Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ser oss om etter en ny bil. Har egentlig mest lyst på en Golf, men vi vil jo tenke litt på sikt også til når vi om 2-3 år kanskje har behov for plass til barnevogn og slikt.

Kan de her som har en liten familiebil fortelle hvilken de har og hvordan de synes den er med tanke på plass både i kupé og bagasjerom? Biler vi har sett litt på er Golf, Skoda Fabia, Passat, Polo... Hører gjerne hva dere synes om disse, og evt. andre biler i denne sjangeren. Pris er også interessant å høre om. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har en liten Atos, av de første modellene, som er akkurat så mye større enn de nyeste modellene at det er helt perfekt.

http://php.dinside.no/php/art.php?id=832

Vi elsker den lille bilen vår. Vi pakker for tre ukers ferie på hytta, vi kjører med takgrnd med ski og flukstsoler på, vi stabler inn ekstra dekk og tre personer har helt greit plass i baksetet.

Den er høy, man setter seg inn i den og ikke ned i den, det betyr at man setter seg inn i den med verdighet selv om man har trangt skjørt på seg, for ikke si går ut av den igjen :ler:

Den er alt vi trenger til å kjøre kort og langt med en person eller flere personer, det er plass, i tillegg er den billig i drift og har alle fasiliteter som elektriske vinduer og sånn.

Og skulle vi trenger plass til et lite menneske til med barnevogn, da blir det en Hyundai Matrix eller en Mazda Demio.

Skrevet

Vi har hatt flere Golf-er. Jeg var aldri helt fornøyd med dem (kanskje fordi de var ganske gamle). Men så fikk sambo tak i en Seat Ibiza. DEN likte jeg. Synes at det var bedre plass og bilen var bedre å kjøre. Dessuten er de billigere enn Golf (i alle fall var vår billig).

Jeg ville ikke tenkt så langt frem i tid (barnevogn m.m.) hvis jeg skulle kjøpe ny bil. Men det er vel en smaksak.

Gjest Dr Zoidberg
Skrevet

Ligg langt unna Golf, det samme gjelder Audi A3.

Seat sine småbiler er faktisk Golf, men somehow så har de mindre feil og bedre kvalitet jevnt over. Det er også verd å få med seg at de er morsommere å kjøre.

Passat er ingen småbil, stort troll med mange bedre konkurenter.

Skulle jeg velge bil i Golf-segmentet, så ville det blitt Mazda 323, eller den nye Mazda 3 som kommer nå snart. Ingen poeng å kjøpe billig utstyrt Mazda, sørg for å få 1.8 liter motor med mest mulig komfort-utstyr, slik har du en bil som beholder noe verdi. 1.6 liter blir fort litt sløv og bruker mye drivstoff ved kulde, mye fjell og tung last.

Det finnes mange Mazda-kjøpere der ute, ergo vil det være mange som selger akkurat denne type bilen. Få derfor en farge som ikke alle de andre har - rett og slett en pen bil, en som stikker seg pittelitte granne ut.

Honda Civic har i alle år vært en solid bil, men personlig synes jeg utseendet har falt i bøtta med siste generasjon. Men at den duger, det er jeg ikke i tvil om.

Peugeot og Renault HAR skjerpet kvaliteten de siste årene, men det er fortsatt urimelig dyrt å utføre service på de fleste franske biler. Grunnen er trange forhold ved alle plasser som burde være service-vennlig.

Jeg skiftet gearkasse på en Renault Megane for noen år siden, og jeg sverger - jeg gjør det aldri igjen.

Fiat er banneord, italienere bygger ikke biler for Norske forhold. Italienere bygger ikke biler som kan leve lenge uten verksted heller, det gjelder uansett prisklasse.

Hyundai, Kia, Daewoo er egentlig helt ok bruksbiler, men de er ingenting mer. Motoriserte handlevogner, med høyt prisfall. Sikkerheten er heller fraværende. Jeg favoriserer Hyundai, siden du her finner en fair blanding av Ford og Mazda-deler.

Suzuki har noe av det mest forferdelige kvaliteten jeg har sett. Det er heller ikke sant at disse bilene har såkalt permanent firehjulsdrift. Prisen er alt for høy, og egenskapene er fraværende.

Ford har i den senere tid imponert meg, de begynner faktisk å få flotte biler. Utseendemessig er de sære, ok, men Focus har virkelig blitt noe helt annet enn hva forgjengeren Escord noensinne var. Although, jeg vet ikke om jeg ville kjøpt en.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...