Gå til innhold

Blir folk mindre og mindre kloke?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Interessen og engasjementet er sannsynligvis roten til kunnskapen hans. Kunnskap, klokskap og andre skap forutsetter jo at man har fokus på forhold utenfor sin egen sfære. Men dette har ikke nødvendigvis noe med hans alder å gjøre. Det finnes horder av godt voksne mennesker som aldri blir kloke og/eller kunnskapsrike.

Men kunnskap og klokskap kommer jo i mange former, og trenger på ingen måte henge sammen. Man kan være lite kunnskapsrik om både politikk og andre ting som skjer i verden, men man kan likevel være et svært så klokt menneske.

Jeg kjenner folk som er svært så kunnskapsrike og vet "alt", og også de som har lite allmennkunnskap. Ofte opplever jeg at de som ikke har høy utdanning, men mye livserfaring, kan være de klokeste menneskene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er helt enig i at klokskap kan være så mangt. Og at erfaring kan i visse tilfeller være den største klokskapen. Men jeg tror nok jeg formulerte meg litt kort og dårlig, da jeg tenker mest på allmennkunnskap, det som finnes og fantes rundt oss. Ting jeg føler jeg burde kunne, men som jeg ikke har peiling på. Antageligvis fordi jeg sov i timene og egentlig ikke var så nysgjerrig av meg heller.

Det er mulig jeg tar helt feil her, men jeg har liksom inntrykk av at unge i dag interesserer seg enda mindre idag enn hva vi gjorde for sånne ting. Kanskje har det blitt annet fokus på skolen også for alt jeg vet. Jeg skjønner jo det finnes unntak her. Dette er bare et inntrykk jeg har, og ikke noe forskning jeg har lest:)

Skrevet

Om folk blir mindre og mindre kloke, tja.. På noen områder kanskje. Føler at unge ikke bryr seg så mye om historie og det som skjer i samfunnet f.eks. Husker jeg ble sjokkert over at jeg var den eneste i min klasse på grunnkurs som visste noe om atombombene over Hiroshima og Nagasaki f.eks. Tror mange velger ut hva de mener er viktig å kunne, og ikke ofrer en tanke til resten.. Som andre skriver her, så har nok allmennkunnskapen gått ned. Men tror dette har mye med å gjøre med hvordan familien ens er. Hvis familien ikke har inkludert barna i samtaler om historie, politikk og samfunn så er det kanskje naturlig at man ikke bryr seg så mye om det selv? Det samme hvis foreldre ikke oppmuntrer til å stimulere nysgjerrigheten, da følger man den kanskje ikke heller?

Gjest kenneth
Skrevet
Men kunnskap og klokskap kommer jo i mange former, og trenger på ingen måte henge sammen. Man kan være lite kunnskapsrik om både politikk og andre ting som skjer i verden, men man kan likevel være et svært så klokt menneske.
Ja, i følge min ordbok er klok(skap) synonymt med forstand, vett og fornuft. Man kan forsåvidt inneha disse egenskaper uten å være særlig lærd. I dag er det mer "lov" å realisere seg selv. Tidligere var det færre kategorier og muligens mer konformitet. Jeg vil nå uansett mene at klokskap og kunnskap til en viss grad henger sammen. Å være klok forutsetter jo at man har kunnskap om noe - ellers er det vanskelig å "utøve klokskapen". Men jeg tror jeg skjønner hva du mener.

Jeg kjenner folk som er svært så kunnskapsrike og vet "alt", og også de som har lite allmennkunnskap. Ofte opplever jeg at de som ikke har høy utdanning, men mye livserfaring, kan være de klokeste menneskene.
Jeg vil tro kunnskapsrike mennesker har bedre grunnlag for å bli kloke. Men vi har alle møtt cand. ditt & datt som på ingen måte brer om seg med en klok aura. Hvis man higer etter teoretisk ballast og ikke reflekterer på veien, så forsaker man kanskje noe på veien. Jeg antar det du beskriver som livserfaring er det man på godt norsk kan kalle "street smart", kontra "book smart".
Skrevet

Hvorfor skal man bry seg så mye om historie, politikk og samfunn egentlig? Har aldri gjort det, klarer meg helt fint jeg. Har også mye kunnskap, bare ikke om det fordi det ikke er noe interessant.

Skrevet
Jeg vil tro kunnskapsrike mennesker har bedre grunnlag for å bli kloke. Men vi har alle møtt cand. ditt & datt som på ingen måte brer om seg med en klok aura. Hvis man higer etter teoretisk ballast og ikke reflekterer på veien, så forsaker man kanskje noe på veien. Jeg antar det du beskriver som livserfaring er det man på godt norsk kan kalle "street smart", kontra "book smart".

Ja det er nettopp det jeg mener, noen er "book smart" mens andre er "street smart". Jeg syns ingen av delene skal sees mer ned på enn den andre, men for min del så kommer den største klokskapen fra de som har reflektert litt på veien, uansett bakgrunn.

Skrevet

Mitt inntrykk er at mange har mye unødvendig kunnskap, men de mangler grunnleggende kunnskap. Akkurat nå trenger vi ikke den grunnleggende kunnskapen, men det vil komme tider da denne tapte kunnskapen vil føre til lidelse og død.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...