Gå til innhold

Hvordan leier jeg ut leiligheten min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor i ett borettslag og skal leie ut leiligheten min.

Kan jeg lage egen kontrakt? depositumet skal stå på en sperret konto?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan selvsagt lage kontrakt selv, men ettersom det er en god del bestemmelser som være med, er det like greit å bruke en av de gratis standardkontraktene som ligger på nett.

Depositum er på sperret konto i leietakers navn.

Er du sikker på at du har lov til å leie ut borettslagsleiligheten din?

Skrevet
Du kan selvsagt lage kontrakt selv, men ettersom det er en god del bestemmelser som være med, er det like greit å bruke en av de gratis standardkontraktene som ligger på nett.

Depositum er på sperret konto i leietakers navn.

Er du sikker på at du har lov til å leie ut borettslagsleiligheten din?

Nei, må sjekke det..takk for svar

Skrevet

Ang lov til å leie ut borettslagsleilighet har vel den nye borettslagsloven myknet opp dette regelverket noe. I borettslagsloven står det om dette. dersom andelseier har god grunn, skal det mye til å nekte deg å leie ut inntil 3 år.

Skrevet

Google litt, så finner du sikkert noen nyttige tips for "førstegangsutleiere".

Du og leietaker oppretter en konto sammen som depositumet skal stå på. Den kan dere bare ta ut penger fra i enighet. For all del, selv om det virker litt stress å opprette den kontoen, gjør det! Det er så mange mennesker som har brent seg på å leie ut uten å ta depositum og så sitte der uten å kunne gjøre noe når leietakeren har ødelagt noe eller bare ikke betaler leie. Uansett hvor troverdig og seriøs leieren virker, så må du altså få depositum.

Les forresten utleieloven også, så vet du litt om hva som er lov og ikke lov.

Det kan være greit å tenke gjennom litt på forhånd hva som er viktig for deg når det gjelder leietakeren og hans eller hennes oppførsel. Hvis du for eksempel ikke ønsker røyking innendørs eller husdyrhold, så ta det med i kontrakten før den underskrives.

Skrevet

Trenger ikke å grunngi hvorfor du vil leie ut en borettslagsleilighet. Du kan leie ut inntil 3 år.

Jeg leide ut før den nye loven og måtte da søke styret. Grunnla hvorfor og fikk det innvilget.

Ta med plikter og ansvar for snø, plen og andre ting som du ser er nødvendig.

Skrevet
Trenger ikke å grunngi hvorfor du vil leie ut en borettslagsleilighet. Du kan leie ut inntil 3 år.

Såfremt du selv har bodd der ett år først.

Skrevet

Ikke godta garanti fra sosialkontoret for det gjelder kun leie og ikke skader på leiligheten. Kun depositum gjelder. Jeg valgte to mnd oppsigelse og tok derfor 2 mnd leie i depositum. Du har rett til å ta opptil 6 mnd depositum, men tror det vanlige er 3 mnd.

Ikke utlever nøkler eller noe annet før depositumskontoen (egen konto i bank) er opprettet og pengene innbetalt samt den første leia.

Gjest ballegurk
Skrevet
Du og leietaker oppretter en konto sammen som depositumet skal stå på. Den kan dere bare ta ut penger fra i enighet.

Er det ikke bedre å ha pengene på sin egen konto? Jeg tenker på hvis leieboeren slår seg vrang eller forsvinner, så får jeg ikke utbetalt depositumet.

Skrevet
Er det ikke bedre å ha pengene på sin egen konto? Jeg tenker på hvis leieboeren slår seg vrang eller forsvinner, så får jeg ikke utbetalt depositumet.

I henhold til husleieloven må depositumet settes inn på særskilt konto. Altså har du ikke rett til å kreve at pengene betales til din konto, og jeg tviler på at du finner noen som vil gjøre det. De vet jo ikke om de kan stole på deg, og da er det utrolig dumt å føre over masse penger til din konto.

Hvis leieren forsvinner, må du få dom eller rettskraftig avgjørelse på at pengene er dine (tror jeg). Det kan du sikkert spørre banken din om. Siden du kan ta opptil seks måneder depositum, tror jeg det skal litt til før et normalt oppegående menneske stikker av eller risikerer å miste pengene. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...