*snuppis* Skrevet 28. januar 2009 #1 Del Skrevet 28. januar 2009 Hva er en politiadvokat vs en alminnelig advokat?Hva kreves for å bli politiadvokat og hva er dens oppgaver? Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #2 Del Skrevet 28. januar 2009 Som politiadvokat jobber du for det offentlige, i politiet/påtalemyndigheten. Oppgavene vil være innenfor straffeprosess, for eksempel å ta avgjørelser vedrørende bruk av tvangsmidler, være politiets representant i fengslingsmøter m.m. En vanlig advokat jobber stort sett for i det private markedet. Hvilket rettsområde vedkommende har, beror på hva firmaet driver med. Mange firmaer i Oslo driver med forretningsjuss, og følgelig vil da det være advokatens oppgaver. Bortsett fra at begge deler heter advokat så er det altså store forskjeller når det gjelder det aller meste rundt dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #3 Del Skrevet 28. januar 2009 For å bli politiadvokat må du forøvrig ha juridisk embetseksamen samt relevant erfaring fra påtalemyndigheten. Hvis du ikke har erfaring, må du jobbe som politifullmektig en stund først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carebear14 Skrevet 28. januar 2009 #4 Del Skrevet 28. januar 2009 For å bli politiadvokat må du forøvrig ha juridisk embetseksamen samt relevant erfaring fra påtalemyndigheten. Hvis du ikke har erfaring, må du jobbe som politifullmektig en stund først. For å bli vanlig advokat kreves det 2 års praksis som advokatfullmektig, dommerfullmektig eller politiadvokatfullmektig. For alle disse stillingen kreves juridisk embetseksamen, og er sågar påkrevd for politiadvokat og advokat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #5 Del Skrevet 28. januar 2009 For å bli vanlig advokat kreves det 2 års praksis som advokatfullmektig, dommerfullmektig eller politiadvokatfullmektig. For alle disse stillingen kreves juridisk embetseksamen, og er sågar påkrevd for politiadvokat og advokat. Hmmm, ja, det var da ikke feil det gjesten du siterer skrev? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carebear1 Skrevet 28. januar 2009 #6 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) - Endret 30. januar 2009 av Melania Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #7 Del Skrevet 28. januar 2009 For å klargjøre da begge disse svarene er villedende og ikke helt presise: For å jobbe som "vanlig" advokat og politiadvokat må man være jurist, dvs at man må ha avslagt juridisk embetseksamen. Videre må man for å bli advokat riktig nok være fullmektig i en eller annen variant (dommer-, advokat- eller politifullmektig), i en periode på minimum to år. I løpet av denne tiden gjør man visse oppgaver som kontrolleres, samt at man må ha minimum to saker for retten. Ser ikke helt hvordan svaret mitt (første gjest med to innlegg) var villedende. Mitt andre innlegg var svar på trådstarters spørsmål om hvilken kompetanse som kreves for å bli POLITIadvokat. Regnet med det var underforstått at juridisk embetseksamen er nødvendig for å bli "vanlig" advokat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carebear1 Skrevet 28. januar 2009 #8 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) - Endret 30. januar 2009 av Melania Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*snuppis* Skrevet 29. januar 2009 Forfatter #9 Del Skrevet 29. januar 2009 Melania...Hva vet du? hva gir deg rett til å spytte ut slike nedlatende kommentarer? hva vet du om meg og mitt liv? Og hva vet du om jeg har fullført jussen eller ikke? Hvem vet, kanskje jeg hoppet av etter andre, tredje, ja hvem vet fjerde semester.??Hva vet du egentlig? Man kan vel spare seg for slike kommentarer?? Svar på spørsmålet om du mener du er så kvalifisert til det, og dropp utenom kommenatarer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carebear1 Skrevet 30. januar 2009 #10 Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) - Endret 30. januar 2009 av Melania Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*snuppis* Skrevet 30. januar 2009 Forfatter #11 Del Skrevet 30. januar 2009 Jeg SA jeg skulle levere den ja, hvilke garantier har du for at jeghar gjort det faktisk??? Huff.. kan ikke være greit vettu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carebear1 Skrevet 30. januar 2009 #12 Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) - Endret 30. januar 2009 av Melania Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*snuppis* Skrevet 30. januar 2009 Forfatter #13 Del Skrevet 30. januar 2009 melania melania................................................ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carebear1 Skrevet 30. januar 2009 #14 Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) - Endret 30. januar 2009 av Melania Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2009 #15 Del Skrevet 30. januar 2009 Kan egentlig ikke skjønne at det IKKE er mulig å vite. Hvorfor kan du ikke forstå det da? Har du problemer med å forstå at andre trives med å diskutere spørsmål (som for deg er selvfølgelige) med andre? Jeg kan altså ikke forstå, at du ikke forstår, at andre ikke vet, det som du vet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2009 #16 Del Skrevet 30. januar 2009 ...så burde du vite svaret på det du spør om. Eh, hvorfor ødelegger du for andre ved å stille de til veggs for å stille spørsmål? Det er da helt uviktig hva personen burde ha visst (etter din mening)?! Det er kjedelig med gledesdrepere som kommer inn fra sidelinjen for å påpeke overfor andre hva de burde ha visst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carebear1 Skrevet 30. januar 2009 #17 Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) - Endret 30. januar 2009 av Melania Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Telys_* Skrevet 30. januar 2009 #18 Del Skrevet 30. januar 2009 Ok, dette er nok en gjest. Nei, Melania, jeg er ikke trådstarter, slik du beskylder de andre gjestene for å være. Det bør kunne gå an å være enig med noen i en tråd uten å bli utsatt for den hersketeknikken. Jeg studerer jus, og selv om jeg nå godt vet hva som skal til for å bli vanlig advokat, så visste jeg inntil nylig ikke hva som kreves for å bli politiadvokat (bortsett fra embetseksamen selvfølgelig). Tror nok ikke det er helt unormalt å ikke vite så mye om disse tingene før man er ferdig. Det gjelder da spesielt hvilke oppgaver politiadvokater har. Uansett så stilles det så mange forskjellige spørsmål på Kvinneguiden hver dag. Jeg tror det blir bedre stemning hvis alle bare kan hoppe over spørsmålene de synes er dumme i stedet for å komme med kommentarer om hvor teite spørsmålene er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carebear1 Skrevet 30. januar 2009 #19 Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) - Endret 30. januar 2009 av Melania Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2009 #20 Del Skrevet 30. januar 2009 Beklager å skuffe, men om du som jurist/nesten ferdig jurist ikke vet hva en politiadvokat er, så skjønner jeg ikke hvordan det er mulig. (Er du derimot ganske fersk på studiet, så er det forståelig). At jeg synes dette er rart er ikke bare fordi dette er noe man får med seg sånn generelt etter å ha vært borti jussen i mange år, men det er jo til og med PENSUM!!! 4. avdeling ved UiO går ganske så grundig inn på dette i straffeprosessen. Og samme med prosessfagene både ved UiB og UiT. Så jeg holder på mitt jeg - skjønner ikke at man kan karre seg gjennom studiet uten å vite hva en politiadvokat gjør! (og forresten er jeg ikke helt overbevist om at du, "gjest telys", faktisk ikke er TS. TS er kjent for mange her inne som en som stiller utrolig mange merkelige spørsmål, og benytter seg av en rekke ulike navn). Ok, jeg har ikke vært så mye her inne, så jeg vet ikke noe om trådstarter. Men jeg kan garantere at jeg er en annen person. Jo, jeg har hatt straffeprosess og vet hva som er påtalemyndighetens oppgaver i henhold til loven og påtaleinstruksen. Det skulle bare mangle. Mulig jeg har uttrykt meg litt uklart. Det jeg ikke vet så mye om er hvordan dagen til en politiadvokat faktisk forløper seg, hvordan arbeidsoppgaver fordeles og så videre. Pensum på jussen gir oss et godt bilde av kompetansefordeling innen påtalemyndigheten og også hvilke hovedoppgaver politiet har, men ikke så mye om det rent praktiske og dagligdagse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå