Lenemor Skrevet 28. januar 2009 #1 Skrevet 28. januar 2009 Har sagt opp ADSL fra telenor siden jeg nå får bredbåndsinternett fra Canal Digital gjennom kabelnettet. Så er spørsmålet: kan jeg bruke det trådløse rutermodemet fra telenor(de skulle ikke ha det tilbake) eller blir det feil?? Alle svar mottas med STOOR takk siden jeg er ai kløne på slik.
Pemille Skrevet 28. januar 2009 #2 Skrevet 28. januar 2009 Dette lurer jeg også på, for jeg har ikke fått den til å virke, også har jeg bare gitt opp litt, selv om jeg pleier å være litt god på sånt;)
Lenemor Skrevet 28. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 28. januar 2009 Vel vi får bare sitte her å vente i spenning da:)
Gjest gj Skrevet 28. januar 2009 #4 Skrevet 28. januar 2009 Har sagt opp ADSL fra telenor siden jeg nå får bredbåndsinternett fra Canal Digital gjennom kabelnettet. Så er spørsmålet: kan jeg bruke det trådløse rutermodemet fra telenor(de skulle ikke ha det tilbake) eller blir det feil?? Alle svar mottas med STOOR takk siden jeg er ai kløne på slik. En mail til Canal Digital for å spørre er vel kanskje riktig vei, de burde jo være de rette til å svare på om det går an å bruke samme utstyret.
Paladin Skrevet 28. januar 2009 #6 Skrevet 28. januar 2009 (endret) ADSL er en teknologi som gjør at man får bredbånd via den gode gamle kobberkabelen (som tidligere har vært brukt til analog eller ISDN telefoni). Til dette trenger man et modem beregnet for ADSL. Canal Digital bruker et helt annet system, nemlig kabel-TV nettet (coax eller fiber). For å kommunisere med dette nettet så trenger man en helt annen type modem. Se disse linkene: http://www.canaldigital.no/Internett/Bredband/ http://www.canaldigital.no/Kundeservice/Ku...o/Installasjon/ Som du ser vil Canal Digital fritt låne ut det modemet du trenger for å bruke kabel-TV nettet ditt til bredbåndskommunikasjon. Så du vil ikke bruke det eksisterende Telenor modemet, men slipper heldigvis å bruke penger på det nye modemet du trenger. Jeg vet ikke om Canal Digitals modem støtter trådløs kommunikasjon (WLAN). Det må undersøkes om man ønsker å for eksempel bruke bærbare PC'er i bredbåndsnettet hjemme. For å knytte flere PC'er til Canal Digitals modem så trenger man en ruter (står det på Canal Digitals side). Om denne ruteren er trådløs så skulle den ordne WLAN kommunikasjonen. Telenor har levert i det siste kombinert ADSL modem og ruter i ett, også med WLAN innebygget. Det er godt mulig at denne ruteren kan benyttes mot Canal Digitals kabel-TV modem. Det første du trenger å gjøre er å finne ut typebetegnelsen på den ruteren du har og deretter ringe kundeservice til Telenor eller Canal Digital for å høre om denne ruteren kan koples mot Canal Digitals kabel-TV modem for å kople flere PC'er til kabel-TV nettet (også trådløst). Så på den måten kan du få nytte av den ruteren du allerede har. Endret 28. januar 2009 av Paladin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå