Gå til innhold

Stipend - Studere i utlandet? (VGS)

Anbefalte innlegg

Gjest K-gjest
Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om jeg kan få stipend til å reise utenlands andre året på VGS? Pappa er lærer og har grei økonomi, og mamma er arbeidsledig. Foreldrene mine er skilte, men bor hos begge annenhver uke. :-)

Blir bare så misunnelig på venninen min når hun forteller hun skal til USA andre året... -.- Det er så typisk. For familien hennes er rik og så klart hun kan dra da!

Derfor synes jeg det er teit med forskjell på økonomien i familiene... Dette bør jo ikke være et hinder hvis man virkelig vil gå andre året utenlands?? Derfor tenkte jeg at det MÅ bare finnes et stipend for det, eller...?

--

Blir kjempeglad for svar! :-D

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hvis det er et opplegg som støttes av Lånekassen så kan du søke om lån og stipend hos dem.

Min svigerinne er i USA på utveksling nå, og såvidt jeg har forstått har hun fått nok fra Lånekassen til å dekke det meste med unntak av lommepenger og slikt.

Skrevet
Hvis det er et opplegg som støttes av Lånekassen så kan du søke om lån og stipend hos dem.

Min svigerinne er i USA på utveksling nå, og såvidt jeg har forstått har hun fått nok fra Lånekassen til å dekke det meste med unntak av lommepenger og slikt.

Ok! Tusen takk for svar. :-)

Skrevet
Ok! Tusen takk for svar. :-)

Ja, du får støtte fra lånekassen hvis du tar VK1 i utlandet. Men tror dette kun gjelder VK1, så reis før det er for sent ;) Jeg angrer på at jeg ikke gjorde det.

Du finner alt du trenger å vite her

Skrevet

Ikke for å være en gledesdreper, men du trenger en god del penger i tillegg til de inntil 40 000 kr som Lånekassen dekker. Hos EF koster jo f.eks. et helt år i USA nesten 58 000 kr, så om du får maks stipend må du allikevel skaffe 18 000,- selv bare til programavgiften, og i tillegg må du ha forsikring og penger til aktiviteter i vertslandet. Lommepenger må du også holde selv.

Nå er det snart 10 år siden jeg var et år i USA, og den gangen fikk jeg ca 2 000 kr i måneden i lommepenger hjemmefra. Dette skulle dekke alt jeg trang av klær/skolesaker/lunsj på skolen/sportstutstyr+++ Jeg fikk litt ekstra om det var noe helt spesielt (f.eks. kjole til Prom) eller når vi var på samlinger med utvekslingsorganisasjonen. I følge pappa kostet året mitt i USA dem ca. 35 000 kr i tillegg til programavgiften.

Enkelte av organsisasjonene har egne stipendordninger, du kan jo se om du er kvalifisert til å motta noen av dem?

Skrevet

Å få månedlig tilsendt lommepenger hjemmefra burde ikke være noe problem uansett økonomisk tilstand. Det er jo bare å regne ut hva det hadde kostet foreldrene å ha TS boende hjemme, og gi det i lommepenger.

Skrevet
Å få månedlig tilsendt lommepenger hjemmefra burde ikke være noe problem uansett økonomisk tilstand. Det er jo bare å regne ut hva det hadde kostet foreldrene å ha TS boende hjemme, og gi det i lommepenger.

Jeg ville nå bare påpeke at det faktisk er flere utgifter forbundet med et år i utlandet enn bare selve programavgiften til utvekslingsorganisasjonen - og i følge mine foreldre hadde det vært billigere om jeg var hjemme det året. Jeg snakker av erfaring, ikke antakelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...