Gå til innhold

han nekter å vedkjenne seg farskapet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må først si at dette ikke gjelder meg, men jeg spør her i håp om å hjelpe en god veninne.

Hun har nettopp fått et barn med en gift kamerat (shame-ja! men uansett...)

Denne kameraten nekter å ha noe mer med henne å gjøre, eller barnet - da han mener hun har lurt på ham et barn. Nekter å vedkjenne seg farskapet.

Må legge til at hun brukte p-sprøyte men ble likevel gravid. Merket det ikke før hun var over abortgrensa.

Hun skal nå rapportere inn navnet til barnet i folkeregisteret, og skriver ham på som far uansett (det er jo han som er far og barnet har rett på en far)

Men hvordan går hun frem for å søke bidrag når faren nekter at han er faren?

Hvordan foregår prosessen med å søke barnebidrag generelt, og hva gjør man når faren nekter farskap + betaling.?

Hvem kontakter man for å få hjelp?

Noen som har vert gjennom og kan fortelle?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Tutta_*
Skrevet
Må først si at dette ikke gjelder meg, men jeg spør her i håp om å hjelpe en god veninne.

Denne kameraten nekter å ha noe mer med henne å gjøre, eller barnet - da han mener hun har lurt på ham et barn. Nekter å vedkjenne seg farskapet.

Må legge til at hun brukte p-sprøyte men ble likevel gravid. Merket det ikke før hun var over abortgrensa.

Hun skal nå rapportere inn navnet til barnet i folkeregisteret, og skriver ham på som far uansett (det er jo han som er far og barnet har rett på en far)

Hvordan foregår prosessen med å søke barnebidrag generelt, og hva gjør man når faren nekter farskap + betaling.?

Hvordan i all verden går det an å ikke merke man er gravid før det går 4 mnd?

Skrevet

Grensen for selvbestemt abort er på 12 uker her til lands, altså 3 måneder.

Om hun går på p-sprøyten, så har hun gjerne ikke mensen i det hele tatt til vanlig, og kan dermed ikke bruke manglende menstruasjon som symptom på graviditet. Og da er det ikke så lett å merke om man er gravid eller ei. Man går som regel ikke rundt og tar graviditetstester i hytt og pine når man går på p-sprøyten, "bare for å sjekke lizzom".

Skrevet (endret)
Hun har cøliaki, og er overvektig. Regner med symptomer kan forsvinne litt i dette... hun mistenkte ikke at hun var gravid fordi hun brukte prevensjon og menstruasjonen hadde hun ikke uansett når hun gikk på psprøyte. Endret av inga:)
Skrevet (endret)

Abortgrensa i Norge er 12 uker, ikke 4 mnd som sagt lengre oppe. Og ja, om man går på p-sprøyte og derfor ikke har mensen går det fint an å ikke oppdaga svangerskapet før etter disse ukene.

Ser ikke helt humoren i dette, mannen har jo fucka opp sitt eget liv.

Når far ikke vil vedkjenne seg farskapet gir mor beskjed om hvem som er faren. Trygdekontoret vil da kalle ham inn, dersom han fortsatt ikke vil vedkjenne seg det, bil fylkestrygdekontoret overta saken og dna-teste ham. Dette vil det offentlige betale.

Endret av Mamma1
Skrevet
Abortgrensa i Norge er 12 uker, ikke 4 mnd som sagt lengre oppe. Og ja, om man går på p-sprøyte og derfor ikke har mensen går det fint an å ikke oppdaga svangerskapet før etter disse ukene.

Ser ikke helt humoren i dette, mannen har jo fucka opp sitt eget liv.

Når far ikke vil vedkjenne seg farskapet gir mor beskjed om hvem som er faren. Trygdekontoret vil da kalle ham inn, dersom han fortsatt ikke vil vedkjenne seg det, bil fylkestrygdekontoret overta saken og dna-teste ham. Dette vil det offentlige betale.

Tusen takk for at du er den første som svarte på det jeg spurte om. hurra for deg :klemmer:

Skrevet

Huff så mange usaklige svar.

Mor melder fra til Nav (trygdeetaten) hvem som er barnets far. De vil da be far om å bekrefte farskapet. Hvis han ikke gjør det får han vel opptil 2 purringer før han blir hentet av politiet til DNA testing. Regner med at hvis far nekter for farskapet, at mor må anke saken å be om DNA test.

Uansett så vil ikke far klare å lure seg unna farskapet om han mener at han aldri så mye er lurt. Akkurat på dette området jobber faktisk systemet for barnets rettighet til sitt opphav.

Dette kan være en lang prosess, men imellomtiden får mor bidrag fra Nav, noe som far igjen må tilbakebetale til NAV når farskapet er fastslått. Hvis han skal betale mer enn minstebidrag, må også det etterbetales til mor.

Så hvis far ikke har en kiste full av penger, kan dette bli en kostbar affære den dagen han skal begynne å betale for barnet. Kjip situasjon for fars kone som uforskyldt er havnet i den situasjonen og også vil rammes av dette økonomisk, men barnet skal jo ikke lide av den grunn.

Skrevet

Mor melder fra til Nav (trygdeetaten) hvem som er barnets far. De vil da be far om å bekrefte farskapet. Hvis han ikke gjør det får han vel opptil 2 purringer før han blir hentet av politiet til DNA testing. Regner med at hvis far nekter for farskapet, at mor må anke saken å be om DNA test.

Uansett så vil ikke far klare å lure seg unna farskapet om han mener at han aldri så mye er lurt. Akkurat på dette området jobber faktisk systemet for barnets rettighet til sitt opphav.

Dette kan være en lang prosess, men imellomtiden får mor bidrag fra Nav, noe som far igjen må tilbakebetale til NAV når farskapet er fastslått. Hvis han skal betale mer enn minstebidrag, må også det etterbetales til mor.

Så hvis far ikke har en kiste full av penger, kan dette bli en kostbar affære den dagen han skal begynne å betale for barnet. Kjip situasjon for fars kone som uforskyldt er havnet i den situasjonen og også vil rammes av dette økonomisk, men barnet skal jo ikke lide av den grunn.

tusen hjertelig takk for et saklig og oppklarende svar :fnise: endelig må jeg nesten si :D Synd det er men man må få barn med og ikke kvinner... huff

Skrevet

Jeg syns nesten dette var dagens mest underholdende tråd jeg:)

Men, over til saken. Det er vel egentlig i praksis ikke mulig å ikke vedkjenne seg farskap i Norge? Dersom ikke mor da er enig, og nekter å oppgi noen far.

Skrevet

En feit kvinne som ikke merker at hun er gravid med en utro mann som nekter å vedkjenne seg farskapet? Høres ut som en Ricky Lake-episode.

Skrevet

Jeg kjenner en dame ( med former ) som ikke merket hun var gravid før hun fødte.

( ingen grunn til å mistro henne overhode )

Skrevet

Jeg var sylslank da jeg ble gravid, å ellers helt normal IQ, men oppdaget ikke at jeg var gravid før jeg var halvveis på vei.

Skrevet

Syns ikke det er så rart ho ikke merka noe. Noen merker jo ingen ting før barnet sparker skikkelig.

Jeg merka det jo på kvalmen, men når jeg begynte å kjenne liv kunne det like gjerne vært luftbobler hadde jeg ikke vist at jeg var gravid. Men jeg hadde nok fundert over hva jeg hadde spist som gjorde at jeg fikk så mye luft i magen. Magen kom jo ikke før jeg var 4mnd på vei, men det er ikke mange det vises så godt på så tidlig.

Skrevet

Ble hun ikke spurt på fødeavdelingen? Uansett, så kommer spørsmålet opp når hun kommer i kontat med Nav.

Er så lei v slike tråder.....bare gjenta..innleder u forhold med en gift mann og du er kåt, så ikke regn med noe etterpå. Hverm mann går fra mann og kone pga hun ble gravid? hvor niv går det an å bli.

At et voksent mennese ikke mrker før over abortgrensa....jaja

Det er mange som vil ha seg et nr, ikke dermdsagt man ønsker å bli forelder.

Skrevet

Og mannen har selvfølgelig ikke noe ansvar- han var bare kåt stakkars..

Gjest fargerød
Skrevet

mang en mann som er blitt lurt, og mang en mann som reagerer slik. Det må være ille å bli mor, få barn og vite at det sitter andre barn,kone og får dette i trynet. Flaut å bli voksen.....

Skrevet

Hvorfor er mannen uten skyld? Han var utro- ikke hun.

Skrevet

Er han mann nok til å pule er han mann nok til å bli far.

Er han mann nok til å pule en annen kvinne en sin kone, er han mann nok til å bli far til et barn som ikke er med sin kone.

Slik er livets realiteter - read'em and weep.

Synes overhodet ikke synd på mannen, han er faktisk en skikkelig pusling som vil kose seg men ikke ta konsekvensene av sine handlinger.

I Norge vil hun få hjelp, først til å klistre farskapet på ham så han ikke har mulighet til å nekte, så til å drive inn barnetrygd.

Skrevet
mang en mann som er blitt lurt, og mang en mann som reagerer slik. Det må være ille å bli mor, få barn og vite at det sitter andre barn,kone og får dette i trynet. Flaut å bli voksen.....

Det må være ille å bli far å vite at det er en annen enn sin kone som er barnets mor.

Det må være ille å bli far å måtte fortelle dette til sin kone.

Det må være ille å bli far å være så ussel at han ikke engang vil vedkjenne seg farskapet.

Det må være ille å bli far å være et så elendig forbilde for sitt barn - som tross alt er helt uskyldig i dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...