momo Skrevet 28. januar 2009 #1 Skrevet 28. januar 2009 Jeg og mannen min går fra hverandre nå. Første året er vi jo separert. Moren min er veldig syk nå, har dødelig kreft og er helt på slutten nå. Der arver jeg halvparten av en leilighet til verdi av ca 2,5 mill. Dette kommer veldig godt med nå da jeg blir alene med to barn, jeg tenkte jo å bruke de pengene på å sikre meg att jeg og barna kan fortsette å bo her vi gjør. Men det jeg lurer på er om jeg må ordne med særeie på arven, på leiligheten, da vi er separert. Eller har ikke han krav på noe uansett da vi er separert? Var han som sa i går att hvis jeg kjøpte leiligheten vår da vi er separert så har han plutselig krav på halvparten. Men det kan da vel ikke stemme, eller?
Gjest regine ii Skrevet 28. januar 2009 #2 Skrevet 28. januar 2009 Jeg TROR ikke at han har rett på deler av din arv dersom dere er separert. Men jeg er ikke sikker! Så: ta kontakt med advokat I DAG, og sjekk ut dette, så du ikke blir sittende med sjegget i postkassen fordi du TRODDE det var slik og sånn, uten å sjekke det opp.... her inne kan du få rett svar, men du kan også få en hel masse troing og synsing fra folk som ikke vet!
Hanselot Skrevet 28. januar 2009 #3 Skrevet 28. januar 2009 Klippet ut fra jusstorget: http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2...3&ArtKey=78 4. Hvilke aktiva og gjeldsposter som inngår i oppgjøret? - det såkalte skjæringstidspunktet i ekteskapslovens § 60 Det som skal deles er de aktiva som hver av ektefellene var eier av på det tidspunkt de flyttet fra hverandre (samlivet ble brutt). Dersom det er sendt inn søknad om separasjon før samlivsbruddet vil dette være skjæringstidspunktet. Dette innebærer f.eks. at hvis mannen flyttet ut 1.september 2000 og hans formue består av et bankinnskudd, vil det være innestående på kontoen (inklusive renter) på denne dato som skal deles. Hvis mannen kjøper en lottokupong dagen etter at han flyttet ut og denne går inn med gevinst, vil gevinsten ikke inngå i delingen - uansett om den var på flere millioner. På samme måte kan det ikke kreves fradrag i oppgjøret for gjeld som er pådratt etter at samlivet er brutt (eller eventuelt separasjonssøknad inngitt).
Gjest les ekteskapsloven Skrevet 28. januar 2009 #4 Skrevet 28. januar 2009 Jepp, og så er det den biten med skjevdelingsmidler da hvor arv kommer inn som noe man kan holde utenfor skiftet.
Glitnir Skrevet 28. januar 2009 #5 Skrevet 28. januar 2009 Arv og gave kan uansett holdes utenfor delingen (kravet er at midlene klart kan tilbakeføres til arven, men det er jo ikke noe problem her?).
momo Skrevet 28. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 28. januar 2009 Tusen takk for svar! Han flytter vel innen utgangen av februar, og regner med att arven ikke kommer så raskt. Så da får jeg nok den etter vi er separert og han har flyttet ut. Så da skal det ikke være noe problem. Men tar vel uansett kontakt med en advokat, kanskje greit for meg å sette opp testament da jeg plutselig får verdi og har to barn.
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #7 Skrevet 28. januar 2009 Jeg og mannen min går fra hverandre nå. Første året er vi jo separert. Moren min er veldig syk nå, har dødelig kreft og er helt på slutten nå. Der arver jeg halvparten av en leilighet til verdi av ca 2,5 mill. Dette kommer veldig godt med nå da jeg blir alene med to barn, jeg tenkte jo å bruke de pengene på å sikre meg att jeg og barna kan fortsette å bo her vi gjør. Men det jeg lurer på er om jeg må ordne med særeie på arven, på leiligheten, da vi er separert. Eller har ikke han krav på noe uansett da vi er separert? Var han som sa i går att hvis jeg kjøpte leiligheten vår da vi er separert så har han plutselig krav på halvparten. Men det kan da vel ikke stemme, eller? Din personlige arv er din. Selv om du er gift, så kan du kreve skjevdeling om dere separeres\skilles,HVIS du har investert din arv i felles bolig
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #8 Skrevet 28. januar 2009 Tusen takk for svar! Han flytter vel innen utgangen av februar, og regner med att arven ikke kommer så raskt. Så da får jeg nok den etter vi er separert og han har flyttet ut. Så da skal det ikke være noe problem. Men tar vel uansett kontakt med en advokat, kanskje greit for meg å sette opp testament da jeg plutselig får verdi og har to barn. uansett, så går dine verdier til dine to barn. Skulle du falle fra før de er myndig, og far skal ha omsorgen, så får ikke han brukt dine verdier. De blir sperret til dine barn er myndige
Glitnir Skrevet 28. januar 2009 #9 Skrevet 28. januar 2009 uansett, så går dine verdier til dine to barn. Skulle du falle fra før de er myndig, og far skal ha omsorgen, så får ikke han brukt dine verdier. De blir sperret til dine barn er myndige Ja, men her var vel spørsmålet om arven ville gå til deling ved oppgjør av ekteskapet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå