikke veldig mye på ski, det blir noen dager i året bare. De er 10 - 12 år. Hva anbefaler du?
Brukernavn Skrevet 29. januar 2009 #2 Skrevet 29. januar 2009 "fagfolk" jeg har snakket med sier at det ikke anbefales smørefrie ski etter det første paret. Når det gjelder egen erfaring var jeg så dum at jeg kjøpte smørefrie ski til meg selv i forfjor... Jeg hater dem! De var perfekte den ene påsken hvor det var mange plussgrader og snøen var veldig våt og kram, utover det er de bare en plage. De "lugger" i nedoverbakkene noe som gjør at det er vanskeligere å holde balansen enn på riktig smørte ski (og jeg kommer fra vinterland så jeg har stått MYE på ski og KAN å stå på ski) og de er tildels også for bakglatte på alt annet føre enn vått. Så ut i fra min personlige erfaring vil jeg absolutt be om at de stakkars barna dine får vanlige ski som skal smøres.
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2009 #3 Skrevet 29. januar 2009 Jeg er ingen skiekspert I DET HELE TATT men har et par smørefrie ski. Synes det er veldig greit å ikke tenke på smøring. Brukte de et helt år i nordnorge da jeg bodde der, og de fungerte veldig greit hele året! Hadde ikke problemer med klabbing etc.. Men kan hende jeg bare var heldig? Vet ikke, men jeg var hvertfall veldig fornøyd. Hadde jeg skulle kjøpt ski til barna mine ville jeg ha kjøpt smørefrie. Så slipper du å tenke på de forskjellige smøringene. Har fått inntrykk av at de fleste barn bruker smørefrie ski? Eller?
Gjest Yihaa Skrevet 29. januar 2009 #4 Skrevet 29. januar 2009 Heyyy, nå gjorde dere meg ikke særlig klokere!! To ytterpunkter... Men tusen takk for svar!!! Jeg tror også det er veldig forskjell fra ski til ski. Jeg har hørt noen forbanne sine smørefrie, andre rose dem. Men jeg tror jeg heller mot smøreski..... :klø:
Stillest vann Skrevet 29. januar 2009 #5 Skrevet 29. januar 2009 (endret) Har hørt en sammenligning med antidepressiva - man slipper "bunnene" (dvs. bakglatte ski), men man mister også "toppene" (smørefrie ski bremser i nedoverbakke). Så greit nok, men mye kjedeligere. Endret 29. januar 2009 av Stillest vann
thapara Skrevet 29. januar 2009 #6 Skrevet 29. januar 2009 Til så store unger ville jeg definitivt kjøpt smøreski! Det tar ikke så lang tid å lese seg opp på smøring, og når man kan det tar det heller ikke så lang tid.. Forøvrig veldig enig med innlegget over. Og om man ikke kan nå toppene (=fart i nedoverbakkene), hva er da poenget med å gå på ski?
Brukernavn Skrevet 29. januar 2009 #7 Skrevet 29. januar 2009 Har hørt en sammenligning med antidepressiva - man slipper "bunnene" (dvs. bakglatte ski), men man mister også "toppene" (smørefrie ski bremser i nedoverbakke). Så greit nok, men mye kjedeligere. Veldig godt beskrevet egentlig.
Gjest *Mim* Skrevet 29. januar 2009 #8 Skrevet 29. januar 2009 Jeg ville ikke kjøpt smørefrie til såpass store barn. Har hatt både smørefrie og vanlige ski selv, det er definitivt mest morsomt å gå på vanlige ski.
Gjest Yihaa Skrevet 29. januar 2009 #9 Skrevet 29. januar 2009 Tusen takk for svar, alle sammen! Da tror jeg det blir smøreski. Om det er noe som heter det... Jeg har alltid hatt litt fordommer mot smørefrie ski, og dette bygget jo litt oppunder det. Selv om jeg jo vet at noen er veldig fornøyd med sine! :o)
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2009 #10 Skrevet 29. januar 2009 Selv om trådstarter ser ut til å ha bestemt seg, har jeg lyst til å si noe her. Smøreski er definitivt best på mange områder. Men de har en minusside: de må smøres for hver gang de skal brukes (ihvertfall med verskifte). Så om barna bruker skiene mest for lek, altså på impuls, heller jeg litt mot smørefrie. Er det for å gå langt og fort, er smøreski tingen!
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 29. januar 2009 #11 Skrevet 29. januar 2009 Ikke kjøp smørefrie ski!!! Det er et helt greit alternativ til 4-5 år gamle barn som skal ha med ski i f.eks barnehagen. Men når barna er store blir det altfor trått og kjedelig med smørefrie. Sikkert artig på skitur med klassen sin -blir hengende igjen i nedoverbakkene.. Kan tenke deg selv når du skal kjøre nedover, og alle suser forbi deg. Dreper all skiglede! Og det er ikke så innviklet å smøre ski. Jeg har en gutt som har drevet aktivt med langrenn, hadde null peil til å begynne med, og trodde det var kjempevanskelig. Men kommer veldig fort inn i det. Bare kjøpe deg skirens m/fiberklut, pluss 3-4 forskjellige smurninger. (Rød og blå er et must, pluss klister til påskeføret...) Masse lykke til!
Gjest Yihaa Skrevet 29. januar 2009 #12 Skrevet 29. januar 2009 Selv om trådstarter ser ut til å ha bestemt seg, har jeg lyst til å si noe her. Smøreski er definitivt best på mange områder. Men de har en minusside: de må smøres for hver gang de skal brukes (ihvertfall med verskifte). Så om barna bruker skiene mest for lek, altså på impuls, heller jeg litt mot smørefrie. Er det for å gå langt og fort, er smøreski tingen! Det blir nok mest turbruk. Masse lykke til! Takk!
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2009 #13 Skrevet 2. februar 2009 Må kjøpe nye ski nå til barna, og lurer veldig på om jeg skal kjøpe smørefrie eller ei. Jeg har alltid hatt litt fordom mot smørefrie, men det er sikkert ubegrunnet, da de sikkert er vel så bra som vanlige ski i dag. Ungene går jo ikke veldig mye på ski, det blir noen dager i året bare. De er 10 - 12 år. Hva anbefaler du? Har selv begge typer og bruker mine smørefrie bare i isete eller våte løyper som i påsken. Da er de kjempebra. Kommer det noe nysnø så må jeg imidlertid stake også i nedoverbakker. ( i allefall føles det slik ut)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå