Gjest Gjest i dag Skrevet 28. januar 2009 #1 Skrevet 28. januar 2009 Samboeren min har en datter som begynner å jobbe for fullt. Hun har da fått beskjed om at hun da må betale husleie her. Mitt spørsmål blir da. Bør husleien fordeles til oss begge, eller bare til faren? Jeg eier ikke fullt halvparten av huset, bør jeg få etter min prosentandel, eller 50/50 da...? Om det har noen betydning, disponerer hun soverom som har bad ifra rommet hennes. Noen som er i samme situasjon, eller har tanker rundt dette? Jeg må si jeg er veldig usikker på hva som er riktig å kreve av samboer her. Tenker egentlig at dette burde vi begge få utbytte av siden jeg også eier deler av huset.
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #2 Skrevet 28. januar 2009 Samboeren min har en datter som begynner å jobbe for fullt. Hun har da fått beskjed om at hun da må betale husleie her. Mitt spørsmål blir da. Bør husleien fordeles til oss begge, eller bare til faren? Jeg eier ikke fullt halvparten av huset, bør jeg få etter min prosentandel, eller 50/50 da...? Om det har noen betydning, disponerer hun soverom som har bad ifra rommet hennes. Noen som er i samme situasjon, eller har tanker rundt dette? Jeg må si jeg er veldig usikker på hva som er riktig å kreve av samboer her. Tenker egentlig at dette burde vi begge få utbytte av siden jeg også eier deler av huset. Hva slags økonomi har dere? delt? isåfaller det klart du bør ha din del av husleien, i forhold til hvilken eierandel du har
Gjest Gjest i dag Skrevet 28. januar 2009 #3 Skrevet 28. januar 2009 Vi har god økonomi, men ikke felles. Han har helt klart betydlig bedre økonomi enn meg.
Glitnir Skrevet 28. januar 2009 #4 Skrevet 28. januar 2009 Etter prosentandel, vil jeg si. Men hvorfor skal hun bli boende, dersom hun har begynt å jobbe fullt? (Antar at hun da er over 18 også?)
Gjest Gjest i dag Skrevet 28. januar 2009 #5 Skrevet 28. januar 2009 Ja, hun er over 18. Hun tror at livet består av å shoppe...
Gjest Illiya Skrevet 28. januar 2009 #6 Skrevet 28. januar 2009 Dette hadde ikke jeg brydd meg med, rett og slett. Unødvendig styr for lite penger. Antar hun ikke skal betale så mye i husleie.
Gjest ritz Skrevet 28. januar 2009 #7 Skrevet 28. januar 2009 Skaff dere felles økonomi dersom dere skal leve livet sammen.Det er feil å ta husleie av barn.Men derimot kan man gjerne fortelle poden at det er på tide å flytte ut når man er myndig og i full jobb.
Gjest Gjest i dag Skrevet 28. januar 2009 #8 Skrevet 28. januar 2009 Husleie er for å lære at det koster å bo. Det er jo ikke snakk om mye uansett, og pengene kunne gjerne vært spart på en konto som vi kunne gitt når hun skal kjøpe seg leilighet senere. Vi har ikke felles økonomi i dag, men legger opp til det på sikt. Det er ikke fremtid for meg i hvertfall med delt økonomi....
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #9 Skrevet 28. januar 2009 Skaff dere felles økonomi dersom dere skal leve livet sammen.Det er feil å ta husleie av barn.Men derimot kan man gjerne fortelle poden at det er på tide å flytte ut når man er myndig og i full jobb. Uenig. Synes voksne hjemmeboende barn skal betale en symbolsk husleie, f.eks 2 - 3000 kr.
Gjest Stjernedryss Skrevet 28. januar 2009 #10 Skrevet 28. januar 2009 Etter prosentandel, vil jeg si. Men hvorfor skal hun bli boende, dersom hun har begynt å jobbe fullt? (Antar at hun da er over 18 også?) Faller det deg ikke inn at noen synes det kan være godt å ha foreldrene rundt seg? Man er ikke pliktig til å bo mutters alene bare fordi man har fylt 18. Noen bor med venner, noen bor med kjæresten og noen bor med foreldre. Er DET et problem?
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #11 Skrevet 28. januar 2009 Hva slags økonomi har dere? delt? isåfaller det klart du bør ha din del av husleien, i forhold til hvilken eierandel du har Om mitt barn var 18 og bodde hjemme, og var så heldig å få jobbe fullt, samtidig som vi hadde god inntekt, så hadde jeg krevd penger som jeg ville spart for henne. Vi vet at den harde virkelighet innhenter oss. 18 år og egne penger, da er det kjekt å shoppe. Her har jeg ikke villet brukt ordet utbytte,men å bidr til fellesskapet. Jeg har villet delt strøm,tlf,tv og matutgifter i tre, så fikk hun betale sin andel.
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #12 Skrevet 28. januar 2009 Synes det blir kunstig å fordele etter eierprosent i boligen. Jeg ville nok latt pengene gå direkte inn i matbudsjettet, eller til en tilsvarende kostnad.
Gjest Gjest_tinna_* Skrevet 29. januar 2009 #13 Skrevet 29. januar 2009 Faller det deg ikke inn at noen synes det kan være godt å ha foreldrene rundt seg? Man er ikke pliktig til å bo mutters alene bare fordi man har fylt 18. Noen bor med venner, noen bor med kjæresten og noen bor med foreldre. Er DET et problem? Nei, men foreldrene kan fint kaste en ut om de vil det. Og det synes jeg er naturlig når man har begynt i full jobb (altså: ikke kaste ut, men flytte for seg selv).
Krista83 Skrevet 30. januar 2009 #14 Skrevet 30. januar 2009 Om mitt barn var 18 og bodde hjemme, og var så heldig å få jobbe fullt, samtidig som vi hadde god inntekt, så hadde jeg krevd penger som jeg ville spart for henne. Vi vet at den harde virkelighet innhenter oss. 18 år og egne penger, da er det kjekt å shoppe. Jeg betalte "husleie" når vi bodde hjemme, men da sparte jeg pengene i BSU. Det vet jeg flere av mine søskenbarn også gjorde. Var ikke mye i måneden, men nok til at kontoen ble fullt opp de årene. Synes ikke det er en dum ordning hverfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå