Malama Skrevet 29. januar 2009 Forfatter #21 Skrevet 29. januar 2009 Slik kan man selvsagt gjøre det ja. Ja, selvsagt er det lov å tenke selv, men når man får presentet: "Du MÅ begynne med GLUTENFRI grøt som lages på MORSMELK, altså ris eller mais" fra helseøster, og deretter "Du SKAL introdusere gluten fra FØRSTE DAG og ikke gi de glutenfrie" fra ernæringsfysiolog, og deretter oppdager at bare maisgrøten skal lages med mm/mme, risgrøten skal lages på vann (for da inneholder den vel mme da, og skal derfor ikke lages på mm) så kan ma jo bli lettere forvirra... Jeg SKAL tenke selv, men det er jo greit å lufte litt frustrasjoner over motstridende råd, og kanskje få litt input likevel? Det er enda rundtom tre uker til vi har tenkt å introdusere ham for "fast føde", og jeg har ikke helt bestemt meg for hva og hvordan, men jeg tenker litt på det da, siden jeg ble litt satt ut av de tvert motstridende rådene angående gluten...
LilleMy28 Skrevet 29. januar 2009 #22 Skrevet 29. januar 2009 Huff, det er ikke enkelt å være opplyst mamma, det kan ofte bare skape masse hysteri og forvirring. Så lenge ingen i slekten har cøliaki kan dere bruke grøt som inneholder gluten, det er jo bare å prøve seg frem. I forhold til jern så hadde jeg tatt det rolig, det er da veldig rart dersom det er kun Nestle som har klart å finne den riktige koden. Kjenn litt på magefølelsen, jeg fikk beskjed fra andre mødre i barselgruppen og vennegjengen at de fleste var fornøyd med småfolk sin grøt, så da var jeg komfortabel med å starte med det. Nå har han begynt så smått med middagsglass, der har vi kjøpt litt av hvert, noe liker han og noe liker han ikke. (Nestlé har gått ned, men er ikke slager), småfolk og hipp har gått ned på høykant. Vi kan mene så mye vi bare vil, men la den lille få bestemme litt hva han eller hun liker også. Vi har også gitt avocado, potet og det har han likt veldig godt.
Umuriel Skrevet 29. januar 2009 #23 Skrevet 29. januar 2009 Slik kan man selvsagt gjøre det ja. Ja, selvsagt er det lov å tenke selv, men når man får presentet: "Du MÅ begynne med GLUTENFRI grøt som lages på MORSMELK, altså ris eller mais" fra helseøster, og deretter "Du SKAL introdusere gluten fra FØRSTE DAG og ikke gi de glutenfrie" fra ernæringsfysiolog, og deretter oppdager at bare maisgrøten skal lages med mm/mme, risgrøten skal lages på vann (for da inneholder den vel mme da, og skal derfor ikke lages på mm) så kan ma jo bli lettere forvirra... Jeg SKAL tenke selv, men det er jo greit å lufte litt frustrasjoner over motstridende råd, og kanskje få litt input likevel? Det er enda rundtom tre uker til vi har tenkt å introdusere ham for "fast føde", og jeg har ikke helt bestemt meg for hva og hvordan, men jeg tenker litt på det da, siden jeg ble litt satt ut av de tvert motstridende rådene angående gluten... Ja, det er ikke enkelt å forholde seg til alt som sies rundt omkring. Og man vil jo så gjerne gjøre det som er rett for babyen sin. Jeg har heldigvis hatt en "liberal" helsesøster som mener man kommer langt med sunn fornuft (hun anbefalte f.eks oppstart av fast føde da gutten var 4 måneder gammel fordi jeg hadde ammet 5-6 ganger hver eneste natt i en måned og ikke fikk sove, mens en annen helsesøster der borte som ikke kjente bakgrunnen vår gav meg kjeft for det, som om jeg ikke hadde dårlig nok samvittighet fra før; jeg skulle jo fullamme i seks mnd, det var målet).
Malama Skrevet 29. januar 2009 Forfatter #24 Skrevet 29. januar 2009 Huff, det er ikke enkelt å være opplyst mamma, det kan ofte bare skape masse hysteri og forvirring. Så lenge ingen i slekten har cøliaki kan dere bruke grøt som inneholder gluten, det er jo bare å prøve seg frem. I forhold til jern så hadde jeg tatt det rolig, det er da veldig rart dersom det er kun Nestle som har klart å finne den riktige koden. Kjenn litt på magefølelsen, jeg fikk beskjed fra andre mødre i barselgruppen og vennegjengen at de fleste var fornøyd med småfolk sin grøt, så da var jeg komfortabel med å starte med det. Nå har han begynt så smått med middagsglass, der har vi kjøpt litt av hvert, noe liker han og noe liker han ikke. (Nestlé har gått ned, men er ikke slager), småfolk og hipp har gått ned på høykant. Vi kan mene så mye vi bare vil, men la den lille få bestemme litt hva han eller hun liker også. Vi har også gitt avocado, potet og det har han likt veldig godt. Så var det det da... ingen i vår nærmeste familie, bare perfært i slekta (søskenbarnet til mamma, eller noe sånn) har cøliaki. Men... de SA at min bror hadde det, han ble undersøkt fra begge ender, og diagnosen ble cøliaki. Han ble myyyyyye bedre i magen da mamma bakte brød på glutenfritt mel. Men etter noen år gikk det over, og cøliaki er jo ikke noe man "vokser av seg", så da visste ikke legene hva han hadde hatt likevel.... (Overfølsom mage, kanskje grunnet prematur fødsel? Hvem vet, men han tålte ikke gluten i noen år, men gjør det nå) Så jeg vil gjerne gjøre "rett" med gluten, da er det bare forvirrende når de sier "for all del ikke gluten" og "for all del ikke glutenfritt".... må tenke på det....
Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 18. februar 2009 #25 Skrevet 18. februar 2009 Som nybakt mamma med en gutt på 5mnd, har også jeg tenkt på å introdusere grøt. Leste F&B testen og fulgte rådet om å starte opp med grøten fra Nestlè som inneholder både gluten og tørrmelk. Dvs at man tilsetter vann og ikke mm eller mme. I løpet av 1.uken ble avføringen til lillemann bløtere og kom oftere. 14 dager etter har han 5-8 diarè avføringer om dagen som er mørk grønn med hvite klumper i. Var hos helsesøster i går, og hun forteller meg at dette ikke er normalt. Lillemann skulle i følge teorien få hard mage etter introduksjon av fast føde og IKKE få diarè. Hans diarè tyder på at han har fått i seg noe han ikke tåler. Når jeg tenker meg om var det JÆV.. dumt av meg å gi han en startgrøt med både melk og gluten. Sier seg selv at så små mager som kun er vandt til mm bør indtroduseres med ris eller mais som skal tilsettes mm. Jeg anbefaller derfor INGEN å starte opp med den grøten som F&B anbefalte!! Styr unna!
thapara Skrevet 18. februar 2009 #26 Skrevet 18. februar 2009 Lurer på hvordan barn overlevde før Nestle kom jeg..
Malama Skrevet 18. februar 2009 Forfatter #27 Skrevet 18. februar 2009 Vi endte opp å begynne med risgrøt uten gluten, og blande med morsmelk. Det har ikke endret avføringen hans nevneverdig, ifølge faren (Som er den eneste som har sett den, for gutten har avføring en gang for dagen, og det er tiiidelig på morgenen, når faren tar et bleieskift i 6-7 tida) er den litt tykkere, men ikke hard. Men han får jo enda bare små smaksposjoner, vi er vel under en halv posjon enda, det er bare 4. dagen med grøt. Unger overlevde selvsagt før nestle kom, på hjemmelaget grøt, og det kan man jo den dag i dag også gjøre, men det er med rungvidt med grøter som må kokes, enn de som bare tilsettes vann, så grøt tror jeg at kommer til å bli sånne halvfabrikata her i huset. Middagen derimot, der lager jeg nok mer selv. Enn så lenge har han ikke fått middag da, vi begynner nok med kokt potet most med morsmelk når vi føler vi har kontroll på at det går bra med grøten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå