Gjest K-gjest Skrevet 28. januar 2009 #1 Skrevet 28. januar 2009 Hei! Jeg lurer på om jeg kan få stipend til å reise utenlands andre året på VGS? Pappa er lærer og har grei økonomi, og mamma er arbeidsledig. Foreldrene mine er skilte, men bor hos begge annenhver uke. :-) Blir bare så misunnelig på venninen min når hun forteller hun skal til USA andre året... -.- Det er så typisk. For familien hennes er rik og så klart hun kan dra da! Derfor synes jeg det er teit med forskjell på økonomien i familiene... Dette bør jo ikke være et hinder hvis man virkelig vil gå andre året utenlands?? Derfor tenkte jeg at det MÅ bare finnes et stipend for det, eller...? -- Blir kjempeglad for svar! :-D
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 28. januar 2009 #2 Skrevet 28. januar 2009 Hvis det er et opplegg som støttes av Lånekassen så kan du søke om lån og stipend hos dem. Min svigerinne er i USA på utveksling nå, og såvidt jeg har forstått har hun fått nok fra Lånekassen til å dekke det meste med unntak av lommepenger og slikt.
Gjest K Skrevet 2. februar 2009 #3 Skrevet 2. februar 2009 Hvis det er et opplegg som støttes av Lånekassen så kan du søke om lån og stipend hos dem. Min svigerinne er i USA på utveksling nå, og såvidt jeg har forstått har hun fått nok fra Lånekassen til å dekke det meste med unntak av lommepenger og slikt. Ok! Tusen takk for svar. :-)
Haris Pilton Skrevet 2. februar 2009 #4 Skrevet 2. februar 2009 Ok! Tusen takk for svar. :-) Ja, du får støtte fra lånekassen hvis du tar VK1 i utlandet. Men tror dette kun gjelder VK1, så reis før det er for sent Jeg angrer på at jeg ikke gjorde det. Du finner alt du trenger å vite her
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2009 #5 Skrevet 2. februar 2009 Ikke for å være en gledesdreper, men du trenger en god del penger i tillegg til de inntil 40 000 kr som Lånekassen dekker. Hos EF koster jo f.eks. et helt år i USA nesten 58 000 kr, så om du får maks stipend må du allikevel skaffe 18 000,- selv bare til programavgiften, og i tillegg må du ha forsikring og penger til aktiviteter i vertslandet. Lommepenger må du også holde selv. Nå er det snart 10 år siden jeg var et år i USA, og den gangen fikk jeg ca 2 000 kr i måneden i lommepenger hjemmefra. Dette skulle dekke alt jeg trang av klær/skolesaker/lunsj på skolen/sportstutstyr+++ Jeg fikk litt ekstra om det var noe helt spesielt (f.eks. kjole til Prom) eller når vi var på samlinger med utvekslingsorganisasjonen. I følge pappa kostet året mitt i USA dem ca. 35 000 kr i tillegg til programavgiften. Enkelte av organsisasjonene har egne stipendordninger, du kan jo se om du er kvalifisert til å motta noen av dem?
Haris Pilton Skrevet 2. februar 2009 #6 Skrevet 2. februar 2009 Å få månedlig tilsendt lommepenger hjemmefra burde ikke være noe problem uansett økonomisk tilstand. Det er jo bare å regne ut hva det hadde kostet foreldrene å ha TS boende hjemme, og gi det i lommepenger.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2009 #7 Skrevet 2. februar 2009 Å få månedlig tilsendt lommepenger hjemmefra burde ikke være noe problem uansett økonomisk tilstand. Det er jo bare å regne ut hva det hadde kostet foreldrene å ha TS boende hjemme, og gi det i lommepenger. Jeg ville nå bare påpeke at det faktisk er flere utgifter forbundet med et år i utlandet enn bare selve programavgiften til utvekslingsorganisasjonen - og i følge mine foreldre hadde det vært billigere om jeg var hjemme det året. Jeg snakker av erfaring, ikke antakelser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå