Gå til innhold

Er det forloveres oppgave å pynte kirken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En dag på jobben kom vi innom temaet, og det var ei som bestemt mente at det å pynte kirka var forlovers oppgave!

Det har jeg aldri hørt om før, men er det mulig dette er en skikk fra Sørlandet? Er selv fra Østfold, og kan ikke huske at dette er forlovers oppgave (snarere brudens familie/ blomsterdekoratør). Noen som vet?12

Videoannonse
Annonse
Gjest KristinK
Skrevet

Vet ikke helt om dette er forlovers oppgave eller ei jeg, men jeg har spurt min forlover om hun kanskje kunne tenke seg å påta seg dette oppdraget. Vi har tenkt til å ha markblomster i kirken og en sånn oppgave er det kjekt om noen andre kan ta. Heldigvis sa hun ja til det, og det er godt å slippe å stresse med å måtte pynte kirken selv enten dagen før eller samme dag også.12

Skrevet

Hos oss er det blomsterbutikken som skal gjøre dette.

De har i tillegg spurt om meg om de kan få lov, gratis icon_wink.gif12

Skrevet

Moren min mener også at dette er forlovers oppgave. Men min forlover bor såpass langt unna, og skal på kurs de siste dagene før bryllupet, så det er uaktuelt at hun skal pynte kirken. Om vi ikke gjør det sammen hun og jeg da, siste kvelden skal vi jo tilbringe sammen, mens min kjære er hos sine foreldre, sammen med sin forlover... Egentlig var det jo planen at svigermor skulle pynte kirken, men nå har det vært så mye fram og tilbake der at jeg aner ikke... Må i alle fall få dette avklart meget snart, det er jo ikke lenge til 4. mai...

Gjest Anonymous
Skrevet

Kirken er allerede flott pyntet opp med blomster og dekorasjoner hos oss, men dersom man vil ha noe mer så bestiller man det selv og da setter evt. Kirkelige Assistenter dette på plass.

Vi har en Kirkelig assistent som skal være der klokka 14 på lørdag for å fikse opp lys evt. som skal være tent i Kirken samt setter stoler, knelebenkene på plass.

12

Skrevet

Vi har snakket med de andre som gifter seg i samme kirke samme dag vi, og har kommet fram til at vi betaler moren til hu ene som vil gjøre det for oss.

Synes det var en god ide, siden vi er flere i samme kirke.

Hvis alle forloverne skulle gjøre det, er jeg redd det ville bli litt rot.

Men jeg har ikke hørt at det er forloverens oppgave. Men de har som oppgave å pynte bilen, det vet jeg.

12

Skrevet

Hva forlovers oppgaver er vel ganske varierende og jeg synes ofte at dere er på jakt etter en fasit på dette.

Dere må snakke med forloveren deres. Dere har helt sikkert en oppfatning av hva dere ønsker å ha hjelp til. Forlovere er mennesker med ulike kvaliteter. Noen er kjempeflinke til å lage invitasjoner og andre er kjempflinke med blomster. Noen har sans for og blikk for pynting av lokale, andre ikke. Noen bor i nærheten av der bryllupet skal stå, andre bor langt unna og kommer ikke "til gards" før dagen før.

Glem fasiten jenter. Bruk de dere har rundt dere til det de kan godt, søk hjelp hos alle - vær litt praktiske.

Og ikke minst snakk med forloveren din! Det har jo vært sååå mange triste innlegg her om forlovere som ikke vet hva de skal gjøre, og om bruder som blir skuffet fordi forloveren ikke gjør det hun skal. Nei, kanskje fordi man har tatt for gitt at "sånn er det". Og så tenker kanskje ikke alle sånn.

Selv hadde jeg min bror som forlover. Han sto for designprogrammet og utdrikningslaget mitt (Og hvilket utdrikningslag - gjett hvem som kjenner meg da!) og var til generell støtte og opmuntring. En skikkelig venn! Men det betydde at en venninne var med til frisøren, en annen hentet buketten, en tredje hjalp meg å finne kjole. Det var helt herlig. Og jeg fikk alt hva jeg hadde forventet og enda litt til.

Men det ER ikke farlig å tenke annerledes.

Lykke til - gjør hva dere synes er best, ikke heng dere opp i hva alle andre synes og mener og tenker.

Klem fra Tusenfryd hoppe.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Tusenfryd den 2002-04-16 15:07 ]

Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Grunnen til jeg spurte er at jeg skal være forlover for min forlover i sommer. Klart jeg skal snakke med henne, men lurte litt på om dette var vanlig praksis eller om det varierer. Har nemlig aldri tenkt på dette som en forloveroppgave før min arbeidskollega nevnte det!

Forloveren og jeg snakker bra i sammen så jeg er ikke redd for kluss, men det er jo alltid greit å vite hva som blir forlangt av en icon_smile.gif12

Gjest Anonymous
Skrevet

Min mening er at forloveren er jo med til frisøren etc, da vil det ikke bli nok tid til å pynte i kirken...men det er ofte mange søsken som vil hjlelpe til på den dagen. Ikke legg alle oppgavene til forloveren, det er nok han har å tenke på med håt, utdrikingslag, kjoler, taler etc.

Hilsen ei som skal være forlover selv...

Skrevet

Jepp! Dette har ikke forlover tid til, som skal holde meg med selskap!!

Men søsken, eller andre venner kan jo spørres. De kan jo også brukes til utdeling av kirkeprogram/salmebøker.

Gjest Anonymous
Skrevet

Fra gammelt av var pynting av kirken en slags siste gest til bruden fra venner og gjerne familie. Tror søsken og forlover får fikse dette fredag ettermiddag, men jeg må nok ha en finger med i spillet

-Eline kontrollfrik ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...