Gå til innhold

Hasj - alkohol

Gjest gjest1

Vil du sende med ungen din øl eller vin på fest ?  

1. 1. Vil du sende med ungen din øl eller vin på fest ?

• Ja, da har jeg litt kontroll på hva han eller hun får i seg
      2
    • Nei, det gir jo signaler om at det er helt ok å drikke selv om man er for ung
      10

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1

Hei der,

etter å ha lest litt i tråden hvor den unge jenta vil ha råd i forbindelse med at hun gjerne vil prøve å røyke hasj, så kom jeg på noe..

Mange foreldre sier: Jeg sender med sønnen/datteren min en flaske vin på fest jeg, for da vet jeg i hvert fall hva han/hun får i seg.

Alkohol er liksom greit det.

Men det er det ikke. Hadde det vært et nytt stoff i dag, så ville det blitt like forbudt som hasj og alt det andre.

Det største problemet vi har med rus her i landet er alkoholen.

Jo tidligere de unge begynner å drikke, jo lettere har de for å bli alkoholikere, eller få problemer med alkoholen. Ikke send med dem alkohol. Ikke la dem smake hjemme, eller se at dere sitter og drikker mye heller. Ett glass vin til maten, ok - kanskje? Men ikke la dem se at dere BRUKER alkohol. De tar etter.

Som at barn av røykere oftere begynner å røyke selv. Det er jo det de forbinder med å være voksen. Det er jo derfor de begynner å røyke i utgangspunktet - det bekrefter liksom for dem at nå er de ungdommer, litt voksne og ganske kule faktisk. Ikke unger lenger....

Og hvem lærte dem det......??

Jeg har et ambivalent forhold til hasj. Har kun prøvd det en gang selv, for over tjue år siden, men syntes det var helt pyton. Jeg følte at jeg veide åtte hundre kilo og kunne ikke lee meg. Gjorde aldri det noe mer. Det er vel det som kalles å være stein ja - fy flate for no dritt.

Alkohol er en rus som skaper agressivitet. Jeg har en sønn som er atten, han pleier ikke drikke veldig mye, fordi han synes fulle folk er det teiteste han kan tenke seg, og at voksne fulle er verre enn unge fulle, for de blir ti ganger barnsligere, mener han.

However, her for noen uker siden, hadde han blitt kjempefull - og havnet opp i et veldig bråk med noen russ, og han sier selv at han husker at han hadde tenkt å slå ihjel den ene av dem med et trafikkskilt som han hadde røsket løs. Men heldigvis stoppet kompisen hans ham. Han lærte noe av den episoden, og det skremte ham. Han er nemlig verdens snilleste og roligste gutt. Sitter heller foran PC og spiller online spill, enn å feste hver eneste helg, som resten av gjengen gjør mer eller mindre.

Dette ville ikke ha skjedd under hasjrus.... (ikke at han røyker)

Min andre sønn røyker, derfor uttaler jeg meg litt bastant i den andre tråden at man blir sløv og tiltaksløs av det, og en smule dum i hodet.

Og derfor kan jeg ikke promotere hasj i forhold til alkohol heller, selv om hasjen er mindre skadelig for folk rundt.

Hadde ikke verden blitt et herlig sted hvis alt som helt rusmidler bare *poof* forsvant og kom aldri mer tilbake?

Jeg ville savnet vin til maten når jeg er ute og spiser, men det skulle jeg klart å overleve....

Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg så ikke mine foreldre beruset før jeg var over 18. Fikk også beskjed om at det å drikke alkohol ikke kom på tale før jeg var gammel nok til å kjøpe den selv. Syns på den tiden det var strengt, men ser jo fornuften i det nå. :)

Har i dag et "sunt" forhold til alkohol (er det ikke det det heter på fint?), drikker litt til mat og en fest av og til ellers.

Men det som overrasker meg er alle guttene (eller mennene; de har bikket 30 de fleste av dem... :wink: ) som fremdeles ikke har kontroll på hvor mye de tåler å drikke. Det gjentar seg gang på gang.

Burde de ikke lære av sine tidligere erfaringer?? Eller tenker gutter/menn på helt andre måter enn oss kvinner?

Kan ikke forstå at det er noe som henger igjen fra ungdommen heller, for da er vel både guttene og jentene like "gode" når det gjelder å drikke for mye og spy mest...

Alkohol er et utrolig farlig rusmiddel som har kommet for å bli, og da er det viktig at barn og unge blir opplært til å "bruke det" på best mulig måte. Det er de færreste som tar avgjørelsen om å leve et liv helt uten alkohol..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett unger legge bananskall i ovnen for å få rus.... lightergass... til og med oksygen på flaske ble forbudt en gang!

Man kan ruse seg ved å ta kveletak på seg selv og legge ansiktet vendt ned mot bakken....

Noen ruser seg med å spise sjokalde.... for å kaste opp... RUS kalles det..

I sverige var det i vinter en tretten år gammel jente som spiste såpe på et offentlig toalett, vet dere hva svenske kvinnemyndighetene gjorde med det? - Akkurat som mysepusen vil.... dem rett og slett fjernet all såpe fra alle offentlige toaletter!

Hvem har sagt at rus er et onde..? Kanskje det er samfunnets misforståelser og krig mot rus som er et onde...?

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

Synes dette er vanskelig - da jeg etter å ha vokst opp med alkohol i de store mengder i hjemmet .......og mine følelser til dette er da noe farget av denne triste oppveksten ....

Men på den andre siden så har jeg når greid å få et litt friere forhold til det .........likevel ..........jeg greier ikke å bli inig med meg selv om ha jeg synes eller ikke synes ...det kommer så an på situasjonen ......noen ganger skulel jeg ønske at slikt bare forsvant .......andre ganger synes jeg det er helt ok i koselig selskap .......Jeg ser iallefal klart en sammenheng med hvordan barna har sett sine foreldre bruke alkohol ....man kan ta etter - elelr ta full avstand,........min bror har tatt etter - og har sklidd helt utfor........jeg har lenge tatt avstand - men nå altså begynt å moderere meg litt ...

all narkotika er for meg noe farlig og slemt og fremmed noe som skader de som bruker det ....som fanger de og ikke slipper taket - og jeg blir trist av å tanke på de som ikke slipper fri ....som får så mye ødelagt ..........men ........samtidig har de jo begynt med noe de viste var farlig ...........

Eller kanskje vi er for strenge her i landet - at andre land der det er lettere å få tak i alt mulig - og mer akseptert - at de har mindre problemer enn oss - siden det her er så forbudt? :roll:

håper på mange interessante innspill i denne tråden ........er det i det heletatt mulig å mene enten eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har det sånn selv at alkohol får meg til å føle meg fysisk sett forgiftet og jeg har det vondt både i kropp og sjel dagen derpå. det får meg til å gjøre ting jeg aldri kunne finne på i edru tilstand.

derfor drikker jeg så godt som ikke (ca. to øl i året...)

de gamle romerne så ikke rus som noen formildende omstendighet ved kriminelle handlinger, men påla en forbryter som hadde vært full i gjerningsøyeblikket dobbel straff.

hasjrøyking har så absolutt sine negative sider, men det er en rus jeg opplever som behagelig og benytter meg av iblant. det har definitivt inspirert en del toskete og usammenhengende tankerekker, men hittil har jeg ikke klart å begå noen handlinger i hasjrus som jeg har angret som en hund på i ettertid - i motsetning til hva som har skjedd i alkoholrus.

tror de fleste kulturer har en form for ruselement og at mennesket har en trang til transcendentale opplevelser - at rus nok er et konsept som har kommet for å bli! og jeg tror ikke det nødvendigvis trenger å være destruktivt - men grunnregelen bør vel være alt med måte.

noen blir høye av å hoppe i fallskjerm. noen av å shoppe. det er alltid et element av risiko involvert, et brudd med den fornuftige personen man er ellers. avveksling.

lurer på om det var terence mckenna som sa at hvis den normale bevissthetstilstanden var som å være på lsd, ville folk tatt et dop som gjorde dem streite i hodet...

bare løse tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Den artikkelen om Fekjær sine uttalelser var interessant lesestoff, og burde egentlig få noen og enhver til å re-tenke litt. Han er helt klart en mann som VET hva han snakker om, og ikke bare TROR og MENER.

Mennesker vil alltid ruse seg, selv dyr ruser seg faktisk, Sånn er det bare. Det som er problemet er jo alle som overdriver og gjør det til et misbruk, noe som går utover dem selv, deres familier og samfunnet forøvrig. Det er jo dette som gjør at det blir en politikk rundt det. Og grunnen til at det skjer, er jo at stoffene er vanedannende.

At det kanskje burde være en menneskerett å ruse seg, er jo en ting, men vi vet jo at det skaper problemer for andre enn misbrukeren selv også, og vi vet at misbrukeren selv som regel gjerne vil ut av det etter en stund, men at det da blir vanskelig. For mange, en umulighet.

Så kan man jo ta en diskusjon på regjeringens og politikernes holdning til problemet. Hvorfor skal ikke alle få behandling som vil det, og når de trenger det? Staten Norge har så mange penger som vi aldri har hatt før, men vi har ikke råd til noen ting. Ikke skal skolene ha penger, ikke skal helsevesenet ha penger, og rusmisbrukerne er bare noen patetiske stakkarer med dårlig moral og lav IQ og de skal i hvert fall ikke få noe. De får skylde seg selv......Og problemet bare vokser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke lukke øynene for at rus eksisterer, og at ungdom vil prøve dette ut, enten vi vil eller ikke. Jeg ville nok sendt med min syttenåring en flaske vin f.eks. på fest.

Men han har ikke spurt.

Faktisk ser han ut som tjue, så jeg regner med at han får kjøpt øl selv.

Jeg vet han har vært full ved en anledning, men han ikke drikker hver helg, og han har ikke vært full flere ganger, kun drikket med måte. Han drikker lite, mao.

På bygda der HB er lett å få tak i - sier det seg selv at man kan velge - skal poden drikke HB eller øl?

I Nord-Norge der russersprit er enkelt å få tak i - og denne kan være rene giften, s.k. metanol - skal ungdommen drikke øl eller sjanse på brennvin av ymse slag?

Det er lett å synse - men når man lever i virkeligheten, blir det mer å ta hensyn til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...