Balooa Skrevet 28. januar 2009 #1 Skrevet 28. januar 2009 Hei! Jeg må desverre slutte å amme dattera mi på 16 mnd. Ammer 2-3 ganger om dagen og hun elsker det! Hvordan i alle dager skal jeg slutte? Setter stor pris på tips / erfaringer..
Gjest fisk Skrevet 28. januar 2009 #2 Skrevet 28. januar 2009 Må "desverre"? Før eller siden slutter man å amme, det er ikke desverre, det er normalt! Du kutter ut de to ammingene på dagen og tilbyr vann i tutekopp istedet. Om hun hyler får du bare trøste og si at puppen er tom! Den siste gangen kan du bruke som en liten kos før sengetid. Så slipper du spreng, og så informerer du småen om at snart er puppen tom men det gjør ikke noe for du er jo blitt stor og kan drikke melk fra kopp! Blid og positiv uansett hvor mange protester du får. Om du er konsekvent så går det ikke lange tida før alt er glemt og ammingen et tilbakelagt kapittel.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 28. januar 2009 #3 Skrevet 28. januar 2009 Sønnen min startet i barnhage da han var 10 mnd.. men var helt på puppen etterpå, så da han var 14 mnd dro jeg på studietur en uke mens en venninne bodde med han, da jeg kom tilbake var det ikke noe puppefokus lenger selv hadde jeg skikkellig brystspren første dagen på turen, pumpet det ut også var det over
LoppeLise Skrevet 28. januar 2009 #4 Skrevet 28. januar 2009 Eller trapp ned ett måltid for hver uke. Så forsvinner det gradvis for henne. 2-3 uker og det er gjort Jeg ammet ikke nå lenge som deg, og jeg trappet ned gradvis. Til slutt var det bare til kvelds, og vips så var det slutt "for denne gang". Gikk kjempe fint.
LukaFrost Skrevet 28. januar 2009 #5 Skrevet 28. januar 2009 Smøre på noe på brystvorta som ikke smaker så godt?
FoxyFish Skrevet 28. januar 2009 #6 Skrevet 28. januar 2009 Må "desverre"? Før eller siden slutter man å amme, det er ikke desverre, det er normalt! Du kutter ut de to ammingene på dagen og tilbyr vann i tutekopp istedet. Om hun hyler får du bare trøste og si at puppen er tom! Den siste gangen kan du bruke som en liten kos før sengetid. Så slipper du spreng, og så informerer du småen om at snart er puppen tom men det gjør ikke noe for du er jo blitt stor og kan drikke melk fra kopp! Blid og positiv uansett hvor mange protester du får. Om du er konsekvent så går det ikke lange tida før alt er glemt og ammingen et tilbakelagt kapittel. Spørs kanskje hvor mye det hjelper å fortelle datter på 16 måneder at puppen snart er tom Men avvenning er vel det som vil fungere best, vil jeg tro. Barn tilpasser seg jo det meste
Leanne Skrevet 28. januar 2009 #7 Skrevet 28. januar 2009 hvis du pumper ut melk før du ammer - så er jo puppen tom (eller nesten tom..) kanskje barnet da mister interessen av ammestunden... ellers er vel nedtrapping veien å gå kanskje.... mine sluttet av seg selv så vet egentlig ikke helt hva man gjør i din situasjon...
Gjest imli Skrevet 28. januar 2009 #8 Skrevet 28. januar 2009 Kutt ned på måltidene gradvis. Kutte et måltid i uka var et godt forslag. Jeg driver også å kutter litt ned, har ikke tenkt å avvenne helt ennå, ungen er bare 9,5 mnd, men vi har nattavvent, og så gått fra 5 amminger pr dag til 4, og planlegger å trappe ned til 3 om et par uker, for så å bare amme morgen og kveld en stund.
Gjest :0) Skrevet 28. januar 2009 #9 Skrevet 28. januar 2009 Vi gjennomførte nattavvenning da vår datter var 15 mnd. Far gikk da konsekvent inn når hun gråt for å roe henne ned. Hun hadde da ammet ørten ganger pr. natt - ofte så mye som 7 - 8 ganger. Ordentlig puppejente. Både for meg og henne var det nødvendig for å få bedre søvnkvalitet.t. Helsesøster anbefalte på nattestid å ikke erstatte pupp med vann, da en bare forflyttet "problemet". Hadde egentlig tenkt å da fortsette å puppe til hun var 18 mnd, men etter nattavvenning mistet hun interessen mer og mer, bare èn mnd senere brydde hun seg ikke om puppen lenger. Nå har hun vært helt avvent i 3 uker. Det er en helt ny situasjon. Så deilig at hun faktisk ikke er avhengig av meg lenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå