Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2009 #1 Skrevet 27. januar 2009 Etter å ha brukt digitalkamera noen år nå har jeg lyst på et speilreflekskamera. Jeg vil ha et enkelt og brukervennlig kamera, og det bør ikke være altfor dyrt. Har sett litt rundt på nettet og funnet noen som kanskje kan være aktuelle; http://www.elprice.no/kamera/digital-speil...55mm-vba150k001 http://www.elprice.no/kamera/digital-speil...-afs-vba150k002 På disse så står det bl.a i spesifikasjonene "direktevisning på skjerm", også er svaret nei. Jeg lurer på hva dette betyr. Kan dette være greie kamera, eller anbefales noen andre?
Gjest Bond Skrevet 28. januar 2009 #2 Skrevet 28. januar 2009 (endret) Direktevisning er det at du kan se bildet på skjermen (som med digitalkamera) i tillegg til å se gjennom søkeren. Dvs, i 'live', før du tar bildet, du kan alltid se bildene du har allerede tatt. Bare som det er sagt - det første og det andre er jo samme kamera, det andre har bare en ekstra linse med. Dersom man kjøper speilrefleks, kan jo man ofte kjøpe kamerahus separat, og linsene etterpå. Men ofte får man bedre pris med 'pakketilbud'. Men da får du bare med de linsene de har plukket ut til deg. Jeg/Vi kjøpte vår separat og kjøpte ekstra linser etterpå. Hvis du kan strekke deg ennå litt lengre prismessig, Canon EOS 450D har fått veldig god kritikk. Det har også direktevisning, bare som det er sagt. Jeg kan bare si at jeg selv bruker sjeldent direktevisning, det er jo bare steder man kanskje ikke har mulighet å se gjennom søkeren (dårlig vinkel, lite plass), der direktevisning blir nødvendig. Endret 28. januar 2009 av mrs_bond
Gjest pastablasta Skrevet 28. januar 2009 #3 Skrevet 28. januar 2009 Jeg kan bare si at jeg selv bruker sjeldent direktevisning, det er jo bare steder man kanskje ikke har mulighet å se gjennom søkeren (dårlig vinkel, lite plass), der direktevisning blir nødvendig. Gjør ikke direktevisning kameraet tregere ? Noe av vitsen med speilrefleks er jo at bildebrikka ligger "skuddklar" bak speilet, og dermed ikke trenger å "koble om" fra videovisning til stillbildetagning?
Gjest Bond Skrevet 28. januar 2009 #4 Skrevet 28. januar 2009 Gjør ikke direktevisning kameraet tregere ? Noe av vitsen med speilrefleks er jo at bildebrikka ligger "skuddklar" bak speilet, og dermed ikke trenger å "koble om" fra videovisning til stillbildetagning? Tja, jeg har bare brukt det i helt stille situasjoner (det var så innmari kaldt og skittent å legge seg helt ned på asfalten og man måtte jo bare få den vinkelen), og da har jeg ikke lagt merke til noen såpass merkbare hastighetsforskjeller at det skulle være problematisk. Det er jo en liten 'lag', men jeg syntes at det var overraskende grei egentlig (jeg forventet mye verre). Men jeg hadde absolutt ikke brukt det for eksempel da du tar bilder av mennesker rundt deg eller dersom man beveger kamera en del. Jeg har ikke brukt 450D, har selv Canon 40D, men siden 450D er nyere antar jeg at Live View er nok sammenlignbar. Så det er absolutt ikke noe å foretrekke, men det er litt greit å ha de få gangene man har bruk for det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå