Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvordan feriepenger beregnes når man jobber redusert, f.eks 80%??

Jeg trodde man tok utgangspunkt i feriepenge-grunnlaget fra i fjor og regnet en prosentsats av dette uansett om man jobber fullt eller ikke?

Eller:

Man tar utgangspunkt i feriepengegrunnlaget, tar prosentsatsen og så blir dette igjen redusert etter hvor mange prosent man jobber?

Hilsen ei som er litt snurt fordi feriepengene ble litt mindre enn beregnet! :-?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Feriepengegrunnlaget i 80% stilling er 80% av feriepengegrunnlaget i 100% stilling. Feriepengene regnes ut likt uansett hvor stor stillingsprosent du har.

Feriepengegrunnlaget til hver enkelt arbeidstaker (som i ditt tilfelle er 80% av det du ville hatt i full stilling) ganges med en fast prosentsats. (som jeg ikke husker... det var 10,2% men er økt, se lenger ned for forklaring)

Alle mine kolleger fikk mindre i feriepenger i år enn de regna med, og årsaken er grei:

Det er fem ferieuker i året. Feriepengene utbetales i juni (som regel), og erstatter lønn for de fem ferieukene.

Så lenge vi hadde fire uker ferie merket vi ikke noe av dette trekket, men nå blir du trukket i lønn for fem uker den måneden du får feriepenger.

Totalt taper du ikke penger, fordi prosentsatsen for utregning av feriepenger ble økt når vi fikk den siste ferieuka .

Skrevet

Takk for svar, Revetispa!

Det ser ut til at jeg har fått det jeg har krav på, men har ikke fått lønnslippen ennå så jeg har fått regnet nøyaktig etter.

Skrevet

12 % av fjorårets feriegrunnllag = årets feriepenger.

For meg blir ca 4 uker + ferietillegget ført på junilønna, og resten på juli. Derfor kunne jeg ikke bare ta 12 % og så skulle det tilsvare utbetaling i juni, nettopp fordi det er fem uker ferie (25 dager), og 21 av dem kommer på juni lønna.

Skrevet

Har sjekket lønnslippen og det er riktig som du sa Revetispa, jeg er trukket for de ekstra feriedagene jeg får. I tillegg så var det diverse annet trekk som gjorde at utbetalt sum ikke stemte med mine utregninger. :oops:

Uansett er det penger som kommer godt med! :D

Gjest celine
Skrevet
12 % av fjorårets feriegrunnllag = årets feriepenger.

12% er kun dersom bedriften har tariffavtale, ellers er det 10,2% :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...