Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

situasjonen er:

trenger veldig snart bil pga jobb.

badet vårt trenger oppussing om uviss tid, men det kan se ut som om dette kommer mer før enn siden.

en er student, andre jobber.

jeg regner endel på det, og det skal kunne gå - men selvsagt på bekostning av endel forbruk.

banken er ikke giret på å låne oss mer penger akkurat nå, pga finanskrise og at vi har belånt leiligheten med 95%(hadde bare 5% i egenkapital.) banken gav oss mulighet for å ta opp 100 000 mer i lån ved huskjøp, men vi gikk under det.

i samtale med banken har det vært mer sånn " vi er ikke giret, men vi får snakke om det når det er aktuelt."

vi har mulighet for flexilån fra familie, samt at jeg vet jeg kan få billån.

om et par år vil inntekten vår øke, og det ville selvsagt vært best å utsette lån til da - men kan jo ikke la badet råtne heller......og bil må til veldig snart uansett.

så: si at jeg tar flexilån for å dekke bilen - og at banken når den tid kommer ikke vil låne oss ekstra penger til bad.

kan jeg da flytte over flexilånet til et billån selv om bilen allerede er kjøpt?

grunnen til at jeg lurer på det er jo at det vil være mest gunstig rentemessig og ifht nedbetaling mens den andre studerer å ha et flexilån fra familie.

det kan jo være vi er heldige og kan vente med badet til begge jobber, men det vet vi jo ikke.

vil så nødig sette meg i en kjip situasjon økonomisk......:/

Videoannonse
Annonse
Skrevet
om et par år vil inntekten vår øke, og det ville selvsagt vært best å utsette lån til da - men kan jo ikke la badet råtne heller......og bil må til veldig snart uansett.

så: si at jeg tar flexilån for å dekke bilen - og at banken når den tid kommer ikke vil låne oss ekstra penger til bad.

kan jeg da flytte over flexilånet til et billån selv om bilen allerede er kjøpt?

Nei. Et billån skal ha pant i bilen og et slikt lån kan du kun få når du kjøper bilen. Alternativet er forbrukslån som jeg absolutt ikke anbefaler.

Du skriver om flexilån. Flexilån/rammelån er en låneform som er forbehold de med god sikkerhet (innenfor 60 eller 75%) og en god økonomi. Slik som du beskriver situasjonen, har dere både lite sikkerhet og ikke alt for romslik økonomi.

Dere bør først og fremst starte med å spare opp mest mulig penger. Nå er renten lav, noe som burde frigjøre en del penger som dere kan sette til side.

Skrevet
Nei. Et billån skal ha pant i bilen og et slikt lån kan du kun få når du kjøper bilen. Alternativet er forbrukslån som jeg absolutt ikke anbefaler.

Du skriver om flexilån. Flexilån/rammelån er en låneform som er forbehold de med god sikkerhet (innenfor 60 eller 75%) og en god økonomi. Slik som du beskriver situasjonen, har dere både lite sikkerhet og ikke alt for romslik økonomi.

Dere bør først og fremst starte med å spare opp mest mulig penger. Nå er renten lav, noe som burde frigjøre en del penger som dere kan sette til side.

flexilånet er som jeg nevnte fra familie, ikke fra egen bolig.

og å spare rundt 250 000 tar jo mer enn det 1 - 2 år når man lever på en og en halv inntekt.

selv jeg skjønner at det er lurt å spare til alt på egen hånd, men det er jo ikke alltid behovene kan vente på en langsiktig spareplan for å unngå lån. det betyr ikke at man ikke klarer betjene lånet.

dessuten er det slik med flexilån at man kan velge å kun betale renter/deler av avdrag i en kortere periode dersom noe totalt uforutsett skulle skje i noen måneder økonomisk.

som jeg nevnte så studerer den ene parten - og med min forventede lønnsøkning vil vi øke inntektene med rundt 500 000 i året om et par år.

det bør jo banken kunne ta i betraktning om badet skulle trenger oppussing et halvår før studenten går ut i jobb så lenge man fint klarer å betjene lånet...?

Skrevet

det er trossalt NÅ dere må kunne klare å betale på alt dette.

da hjelper det ikke om dere vil ha mer nå fordi dere tjener bedre om et par år.

det er virkelig ikke livsnødvendig med å pusse opp badet og en dyr bil. syntes det virker som om du kan ordne og styre som du selv vil, og gjerne nesten grine deg til det. blærete og sytete! folk må faktisk ta ting etterhvert som man får kapital til det.. ingen har råd til alt og ha en luksus i starten av sitt liv, eller når en er student...så kom deg ned på jorden og få deg litt tolmodighet og standhafitghet som oss andre!

og alternativet med å belåne seg opp til pipa er bare utrolig idiotisk!!!

sorry mac, du får nok ingen medfølelse av verken meg eller banken.

Skrevet
flexilånet er som jeg nevnte fra familie, ikke fra egen bolig.

og å spare rundt 250 000 tar jo mer enn det 1 - 2 år når man lever på en og en halv inntekt.

selv jeg skjønner at det er lurt å spare til alt på egen hånd, men det er jo ikke alltid behovene kan vente på en langsiktig spareplan for å unngå lån. det betyr ikke at man ikke klarer betjene lånet.

dessuten er det slik med flexilån at man kan velge å kun betale renter/deler av avdrag i en kortere periode dersom noe totalt uforutsett skulle skje i noen måneder økonomisk.

som jeg nevnte så studerer den ene parten - og med min forventede lønnsøkning vil vi øke inntektene med rundt 500 000 i året om et par år.

det bør jo banken kunne ta i betraktning om badet skulle trenger oppussing et halvår før studenten går ut i jobb så lenge man fint klarer å betjene lånet...?

Jeg stusser litt over dette flexilånet du sier at du får fra familie. Mener du at de tar opp et flexilån/rammelån i sitt navn og gir deg pengene?

Det hjelper deg ikke noe nå at du muligens kan få en lønnsøkning om to år. Tar du opp et lån nå, må du kunne betjene det nå. Slik som situasjonen er både på boligmarkedet (boligen deres blir mindre verd) og usikkerheten i arbeidsmarkedet, gjør det vanskelig for en som er student å få lån. Dere kan ikke forvente å få lån ut fra hva han kanskje kan komme til å tjene etter studiene er ferdig. Kanskje blir han gående arbeidsledig en periode.

Ut fra det du skriver, skjønner jeg godt at banken ikke var spesielt begeistret. Dere har ikke krav på å få lån. I steden bør dere spare. Det er også mulig å pusse opp badet på en rimelig måte. Det må ikke være flislagte gulv og vegger, dyre dusjkabinett, varmekabler i gulvet mm. Det er også mulig å kjøpe en billig bil. Dette burde det være helt overkommelig å spare til innen rimelig tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...