Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 28. januar 2009 #1 Skrevet 28. januar 2009 Jeg har ca litt over 300 000 kr i året og sparer ca 3500 pr mnd .Noen ganger 5500 i mnd -allt etter om jeg har råd til ekstra overføringer til sparekontoen ,da noen mnd er mer romslige økonomisk . Syns dere jeg sparer MYE ? Eller litt LITE ? Hvor mye bør en spare hver mnd syns dere om man tjener ca 300 000 i året ? Hvor mye er MULIG å spare ut fra min intekt ? Har ca 20 000 utbetalt hver mnd .Føler ikke jeg har det trangt økonomisk . Hvor mye greier dere andre å legge til side hver mnd av deres lønn ? Og hva tjener dere ?Hor stor del av inntekten er fornuftig å legge til side syns dere andre ? Kjekt å sammenligne seg litt med alle andre - og se om man evt . kan spare bedre en man gjør i dag . Hilsen ung kvinne - takknemlig for svar !
Mariehønen Skrevet 28. januar 2009 #2 Skrevet 28. januar 2009 Synes det kommer veldig an på hvor store faste utgifter du har. Jeg har ca 21000 utbetalt nå som jeg har redusert arbeidstiden, og har 12000 i faste utgifter (dekker også mat). Sparer 2000 i måneden og har da 7000 igjen til bensin, bompenger, klær, fest og moro.
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #3 Skrevet 28. januar 2009 Tjener 450 000, klarer ikke spare mer enn max 5000/mnd, enkelte måneder klarer jeg ikke spare, f.eks når jeg har tannlegeregninger eller har handlet klær i tillegg til de faste utgiftene.
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #4 Skrevet 28. januar 2009 Syns du er flink jeg. Hvor mye man klarer å spare kommer jo ann på hvor høye utgifter man har, kanskje spesielt boutgifter.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 28. januar 2009 #5 Skrevet 28. januar 2009 Tjener 450 000, klarer ikke spare mer enn max 5000/mnd, enkelte måneder klarer jeg ikke spare, f.eks når jeg har tannlegeregninger eller har handlet klær i tillegg til de faste utgiftene. Å greie å spare 5000 pr mnd er kjempebra ! Sukk - skulle ønske jeg hadde din inntekt : ) Men da har du vel kanskje litt studielån å betale på ,så går kanskje opp i opp tross allt -man tjener ikke godt for ingenting eller uten utdannelse . Har litt over 300 000 selv - men nesten ingenting i studielån .
Rosenrød Skrevet 29. januar 2009 #6 Skrevet 29. januar 2009 Tjener ca. 400 000, sparer ca. 4000 i måneden.
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2009 #7 Skrevet 29. januar 2009 Rundt 350 000 i inntekt, to barn, eier enebolig og to biler. Klarer ikke legge unna mer enn 1000 til meg og 200 til hvert av barna hver måned. Holder på med en del oppussing, så skulle det knipe en måned eller to, utsetter jeg bare en noe av oppussingen.... Skulle gjerne ha spart mer, men slik som det er nå, går ikke det...
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2009 #8 Skrevet 29. januar 2009 Så flinke dere er da! Hva sparer dere til? Jeg tjener ca 400.000,- i året, og sparer ingenting....
Krista83 Skrevet 30. januar 2009 #9 Skrevet 30. januar 2009 Jeg sparer setter ca 1000 kr over til en annen konto hver måned. I tillegg så "sparer" vi på regningskontoen vår også. Setter inn mer enn vi trenger til regninger hver måned, fast beløp hele året. Ser også at pengene på lønnskontoen stiger hver måned, så kunne sikkert spart mer. Fører over av og til. Alltid greit å ha litt penger i bakhånd:)
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 31. januar 2009 #10 Skrevet 31. januar 2009 Så flinke dere er da! Hva sparer dere til? Jeg tjener ca 400.000,- i året, og sparer ingenting.... Jeg sparer til - kanskje ny bil i fremtiden -eller reprasjoner på den gamle om noe skulle ryke . Eller pengene kan komme godt med om jeg skulle oppleve samlivsbrudd og måtte stå helt alene økonomisk .Ikke bare bare å greie å kjøpe noen bolig alene . Uansett hva pengene blir brukt til i fremtiden - de er GODE Å HA på konto tilfelle det skulle skje noe og jeg trenger pengene . En ting vet jeg - kommer i hvertfall til å få bruk for pengene en dag .Å ha litt penger på konto representerer en stor sikkerhet og trygghet for meg - det at jeg vet jeg vil klare meg alene økonomisk om noe skulle skje .Skjønner ikke at folk tør å IKKE SPARE LITT av sin inntekt til eks trangere tider . Jeg ser jeg sparer vedig bra i forhold til andre med mye høyere inntekt enn meg selv .Legger tilside minimum 3500 hver mnd -og t.o.m 5500 på enkelte gode mnd .Men så har jeg råd til det da jeg ikke har barn og utgifter til det .Oppfordrer alle til å begynne å spare litt ! Eller nedbetale extra på gjeld -eks studiegjeld .Fin sparing det også . Rentene på studielån stiger jo i februar til over 6 % vil jeg huske jeg leste .....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå