Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2009 #1 Skrevet 27. januar 2009 Tror dere 4000 vil vaere nok for 2 personer aa leve for i mnd etter husleie, stroem, tv og telefon er betalt? Hvor mye har dere aa leve for i md? Og hvordan klarer dere dere?
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2009 #2 Skrevet 27. januar 2009 Vis det er snakk om bare til mat og fritid. Så skal det ikke være noe problemer så lenge man er inn stilt på det
Gjest Kråkaa Skrevet 27. januar 2009 #3 Skrevet 27. januar 2009 Kanskje litt på siden dette men er det ikke slik at hver og en skal ha minst 4600 i mnd? Altså,tenker på at det er her sosialstønaden kommer inn. Har man mindre enn 4600 så har du krav på suplerende fra kommunen.mulig jeg tar feil.
Noli Skrevet 27. januar 2009 #4 Skrevet 27. januar 2009 Kanskje litt på siden dette men er det ikke slik at hver og en skal ha minst 4600 i mnd? Altså,tenker på at det er her sosialstønaden kommer inn. Har man mindre enn 4600 så har du krav på suplerende fra kommunen.mulig jeg tar feil. I så fall ville jo alle studenter hatt krav på suplerende fra kommunen..
Gjest Kråkaa Skrevet 27. januar 2009 #5 Skrevet 27. januar 2009 I så fall ville jo alle studenter hatt krav på suplerende fra kommunen.. tror det er forskjell på om man er student eller i arbeid/under attføring
Lumina Skrevet 27. januar 2009 #6 Skrevet 27. januar 2009 jeg har fått dette flere ganger. og ja om det er under satsen som varierer fra kommune til kommune (ligger rundt 4500 ca) så har man krav på penger (husker ikke akkurat nå hva de pengene heter) så man har akkurat så mye som den satsen og rutte med. men du burde sjekke om det er for hver enkelt person, eller om det gjelder som en sum for dere begge for det er jeg nemlig usikker på.
Lumina Skrevet 27. januar 2009 #8 Skrevet 27. januar 2009 penger til livsopphold vil jeg tro? ja det var nettop det jeg mente
Maxi Skrevet 28. januar 2009 #9 Skrevet 28. januar 2009 Kanskje litt på siden dette men er det ikke slik at hver og en skal ha minst 4600 i mnd? Altså,tenker på at det er her sosialstønaden kommer inn. Har man mindre enn 4600 så har du krav på suplerende fra kommunen.mulig jeg tar feil. Det er noe sånt ja, men det er kun etter strøm og husleie. Telefon og tv dekkes ikke, derfor må det regnes utenom.
Gjest L_C Skrevet 28. januar 2009 #10 Skrevet 28. januar 2009 4000 hørtes lite ut.. Vi har til sammen utbetalt ca 37.000 i vinterhalvåret (jeg på 23 og samboer på 26) Om vinteren tjener samboer mindre på grunn av bransjen han er i. Om sommeren er det høy aktivitet og mye overtid.. Husleie 8000 Strøm 1300 Telefon: 350 Tv: 240 Så da har vi litt over 27000 "å leve for" i måneden. Kan nevne at jeg også har bil jeg betaler 3000 i mnd på inkludert bensin, lån og forsikring. Det er jeg som betaler maten, og for oss to bruker jeg aldri mindre enn 5000 i mnd. Jeg er også veldig oppmerksom på hva jeg kjøper. Handler lite snacks og godteri, og mye firstpricevarer.. Baker brød og rundstykker selv fra bunnen av for å spare penger på slikt, og handler mye på tilbud. Vi har det ikke dårlig. Begge er i full jobb.
Glitnir Skrevet 28. januar 2009 #11 Skrevet 28. januar 2009 4 000 høres lite ut ja. Dersom det er kun mat og fritidsaktiviteter, så går det jo (altså: dere sulter ikke), men det blir trangt. Og skulle det plutselig komme utgifter a la tannlege, så bør dere ha en buffer utenom.
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #12 Skrevet 28. januar 2009 4000 er lite for to personer. Det kommer litt an på hva dere risikerer av ekstrautgifter, om dere leier, strøm er inkludert, om hvitevarer er huseiers ansvar osv. Men dere har _lite_ å gå på om noe uventet skulle skje, om en av dere må reise på kort varsel til familie f eks (kan jo alltid skje noe). Jeg vil tro det går å bruke mindre enn 4000 kr på mat, litt avhengig av hvor dere bor og hvordan tilbudene er der (hos oss er det dyrt i lokalbutikkene, så vi måtte evt brukt merkbart med transportpenger på å handle billigere). Men for en periode går det jo, og om årsaken er at dere sparer ved siden av har dere i hvert fall en krisebuffer.
liv Skrevet 28. januar 2009 #13 Skrevet 28. januar 2009 Vi hadde ikke klart å leve på 4000 i mnd etter faste utgifter, mat koster jo mye. Bruker mer enn det på mat
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #14 Skrevet 28. januar 2009 vi bruker vel om lag 8000 kr i måneden på mat. det er ikke bare middagene som koster, men det er jo frokost, lunsj og kveldsmat. og det ganger 2. og vi spiser heller ikke dyr mat. men prøver å lage enkle og billige retter. vi prøver å holde det så rimelig som mulig. men i helgene pleier vi å unne oss litt ferskvare mat og godis. så helgene drar det litt opp... men orker ikke leve på fattigmanns kost hele uka heller. så 4000 kr er lite penger for en hel måned.
nanya Skrevet 28. januar 2009 #15 Skrevet 28. januar 2009 Med 4000 i mnd etter at de faste utgiftene er betalt lever dere omtrent som et par der begge studerer. Det går helt greit i vanlige måneder, men dere kommer til å slite med en gang dere får noen uforutsatte utgifter (som tannlegebesøk).
hufsa! Skrevet 28. januar 2009 #16 Skrevet 28. januar 2009 Heia,Sosialen regner som når husleie og strøm er bet så skal en enslig ha rundt 4000 igjen å leve for og da må du snu på krona hele mnd.Men de hjelper vel ikke studenter overhode tror jeg.Har en kamerat som venter på uføre å får hjelp hver mnd og det er umulig å få det til å strekke til, når man må bet tv,av og til ett klesplagg,kontantkort,hårklipp og div som ikke er luksus men må gjøres.Og dere skal være 2 på de pengene.Helt utelukket spør du meg.
ninuska_ Skrevet 28. januar 2009 #17 Skrevet 28. januar 2009 Til og med vi som studenter har mer enn 4000kr for to personer å leve på utenom husleie og diverse faste utgifter. Når alt er betalt hos oss, har vi ca 3500kr hver å leve for.
Store My Skrevet 29. januar 2009 #18 Skrevet 29. januar 2009 Heia,Sosialen regner som når husleie og strøm er bet så skal en enslig ha rundt 4000 igjen å leve for og da må du snu på krona hele mnd.Men de hjelper vel ikke studenter overhode tror jeg. Nei, det stemmer. Sosialen hjelper ikke studenter i det hele tatt. Studenter må klare seg med pengene de får fra lånekassa.
Gjest Mia Maria Skrevet 29. januar 2009 #19 Skrevet 29. januar 2009 Nei, det stemmer. Sosialen hjelper ikke studenter i det hele tatt. Studenter må klare seg med pengene de får fra lånekassa. Vet om en i klassen min som får hjelp fra sosialen. Han har tidligere vært narkoman(vært til rehablitering). Derfor få han det som støtte for et bedre liv:S Synes det er litt rart. Som om man blir belønnet for å ha gjordt noe dumt i livet. Selv er jeg superfattig student. Går på vgs, borteboer. Får 3124 kr i mnd, og det skal dekke husleie(2800), mobilregning(200) og busskort(200).- For ikke å snakke om mat.... Foreldrene mine er tilhengere at hvis jeg først har flyttet hjemmeifra, så skal jeg jammen klare meg selv også. Ville flytte for å gå på en spesiell linje her. Derfor jobber jeg 2dager i uka, for å få råd til det billigste brødet og suppe/nudler. Synes jeg burde få støtte ifra sosialen...
Pjukset Skrevet 29. januar 2009 #20 Skrevet 29. januar 2009 4000 hørtes lite ut.. Vi har til sammen utbetalt ca 37.000 i vinterhalvåret (jeg på 23 og samboer på 26) Om vinteren tjener samboer mindre på grunn av bransjen han er i. Om sommeren er det høy aktivitet og mye overtid.. Husleie 8000 Strøm 1300 Telefon: 350 Tv: 240 Så da har vi litt over 27000 "å leve for" i måneden. Vi har det ikke dårlig. Begge er i full jobb. Hvis dere har 27 000 kr igjen etter regninger så har dere VELDIG bra. Men håper virkelig ikke dere bruker så mye penger på vanlige levekostnader?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå