Gjest Embla s Skrevet 28. juni 2003 #2 Skrevet 28. juni 2003 Øl kan vel være så mangt (ingefærøl, alkoholfritt, vørterøl, etc) mens pils er pils... (en type øl). Tror jeg. (ingen øl-ekspert..)
Flua Skrevet 28. juni 2003 #3 Skrevet 28. juni 2003 Pils er en type øl, kommer opprinnelig fra Polen, eller noe sånt! Øl er liksom et samlenavn for mange typer pils, hefeweize, guinnes osv.
'Lilly' Skrevet 29. juni 2003 #4 Skrevet 29. juni 2003 Pils - gjerne lyst øl. øl - samlebetegnelse - gjerne mørkere øl
Gjest Solskinn Skrevet 1. juli 2003 #7 Skrevet 1. juli 2003 Pils er vell bare en finere måte å si øl på? nope, pils er en øltype, opprinnelig fra Plzen i Tjekkia (ikke Polen). Det er en lys og gyllen lager (=undergjæret øl). Alle vanlige norske øl er lager. Andre typer øl er stout (Guinness) og ale som begge er overgjæret.
Leo Skrevet 1. juli 2003 #8 Skrevet 1. juli 2003 Jeg liker ikke øl en gang, men øl og pils er ikke nødvendigvis det samme. Pils er en øltype som stammer fra Tsjekkia. Andre typer øl er lager, stout, bayer osv. Forskjellen ligger bl.a. i type malt som brukes ved bryggingen, gjæring etc. De forskjellige øltypene er svært forskjellige (Guiness vs. Budweiser f.eks.). Øl kan altså være så mangt og bare noen ganger er det pils...
Leo Skrevet 1. juli 2003 #10 Skrevet 1. juli 2003 :oops: Bare så synd det stort sett er totalt unyttig informasjon som blir sittende...
'Lilly' Skrevet 1. juli 2003 #11 Skrevet 1. juli 2003 Pils er vell bare en finere måte å si øl på? Nei!
Gjest Solskinn Skrevet 2. juli 2003 #12 Skrevet 2. juli 2003 Leo: Hva du vet!!! :o Hallo!! -ingen som ser meg, da!? :cry: *hulk*
Gjest Pjusk Skrevet 2. juli 2003 #13 Skrevet 2. juli 2003 Solskinn: Hva du vet!!! :o Bedre nå?? Unnskyld at jeg overså deg, altså..... Ikke gråt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå