Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trodde dette var enkelt. Helsesøster sier vi skal begynne med ris eller mais, siden disse er uten gluten, når vi først introduserer grøt (Hvilket fortsatt ligger rundtom 3 uker frem i tid da, jeg fullammer til 6 mnd)

Men så dumpet foreldre og barn ned i postkassa i dag, og der har de fått en ernæringsfysiolog fra UiO til å uttale seg om babygrøter, og hun sier at man skal unngå de glutenfrie grøtene, for å forebygge cøliaki skal man gi litt gluten fra første grøtskje, og så økes det etterhvert, disse ris og mais sier hun derfor vi skal UNNGÅ å bruke...

(også er det visst bare grøt fra nestle som er bra nok, ettersom de andre ikke er jernberiket, og derfor kan han få jernmangel...)

Så om jeg følger HS sitt råd om å gi ris eller mais først, så risikerer jeg å gi ham cøliaki, og om jeg gir økologisk grøt (eller unngår nestle av politiske årsaker) så får han jernmangel....

Grøtverden er ikke enkel... sannelig nesten fristende å bare amme litt til... men nei, fullamming over 6 mnd er heller ikke bra for jernlagrene, for etter 6 mnd er de oppbrukt, og morsmelk klarer ikke opprettholde dem, visstnok...

Men hva gjør vi da? Hører på hs, som sånnsett virker lurere enn å høre på et blad? Men så er hun i bladet ernæringsfysiolog ved instituttet for denslags på universitetet da, så hun burde jo vite hva hun snakker om?

Skrevet

Vet du hva, jeg tenkte akkurat de samme! Min Knert likte ikke Nestle noe særlig, og syns det var helt greit, siden jeg heller ikke er veldig glad i Nestle. Så, han spiste stort sett bare grøt fra Småfolk. Syns det var gode grøter, også likte jeg at de var lagd i Norge. Men, da jeg leste i F&B fikk jeg nesten dårlig samvittighet, og begynte å spekulere i om stakkaren kanskje hadde fått jernmangel sfa av grøten jeg ha han.... Huff nei, jeg veit ikke jeg. Har ikke lyst til å gi nestemann Nestlegrøt, men jeg har jo heller ikke lyst til at han skal få jernmangel.....

Gjest Gjest_pippen_*
Skrevet

ja, de har vel funne ut noe nytt. fikk samme beskjed som deg av HS. Syns jo det er ganske gale at helsestasjonene ikke oppdatert på de nyeste anbefalingene! selv velger jeg vel å se litt avslappa på disse "du må sånn og sånn hvis ikke så..." man kan jo få prestasjonsangst av mindre. vi prøver vel alle uansett bare å gjøre så godt vi kan, ikke sant?

Skrevet

Tror de fleste begynner med ris- eller maisgrøt. Hør mer på info fra HS enn fra produsenter...

Skrevet

I følge småfolk sine sider er all grøten beriket med jern. Dette i tilfelle småfolk er et alternativ. http://smaafolk.no/content/blogcategory/25/53/

Det ser også ut til at Hipp har jern i sine grøter, så da kan du hvertfall styre unna Nestlè.

Jeg fant også dette på matportalen: http://matportalen.no/artikler/2005/12/spedbarn

I tillegg kan du jo etterhvert tilføre jern gjennom annen mat. Grønnsaker f.eks. Lillen skal vel kanskje begynne å smake litt middag om en stund også? Brødmat kan også inneholde en del jern.

Skrevet

Nestle eneste som inneholder jern?

I "Mat for spedbarn" av Helsedirektoratet står det at de fleste grøter på markedet er tilsatt jern. :vetikke:

Ville også startet med grøt uten gluten. Høres merkelig ut å bruke gluten for å unngå cøliaki, da for mye inntak nettopp er det som kan gi cøliaki hos de som er disponert. De skal jo selvsagt ha gluten også, men lite og gradvis.

Skrevet
Nestle eneste som inneholder jern?

I "Mat for spedbarn" av Helsedirektoratet står det at de fleste grøter på markedet er tilsatt jern. :vetikke:

Ville også startet med grøt uten gluten. Høres merkelig ut å bruke gluten for å unngå cøliaki, da for mye inntak nettopp er det som kan gi cøliaki hos de som er disponert. De skal jo selvsagt ha gluten også, men lite og gradvis.

De andre grøtene er beriket med en type jern som ifølge denne ernæringseksperten fra UiO ikke opptas noe særlig i kroppen. Kun Nestle sine grøter som er beriket med den typen jern som er anbefalt fra ernæringseksperter.

Til deg som skrev at man skal høre mer på Hs enn produsentene; det er ikke produsentene som har uttalt seg i F&B, det er ernæringseksperter som har gått igjennom næringsinnholdet i de mest vanlige barnegrøtene på markedet, bl a Nestle, Hipp og Småfolk og noen andre øko-grøter som jeg ikke hadde hørt om. Skal se om jeg finner F&B:)

Skrevet

Vel, det sto at det som er tilsatt i hipp og småfolk er en type jern som ikke opptas spesuielt godt av de små magene...

Og imli: produsentene er ikke de jeg vurderer å høre på, men en ernæringsfysilogog ved universitetet har muligens litt mer peiling på det nyeste av kunnskap innen dette enn en gjennomsnittelig helsesøster?

Det med jern er nå en ting, det kan jeg regulere gjennom middagen og brødskivene ja, så jeg er på et vis ikke så redd for å velge småfolk eller hipp, selv om de dog kritiseres for høyt sukkerinnhold (selv om de ikke er tilsatt sukker er de tilsatt andre ting som gir høyt sukkerinnhold likevel) i alle fall noen av variantene.

Det som jeg undrer meg mest på er det med gluten, om vi skal gå ris/mais eller for all del unngå ris/mais, det er der rådene strider totalt, fra helseøster til universitetsmennesket...

Matportalen sier så vidt jeg ser bare at gluten bør introduseres mens ungen fortsatt ammes, men det har jeg jo tenkt å fortsette med i mange måneder, så det gir jo ingen indikasjon på om jeg bør gi det om tre uker eller om tre måneder...

Jaja, vi har jo enda noen uker på å tenke på dette da. Bare innmari dumt jeg ikke hadde lest dette før den kontrollen forrige uke da hs snakka om intropduksjon av grøt, så kunne jeg spurt henne. Nå skal vi ikke tilbake før etter jeg hadde tenkt å introdusere ham for mat (for, ja, selv om jeg gjerne fullammer, så er det jo litt kjekt at han blir så stor at hans skal få noe annet da... og grøt er jo en lett greie å begynne med...)

Synes innledningsvis at rådet fra hs var logisk, glutenfri grøt, laget på morsmelk, blandet til en litt tykk velling, bare ei lita skje.

Men så ringer det noe i bakhodet, at ikke all grøt skal lages med morsmelk, og jepp, en sjekk bekrefter, risgrøt SKAL lages med vann. Grøt som skal lages med vann skal ikke lages med melk.

Sannelig ikke lett.

Godt jeg enda har noen uker på meg. (Eller så begynner vi likegod med middag. Det er enklere. Kok en potet. Evt en gulrot også. Ta av en liten blit, moooos godt og blande med en melkeskvett. Vips, middag!)

Skrevet (endret)

Vi startet med økologisk hirsegrøt fra helsekost. Ikke tilsatt jern, men hirse er en jernrik korntype. Den er veldig smakløs i seg selv, så grøten smaker bare morsmelk (hvis du blander med det), og det er jo en smak barnet kjenner fra før. Det er dermed bare konsistensen som blir ny for barnet.

Etter en stund gikk vi over til speltgrøt, og deretter hjemmelaget havregrøt.

Endret av Umuriel
Skrevet

Beklager, jeg leste visst litt fort, trodde du mente det infor heftet fra nestle eller noe sånt ;)

Vi brukte også hirsegrøt, fordi ungen ikke likte mais som vi begynte med.

Skrevet

Grøtpulver som bare skal blandes med vann inneholder forresten MME.

Skrevet

Sier virkelig denne ernæringsfysiologen at man skal unngå glutenfri grøt? Isåfall lurer jeg på hvorfor... Variasjon er vel tingen.

Skrevet

Jeg ville heller forholdt meg til Matportalen enn enkeltmenneskers uttalelser.

Skrevet
Sier virkelig denne ernæringsfysiologen at man skal unngå glutenfri grøt? Isåfall lurer jeg på hvorfor... Variasjon er vel tingen.

Sitat F&B

"Anbefalingene fra helsemyndighetene er at små barn introduseres for litt gluten fra man begynner med fast føde, og at man øker mengen sakte og gradvis. Studier viser at man trolig kan forebygge cøliaki på denne måten. Man skal derimot unngå plutselig introduksjon av store mengder gluten."

