Gå til innhold

Kvinnediskriminering

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor begynner en del folk, både menn og kvinner å rope om kvinnediskriminering hver gang det er, lettkledde pene damer, nakne og pene damer damer, og lignende?

Hvorfor kan ikke ei dame være pen, lettkledd eller naken uten at noen som skal rope ut om at det er kvinnediskriminerende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kven er det som gjer det?

Det vet jeg ikke, men er bare ting jeg hører og leser om om nå og da. Lurer på hvorfor det er sånn. Er det bae misunnelse fra andre damer, som ikke tåler at andre damer er penere enn dem? Med menn er jeg usikker på. Har egentlig aldri skjønt (eller vil ikke er mer riktig) hva en mann har i mot ei naken dame.

Skrevet

Jeg syns det er en forskjell på en rapper som har masse halvnakne, dansende damer som pynt i musikkvideoene sine, og at f.eks. Beyoncé synger og danser lettkledd. For meg ligger forskjellen i om kvinnen kun framstår som et passivt objekt, som en pyntegjenstand, eller om hun selv velger å vise sin egen kvinnelighet og sensualitet. Nå er jeg ikke nødvendigvis noen tilhenger av voldsom lettkleddhet uansett, men jeg syns altså det tar seg bedre ut når det framstår som et bevisst valg fra kvinnen selv.

Derfor kan jeg også synes det er et uttrykk for en kvinnefiendtlig holdning når bilprodusenter lar lettkledde damer posere for nye bilmodeller. Jeg syns det gir et uheldig bilde av at kvinnen kun består av en kropp som kan brukes.

Skrevet
Jeg syns det er en forskjell på en rapper som har masse halvnakne, dansende damer som pynt i musikkvideoene sine, og at f.eks. Beyoncé synger og danser lettkledd. For meg ligger forskjellen i om kvinnen kun framstår som et passivt objekt, som en pyntegjenstand, eller om hun selv velger å vise sin egen kvinnelighet og sensualitet. Nå er jeg ikke nødvendigvis noen tilhenger av voldsom lettkleddhet uansett, men jeg syns altså det tar seg bedre ut når det framstår som et bevisst valg fra kvinnen selv.

Derfor kan jeg også synes det er et uttrykk for en kvinnefiendtlig holdning når bilprodusenter lar lettkledde damer posere for nye bilmodeller. Jeg syns det gir et uheldig bilde av at kvinnen kun består av en kropp som kan brukes.

Men er ikke det en kvinnediskriminerende holdning i seg selv? Du går jo da ut fra at kvinner er svake vesener som ikke kan gjøre seg opp en egen mening om om de skal være med i rapvideoen/biloppdraget. Hvorfor ikke gå ut fra at det er et fullstendig bevisst valg som de kan stå inne for?

Skrevet

hehe gjest. Ikke gå så dypt da. Nå er jo allesammen enige om at attraktive jenter som står foran biler er selve beviset på kvinnediskriminering!

Skrevet (endret)
Men er ikke det en kvinnediskriminerende holdning i seg selv? Du går jo da ut fra at kvinner er svake vesener som ikke kan gjøre seg opp en egen mening om om de skal være med i rapvideoen/biloppdraget. Hvorfor ikke gå ut fra at det er et fullstendig bevisst valg som de kan stå inne for?

Jeg burde kanskje presisert at jeg ikke snakket om enkeltindivider. Jeg antar f.eks. ikke uten videre at glamourmodeller eller andre som lever av utseendet må være svake vesener. Eller at de som reklamerer for biler eller danser for rappere, ikke har gjort bevisste valg. Jeg tenker utover det - hva det signaliserer mer samfunnsmessig, eller hva jeg skal si. Jeg syns sender feil signaler når det spilles på sex på en måte hvor kvinnen er et passivt objekt, mens mannen kanskje også er den aktive.

Endret av Vera Vinge
Skrevet

Vera vinge, så du mener at kvinnen er den aktive part når det kommer til sex? Og alt annet blir å sende feil signaler?

Skrevet
Vera vinge, så du mener at kvinnen er den aktive part når det kommer til sex? Og alt annet blir å sende feil signaler?

"Passivt objekt", står det. Ikke "passiv part". Altså en dukke som mannen kan gjøre hva han vil med.

Skrevet

Har jeg sagt noe om sex og hva folk velger å gjøre i sine privater senger? Jeg snakker om hva som skjer i mediene, og hva slags fremstilling av kvinner jeg mener er uheldig.

Skrevet
Jeg tenker utover det - hva det signaliserer mer samfunnsmessig, eller hva jeg skal si. Jeg syns sender feil signaler når det spilles på sex på en måte hvor kvinnen er et passivt objekt, mens mannen kanskje også er den aktive.

Er det så sikkert at kvinnen er et passivt objekt? Jeg synes ofte det heller spilles på at hun er selvstendig og deilig.

Men la oss nå gå ut fra at du har rett. Hva er det som er galt med at kvinnen fremstår som et objekt? Og at mannen er den aktive? Ville det vært like ille om mannen ble sett på som et objekt, mens kvinnen var den aktive? Hvorfor er disse tingene negative i et samfunnsmessig perspektiv?

Skrevet

Det er negativt at kvinner blir sett på som ett objekt fordi det verdsetter kvinner i hovedsak på utseende..

Og når det er akseptert og normalt i samfunnet, så gjennspeiles det i oppførselen og tankegangen til de fleste mennesker.

Hvis du er pen og deilig som du kaller der..så er du verdt " mer" og er du ikke så pen å deilig..så har du mindre verdi.

Det gjelder ikke bare i forhold, men også i jobbsituasjoner..der den pene får jobben litt lettere.

Og så til ett annet perspektiv..der dama blir verdsatt for utseende av en mann og ikke hva slags menneske hun er.

Personlig synes jeg at det er latterlig når jeg får ros for utseende mitt, spesielt av fremmede menn...akkurat som om jeg bryr meg om hva de måtte synes..er ikke slik jeg identifiserer meg selv som menneske... jeg får ikke noe økt selvfølelse av det..min selvfølelse ligger ikke i slike overfladiske ting.

Jeg setter heller ikke pris på å ha en konversasjon med en mann som stirrer fiksert på puppene mine mens jeg snakker..noe de fleste kvinner opplever på ett eller annet tidspunkt.

Selvfølgelig disse mennene..som lever i en helt annen virkelighet..kaller slike damer høye på pæra etc..så vant til å være ettertraktet....de har aldri fattet hva det faktisk handler om...de kan ikke forestille seg noe annet..

Er ikke alle som er like tanketomme overfladiske...men som verdsetter mennesker for hva de er, gjør, sier, tenker, føler i denne verden..ikke hvordan de ser ut.

Vet det høres kjemperart ut...men mange er faktisk mer enn det du ser..og vi trenger ikke være noens objekter for annerkjennelse eller avvisning.

Jeg har alltid vært skikkelig sur pga objektivisering... :kjefte:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...