Gjest Gjest_Lisa_* Skrevet 27. januar 2009 #1 Skrevet 27. januar 2009 jeg pleier å drikke sprit på fest, somregel mellom 20-40 prosent vodka. og jeg drikker somregel altfor mye. når det gjelder angstanfallene mine så har det gått bra. Har flippet ut noen få ganger, men har klart å tatt meg i sammen igjen og kvelden har avsluttet bra fordet. Hadde planlagt å teste ut vin nå snart (har aldri drukket det før), men i og med det "går rett til hode" er jeg redd for at jeg ikke skal få kontroll på angstanfallene. Noen som har litt peiling? Holder ikke med komentarer som; hold deg unna alkohol. Vil jo ikke det resten av livet uansett.
known Skrevet 27. januar 2009 #2 Skrevet 27. januar 2009 EH, vet ikke helt hva som er rett å svare her jeg.... Eller hva du vil høre.. Men sprit er vel det verste av alt uansett.. Men hvis du får angstanfall ved å drikke, så tror jeg neppe det blir bedre av å drikke vin.. Og hvis du ikke har drukket det før, så er det kanskje litt dumt å teste dette 100 % med en gang.. Hvorfor får du angstanfall hvis jeg kan spørre? Får du det utenom alkoholintaket også?
Gjest Gjest_Lisa_* Skrevet 27. januar 2009 #3 Skrevet 27. januar 2009 EH, vet ikke helt hva som er rett å svare her jeg.... Eller hva du vil høre.. Men sprit er vel det verste av alt uansett.. Men hvis du får angstanfall ved å drikke, så tror jeg neppe det blir bedre av å drikke vin.. Og hvis du ikke har drukket det før, så er det kanskje litt dumt å teste dette 100 % med en gang.. Hvorfor får du angstanfall hvis jeg kan spørre? Får du det utenom alkoholintaket også? Jeg kan få angstanfall når jeg ikke drikker også, men vet ikke hvorfor. er ikke noe jeg er redd for, men det bare kommer uten grunn. Får det heller ikke så ofte når jeg drikker, men det har skjedd. Noen reagerer jo forskjellig på sprit og vin, så er redd for at jeg lettere skal få anfall av vin i og med folk sier det går rett i hode. Jeg vil jo være med på festligheter en gang i bland slik som andre, og desverre så vil jeg ha i meg alkohol ;p
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2009 #4 Skrevet 27. januar 2009 Det er tydelig at alkoholen er viktig for deg. Hvor ofte drikker du? Jeg er en av de som vil si at du bør være forsiktig med alkohol uansett. Alle bør være det, å spesiellt hvis man får reaksjoner som angstanfall. Har du tenkt tanken på at du kan drikke alkohol, men med måte? Det er absolutt mulig, å moro kan man ha det også.
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #5 Skrevet 28. januar 2009 Hvis du genrelt sliter med angst... en ting er at man generelt ikke bør drikke om man har angst, men du ville ikke ha svar av den typen. Jeg har omvendt. Sprit går rett i fletta på meg. Kan ikke drikke det mer. Med vin kan jeg kontrollere rusen bedre. Drikke et glass sakte, se hvordan det går, litt til etc. Det er litt viktig å legge til at målet IKKE er å bli drita full, men sånn passe i humør. Prøv å ha det som utgangspunkt og drikk vinen sakte. Sammen med noen venner? Lage god mat og drikke litt vin? Eller leie en film og se hvordan det går? Av rødt så kan jeg anbefale Sophia. Lett og enkel vin å drikke. Er fra Bulgaria og står ofte på "andre land" på polet. Koster ikke stort. Av hvit... tja, noe som ikke er for søtt. (Black tower er nono... Bli dårlig av den søtsmaken.) Gå på polet og si du vanligvis drikker sprit, men er ute etter noe mildere. Jeg vil si at den rusen man får på sprit og brennevin er vanskeligere å kontrollere. Med vin og øl kan man "dosere litt mer". Det er nok et tegn på at du drikker for mye om du får angstanfall til stadighet. Kanskje roe ned drikking en stund og oppsøke fastlege?
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #6 Skrevet 28. januar 2009 Det er tydelig at alkoholen er viktig for deg. Hvor ofte drikker du? Jeg er en av de som vil si at du bør være forsiktig med alkohol uansett. Alle bør være det, å spesiellt hvis man får reaksjoner som angstanfall. Har du tenkt tanken på at du kan drikke alkohol, men med måte? Det er absolutt mulig, å moro kan man ha det også. Jeg jobber mye utenom skolen så blir ikke så mye tid til å dra på fest med venner, men i gj.snitt 1 gang i mnd tipper jeg. Noen ganger oftere og noen ganger skjeldnere. Ja, du har vel egentlig rett. Jeg må lære meg å drikke med måte, men føler jeg ikke klarer å ha det like moro om jeg ikke drikker nok. Nå tenker vel folk at det bare er jeg som har lite mellom øra og at jeg burde passe meg for alkoholen, men jeg ser ikke at jeg har eller begynner å få noe problem med alkohol slik sett
Gjest Gjest_Lisa_* Skrevet 28. januar 2009 #7 Skrevet 28. januar 2009 Hvis du genrelt sliter med angst... en ting er at man generelt ikke bør drikke om man har angst, men du ville ikke ha svar av den typen. Jeg har omvendt. Sprit går rett i fletta på meg. Kan ikke drikke det mer. Med vin kan jeg kontrollere rusen bedre. Drikke et glass sakte, se hvordan det går, litt til etc. Det er litt viktig å legge til at målet IKKE er å bli drita full, men sånn passe i humør. Prøv å ha det som utgangspunkt og drikk vinen sakte. Sammen med noen venner? Lage god mat og drikke litt vin? Eller leie en film og se hvordan det går? Av rødt så kan jeg anbefale Sophia. Lett og enkel vin å drikke. Er fra Bulgaria og står ofte på "andre land" på polet. Koster ikke stort. Av hvit... tja, noe som ikke er for søtt. (Black tower er nono... Bli dårlig av den søtsmaken.) Gå på polet og si du vanligvis drikker sprit, men er ute etter noe mildere. Jeg vil si at den rusen man får på sprit og brennevin er vanskeligere å kontrollere. Med vin og øl kan man "dosere litt mer". Det er nok et tegn på at du drikker for mye om du får angstanfall til stadighet. Kanskje roe ned drikking en stund og oppsøke fastlege? Takk for deling av erfaring
Gjest Gjest_Kim_* Skrevet 28. januar 2009 #8 Skrevet 28. januar 2009 jeg pleier å drikke sprit på fest, somregel mellom 20-40 prosent vodka. og jeg drikker somregel altfor mye. når det gjelder angstanfallene mine så har det gått bra. Har flippet ut noen få ganger, men har klart å tatt meg i sammen igjen og kvelden har avsluttet bra fordet. Hadde planlagt å teste ut vin nå snart (har aldri drukket det før), men i og med det "går rett til hode" er jeg redd for at jeg ikke skal få kontroll på angstanfallene. Noen som har litt peiling? Holder ikke med komentarer som; hold deg unna alkohol. Vil jo ikke det resten av livet uansett. Trenger ikke være lege for å stille diagnose her. Drikk mindre, mye mindre, det ER en missforståelse at man må bli dritings for å ha det gøy. Sett deg inn i hvordan alkohol virker på kroppen. vin holder 11 - 13% øl vanligvis mellom 4,5 - 7/8% og vodka som du påpeker rundt 37,5 - 40% det sier seg selv at du skal drikke endel vin eller øl i forhold til en gin/tonic (tipper vodka/battery i ditt tilfelle...) for å få samme effekten. Drikk med mål å kose deg ikke å bli full, sørg for å spis før du går ut, drikk regelmessig med vann og husk det er ikke flaut å be om en cola eller en kopp kaffe. Hilsen bartender.
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #9 Skrevet 28. januar 2009 Jeg får også panikkangst. Fikk det for drøyt 1 1\2 år siden og begynner "bli kjent" med hva som utløser anfallene. (kommer av og til for tilsynelatende ingenting. Men finner jeg årsaken roer det seg ned ganske fort) Panikkanfall kommer gjerne om det er noe en er redd\ bekymret\ usikker på. Med en gang kan det virke som de kommer "ut av det blå" Men min erfaring er at det alltid er noe som var årsak. Av og til helt dustete\ubetydelige ting også. Jeg unngår ikke hva som utløser annfallene, men bruker litt tid i forkant på å roe ned, uskadeliggjøre, tenke positivt.. har gått greiere da. Har aldri fått annfall mens jeg har inntatt alkohol selv. Men jeg drikker meg aldri helt amøbe (synes ikke det er så pent å se folk rave rundt i fylla og dumme seg ut, ønsker ikke være en av dem) Men jo jeg drikker av og til så jeg kjenner det god i kroppen, men stopper da og fortsetter på brus eller vann. Er en ute på byen er gjerne bartenderene flinke til å lage gode alkoholfrie spennende og gode drinker som ser helt likt ut som med alkohol (et lite tips om du skulle være redd for at vennegjengen din skal reagere på at du går over på alkoholfritt.) Er du bekymret for hvordan vin virker på deg nå, er det kanskje lurt å vente til du har mer - styring- på hva som utløser annfallene. Er du redd for hvordan vin virker på deg, kan panikkangsten forsterke sansene, være i alarmberedskap og gi deg annfall nettopp forde du er litt usikker i starten. Da er det bedre å vente... Men om du finner ut at du har lyst til å prøve kan du spørre på polet hva de kan annbefale av viner. Smaken er så forskjellig på hva en selv liker, søt\ sur\ tørr\ mild\ kraftig\ bitter ets. Bare husk at kraftige viner med garvesyre utløser migrene\ hodepine svært fort. Jeg foretrekker en mild spansk rødvin uten garvesyre. Vil ikke komme med noe forslag siden jeg heller vil kose meg med noen glass (skjeldent mer en en 1\2 flaske) ved siden av god mat. Da blir det gjerne litt dyrere god vin. Må en absolutt drikke for å bli full er det bortkastet å kjøpe en dyr vin. Ved siden av rødvinen drikker jeg alltid like mye vann. Tar gjerne en god likør til kaffen og muligens en martini drink senere på kvelden. Blir som passe lett og lystig i hodet. Synes selv det er enklere å kontrollere at det ikke "smeller" med vin enn med sprit. Avlsutter ALLTID med 1-2 glass vann før jeg legger meg, da ødelegger jeg ikke dagen derpå med fyllesyke. Altså... - Spør på polet å finn frem en vin som passer din smak. - Vin uten garvesyre gir mindre hodepine \migrene - Drikker du rødvin bør\må du og drikke vann ved siden av. De mest erfarne på viner sier at en skal drikke like mye vann ved siden av som rødvin. - Ikke drikk på tom mage. Start gjerne med et godt måltid før\mens du starter å drikke. - Og ikke minst... drikk med måte og kos deg. Husker du dette, er det bedre kjangs å ikke få "annfall" utover kvelden og ikke våkne dagen derpå med dundrende hodepine og knusktørr hals. Lykke til.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 28. januar 2009 #10 Skrevet 28. januar 2009 Jeg får også panikkangst. Fikk det for drøyt 1 1\2 år siden og begynner "bli kjent" med hva som utløser anfallene. (kommer av og til for tilsynelatende ingenting. Men finner jeg årsaken roer det seg ned ganske fort) Panikkanfall kommer gjerne om det er noe en er redd\ bekymret\ usikker på. Med en gang kan det virke som de kommer "ut av det blå" Men min erfaring er at det alltid er noe som var årsak. Av og til helt dustete\ubetydelige ting også. Jeg unngår ikke hva som utløser annfallene, men bruker litt tid i forkant på å roe ned, uskadeliggjøre, tenke positivt.. har gått greiere da. Har aldri fått annfall mens jeg har inntatt alkohol selv. Men jeg drikker meg aldri helt amøbe (synes ikke det er så pent å se folk rave rundt i fylla og dumme seg ut, ønsker ikke være en av dem) Men jo jeg drikker av og til så jeg kjenner det god i kroppen, men stopper da og fortsetter på brus eller vann. Er en ute på byen er gjerne bartenderene flinke til å lage gode alkoholfrie spennende og gode drinker som ser helt likt ut som med alkohol (et lite tips om du skulle være redd for at vennegjengen din skal reagere på at du går over på alkoholfritt.) Er du bekymret for hvordan vin virker på deg nå, er det kanskje lurt å vente til du har mer - styring- på hva som utløser annfallene. Er du redd for hvordan vin virker på deg, kan panikkangsten forsterke sansene, være i alarmberedskap og gi deg annfall nettopp forde du er litt usikker i starten. Da er det bedre å vente... Men om du finner ut at du har lyst til å prøve kan du spørre på polet hva de kan annbefale av viner. Smaken er så forskjellig på hva en selv liker, søt\ sur\ tørr\ mild\ kraftig\ bitter ets. Bare husk at kraftige viner med garvesyre utløser migrene\ hodepine svært fort. Jeg foretrekker en mild spansk rødvin uten garvesyre. Vil ikke komme med noe forslag siden jeg heller vil kose meg med noen glass (skjeldent mer en en 1\2 flaske) ved siden av god mat. Da blir det gjerne litt dyrere god vin. Må en absolutt drikke for å bli full er det bortkastet å kjøpe en dyr vin. Ved siden av rødvinen drikker jeg alltid like mye vann. Tar gjerne en god likør til kaffen og muligens en martini drink senere på kvelden. Blir som passe lett og lystig i hodet. Synes selv det er enklere å kontrollere at det ikke "smeller" med vin enn med sprit. Avlsutter ALLTID med 1-2 glass vann før jeg legger meg, da ødelegger jeg ikke dagen derpå med fyllesyke. Altså... - Spør på polet å finn frem en vin som passer din smak. - Vin uten garvesyre gir mindre hodepine \migrene - Drikker du rødvin bør\må du og drikke vann ved siden av. De mest erfarne på viner sier at en skal drikke like mye vann ved siden av som rødvin. - Ikke drikk på tom mage. Start gjerne med et godt måltid før\mens du starter å drikke. - Og ikke minst... drikk med måte og kos deg. Husker du dette, er det bedre kjangs å ikke få "annfall" utover kvelden og ikke våkne dagen derpå med dundrende hodepine og knusktørr hals. Lykke til.
Gjest Gjest_Lisa_* Skrevet 28. januar 2009 #11 Skrevet 28. januar 2009 Takk for tips. Har spurt på polet allerede og hun foreslo Rosemount - Estate Australia, så jeg kjøpte den jeg. Noen som synes den er god? Iallefall, skal prøve den i helga tenker jeg
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #12 Skrevet 28. januar 2009 Kjenner mange som har slitt med panikkangst, inkludert meg selv. Det virker som om vi leter etter grunner til panikkanfallene. Dersom vi får det mens vi drikker alkohol, er det pga alkoholen. Dersom vi får det på bussen, er det no more buss! Kjenner en som sluttet å spise fordi det var maten som gav han angst. Spist mat i 30 år liksom, og så plutselig får man angst av det? Men så lenge han var redd det var det som gjorde det, så fikk han faktisk angst av mat. Selv om han visste jo egentlig at man ikke får problemer av å spise.. Jeg har fått angst hjemme alene, om natta, om dagen, på bussen, på skolen, ja nesten i alle mulige situasjoner. Men kvir meg mest til situasjoner der jeg ikke VIL få angst, på samme måte som noen ville unngå for eks. butikken om de visste de kunne kaste opp når som helst. Man blir jo faktisk FYSISK dårlig.. Så det er kanskje ikke det at de situasjonene kommer til å sette angsten i gang, heller det at jeg er så redd for den og tenker på det..
Gjest Gjest_lisa_* Skrevet 2. februar 2009 #13 Skrevet 2. februar 2009 takk for alle som har svart :-) Helga gikk fint, og jeg har ikke hatt det så moro som jeg hadde det på lørdag på lenge. Var noe helt annet enn å drikke sprit, så nå blir det vin fremover : ))
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå