Gå til innhold

kan jeg klare det?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_undrende_*
Skrevet

Hvis jeg har et lån på 1.700000 ,- med et mnd. avdrag på ca 9000,- og utbetalt ca 23000,- i mnd. Tror dere jeg kan klare meg da?

Må selvfølgelig ta med utgifter, til div mat, strøm, tlf, klær, kino, bensin ol.

Har et barn på 7 år 50 % av tiden.

Tenker også å prøve å ha en buffer til enhver tid på ca 20.000,-

Tror dere dette blir beinhardt, eller kan det gå bra?

Noen som har erfaring rundt dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du sier "avdrag", er det da inkludert også rente? Dersom det er inkludert rente burde det gå bra. Du bør uansett regne over hva du tåler av renteøkning. En økning på fem prosentpoeng tilsvarer 7 000 kroner ekstra i måneden (før skattefradrag). Det er ganske mye...

Gjest Gjest_undrende_*
Skrevet

Ja, det er med rente. Tar lånet på maks år.

Skrevet

Du bør sette opp budsjett på alle faste utgifter som strøm, kommunlale avgifter, (bilutgifter ), forsikring inbo og villa, nrk lisens, mobilbruk osv. Når du får oversikt over hva dette utgjør i løpet av et år, deler du det ¨på 12. Da får du mnd utgifter. 9000 til lån/rentermå du plusse på. Beløpet som er igjen skal jo dekke mat- bensin - klær og fornøyelser. Du må avgjøre om beløpet som står igjen er et sum du tror du vil kunne leve av.

Skrevet

En ting er hva du kan klare, noe annet er hva banken er villig til å gi deg i lån. Kan bli vanskelig å få 1,7 mill i lån på 23000 i mnd, inkl forsøkging av et barn

Skrevet
Hvis jeg har et lån på 1.700000 ,- med et mnd. avdrag på ca 9000,- og utbetalt ca 23000,- i mnd. Tror dere jeg kan klare meg da?

Må selvfølgelig ta med utgifter, til div mat, strøm, tlf, klær, kino, bensin ol.

Hva tjener du, ca 400 000? Nå vet jeg ikke hvor i landet du bor, men du må regne med husleie i tillegg til lånet.

1.700.000 i boliglån tilsvarer da 4.25 x inntekten din, i tillegg må du ta høyde for renteøkninger. Kort fortalt så tror jeg det er helt urealistisk at banken vil innvilge et så stort lån i forhold til inntekten, ihvertfall i disse tider.

9000 i avdrag og renter på et så stort lån? Jeg betalte det samme på et lån på 1.4 - over 30 år og beste rente. Litt lavere nå siden renta har gått ned.

Skrevet

Jeg vil tro at du ikke får et så stor lån av banken, for de låner bare bort ca 2,5 * inntekten din. Og nå er de helt sikkert mye strengere, og derfor tviler jeg på at du får det lånet.

Alt går bare man vil, men det er umulig for oss å vite om du vil klare det eller ikke. Du kan være en person som har veldig god økonomisk sans, men du kan også være en person som heller bruker pengene på shopping ol. Men banken har nok det siste ordet, og de vil nok ikke låne ut så mye penger i dagens marked.

Skrevet
Jeg vil tro at du ikke får et så stor lån av banken, for de låner bare bort ca 2,5 * inntekten din. Og nå er de helt sikkert mye strengere, og derfor tviler jeg på at du får det lånet.

Alt går bare man vil, men det er umulig for oss å vite om du vil klare det eller ikke. Du kan være en person som har veldig god økonomisk sans, men du kan også være en person som heller bruker pengene på shopping ol. Men banken har nok det siste ordet, og de vil nok ikke låne ut så mye penger i dagens marked.

Dette stemmer ikke. Vi var og hørte om lån for noen dager siden, og da ganget de med 3.5.

Skrevet

Om du har 23 000 utbetalt, og bare betaler 9 000 for å bo, så skulle det gå glimrende.

Jeg har 21 000 utbetalt, og betaler 10 000 for å bo i måneden, og jeg klarer meg flott.

Men. Får du et stort lån med den inntekten? Jeg tjener omtrent det samme som deg, jeg får IKKE så stort lån. Og hvordan kan du bare betale 9 000 i måneden?

Jeg har lån på 900 000, og jeg betaler ca 6 500 i måneden i renter og avdrag, dette med nedbetalingstid på 25 år. Om du har selveier, kommer kommunale avgifter og slikt i tillegg, og om du har borettslag er det som regel fellesutgifter (3 500 i mitt tilfelle).

Skrevet

Som Alison sier i andre innlegg vedrørende samme tema, så opererer bankene ut fra egne beregningsmoduler, og ikke bare "inntekts-gangen".

Gjest Gjest_undrende_*
Skrevet

Jeg har brukt lånekalkulatoren for postbanken, som jeg har lån i og da kommer jeg ut på faktisk rett under 9000,- på 30 år. Her er det snakk om overdragelse av eiendom pga samlivsbrudd. Med andre ord ingen husleie eller fellesutgifter.

Jeg har fått lånet, mot at jeg har en medlånetaker, som kan trå til i trange tider...

Og, ja jeg har god økonomisk sans. Har til dags dato aldri vært i minus på konto. Vet også at bankene bruker disse sifo oppsettene, men jeg har så lyst til å prøve i hvert fall.

Hvis ikke det går må jeg jo selge. Kan også nevne at verdien på boligen er 2,200000,-

Ser for meg at det kan gå greit, men vet aldri. Får jo håpe at renta går den rette veien.

Ville bare høre om noen hadde erfaring fra noenlunde samme ståsted.

Er veldig skummelt dette. Man får liksom snudd hele livet opp ned.

Men håper og tror det er verdt en sjanse??

Skrevet

Leit å høre om samlivsbrudd :klem:

Hva slags rente kalkulerte du med da du regnet ut hva du måtte ut med i mnd? Rent teoretisk vil du selvsagt klare deg hvis dine faste boutgifter vil være 9000 inkl alt, nå tar jeg også utgangspunkt at du ikke har noe studielån etc.

Hvis banken gir klarsignal og har god margin i forhold til renteøkninger, så ser jeg ikke noe problem med at du skulle klare dette, utfra de opplysningene du gir.

Får du forresten utbetalt 23 000 etter skattelette for boliglån, eller kan du dra nytte av dette i tillegg?

Skrevet

Ikke på sikt.

Du kan klare å leve beinhardt en periode,men tenk over hvor lenge du skal leve slik. Når kommer evt renter?

Du må tenke på hva du har i utgifter:

mat

strøm

forsikringer

telefon

nett

tannlege

lege\medisiner

vedlikehold på bil

bensin

forsikring på bil\hus

innboforsikring

ferie

jul\bursdag\gaver

klær

sparing til buffer

frisør

om det skjer noe med bilen, så går gjerne bufferen på 20000 fort

vaskemaskin kan ryke i samme slengen

Gjest Gjest_undrende_*
Skrevet

Det er i alle fall godt jeg jobber i en bransje hvor vi har gode priser på hvitevarer:)

Må nok regne godt på dette, men tenker også at jeg kanskje får en partner en gang i fremtiden. Slik at ting går av seg selv.

Håper jo dette blir en overgang, selv om jeg ikke har hastverk.

Føler derfor det er verdt en sjanse når lysten og pågangsmote er der.

Takk for alle svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...