Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor ringer meg stort sett hver dag.

Jeg er skilt og 40 år og min mor ringer stort sett hver dag og standard kommentaren er: "så det er ikke noe nytt da?" Dette sier hun etter at vi har pratet ca 20 minutter om løst og fast. Jeg har full jobb og barn, og ja det skjer unektelig ikke så mye fra en dag til en annen. Snart sprekker jeg av denne kommentaren.

Når mine barn er hos pappaen sin, vil jeg gjerne ha litt privatliv og ikke informere henne om jeg dater noen. Men hun ringer, og er jeg uten barn spør hun alltid: hva er planene i kveld, i morgen osv?

Ringer hun om kvelden når jeg er opptatt, er første spørsmål dagen etter: hvor var du i går, jeg ringt og du var ikke hjemme.

Her om dagen var begge foreldrene mine på besøk, og like før de dro, gikk mamma opp i andre etasje og sikkert snuste litt. Da hun kom ned, sa hun at hun hadde vært på WC. Jeg har gjestetoalett i første etasje også!

Jeg hadde et stort fruktfat på kjøkkenet, og hun kommenterte det med: å, har du hatt besøk?

Det er en annen vesentlig ting. Broren min døde for to år siden, og dette gjør naturligvis at vi alle sliter en del. Jeg tør naturligvis ikke ta et skikkelig oppgjør med henne.

Noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke ta telefonen hver dag. Eventuelt si at du er opptatt og at du ringer tilbake i morgen.

Du må selv velge hvor grensen skal gå og du må sette grense for henne når hun invaderer ditt liv.

Jeg har selv en mor som er slik og jeg sprakk til slutt og sa hva jeg mente. Ikke lurt i og med at hun ikke hadde oppfattet at hun invaderte og følte hun fikk hele verden i hodet.

Skrevet

Jeg tror din mor er urolig for deg, på grunn av det som skjedde med din bror. Om hun ikke alltid har vært slik da, men det er slik ejg forstår det siden du nevner det i innlegget ditt.

Kanskje du kan ta noen hvite løgner, fortelle at du har vært på besøk hos venninner, for da slipper du å fortelle om du har vært på dater ol. Fortell henne at det var koselig, og at dere bare hadde vanlig jentesnakk. Bli litt mer åpen, selv om du likevel bare forteller det du selv vil.

I stedet for å snakke med henne i 20 min, kan du avslutte etter ti med å si at du må lage middag, vaske klær, leke med barna, hjelpe med lekser osv.

Din mor er slik fordi hun er redd for deg, men hun må selv ta tak i sine egne bekymringer og derfor bør du snakke med henne om dette og hva det gjør med deg. Snakk emd henne når du er rolig, og når du vet at hun virkelig lytter til det du sier. Ikke kritiser henne, men si at du forstår at hun bare vil deg vel.

Skrevet

Jeg kjenner meg litt igjen her. Moren min ringer ikke (heldigvis) men hun sender mld hver dag. Hun skal vite hva jeg driver med, hvem jeg er sammen med osv. Alt sammen helst. Jeg svarer bare ikke på alle mld hennes. Men da kommer det av og til flere mld fordi hun ikke har fått svar. Jeg har ingen råd.

Skrevet

Har hun alltid vært slik? Eller er dette noe hun har begynt med først etter at broren din gikk bort? Er hun kanskje redd for¨å miste deg også? Uansett, så har du rett til å ha ditt privatliv i fred. Det er du, og ingen andre, som må sette grensene for hva du skal finne deg i. Det er viktig å sette grenser, men gjør det på en voksen måte. Å ekslpodere i sinne, fører ofte til at man blir usaklig. Kan du forklare henne på en saklig måte hva dette gjør med deg? Vil hun forstå det?

Skrevet

Piper, min mor har alltid vært sånn...

Da jeg var barn, var hun ekstremt streng og kontrollerende. I noen år i ungdommen, slapp hun taket litt, jeg bodde utenlands i fem år osv, og tok heller ikke så mye kontakt. Men de siste femten årene har vært slik, men etter jeg ble alene for fem år siden, har det akselerert.

Samtidig er hun nok redd for meg, og syns synd på meg fordi jeg er alene. Jeg tror faktisk hun mener hun ringer "for min skyld". Jeg har en bror til, men hun kontrollerer ikke ham på samme måte.

Skrevet

Mamma, jeg har behov for å ha litt privatliv, jeg også. Jeg vet at du mener det godt, men det blir for mye spørsmål rundt hva jeg foretar meg hele tiden. Jeg er ikke komfortabel med at noen forventer at de skal ha full oversikt over hva jeg gjør til enhver tid, ikke engang når det er deg.

Skrevet (endret)

Slettet

Endret av Caron
  • 2 uker senere...
Skrevet

Ta igjen! Ring henne før hun ringer deg! Om nødvendig, ring henne en gang i timen og spør om hvordan det går, og om det er "noe nytt". Når hun sier at du ringer for mye, kan du si at "da vet du hvordan det føles".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...