Gå til innhold

Hvorfor velger dere Kirken

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg lurer på hvorfor mange her inne velger Kirken. Jeg har lest litt gjennom innlegg og ser at det er ganske mange som ikke er Kristne, betegner seg som agnostiker osv. Det jeg mener at det er mange her inne som virker å ha mye imot Kirken og defor kan jeg ikke fatte og begripe hva dem velger Kirken for.

Man legger jo et løfte fremfor Gud og forsamlingen som er der inne eller hur ?

Noen kommentarer. Det er ikke ment som hets av noe slag - jeg bare lurer. Dersom noen skulle misforstå helt da.12

Videoannonse
Annonse
Gjest KristinK
Skrevet

Hei hei 20April2002!

Jeg kan vel bare si som tidligere jeg...

Jeg har aldri vært noen fast kirkegjenger og kommer neppe til å bli det noen gang heller, men allikevel er kirken et klart førstevalg for meg når det gjelder både dåp, konfirmasjon og bryllup. Dette har antagelig en sammenheng med at jeg aldri har opplevd noe av dette borgelig. Jeg aner ikke hvordan dette skjer borgelig eller hva det innebærer. Men hvordan disse tingene skjer i kirken, det vet jeg. På den måten er det også mye tryggere å velge kirken, nettopp fordi jeg vet hvordan vielsen vil foregå og jeg vet at det er nydelig. Hadde vi opplevd en borgelig vielse kan det godt hende at vi hadde stilt oss positive til dette, men så lenge vi ikke vet hva det går ut på tør jeg rett og slett ikke ta sjansen på å gifte meg borgelig heller. Da vil jeg heller ha en kirkelig vielse som jeg vet er utrolig nydelig og stemningsfull. Folk kan si hva de vil om at borgelige vielser er flotte, men så lenge jeg ikke selv har opplevd det vet jeg jo heller ikke hvordan de foregår.

Kirken er dessuten også spekket med tradisjoner. Dette er for oss grunn god nok til å velge en kirkelig vielse.

Vi gleder oss uansett enormt og jeg er sikker på at vielsen kommer til å bli noe av det flotteste og mest spesielle på bryllupsdagen vår.12

Gjest gjest 0
Skrevet

Hei!

Jeg fikk lyst til å svare selv om jeg ikke skal gifte meg:

For meg ville det være naturlig å gifte seg i kirken selv om jeg ikke er personlig kristen. For meg grunner vel dette i tradisjon og den følelsen kirken gir meg. For meg er kirken knyttet til høytider som bryllup, konfirmasjon, jul, dåp og begravelser. Et alternativ for meg ville vært å gifte seg utendørs, men jeg tror jeg likevel ville hatt en prest til å utføre seremonien.

Det var visst ikke så lett å svare på dette som jeg trodde, men så har jeg heller ikke satt meg noe særlig i det... men drømmen er jo et hvitt kirkebryllup i "min" kirke. Men når jeg tenker etter nå finnes det sikkert mange andre flotte alternativer som kunne passet meg like bra som et kirkebryllup...12

Skrevet

Som både KristinK og Pamella er tradisjoner den viktigste grunnen til å gifte seg kirkelig. Ingen av oss er sterkt troende, selvom min kjære har beholdt barndomstroen. For oss/meg er følgende viktig:

1. På min hjemplass finnes det ingen annen vielsesmulighet enn kirka. Altså utgår borgelig vielse av den grunn.

2. Ingen av oss har deltatt ved borgelige seremonier som navnefest, konfirmasjon eller vielse, og vi har derfor ingen referanser eller tradisjoner for dette.

3. Alle de store høytidene har/blir markert i kirka i begge våre familier. Her er vi døpt og konfirmert, og mange av våre kjære begravet. Jeg synes det er viktig å tenke på mine besteforeldre som er begravd på denne kirkegården. Selvom jeg ikke skal legge igjen brudebuketten min på deres grav, vil jeg garantert avlegge grava en visitt på denne dagen.

For meg er kirka et åpent sted som både skal være åpen for troende og tvilende. Den skal ikke være lukket og kun ta inn rettroende! Jeg håper jeg ikke støter noen med dette synspunktet, men det er noe med at "den som kaster den første sten"... Kirkens oppgave er vel ikke å dømme -det er vel opp til Gud om h*n finnes?

Mange tanker fra agnostikeren12

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er delvis enig med Astra - men det jeg mente var at jeg fatter ikke at folk gifter seg når dem har så innmari mye imot Kirken og det som den står for. Kirka er åpen for alle det er den....men jeg tenker mer personlig. Man går jo litt mot seg selv når man sier en ting og gjør en annen igjen.

Men tusen takk for reflekterte svar - innmari bra da.12

Skrevet

Jeg vil si til alle som ikke er kristne som gifter seg i kirken at derre faktisk velger å invadere det stede som er hellig for kristne!

hadde en diskusjon med en venninne som er katolikk søndag om dette. Hunn syns det var kjempe bra at jeg ikke skulle gifte meg i kirken eller døpe sønnen min der. jeg er ateist og syns det er blasfemiskt å love foran en "gud", som mange velger å tro på, at jeg skal oppdra mitt barn i kristen tro eller at vi med guds støtte skal være sammen resten av livet.

Dette har med respekt av kristne mennesker og det sted som de velger å tilbe sin gud, og det skal ikke tas lett på å invadere deres rom!!

Dette er ment som kritikk, fordi jeg syns for mange tar alt for lett på dette! Snakk med presten som skal vie dere om han syns det er greit at dere ikke er kristne, det kan jo være at han faktisk ikke vil vie dere da!!!!

hilsen en som skal gifte seg borgelig!!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Eg er kristen, og går vanlegvis i kyrkja kvar sundag. Difor er det og naturleg for meg å gifta meg i kyrkja. Men eg vil ikkje jaga bort folk som ikkje trur!! Eg føler det på ingen måte som om folk invaderer ein heilag stad for meg når dei gifter seg i kyrkja utan å vera kristne! Heller ikkje dersom dei døyper barna sine i kyrkja. Kyrkja er open for alle, ein må ikkje tru for å koma dit, men ein bør visa respekt for kristendommen. Eg reagerer på folk som lurer på kva dei kan gjera for å få sermonien i kyrkja til å vera minst mogleg kristen, det blir feil! Gifter ein seg i kyrkja så må ein godta at kyrkja er Guds hus. Men elles så synest eg at det er positivt at folk som ikkje går i kyrkja til vanleg kan få eit møte med kyrkja (som forhåpentlegvis er positivt) når dei gifter seg.

Håpar dette kan gje litt meining i alle fall.

Gjest KristinK
Skrevet

Jeg synes det er synd at folk kan se på dette sånn at de som ikke er kristne omtrent ike burde ha tilgang til kirken. Jeg synes personlig det er kjempeflott at kirken har beholdt sin posisjon i slike sammenhenger. Nå for tiden skal jo alle gjøre ting anderledes, men fortsatt velger jo flesteparten både å døpes, konfirmeres og vies i kirken. Denne posisjonen bør kirken prøve å beholde, men de vil de ikke klare om de har et slikt syn at de ikke vil vie de som ikke er kristne.

Jeg synes det er flott at kirken er åpen for alle og at den knytter sammen mennesker i slike sammenhenger!

Forøvrig kan jo ikke en prest gjennomføre noe slikt som at han ikke vil vie de som ikke er kristne. Så lenge man står innført i Statskirken har man jo lik rett som alle andre medlemmer. 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...