Gå til innhold

Blir folk mindre og mindre kloke?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hadde en diskusjon med min mann om at den eldre generasjon ofte er mere kunnskapsrike. Han er 9 år eldre enn meg og selv om jeg nå er voksen, anser jeg han som mye klokere enn meg. Det han svarte med, var at de var mere nysgjerrige da de var unge enn det vi var. Det var ikke alt mulig av søppel på tv, så når de først så tv, var det ofte nyheter bl.a.

Når jeg ser på min søster som går på ungdomsskolen, tenker jeg som så at vi var mye smartere enn hva de er i dag. mens mine foreldre og generasjonen over der, antar jeg var mye smartere på ungdomsskolen enn hva jeg var igjen. Er det noe i dette?? Kan dette i såfall henge sammen med at samfunnet endrer seg. Det blir mere og mere søppeltv, Jeg vil nemlig anta at svært mange under 25 år i dag aldri ser nyheter?? I dag er man mere opptatt av andre ting enn før? Selv om det finnes unntak er det muligens ikke like mange som bryr seg så mye om hva som skjer rundt omkring??

Mulig jeg tar helt feil her, men det har slått meg at det må være noe i dette...

Videoannonse
Annonse
Gjest gjesten
Skrevet

Det er forskjell på å være klok og være sammfundsorientert.......

Gjest gjesten
Skrevet
Det er forskjell på å være klok og være sammfundsorientert.......

Sorry, samfunnsorientert.

Rettet det selv;-)

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Når jeg snakker med gamle folk føler jeg heller at det er jeg som er den kloke. Vi har evnen til å gjøre mange flere ting på en gang, er vandt til all dene teknologien osv, så jeg føler vel heller at gamle er litt treige og har "tungt for det".

Skrevet (endret)

Jeg tror man har klaget over ungdommen til alle tider, og at dette bare er enda et eksempel på det. Det er jo faktisk sånn at man skårer bedre på iq-tester i dag enn for en stund siden, noe som gjør at de må justeres slik at 100-skåren fortsatt skal representere gjennomsnittsiquen hos befolkningen. Jeg antar at det henger sammen med bedre skolegang, høyere utdanningsnivå, bedre ernæring bl.a.

Jeg ser nå at du kanskje ikke snakker om intelligens, men om kunnskapsrikhet? Jeg er usikker. Selv om mange ungdommer ikke leser aviser, har de mange flere kilder til kunnskap enn hva man hadde før, f.eks. gjennom internett. Det er dessuten mulig at mange i tenårene er mest opptatt av seg og sitt, men at de blir mer samfunnsorienterte når de blir noe eldre?

Endret av Vera Vinge
Skrevet

Jeg har en følelse av at eldre vet helt andre ting enn det vi unge vet idag. Men samtidig vet de også mer likevel.

Det var en annen utdanning før.

Jeg har snakket med andre studenter der jeg går som har utrolig lite kunnskap om man ting man trodde var vanlig kunnskap og som gjerne eldre vet mye om. Enten er det fordi man ikke gidder å vite slikt eller så er det fordi man bare er opptatt av andre nye ting.

Skrevet
Jeg har en følelse av at eldre vet helt andre ting enn det vi unge vet idag. Men samtidig vet de også mer likevel.

Det var en annen utdanning før.

Jeg har snakket med andre studenter der jeg går som har utrolig lite kunnskap om man ting man trodde var vanlig kunnskap og som gjerne eldre vet mye om. Enten er det fordi man ikke gidder å vite slikt eller så er det fordi man bare er opptatt av andre nye ting.

Tror du har rett i noe der. Den kunnskapen som man kanskje skulle mene alle burde sette seg inn i, blir mindre mindre og mindre viktig for unge. Det er andre ting som får mere fokus(????)

Skrevet

Jeg føler at allmennkunnskapen er desidert dårligere nå enn da jeg var ung på 80-tallet.

Skrevet
Jeg føler at allmennkunnskapen er desidert dårligere nå enn da jeg var ung på 80-tallet.

Denne er jeg enig i. Jobber som lærer i vgs og blir forskrekket over en del av elevenes kunnskapsnivå. Da snakker jeg om ting jeg anser for å være allmennkunnskap. (Navn på president i USA, statsminister i Norge)

Skrevet
Denne er jeg enig i. Jobber som lærer i vgs og blir forskrekket over en del av elevenes kunnskapsnivå. Da snakker jeg om ting jeg anser for å være allmennkunnskap. (Navn på president i USA, statsminister i Norge)

Da har vel skolen feilet?

Skrevet

Ja, det kan godt være, men også samfunnet generelt.

Gjest kenneth
Skrevet
(...)Det han svarte med, var at de var mere nysgjerrige da de var unge enn det vi var.
Du kan godt avkreve en liten begrunnelse av gubben når han kommer med slike utsagn.

(...)Når jeg ser på min søster som går på ungdomsskolen, tenker jeg som så at vi var mye smartere enn hva de er i dag. mens mine foreldre og generasjonen over der, antar jeg var mye smartere på ungdomsskolen enn hva jeg var igjen. Er det noe i dette??
Jeg antar kunnskapsnivået må ses i sammenheng med tiden vi lever i, og at det er vanskelig å sammenligne. Jeg blir litt nysgjerrig på hvordan du kan anta at tidligere generasjoner var smartere på ungdomsskolen.

Jeg forstår dog hva du mener. Jeg er selv av typen "alt var bedre før", men forsøker å unngå å ha bastante meninger på tynt grunnlag. Søppel-TV bekymrer meg, og egoisme like så. Spørsmålet er da om det var bedre før. Det kan jeg ikke svare på. (Vel, søppel-TV var det naturlig nok mindre av).

Når det gjelder klokskap generelt (hvordan man nå definerer det), så er ikke dette noe som automatisk kommer med alderen. Jeg tror klokskap springer ut av en nysgjerrig, åpen og ydmyk holdning. Jeg mistenker en god del godt voksne mennesker for å "slutte å utvikle seg", fordi de tror de har nådd toppen og slutter å tro de har mer å gå på.

Noen som kjenner til forskning på området?

Skrevet

Jeg tror heller ikke at kunnskap er en nødvendighet i dag, på samme måte som det var tidligere. Nå kan man bare gå på nettet og finne ut hva f.eks. presidenten i USA heter- men trenger ikke vite det.

Skrevet
Når jeg ser på min søster som går på ungdomsskolen, tenker jeg som så at vi var mye smartere enn hva de er i dag. mens mine foreldre og generasjonen over der, antar jeg var mye smartere på ungdomsskolen enn hva jeg var igjen. Er det noe i dette?? Kan dette i såfall henge sammen med at samfunnet endrer seg. Det blir mere og mere søppeltv, Jeg vil nemlig anta at svært mange under 25 år i dag aldri ser nyheter?? I dag er man mere opptatt av andre ting enn før? Selv om det finnes unntak er det muligens ikke like mange som bryr seg så mye om hva som skjer rundt omkring??

Mulig jeg tar helt feil her, men det har slått meg at det må være noe i dette...

Jepp, sant at jeg ikke kjenner mange på min alder som ser nyheter. Man blir jo oppdatert uansett, via andre folk eller internett, men det er veldig sjelden jeg gjør det med vilje, for å si det sånn. Skjønner ikke hvorfor det skulle være så viktig heller, eller hva det har med intelligens å gjøre.

Hvis man skal gå etter IQ, så har gjennomsnitts-IQen til barn økt jevnt siden første fjerdedel av forrige århundre. I USA økte den med gjennomsnittlig 3 IQ-poeng hvert tiår, og øker fremdeles, selv om noen undersøkelser mener at IQen har truffet et platå og at mennesket kanskje ikke har anlegg for å bli noe smartere IQ-messig enn de som ble født de siste årene. Så statistisk sett så er vel virkeligheten det motsatte av det du foreslår.

Folk i dag har jo tilgang til mye, mye mer enn før. Jeg er 21 år gammel, så jeg har jo opplevd begge sider av saken i løpet av rimelig kort tid. Før, så lurte jeg på hvordan skyer oppsto og mange andre liknende spørsmål, og da spurte jeg faren min, og hvis han ikke kunne svaret så hadde vi et leksikon i flere bind, og hvis det ikke kunne svaret så ville man slite med å finne det. Nå med internett har man tusenvis av sider som gir deg svaret bare du søker etter ordet "clouds", så på den måten har ungene mye større potentiale for kunnskap nå enn før. Kanskje de virker mindre nysgjerrige fordi de finner svaret med en gang?

Man har jo en tendens til å tro at "alt var bedre før", fordi man bare husker det spennende, interessante og morsomme.

Skrevet

Jeg blir faktisk mer skremt av hvor lavt kunnskapsnivå enkelte middelaldrene og eldre har. Er 21 år selv, og har en svært oppegående vennegjeng. Men mulig jeg oppfatter det slik fordi jeg tar høyere utdanning, og det gjør også alle andre i min krets. Å si at noen er mindre intelligent fordi man er yngre, blir bare for dumt, mye kommer med erfaring og å leve livet. Klart folk kan andre ting nå enn for 20 år siden, samfunnet og skolen er i endring, men å si at alt var så mye bedre før er jo bare tåpelig. En ting til, er at unge i dag har tilgang på så utrolig mye mer informasjon enn tidligere, og man får den mye raskere enn før også, klart det er vanskeligere å være nysgjerrig når man drukner i informasjon. Alle jeg kjenner leser nettaviser hver dag, mange hører på radio og mange ser på nyhetene;)

Skrevet

Tenkte nok ikke akkurat på IQ her. Mere på allmennkunnskap, som man skulle tro de fleste visste noe om. Personlig ligger jeg langt etter min mann der, og selv tror jeg dette kommer av at jeg aldri har interissert meg for det som skjer i rundt meg. Jeg har også inntrykk av at denne interessen blir dårligere og dårligere blandt unge. Selv om det selvfølgelig finnes unntak.

Gjest kaffedama
Skrevet

Jeg synes ikke det er så rart hvis allmennkunnskapene går ned når tilgjengeligheten på informasjon har blitt bedre. Det er jo mindre viktig å HUSKE ting, så lenge man vet hvor man kan finne informasjon hvis man trenger den. Nå er det jo bare å gjøre et kjapt søk på Google, så kan man finne ut det meste om nesten hva det skal være.

For min del er det heller ikke nødvendigvis slik at klokskap handler om allmennkunnskap. Selv om man vet/husker mye om mange forskjellige ting trenger det ikke bety at man handler klokt.

Skrevet

Det er definitivt mange over 20 som ser på nyheter og er samfunnsengasjerte generelt. På ungdomsskolenivå derimot er jeg mer bekymret. Jeg har alltid vært nysgjerrig av meg, og jeg har vokst opp med at hvis jeg lurte på noe mamma eller pappa ikke kunne svare på, så gikk vi rett bort i leksikonet for å finne svaret! Så det blir jo på samme måte som når man googler noe nå^^ Rent bortsett fra at vi alltid stolte blindt på det som stod i leksikonet. Det gjør man ikke med dagens internett.

Jeg kommer også fra en familie hvor "spørsmål og svar" har en sentral rolle. Det var på den måten vi fikk mengdetrening på lesingen når vi var yngre, og vi fikk generell god peiling på allmennkunnskap helt fra barnsben av. Både fordi vi har foreldre som er generelt interesserte og dermed la opp til vår interesse også, og fordi det var gøy å lære noe nytt på den måten. Det er ikke, hverken da eller siden, hyggelig å bli tvunget til å lære noe man ikke finner interessant.

Idag så tror jeg ungdommene er mer for seg selv og sammen med venner enn sammen med foreldrene. Det er dessuten mer interessant å skrive meldinger til hverandre på nettby og facebook enn å spille brettspill sammen :gjeiper:

Brettspill er nok noe som er forbeholdt hytta :fnise:

Men jeg er også uenig i at det ikke handler om å være "klok", man kan ha godt vett og være smart selv om man har "skuffende" lite allmennskunnskap.

Gjest kenneth
Skrevet
Jeg tror heller ikke at kunnskap er en nødvendighet i dag, på samme måte som det var tidligere. Nå kan man bare gå på nettet og finne ut hva f.eks. presidenten i USA heter- men trenger ikke vite det.
Hæ? Var kunnskap mer nødvendig før? Jeg tviler på at allmennheten definerer kunnskap som evnen til å raskt google det som forespørres.
Gjest kenneth
Skrevet
(...)Personlig ligger jeg langt etter min mann der, og selv tror jeg dette kommer av at jeg aldri har interissert meg for det som skjer i rundt meg. Jeg har også inntrykk av at denne interessen blir dårligere og dårligere blandt unge. Selv om det selvfølgelig finnes unntak.
Interessen og engasjementet er sannsynligvis roten til kunnskapen hans. Kunnskap, klokskap og andre skap forutsetter jo at man har fokus på forhold utenfor sin egen sfære. Men dette har ikke nødvendigvis noe med hans alder å gjøre. Det finnes horder av godt voksne mennesker som aldri blir kloke og/eller kunnskapsrike.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...