Skrevet
Sitat F&B

"Anbefalingene fra helsemyndighetene er at små barn introduseres for litt gluten fra man begynner med fast føde, og at man øker mengen sakte og gradvis. Studier viser at man trolig kan forebygge cøliaki på denne måten. Man skal derimot unngå plutselig introduksjon av store mengder gluten."

Ja, dette er jo noe annet enn å si at hun anbefaler å holde seg unna glutenfri grøt. Hun mener vel bare at det er ok å gi grøt med gluten - noe som også er forklart i Helsedirektorates "mat for spedbarn". Men at det skal skje sakte og gradvis...

Skrevet
Ja, dette er jo noe annet enn å si at hun anbefaler å holde seg unna glutenfri grøt. Hun mener vel bare at det er ok å gi grøt med gluten - noe som også er forklart i Helsedirektorates "mat for spedbarn". Men at det skal skje sakte og gradvis...

Ja, men hun anbefaler å holde seg unna glutenfri grøt lengre ut i artikkelen. Jeg siterte dette fordi hun argumenterer ut fra anbefalinger fra norske helsemyndigheter.

Hun sier bl a "For å forebygge at barnet utvikler cøliaki bør man introdusere gluten allerede i den første grøten. Det er derfor bare tulla at grøter er fri for gluten, og det er uheldig å begynne med glutenfri grøt i introduksjonsfasen. Man bør starte med små mengder hvete eller annet glutenholdig mel, og øke det gradvis. Hvis man skal velge en grøt er det viktig at den inneholder gluten."

Skrevet
Ja, men hun anbefaler å holde seg unna glutenfri grøt lengre ut i artikkelen. Jeg siterte dette fordi hun argumenterer ut fra anbefalinger fra norske helsemyndigheter.

Hun sier bl a "For å forebygge at barnet utvikler cøliaki bør man introdusere gluten allerede i den første grøten. Det er derfor bare tulla at grøter er fri for gluten, og det er uheldig å begynne med glutenfri grøt i introduksjonsfasen. Man bør starte med små mengder hvete eller annet glutenholdig mel, og øke det gradvis. Hvis man skal velge en grøt er det viktig at den inneholder gluten."

Ok, jeg bør kanskje lese artikkelen selv før jeg uttaler meg. ;)

Skrevet

Og så har du alternativ nr ørten:

Så lenge ungen er sunn og frisk, og du ammer etter etterspørsel så behøver du ikke nødvendigvis å begynne med fast føde enda. Og for å forvirre ytterligere, det er ikke helt uvanlig å la barn få første smaken av mat ved hjelp av å gi de (økologiske) epler, gulrøtter ol som "leker". Enten hele, eller halve.

Eldste "sånn omtrent fullammede" barnet jeg kjenner til var 11 måneder før det dukket opp litt epleskall i avføringen, og da var konklusjonen grei, han hadde begynt med fast føde. Han hadde sikkert gnagd lenge, men fått ta ting i sitt tempo.

For meg høres det som en veldig grei måte å gjøre det på, så lenge ungen er frisk og rask og vokser normalt (og da etter nye skjema, ikke MME-skjemaene som desverre er i omløp ennå).

Skrevet

Jeg er absolutt klar over muligheten for blw eller andre former for matintroduksjon, og å begynne med middag eller brødskiver etc, men så var det da heller ikke det jeg lurte på, men rett og slett om vi skal introdusere gluten fra første forsøk, eller om vi skal vente (og hvor lenge egentlig?)

Jeg ser for meg at årsken til at man sier det er best med glutengrøt fra første gang uansett, fordi man da får en gradvis introduksjon av gluten siden de bare spiser liiiiiiiiiitt i begynnelsen, men dersom man først tar en glutenfri grøt, så en glutengrøt, så har barnet kommet opp i full posjon og derfor får det mye mer gluten på en gang, en slik brå introduksjon?

Kanskje om jeg hadde kommet vært mer i mat-modus når jeg var på helsestasjonen, og hadde lest denne artikkelen først (men artikkelen kom i går, og hs timen var forrige uke) så hadde jeg nok spurt litt mer, men hun begynte å prate om matintrodukjson for min 5 mnd gamle fullammede baby, og jeg var slett ikke i det modus der og da, så jeg lagra hva hun sa, men spurte ikke så mye.

Skrevet

Vi introduserte glutengrøt gradvis over et par uker. Laget glutenfri grøt og hadde i litt mer glutengrøt for hver dag. Ingen problem det.

Det er også lov å tenke litt selv, jeg blir litt oppgitt over hvordan alt skal kompliseres for tida.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...