Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #1 Skrevet 28. januar 2009 Mannen min er velstående, og gnien. Jeg har tenkt at dersom jeg dør før han, ønsker jeg heller at vårt felles barn skal arve alt etter meg, og han ingenting (jeg har forsåvidt ingen særlig formue, men litt sparepenger og min andel i huset). Går det an å lage en slik avtale, uten at han behøver å vite noe om det? Jeg ser for meg at barnet da vil kunne få utbetalt pengene f.eks ved fyllte 19 eller 20 eller 21 år? Videre lurer jeg på: dersom jeg og vårt felles barn omkommer f.eks i en ulykke, så ønsker jeg heller at mine søsken og deres barn skal arve meg, framfor mannen min (og hans særkullsbarn, men de har vel uansett ingen arverett etter meg). Går det an å lage en avtale på dette også? Uten at han får vite noe? Til sist: dersom jeg skulle dø og barnet vårt evt arver meg, når vil barnet kunne få sin arv? Dersom min mann velger å bli boende i huset, hvordan blir det da med den eierandelen som barnet arver etter meg? Kan min mann og hans særkullsbarn bli boende i huset til de er 100 år og vårt felles barn risikere å aldri få sin del av arven etter meg? Hva hvis fellesbarnet dør etter meg, vil fars særkullsbarn ha arverett etter vårt fellesbarn? Kan jeg ha en avtale som sier at dersom fellesbarnet dør før det får utbetalt sin arv (eierandelen i huset), så skal denne arven etter fellesbarnet tilfalle mors søsken og deres barn?
Chiquita Skrevet 28. januar 2009 #2 Skrevet 28. januar 2009 Ta kontakt med en advokat, er vel det beste rådet her. Det er endel du kan fritt sette opp testamente på, men usikker på om det gjelder alle dine verdier, eller bare deler av den
Norbertine Skrevet 28. januar 2009 #3 Skrevet 28. januar 2009 (endret) Angående om mannen din har rett til å sitte i uskiftet bo eller ikke, mot din vilje (og evt ditt barns) vet jeg ikke. Men din mann har uansett rett på 1/4 av det du eier, mens ditt barn har rett på 2/3. Dette står i loven, og du har ingen muligheter for å komme deg unna det. Resten (altså bare 1/12) kan du testamentere som du vil, altså f.eks til ditt barn(men jeg tror muligens det er h*n som har rett på den om du ikke testamenterer uansett.) Endret 28. januar 2009 av Gåsemor
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #4 Skrevet 28. januar 2009 Hva du skriver i testamentet ditt har vel mannen din uansett ikke rett på å få vite.
Lissi Skrevet 28. januar 2009 #5 Skrevet 28. januar 2009 OM dere er gift, du sier jo min mann, så har han rett til å bo i uskiftet bo, men han er forpliktet til å gjøre opp arven likevel. Om barnet er under 18 så kommer overformynderiet inn til fylte 18. Du kan fint sette opp et testamentet slik at din resterende familie kan arve deg om noe skulle skje dere begge.
Glitnir Skrevet 28. januar 2009 #6 Skrevet 28. januar 2009 Angående om mannen din har rett til å sitte i uskiftet bo eller ikke, mot din vilje (og evt ditt barns) vet jeg ikke. Men din mann har uansett rett på 1/4 av det du eier, mens ditt barn har rett på 2/3. Dette står i loven, og du har ingen muligheter for å komme deg unna det. Resten (altså bare 1/12) kan du testamentere som du vil, altså f.eks til ditt barn(men jeg tror muligens det er h*n som har rett på den om du ikke testamenterer uansett.) Han kan sitte i uskifte mot ditt og dine barns vilje, såfremt du ikke har særkullsbarn. Dette gjelder ikke dine testamentsarvinger, og det gjelder kun felleseie om ikke annet er avtalt. Dersom du ikke har mer enn minstearven (4G) i ditt bo, arver ektefellen din alt. Over dette arver han 1/4 og ditt barn resten (uten annet testamente). Du kan begrense hans arv til kun 4G, men da må han vite om dette for at disposisjonen skal være gyldig.
flickan Skrevet 28. januar 2009 #7 Skrevet 28. januar 2009 Hvis du skiller deg fra mannen din, arver han ingenting
Glitnir Skrevet 28. januar 2009 #8 Skrevet 28. januar 2009 Hvis du skiller deg fra mannen din, arver han ingenting Tenkte på det samme når jeg tolket litt mellom linjene;)
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #9 Skrevet 28. januar 2009 Eller TS kan få et barn utenom ekteskapet, dvs være utro, slik at hun får et særkullsbarn. Da blir mannen nødt til å skifte dersom kona dør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå