Gjest . Skrevet 28. januar 2009 #1 Skrevet 28. januar 2009 Min mann har to barn fra tidligere, vi har et barn sammen. Jeg synes min manns foreldre behandler barna ulikt, ikke det at alt trenger å være likt hele tiden, men noen " regler" bør man holde seg til. Nå i julen fikk de to elste barna to gaver fra besteforeldrene, vårt felles barn fikk ingenting! Han fikk ingen julegave fra sine besteforeldre! Jeg synes det er en merkelig ting å gjøre. Min mann sa han syntes det var helt greit at de kun ga til de to store barne, vår sønn er bare 1 år og skjønner ingenting av gaver likevel (heldigvis) . Men jeg merket min mann ble litt ille berørt når elste jenta komenterte at lille bror ikke hadde fått gave fra bestefar og bestemor. Ellers viser de liten interesse for oss som familie, de spør aldrig etter lille gutt, vi blir aldri invitert til de, det er altid vi som spør om å komme. Nå i sommer spurte vi om vi kunne ta en langhelg hos dem, da hadde de ikke sett lille gutt siden han var en uke. De svarte at det ikke passet for de skulle pakke til ferien uken etter ! Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gripe dette fatt, skal jeg ta det opp med de eller skal jeg bare ignorere det?
Gjest m Skrevet 28. januar 2009 #2 Skrevet 28. januar 2009 Heisann! Jeg skjønner godt din frustrasjon!!! En blir sååå lei seg på barnasvegne. Men her ser det ut som om de viser klart at di ikke ønsker kontakt og da hadde jeg ignorert di. Hadde heller ventet til di tok kontakt med dere. Barna lærer seg at det er slik di vil ha det og forholdet blir deretter, desverre. MEN forskjellsbehandling det er ikke en fin sak å gjøre mot barnebarna sine. Kommenterte di eldste barna det at minsten ikke fikk gave slik at besteforeldrene hørte det? Hva sa di da? Jeg ville ha sagt ifra med en gang, at det der er dere sterkt uenig i og at dere ikke kan godta at de behandler barna ulikt pga at det sårer barna før eller siden. Så anten får de gi gave til alle eller så vil dere ikke ta imot gaver til di eldste heller. Vet det ikke er lett, men kan vell nesten med sikkerhet si at det ikke blir noe bedre med tiden, har i allefall ikke blitt det her. Men det er mellom søskenbarna det blir gjordt forskjell da.
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #3 Skrevet 28. januar 2009 Tror det endte opp med at babyen i slekten fikk klær av besteforeldre, men det ble vurdert å ikke gi julegave, da minsten vasser i leker og klær etter sine søsken. Jeg kjøpte som tante, men det føltes virkelig som å kjøpe noe bare for å kjøpe, barnet har jo allerede alt! Der er alle barna helsøsken, og det er gode familieforhold.
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #4 Skrevet 28. januar 2009 Skjønner godt reaksjonen din. Vi har tilsvarende her... Barna her i huset har aldri fått presanger til jul, bursdag eller konfirmasjon fra sin bestefar, mens barnebarna til bestefars nye kone... Det er greit at det er hun som kjøper til sine barnebarn, og at det er han som burde husket på sine, men... Men forskjellen fra vår familie, og din manns familie, er at vår bestefar viser stor interesse for å ha kontakt med familien... jeg tror faktisk det hadde vært lettere å akseptere at han ikke ga barnebarna en hilsen på dagene deres hvis det hadde vært slik at han ikke er interessert i kontakt! Han vil bare motta, aldri bidra med noe selv, og den er vanskelig å svelge. Jeg har ignorert barnas bestefars oppførsel. Han har tatt et valg, og det valget får han stå for. Han har for øyeblikket to halvvoksne barnebarn som ikke vil ha noe med bestefar å gjøre, og det er hans tap, ikke deres! Det har ikke med gaver å gjøre, men den totale mangelen på interesse for deres liv og hva som er viktig for dem. Men over til din situasjon, DU må ikke gjøre noe som helst! Dette er din manns familie, og det er han som må ta en eventuell konfrontasjon med foreldrene hvis dere kommer fram til at det er den beste løsningen. Hvis du sier noe, vil du være "den stygge svigerdatteren som har satt sønnen deres opp mot dem", og du er dømt til å tape den kampen. Selv om han står bak deg og støtter deg opp, vil du fremdeles være "den som har hjernevasket sønnen deres, og satt han opp mot familien..." HAN må være den som tar det opp! Uansett hva dere kommer fram til, lykke til! 1
Gjest FLY FLY Skrevet 14. mai 2011 #5 Skrevet 14. mai 2011 Ser det er lenge siden dette forumet ble opprettet men håper likevel på noen synspunkter angående forskjellsbehandling av barnebarn. Min mann har en datter fra tidligere forhold, og sammen har vi en datter. Besteforeldrene har bare disse to barnebarna. Vi opplever at spesielt bestemor forskjellsbehandler jentene. Spesielt med gaver. Men også med oppmerksomhet og samvær. Vår datter som er 7 år fikk 200 kr av bestemor og bestefar til jul. Den andre fikk 1500,- Dette er bare et av mange eksempler. Vi så tydelig at begge jentene reagerte på dette. Den eldste kanskje ved å bli litt flau og gjemte pengene raskt unna slik at den minste ikke skulle legge merke til det. Det rare er at bestemor har vært veldig påpasselig den andre veien. Feks da vår felles datter ble døpt, fikk hun et smykke av bestemor og bestefar i dåpspresang. Da kjøpte bestemor nøyaktig det samme smykket til den andre, fordi hun syntes så synd på henne for at hun ikke fikk noe på denne dagen. Nå når begge barna er så store syntes vi det er ekstra vanskelig fordi barna merker det jo, og jeg blir utrolig lei meg på vår datters vegne. Jeg vet ikke hva som er riktig å gjøre. Skal man ta det opp med besteforeldrene?
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2011 #6 Skrevet 14. mai 2011 Besteforeldrene synes vel synd på henne som ikke får bo sammen med begge foreldrene sine, da, og kompenserer ved å gi henne dyre gaver.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2011 #7 Skrevet 14. mai 2011 Jeg synes at det alltid virker som om det er mannen sine foreldre som er helt idiot. Jeg tror det har noe med at mannen ikke klarer å konfrontere og irettesette foreldrene sine på samme måte som kvinnen ville ha gjort om det gjaldt hennes foreldre. Merkelig med det. Jeg synes at du skal få din mann til å ta dette opp med foreldrene sine. Sånn oppførsel fra besteforeldre er ikke akseptabel i mine øyne. 3
FrøkenJosefine Skrevet 14. mai 2011 #8 Skrevet 14. mai 2011 Jeg hadde tatt opp dette jeg..Spurt de på en måte som ikke er veldig konfronterende "Jeg har lagt merke til at dere gir gaver i forskjellig priskategori, hva er grunnen til det?" Feks.. Kan jo hende de gjør det fordi de er i forskjellig alder, en syvåring trenger jo ikke 1500 kroner! 1
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2011 #9 Skrevet 14. mai 2011 Ellers så kan det hende at de forskjellsbehandler pga alder. Og at den yngste også vil få større pengegaver når hun blir eldre... 1
ellen :) Skrevet 14. mai 2011 #10 Skrevet 14. mai 2011 Jeg synes at det alltid virker som om det er mannen sine foreldre som er helt idiot. Jeg tror det har noe med at mannen ikke klarer å konfrontere og irettesette foreldrene sine på samme måte som kvinnen ville ha gjort om det gjaldt hennes foreldre. Merkelig med det. Jeg synes at du skal få din mann til å ta dette opp med foreldrene sine. Sånn oppførsel fra besteforeldre er ikke akseptabel i mine øyne. helt enig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå